Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe Thing:

Det blev 319 kr för 300/300 för mig utan startavgift hos Telia som ny kund (Telias öppna fiber). Som övriga ringde jag och frågade och efter 1-2 min så var det fixat.

Samma här, mycket smidigt! Startdatum i januari. Tyvärr var jag tvungen att ta emot deras router (den får ligga ouppackad i kartongen i 12 månader).

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbie91:

Vad sa dem?

De kunde ge 300/300 för typ 420kr. Jag sa upp, ringde Telia och de strök avgiften. Så jag fick 300/300 för 319kr/mån.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

För mig gick det kanon med Telia , högre hastighet till lägre kostnad utan krångel vid förlängningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hur är det hos Bredband2 när man inte har bindningstid, är rädd att de ska höja priset och att det blir lika eller dyrare än ex. Telia.

Inte fått någon höjning under det år jag haft dem än så länge. Men vad jag kan se så är det billigare om du tecknar nytt (ordinarie pris är alltså lägre än mitt ordinarie pris). Så jag antar att det är som med alla andra leverantörer; de meddelar gärna vid ny höjning - men inte när priset sänks

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Samma här, mycket smidigt! Startdatum i januari. Tyvärr var jag tvungen att ta emot deras router (den får ligga ouppackad i kartongen i 12 månader).

Haha ja routern fick jag förra gången men nu gick den att skippa som tur var.

B2 sades upp 31 och Telia börjar den 1, lite segt om det dör vid tolvslaget haha.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ringde Telias uppsägningsavdelning tidigare och fick prata med en drillad säljskolad tjej. Efter många om och men och pauser där jag nekade till alla dåliga ”erbjudanden” och hennes försök att behålla mig som kund, så var till slut 399kr för 300mbit det bästa hon kunde ge. Nej tack, hejdå.
Nu går det inte ens att komma fram till telefon kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downtown:

Ringde Telias uppsägningsavdelning tidigare och fick prata med en drillad säljskolad tjej. Efter många om och men och pauser där jag nekade till alla dåliga ”erbjudanden” och hennes försök att behålla mig som kund, så var till slut 399kr för 300mbit det bästa hon kunde ge. Nej tack, hejdå.
Nu går det inte ens att komma fram till telefon kön.

Jag hade plats 1 typ i 20 minuter..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fick Telias 300/300 för 319:- precis
De kunde ta bort startavgiften om man tecknade TV bas, men förklarade att vi inte tittar på TV, så det blir lite onödigt. "Han skulle kolla".....satte mig på hold medan han petade sig i naveln antagligen .....och vips det gick bra att ta bort avgiften ändå! Ändå nöjd, Telenor (nuvarande lev) ville ha 479 för samma och det kan de köra upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Exakt min upplevelse med! Kändes väldigt manus och scenario-drivet och att dom internt sagt att alla som ringer och "krånglar/gråter" i telefon åker direkt över hit där vi kritar på ett nytt 12-månaders abonnemang, för en tappad kund är värre än att ge en befintlig kund ett "nykunds-abonnemang". Detta sken verklige igenom i år och jag är helt övertygad om att deras affärsutveckling- och säljavdelningar har analyserat tidigare års strategier och beslutat att dom ska ta allt dom kommer över.

Njae Jag har ju skrivit i tråden tidigare under morgonen om hur jag inte fick det erbjudandet. Så jag har fortfarande ett samtal bokat till i eftermiddag där en kille ska ringa och stämma av om jag vill ha något av hans olika paketerbjudanden eller bara säga upp det.

Min okunniga gissning just nu är väl att de har provision på sina ytterligare försäljningar via uppsägningen. Och att den första killen jag nådde verkligen ville sälja tjänster, medan den andra bara vill mata igenom ärenden och inte orkar anstränga sig med att sälja saker. Så det kan ju vara att den första säger nej därför att han vill att jag köper något annat av honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Jag tror det är fjärde året i rad som jag kör Telia via deras kampanj, och jag måste säga – det här var en av de absolut enklaste och smidigaste upplevelserna jag har haft! Jag ringde in till 90200, precis som säljaren som kontaktade mig tipsade om, och allt flöt på så otroligt bra.

Det kändes verkligen som att hela avdelningen var helt på det klara med vad de skulle göra och hade färdiga lösningar för varje tänkbart scenario. Den första Telia-representanten, som dessutom var direkt från Telia och inte via något säljbolag, var superproffsig. Han styrde samtalet på ett tydligt sätt och gav mig råd om att uppsägning var rätt väg eftersom jag hade väntat lite för länge med att agera.

När jag väl kom till uppsägningsavdelningen möttes jag av en kille som bara skrattade och utan krångel la in min beställning direkt. Inget onödigt mersälj, inget tjafs – bara ren och skär effektivitet. Jag älskar det!

Visst, telefonkön på 45 minuter var lite seg, men det är lätt förlåtet när man tänker på hur smidigt allt gick efteråt. Jag gick från 449 kr för 500/500 till 369 kr för 600/600. Det är både en snabbare uppkoppling och en lägre kostnad – rena rama win-win, om du frågar mig!

Telia, ni förtjänar verkligen en eloge för detta. Sådana här upplevelser gör att man vill stanna kvar som kund år efter år. 👏

Det här har ju inget med Telia att göra, utan kommunikationspperstören. Vem har du som KO?

Mitt samtal gick lika smidigt, ändå är jag supermissnöjd. Jag pröjsar 30:- mer för halva din hastighet. Extremt missnöjd.

Det börjar bli dags att lagstifta en transparens i denna soppa, priset som visas bör delas upp i minst 2 delar, så att man förstår vilka pengar som går var.

Det är även idiotiskt att infrastrukturen avreglerades, så att man nu sitter i händerna på en vinstdrivande privat part (open infra) som även har monopol på ens fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Ni som lyckades få bort startavgiften. Hur lyckades med de?de personer jag pratad med hos Telia är väldigt bestämda om att det inte går alls

Undrar jag också. Ringde in och fick inte startavgiften bortplockad om inte väljer TV mellan paket. Slängde iväg ett mail och ser om lite tjatandet om andra fick det hjälper.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har redan Telia men står på mamma (som inte bor kvar). Ringde Telia via den lilla popupen och valde att jag var ny kund. Frågade säljaren om han kunde fimpa startavgiften, det gick bra.

Så nu har jag för 294kr i 12 månader igen utan byte av leverantör, skönt!

Permalänk

Har idag 250/250 Telia obundet för 599kr/mån i Telias öppna fiber nät.
Började med att försöka via hemsidan men det gick inte ändra till black week priser…
Ringde och de priserna de erbjöd var så höga att jag inte ens la det på minnet. Sa att jag tänker ju inte betala mer för ett abonnemang om jag binder upp det i 12 månader. Blev kopplad till uppsägning. Där försökte de först med att erbjuda 6mån halva priset och sedan 609kr för 300/300. Sa nej tack blir ju billigare att köra på utan bindning… då fick jag 600/600 för 449kr/mån och ingen startavgift. Sjukt konstigt. Men nu är man nöjd ett år till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Routern kan du enkelt tacka nej till, eller kryssa ut på hemsidan.
Vill du inte ha den kan du bara strunta i att hämta ut den också sa Telia förra året så returneras den till dom. (Bäst att dubbelkolla med dom såklart innan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Routern kan du enkelt tacka nej till, eller kryssa ut på hemsidan.
Vill du inte ha den kan du bara strunta i att hämta ut den också sa Telia förra året så returneras den till dom. (Bäst att dubbelkolla med dom såklart innan).

Annorlunda när man ringer. Tycker ju det borde vara samma.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Ringer jag Telia så kan de inte ta emot mitt samtal pga för många samtal.

Loggar jag in på hemsida/app kan jag inte säga upp via Mitt Telia för uppsägningsknappen redirectar till en trasig URL.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Min kille "gick iväg" 1-2 minuter för att undersöka vad han kunde erbjuda när jag sa att uppsägningen var en prisfråga. Jag antar att han inte bara satt och pillade navelludd under tiden och att de faktiskt har någon cetral figur som dirigerar lite grann åtminstone.

Hämtade kaffe och kastade en tärning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Undrar jag också. Ringde in och fick inte startavgiften bortplockad om inte väljer TV mellan paket. Slängde iväg ett mail och ser om lite tjatandet om andra fick det hjälper.

Mailade dom också nu, får se om det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Annorlunda när man ringer. Tycker ju det borde vara samma.

Jag tecknade via telefon, de frågade om jag ville ha router. Jag sa nej så de skickar inte ut någon.

Mor tecknade också via telefon och de frågade samma sak om hon ville ha router eller inte.

Permalänk
Medlem

Fick 500/500 utan startavgift. Och router har jag från dem redan från 2022 när de kostade 299. Inget tjat om tv osv direkt heller. Gick fort och smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skulle uppskatta om alla som skriver sina priser även kan skriva vilken kommunikationsoperatör dom har.

Jag har Open Infra och får följande hos Telia:
100/100: 399:-
250/250: 449:-
500/500: 499:-
1000/1000: 549:-

Det här är så jävla nattsvart. Ser inte ut som att jag kan komma under 449:- för ~250 Mbit.

Telenor har i alla fall lite andra priser för Open Infra än Telia, även om priserna är högre än förra året. Telenor har ingen startavgift på 399kr samt att det ingår en "WiFi-förstärkare" (som inte skickas tillbaka) vid 500/500 och 1000/1000.

100/100: 399:-
250/250: 399:- (billigare än Telia)
500/500: 449:- (billigare än Telia)
1000/1000: 599:-

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Precis som andra har jag sagt upp Telenor i veckan. Gick in om Telia-butiken, fick 319:- i 12 månader. Startavgiften gick att få krediterad utan problem, det var dock något som säljarens chef behövde signera och det kunde fortfarande se ut som att det var kvar på beställningen men han sa det skulle funka. Att få längre bindningstid än 12 månader var dock omöjligt enligt honom.
Killarna i butiken sa att deras system var rätt segt idag, mycket att göra. De flesta av dom agerade nog telefonförsäljare också idag.

Permalänk
Medlem

Inget bra erbjudande för mig som befintlig kund... bara deras standardpriser.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag (Öppen Fiber) erbjuds 1000/1000 hos Telenor för 349 kr/månaden i 24 månader.

Inte alls oävet men innebär ju operatörsbyte till "Villafiber".

EDIT: Jag stannar hos Telia men lämnar infon här om någon annan är spekulant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det här har ju inget med Telia att göra, utan kommunikationspperstören. Vem har du som KO?

Mitt samtal gick lika smidigt, ändå är jag supermissnöjd. Jag pröjsar 30:- mer för halva din hastighet. Extremt missnöjd.

Det börjar bli dags att lagstifta en transparens i denna soppa, priset som visas bör delas upp i minst 2 delar, så att man förstår vilka pengar som går var.

Det är även idiotiskt att infrastrukturen avreglerades, så att man nu sitter i händerna på en vinstdrivande privat part (open infra) som även har monopol på ens fiber.

Jag har Telia öppen fiber (tror jag iaf, står Telia på uttaget). Självklart har du rätt i att erbjudandet bara gäller dom som kvalificerar sig för det och att om du sitter i klorna hos andra operatörer/leverantörer som själv äger infrastrukturen så blir vissa erbjudanden helt fel då alla inte kan ta del av dem.

Oavsett så är jag nöjd med detta upplägg. Ska dock tillägga att jag körde med Bahnhof tidigare, men dom var absolut sämst när det kom till att erbjuda befintliga kunder sina blackfriday-erbjudanden. Har således varit Telia-kund sedan 2020 eller 2021.

Permalänk

Hur fungerar sajten Bredbandsval egentligen? De priser som står där stämmer inte alls med verkligheten när man går in på respektive leverantörs webbsida? Gäller priset bara om man beställer vi dem? Har det isf några nackdelar?

Här är vad jag får upp med Global Connect (f.d. Ip Only) ex:

Permalänk

Jag är djupt besviken på Telenor. Ringde den 15/11 och tänkte säga upp, då har de vardagar 8 - 18 tider på uppsägning. Jag skrev ett ärende på "mitt Telenor". Inväntade 5 arbetsdagar utan att inget händer. Ringer kundtjänsten i fredags och får stå i kö i mer än 20 minuter. Kommer fram och kundtjänstmedarbetaren ser inte mitt ärende, trots otal påtalande. När jag sedan hittar ett ärendenumret då ser hon "helt plötsligt" mitt ärende. Först vill hon få över mig på Mobilt bredband via 5G för hon har inget att matcha med och ifrågasätter om jag verkligen behöver fiber.... (Telenors nät är förskräckligt dåligt, fortfarande 3G och kommer bara upp i 10 Mbit/s så det går helt bort.) I vilket fall försökte hon ge mig en deal med Telenor för 100/100 till 509 kr i månaden och jag förstår inte logiken att erbjuda nya kunder billigare än befintliga.

Jag säger upp så klart.

Kollar på Telenors hemsida idag, 449 kr/månad för nya kunder 500/500.... Dessutom är de fula nu, nu tar de 59kr i månaden för routern efter 12 månader...

Lutar starkt åt att byta till Telia 300/300 och ta Telia mini för att slippa startavgiften.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel N100@3.4 GHz| Asrock N100M| 16GB DDR4| Mushkin 512 GB Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: QNAP TS264 4 TB

Permalänk
Medlem

Kommer inte alls fram till Telia nu för det är för många som ringer in. Hur blir ni andra uppringda istället?

Permalänk

Har Telia (Öppen Fiber) i dagsläget, men har forfarande bindningstid kvar sedan jag senaste "förhandlade" om priset. Kan man teckna sig för ett BF-erbjudande då? Har någon försökt?

Permalänk
Medlem

Varit bunden hos Telia under 12 månader, men nu har det löpt ut. Betalar 549 (!) kr månaden för 100/100 nu med obundet abonnemang. Har Telia öppen fiber villa.

Vad gör man? Ringer och hotar att säga upp?
Kan binda på hemsidan, 12 månaders bindningstid, 300/300, 6 månaders rabatt, 598kr 639

Känns riktigt kasst..