Permalänk
Medlem

Nytt nätverkskort till unraid-lådan

Tänkte slänga in ett pci-e NIC i min unraid server (utöver det som sitter på moderkortet alltså) och skulle vilja ha lite tips.

Tänker väl att ju billigare desto bättre. Men har en förkärlek för intels server adapter kort iaf då de historiskt fungerat väldigt fint och det räcker med gigabit då jag i dagsläget inte har användning för 2,5 eller 10 kort.

De jag kollat på hittills är intel I210-T1 men kanske finns något vettigare/billigare att köpa som jag missat?

Permalänk
Medlem

Jag har kört detta i min unraid sen januari utan problem:
https://www.inet.se/produkt/5409381/tp-link-tg-3468-10-100-10...

Körde först två sådana kort då mina integrerade på gamla moderkortet failade. Har sen dess köpt nya delar till servern men dock bara ett nätverkskort så kör ett sådant här bondat med de på moderkortet.

Kör link aggregation i en unifi-switch. Som sagt funkat utan problem.

Men du måste installera drivers för att det skall funka bra, sök på RTL8168 Drivers i Community Apps.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Jag har kört detta i min unraid sen januari utan problem:
https://www.inet.se/produkt/5409381/tp-link-tg-3468-10-100-10...

Körde först två sådana kort då mina integrerade på gamla moderkortet failade. Har sen dess köpt nya delar till servern men dock bara ett nätverkskort så kör ett sådant här bondat med de på moderkortet.

Kör link aggregation i en unifi-switch. Som sagt funkat utan problem.

Men du måste installera drivers för att det skall funka bra, sök på RTL8168 Drivers i Community Apps.

Ok, om det finns kort som jag inte behöver krångla med drivrutiner så är det att föredra. Men det kanske är samma sak med intel server adapter korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, om det finns kort som jag inte behöver krångla med drivrutiner så är det att föredra. Men det kanske är samma sak med intel server adapter korten?

Beror väl på om drivers än inbyggda i kerneln eller ej. Men det är bara one-click install från CA och en reboot så funkar det fint sen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB