SweClockers drop!

Uppgradering - vad tycker ni och har ni tips på ändring

Permalänk

Uppgradering - vad tycker ni och har ni tips på ändring

Hejsan! Jag har har kollat runt här på sweclockers och hittat lite komponenter som jag tror skulle kunna passa mig men vill nu höra om ni har feedback på det.

Här är min nuvarande uppsättning:
Chassi: FRACTAL DESIGN DEFINE R4 TITANIUM
Moderkort: ASUS Prime Z270-K S-1151 ATX
Minne: Corsair Vengeance LED 16GB 3200MHz DDR4
Processor: Intel Core i5 7600K 3.8GHz
Processorkylare: Be Quiet Pure Rock
Nätagg: CORSAIR CX 750W M BRONZE ATX12V 2.3 MODULAR PSU
Lagring:
- SANDISK EXTREME II 2.5" 240GB SSD SATA/600
- Samsung SSD 750 EVO 500GB
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB

Här är komponterna jag tänkte uppgradera till:
https://komponentkoll.se/bygg/PzVBl

Jag behåller alltså lagring, grafikkort, nätagg och chassit.

Det jag funderar mest på om det kanske är mer prisvärt att köra på Ryzen 5 7600 istället då den kommer med processorkylare och vad jag förstår är det någon jätteskillnad i spelprestanda mellan de två. x-varianten ger ju dock högre basprestanda och kanske känns lite mer premium :).

Vad tycker ni? Ser ni några dumma val eller flaskhalsar? Duger mitt nätagg som jag köpte för 10 år sen?

Mina behov?
Framför allt vill jag ha en snabb och välfungerande dator som jag kan spela de mesta på utan problem men jag skiter i jätteupplösningar som 4k, 1080p duger gott till mig

Permalänk
Medlem

Det här är lite mer prisvärt samt har bättre RAM. Behöver du Wi-Fi och BT så är Eagle ett prisvärt moderkort.

Permalänk

Oj det var stor skillnad i pris på processorn, några tankar om varför prisskillnaden är så stor?

Moderkortet där har jag kikat på också som prisvärt men vill jag verkligen ha ett micro atx när jag har ett chassi för atx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychkelleh:

Oj det var stor skillnad i pris på processorn, några tankar om varför prisskillnaden är så stor?

Moderkortet där har jag kikat på också som prisvärt men vill jag verkligen ha ett micro atx när jag har ett chassi för atx?

7500F är i princip lika snabb som 7600X i spel men saknar GPU.

Att köra mATX i ett ATX-chassi spelar egentligen ingen roll, det är mest för syns skull. Dock har ju Eagle bra Wi-Fi, BT, en extra M.2-plats samt klart bättre strömförsörjning och är inte mycket dyrare så det är inget dumt val för 200 kr extra.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

7500F är i princip lika snabb som 7600X i spel men saknar GPU.

Att köra mATX i ett ATX-chassi spelar egentligen ingen roll, det är mest för syns skull. Dock har ju Eagle bra Wi-Fi, BT, en extra M.2-plats samt klart bättre strömförsörjning och är inte mycket dyrare så det är inget dumt val för 200 kr extra.

https://komponentkoll.se/bild/CvslR.png

Tack för bra svar