Hobbyprojekt Prometheus exporter för virtuella sjöfarare

Permalänk
Medlem

Hobbyprojekt Prometheus exporter för virtuella sjöfarare

Tjena!

Har pillat lite hemma på kammaren och lagt grunden för ett projekt som jag tänkte försöka utmana mig själv med. Det är alltså en Prometheus exporter som ska kunna hämta data från allsköns tjänster som användas av "virtuella sjöfarare som seglar på öppet hav och lever på att idka anskaffning av moraliskt diskuterbar karaktär". Dessa data ska sedan exponeras för att kunna skrapas av en kompatibel agent (föredragsvis Grafana Alloy).

Då jag inte primärt är kodknackare så är jag inte helt van vid att själv skapa projektstruktur och designa objekt m.m. och skulle således önska lite feedback och tips!

Projektet finns här: https://github.com/therealscienta/matey_exporter/tree/main

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Tjena!

Har pillat lite hemma på kammaren och lagt grunden för ett projekt som jag tänkte försöka utmana mig själv med. Det är alltså en Prometheus exporter som ska kunna hämta data från allsköns tjänster som användas av "virtuella sjöfarare som seglar på öppet hav och lever på att idka anskaffning av moraliskt diskuterbar karaktär". Dessa data ska sedan exponeras för att kunna skrapas av en kompatibel agent (föredragsvis Grafana Alloy).

Då jag inte primärt är kodknackare så är jag inte helt van vid att själv skapa projektstruktur och designa objekt m.m. och skulle således önska lite feedback och tips!

Projektet finns här: https://github.com/therealscienta/matey_exporter/tree/main

Har inget att bidra med här, men vill vara den första som skriver ”Bäva mina plankor!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har inget att bidra med här, men vill vara den första som skriver ”Bäva mina plankor!”

Mitt mål är att underhålla

Förövrigt så har jag arbetat vidare och skapat en repository på Docker hub för exportern, med tillhörande pipelines, om man vill köra exportern som en container. Finns även bättre instruktioner på hur man kan använda exportern nu.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat med lite generell debugging. Mina commit-historik ser väl ut som kriget, men jag övar på saken.

Kommer att börja designa lite dashboards kring exportern och lägga till fler datakällor framöver.

Visa signatur