Permalänk
Medlem

Ny lägenhet - Inget internet?

Hej! Har precis fått en ny hyreslägenhet.

Enligt hyresvärden skall "det gå att få internet via ComHem, uttag i väggen". Idag när jag besöker lägenheten ser jag dessa uttag i väggen, söker upp adressen på bredbandsval.se och ser att det inte finns något annat val än Bredband via 4G/5G. Jag ringer också Tele2 som ComHem nu har blivit och får detta bekräftat.

Finns det någon annan lösning eller är jag körd?

Mvh Marcus

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem

Då frågar du hyresvärden en gång till innan du ger dig på något mobilt bredband.

Bilden visar dock två nätverksuttag. Men inte till vad.

Har inte hyresvärden någon hemsida med info om vad som ingår i lägenheterna?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Då frågar du hyresvärden en gång till innan du ger dig på något mobilt bredband.

Bilden visar dock två nätverksuttag. Men inte till vad.

Har inte hyresvärden någon hemsida med info om vad som ingår i lägenheterna?

Detta är en privat hyresvärd, så hemsida finns inte tyvärr.
Men får skriva till honom imorgon och höra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem

Testa koppla en nätverkskabel till en av portarna och öppna en webbläsare. Kolla om du blir anslutet till hyrensvärdens hemsida.

EDIT: Såg att hyrensvärd inte hade någon hemsida. Men testa koppla en nätverkskabel ändå. Kanske kommer upp en sida med leverantörer.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har inget medieskåp nånstans i lägenheten (oftast i hallen) där "andra änden" av portarna går till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har inget medieskåp nånstans i lägenheten (oftasts hallen) där "andra änden" av portarna går till?

Exakt, du måste "koppalin" uttagen via patchpanelen i skåpet.

Permalänk
Medlem

Eftersom hyresvärden hänvisar till just Tele2, kan det vara så att det endast finns Coax i huset?
Håll utkik efter "Tre hål i väggen" och som @tcntad säger, kolla om det finns ett mediaskåp någonstans

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Sätt en router i den porten som är markerad med X, finns säkerligen en anledning varför den är kryssad av förra hyresgästen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jull3Haxor:

Skrivet av 50Spaenn:

Eftersom hyresvärden hänvisar till just Tele2, kan det vara så att det endast finns Coax i huset?
Håll utkik efter "Tre hål i väggen" och som @tcntad säger, kolla om det finns ett mediaskåp någonstans

Skulle vara intressant och se vad som finns bakom den täckplåten, om något alls.

TS: Har du också fler uttag i bostaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skulle vara intressant och se vad som finns bakom den täckplåten, om något alls.

Han gar ju LAN portar på väggen!? Iofs omärkta utan nummer osv.. Så kanske bara är blinda uttag. Om det var coax från tele2 borde ju uttaget sitta bredvid där, sitter ju två st tv uttag där o då borde ju coax sitta där med kan man ju tycka, men måste ju kanske inte vara så, men ologiskt om det inte gör det kan jag tycka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Hej, tack för svar

Jag har Coax i nuvarande lägenhet som jag bor i, men enligt Tele2 gick det inte att flytta över det hit eftersom att de inte var anslutna till detta huset enligt deras kundtjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har inget medieskåp nånstans i lägenheten (oftast i hallen) där "andra änden" av portarna går till?

Skrivet av Jull3Haxor:

Skrivet av Oliver91:

Sätt en router i den porten som är markerad med X, finns säkerligen en anledning varför den är kryssad av förra hyresgästen.

Skrivet av tcntad:

Skrivet av Jull3Haxor:

Han gar ju LAN portar på väggen!? Iofs omärkta utan nummer osv.. Så kanske bara är blinda uttag. Om det var coax från tele2 borde ju uttaget sitta bredvid där, sitter ju två st tv uttag där o då borde ju coax sitta där med kan man ju tycka, men måste ju kanske inte vara så, men ologiskt om det inte gör det kan jag tycka..

Hej, tack för alla svar.

Saken är den att jag inte ens har provat att koppla in en router ännu. Men borde det inte komma upp på bredbandsval.se om det finns nätverk att köpa via uttag? Jag såg att det fanns internetuttag i sovrummet också.

Jag är helt grön på nätverk så jag kan vara helt ute och cykla.

Mvh marcus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är vad hyresvärden skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har två val, antingen ge upp då bredbandsval.se säger att du inte kan få bredband från någon, eller så testar du att ansluta dator till uttagen och öppna en browser och se om något kommer upp.

Om du vågar prata med en person så knacka på hos grannen så får du nog hjälp så länge det inte är Gösta 93 bast. Kan givetvis även fråga hyresvärden men den vet nog inte mycket mer än vem de signat ett avtal med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du har två val, antingen ge upp då bredbandsval.se säger att du inte kan få bredband från någon, eller så testar du att ansluta dator till uttagen och öppna en browser och se om något kommer upp.

Om du vågar prata med en person så knacka på hos grannen så får du nog hjälp så länge det inte är Gösta 93 bast. Kan givetvis även fråga hyresvärden men den vet nog inte mycket mer än vem de signat ett avtal med.

Haha okej. Skall få tag på en bärbar med ethernetport så får jag lösa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@St1ckan försök prata med andra i området, om det går. Dom kanske inte vet men dom kanske kan visa i sin lägenhet hur det är kopplat eller vart man ska koppla in sig.

Om Tele2 kundtjänst säger att det inte finns bredband så är det nog mer sant än vad hyresvärden säger. Man kan inte lita på olika portaler hit och dit. Antingen har man via kabel-TV, eller så finns det något LAN uttag, eller en fiberdosa. Är lägenheten tom och andra inte har något som bor i fastigheten då finns det inget.

Det är inte ovanligt att mindre fastigheter, radhus, villor eller liknande som kanske blivit ombyggda inte har något Internet utan dom körde på xDSL en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St1ckan:

Hej, tack för alla svar.

Saken är den att jag inte ens har provat att koppla in en router ännu. Men borde det inte komma upp på bredbandsval.se om det finns nätverk att köpa via uttag? Jag såg att det fanns internetuttag i sovrummet också.

Jag är helt grön på nätverk så jag kan vara helt ute och cykla.

Mvh marcus

Bredbandsval listar inte alla leverantörer. Innan fick jag köra "3 hål i väggen" för bredband från com hem.

https://images.ctfassets.net/nproz1mx87a8/3pAsldnPtgb3sLH3bpr...
https://www.tele2.se/bredband/fiberkoax

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Är väl bara skriva in din adress här o söka : https://www.tele2.se/bredband

Hyresvärden borde veta det där kan man tycka.

Permalänk
Medlem

@Megacrash precis. Hyresvärden ska veta om det finns bredband eller inte. Lite konstigt om man säger att det finns bredband fast det inte gör det ? Men en del kanske inte fattar att 4G eller 5G är över mobilnätet ? eller ?

Permalänk
Medlem

@St1ckan är det så att hyresvärden bara har 1-3 lägenheter?

Börjar misstänka man har ett abonnemang som han själv drar vidare till fastigheten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@St1ckan är det så att hyresvärden bara har 1-3 lägenheter?

Börjar misstänka man har ett abonnemang som han själv drar vidare till fastigheten.

Vet inte exakt hur många lägenheter som finns i fastigheten men det är ingen stor fastighet, endast 11 personer som bor i hela enligt hitta.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hyresvärden gör mig inte klokare direkt.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Svaret är ju enkelt? Ja (du behöver teckna bredband)

Det som är förvirrande är ju att du har nätverksportar men inte rätt koax-uttag
har du gjort vad vi gett förslag på? Medieskåp, kopplat in kabel, tagit bort skyddet mm?

Edit: kolla med andra hur de gör och jag får halvdana vibbar..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade kollat med någon granne hur de har gjort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med Tele2, då de påstod att de inte fanns på min adress - trots att brf:en hade avtal med dem.

Jag bodde då på xxxxgatan 2A, vilket jag förstås sa när jag ringde in till dem. Men den adressen ville de inte kännas vid. När jag ringde dem igen för typ tredje eller fjärde gången sa jag bara "xxxxgatan 2", dvs utan "A". Då hittade de mig och min lägenhet direkt. Kan det vara något liknande för dig?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St1ckan:

Haha okej. Skall få tag på en bärbar med ethernetport så får jag lösa det.

Går även fint med valfri mobil och ethernet-dongle. Net Analyzer (iOS/Android) har räddat mig ett par ggr

Har underlättat något otroligt i kontakt med kundtjänst, då jag direkt kan se ip-adresser etc.

Permalänk
Medlem

@iller så kan det vara.

Att hyresvärden har någon form av fiberanslutning i fastigheten som delas ut via ett LAN till lägenheterna men då borde han känna till det och att hyresgästerna bara behöver plugga in datorn eller switchen direkt i RJ45 uttaget så är det klart och fungerar ?

Permalänk
Medlem

Eftersom hyresvärden säger "comhemhus" alltså tele2 så måste det ju inte betyda coax, kan ju vara vanligt fiber med, och det är ju troligt eftersom det sitter LAN portar där och bredvid sitter tv uttag men inte data via coax

TS: Har du något uttag någon annanstans som ser ut som för vanlig tv antenn kabel fast det istället är tre uttag i dosan istället för bara två?

Har du ett litet skåp någonstans, vanligtvis i hallen ?

Tele2 borde kunna söka på ditt lägenhetsnummer är istället för adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Eftersom hyresvärden säger "comhemhus" alltså tele2 så måste det ju inte betyda coax, kan ju vara vanligt fiber med, och det är ju troligt eftersom det sitter LAN portar där och bredvid sitter tv uttag men inte data via coax

TS: Har du något uttag någon annanstans som ser ut som för vanlig tv antenn kabel fast det istället är tre uttag i dosan istället för bara två?

Har du ett litet skåp någonstans, vanligtvis i hallen ?

Tele2 borde kunna söka på ditt lägenhetsnummer är istället för adress.

Comhem-hus betyder i regel Coax via "Tre hål i väggen".
Att det nu bara är Radio + TV i TS bild, och sen LAN-uttag betyder ju inte något då vi inte vet om detta är kopplat till en patchpanel i andra änden eller ej.

Inte helt ovanligt med flera uttag i lägenheten för att kunna koppla in TV, men att "DATA" finns placerat mer centralt, alternativt i hallen eller i en garderob vid någon patchpanel.

@St1ckan finns det fler uttag i lägenheten, eller är detta allt som finns?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Comhem-hus betyder i regel Coax via "Tre hål i väggen".
Att det nu bara är Radio + TV i TS bild, och sen LAN-uttag betyder ju inte något då vi inte vet om detta är kopplat till en patchpanel i andra änden eller ej.

Inte helt ovanligt med flera uttag i lägenheten för att kunna koppla in TV, men att "DATA" finns placerat mer centralt, alternativt i hallen eller i en garderob vid någon patchpanel.

@St1ckan finns det fler uttag i lägenheten, eller är detta allt som finns?

Ja, brukar "vara", men dom erbjuder även vanlig fiber.
Ja, därför jag frågade TS om det fanns ett skåp!
Jo, så kan det ju mkt väl vara, men känns ologiskt att placera en panel med LAN och tv på ett ställe och sedan tre hål på ett annat, men visst.. frågade ju även honom om det fanns ett annat uttag i lägenheten på annan plats.

Olika uttag som tele2 använder, både Coax och LAN,.
https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberkoax-o...

I min lägenhet har det tidigare varit via Coax, innan jag flyttade hit, men nu är allt via öppna fibernätet, men dosan från Coax sitter kvar i väggen.