Här är vinnarna i SweClockers 25-årstävlingarna!

Permalänk

Kan fortfarande inte förstå att det är sant. Är oerhört tacksam för vinsten! Har en dotter hemma som kommer bli överväldigad på julafton nu! Samtidigt blir jag troligen en väldigt populär pappa som självklart tar all ära 😉 Antar att jag kommer shoppa skärm, tangentbord osv på Inets livestream nästa vecka 😄 Tack Sweclockers och tack Asus!! ❤️

Permalänk
Medlem

Satan i gatan, hade jag fel om chassit?! Tyckte att jag gjorde god research där, men icke 😅

Grattis till vinnarna iaf!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Pamudas:

Hur kom ni fram till antalet användare? Eller räknar ni inte med de som valt att anonymisera sig?
Första användaren 2023:
Magger: 2023-01-01 (347397)

Sista användaren 2023:
lillfluff: 2023-12-31 (354682)

Borde således vara 7285 användare - men det är alltså 13 färre? Bara nyfiken såklart @Enviro

Vi har en lista där vi kan se hur många som reggat sig en specifik dag och slår vi samman alla datum under 2023 landar siffran på 7272. Möjligtvis att det blir några extra siffror när vi skapat testkonton, slagit samman konton eller gjort någon annan moderering, så att endast gå på medlemsnummer har inte varit möjligt. Är ändå impad av uträkningarna!

Skrivet av berxx:

Herregud drog jag en blunder på första frågan i datortävlingen😭. Tro nästan jag gissade på 7272 till och med😅

7368 körde du, så en liten bit ifrån. har inte trippelkollat, men det ser ut som att endast en deltagare lyckades pricka rätt med 7272. Tyvärr var hens andra svar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vi har en lista där vi kan se hur många som reggat sig en specifik dag och slår vi samman alla datum under 2023 landar siffran på 7272. Möjligtvis att det blir några extra siffror när vi skapat testkonton, slagit samman konton eller gjort någon annan moderering, så att endast gå på medlemsnummer har inte varit möjligt. Är ändå impad av uträkningarna!

7368 körde du, så en liten bit ifrån. har inte trippelkollat, men det ser ut som att endast en deltagare lyckades pricka rätt med 7272. Tyvärr var hens andra svar fel.

Haha okej då känns de lite bättre iallafall👍😁

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | MSI Z87-S02 | MSI GeForce GTX 780 3GB OC | Corsair Vengeance 8GB | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblerone:

Kan fortfarande inte förstå att det är sant. Är oerhört tacksam för vinsten! Har en dotter hemma som kommer bli överväldigad på julafton nu! Samtidigt blir jag troligen en väldigt populär pappa som självklart tar all ära 😉 Antar att jag kommer shoppa skärm, tangentbord osv på Inets livestream nästa vecka 😄 Tack Sweclockers och tack Asus!! ❤️

Fan vad roligt! Glad för både din och dotterns skull. Stort, stort grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur menar du inte fullföljer sin registrering? När en användare skapas så ökas ID:t, en användare har alltså registrerats. Sen om det är en "bot" eller ej så är det väl ändå en användare som registrerats?

Bekräftar ej sin e-post

Permalänk
Skrivet av norrgrd:

Wow stort grattis vinnarna!

Ni får gärna skriva vad ni gissade på för registrerade så man vet hur långt ifrån man var

Jag chansade på 7,5k baserat på antal medlemmar vid äldre versioner av Sweclockers. Via Wayback Machine, så inte super-precist.

Permalänk
Medlem

Gissade 7331 för det är leet baklänges. Synd man är dålig och gissade fel på annat bara, annars hade man kanske varit nära!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Fail. Reggade användere är reggade användare oavsett syfte.

Luktar som bigtime failure. Återstår att se hur det handskas.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Gissade också på 7285 baserat på medlemsnummer. Nu i efterhand testade jag hacka ihop ett Pythonscript som kollar huruvida varje nummer existerar.

from requests import request first=347397 last=354682 count=0 for id in range(first, last+1): if request(method='GET', url=f'https://www.sweclockers.com/medlem/{id}').ok: count += 1 else: print(f'{id}: NOT OK') print(f'Number of users: {count}')

Dold text

Utskriften blir som följande:

347547: NOT OK 347548: NOT OK 347661: NOT OK 347786: NOT OK 347844: NOT OK 348360: NOT OK 349033: NOT OK 349557: NOT OK 351260: NOT OK 352749: NOT OK 353479: NOT OK 353799: NOT OK 353831: NOT OK 354544: NOT OK Number of users: 7272

Det var alltså möjligt att ta reda på det exakta svaret mha medlemsnummer och lite programmeringskunskaper. Det kanske inte är avsikten att man ska kunna gynnas av sitt yrkesval i dessa tävlingar, något att fundera på i framtiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Nu i efterhand testade jag hacka ihop ett Pythonscript som kollar huruvida varje nummer existerar. [...] Det var alltså möjligt att ta reda på det exakta svaret mha medlemsnummer och lite programmeringskunskaper. Det kanske inte är avsikten att man ska kunna gynnas av sitt yrkesval i dessa tävlingar, något att fundera på i framtiden.

Visserligen fungerar din metod med facit i hand men den gör några antaganden som inte hade kunnat göras med säkerhet innan svaret avslöjades. Det din metod beräknar är antalet existerande medlemssidor vilket inte nödvändigtvis är samma som antalet registreringar. Exempelvis kan en medlem ha registrerat sig men kontot har därefter raderats av en administrator och då ska medlemmen räknas till antalet registreringar trots att medlemssidan saknas. Det hade alltså inte gått att med säkerhet ta reda på det rätta svaret utan ytterligare information (eller antaganden eller gissningar).

Det skulle dock vara intressant att få veta varför dessa 14 medlemmar inte räknas som registreringar.

Skrivet av Qw3rty:

Det kanske inte är avsikten att man ska kunna gynnas av sitt yrkesval i dessa tävlingar, något att fundera på i framtiden.

Att specifika programmeringskunskaper inte bör krävas kan jag hålla med om men Sweclockers är ju en sida för teknikentusiaster och därför hade det varit roligare om det var lite svårare tävlingar som kräver mer eftertanke och en viss datorförmåga. De roligaste tävlingarna som jag sett på nätet var nog de som Pricerunner hade för några år sedan där det krävdes att man lekte detektiv och hittade olika metoder för att komma vidare. Mer sådana tävlingar åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det är dags att kora vinnarna i tävlingarna under vår jubileumsvecka.

Läs hela artikeln här

@Enviro Hej! Är det bara jag som inte har fått mitt pris än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

@Enviro Hej! Är det bara jag som inte har fått mitt pris än?

Jag tänkte likadant imorse och hörde med Swec, det är på gång!

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

PM har skickats ut till samtliga vinnare. Glöm inte att kolla orangea ikonen uppe i hörnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

PM har skickats ut till samtliga vinnare. Glöm inte att kolla orangea ikonen uppe i hörnet!

Jag antar att du menar dom som vunnit presentkort. Baserar det på att jag vunnit hårdvara som inte går att få digitalt. Riktigt bra att presentkorten skickats ut under BF veckan!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

Har vi kanske några bilder på vinsterna och glada vinnare? Själv sitter man och lyssnar flitigt efter att brevlådan ska fyllas!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580