Köpråd, SSD, systemdisk

Permalänk
Medlem

Köpråd, SSD, systemdisk

Min systemdisk havererade under natten så nu sitter jag och installerar Windows på en slö adata-disk utan cache. Inte någon långsiktig lösning.

Tänkte därför höra vilken disk folk rekommenderar som systemdisk? Tänker att stabilitet är mycket viktigare än att den är vansinnigt snabb. Typ gen.3 räcker mer än väl för mig. Moderkortet klarar upp till gen.4.

1tb räcker, installerar det mesta på andra diskar.

Är det Samsung som gäller? (Minns att de var 'bäst' för en herrans massa år sedan 😅)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem

Standard-rekommendationen nu (motsvarande Samsungs för typ 6 år sen) är väl främst Kingston Fury Renegade. Fast den är väl ingen bra idé med 1 TB eftersom 1 TB kostar 999 kr och 2 TB kostar 1349 kr.
De flesta bättre på 1 TB kostar också runt 900-1000 kr, medan de billiga med QLC (långsammare, kan bli extremt långsamma vid större skrivningar) och utan DRAM-cache kan ligga lägre, typ Kingston NV3.

Skulle personligen inte rekommendera en sån som systemdisk dock, det kan bli märkbara stutters och grejer. Har själv en som lagring dock (till musik-plugins och spel) och där har jag inte märkt några problem.

Samsung funkar fortfarande men brukar väl inte ses som toppen de senaste åren.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Här är en riktigt bra disk från Inet
Kan finnas billigare någon annanstans så kolla prisjakt
Kolla även Samsung 980Pro och WD black SN850X dom är alla likvärdiga med dram cache.

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Standard-rekommendationen nu (motsvarande Samsungs för typ 6 år sen) är väl främst Kingston Fury Renegade. Fast den är väl ingen bra idé med 1 TB eftersom 1 TB kostar 999 kr och 2 TB kostar 1349 kr.
De flesta bättre på 1 TB kostar också runt 900-1000 kr, medan de billiga med QLC (långsammare, kan bli extremt långsamma vid större skrivningar) och utan DRAM-cache kan ligga lägre, typ Kingston NV3.

Skulle personligen inte rekommendera en sån som systemdisk dock, det kan bli märkbara stutters och grejer. Har själv en som lagring dock (till musik-plugins och spel) och där har jag inte märkt några problem.

Samsung funkar fortfarande men brukar väl inte ses som toppen de senaste åren.

Skrivet av Pe3:

Här är en riktigt bra disk från Inet
Kan finnas billigare någon annanstans så kolla prisjakt
Kolla även Samsung 980Pro och WD black SN850X dom är alla likvärdiga med dram cache.

Tack! Två rekommendationer av samma disk, då beställer jag den. Blir 2tb eftersom den var så billig.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.