Är det ändrade krav på win11?

Permalänk
Medlem

Är det ändrade krav på win11?

Installerade precis om en äldre dator, en HP Z240 SFF med 6th gen core.
Tänkte inte så mycket på vilket usb minne jag tog utan jag hade en relativt nygjord windows installer. Halvvägs genom installationen kommer jag på att det är win11 och denna dator ska ju inte "stödja" det. Men allt gick som väntat och inga klagomål alls om att den varken har tpm 2.0 (utan 1.2 som dessutom vad avstängt i uefi) eller en artificiellt gammal cpu.

Paff blev jag även om det inte spelar så stor roll för mig. Har nått ändrats senaste tiden?

PS. Det är 24H2 som blev installerad.

Permalänk
Medlem

Och det är inte så att du skapat installationsmedia med Rufus och kryssat i ignorera kraven?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Och det är inte så att du skapat installationsmedia med Rufus och kryssat i ignorera kraven?

Nope. Den är skapad från Microsofts verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Skrivet av varget:

Nope. Den är skapad från Microsofts verktyg.

Är det bara CPU:n som inte godkänns, dvs datorn har UEFI, TPM 2.0 samt Secure Boot stöd så går det att installera Windows 11 med clean install då installationsprogrammet inte kontrollerar CPU:n fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det bara CPU:n som inte godkänns, dvs datorn har UEFI, TPM 2.0 samt Secure Boot stöd så går det att installera Windows 11 med clean install då installationsprogrammet inte kontrollerar CPU:n fyi

Intressant, secure boot var på. Dock har denna dator inte tpm 2.0 utan 1.2. Men den kanske inte kollar så noga på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Intressant, secure boot var på. Dock har denna dator inte tpm 2.0 utan 1.2. Men den kanske inte kollar så noga på det.

Det har alltid varit så med Windows 11. Jag själv har gjort det på min föregående bärbara dator, en Thinkpad T460. Observera dock att det inte är något krav på att ha secure boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det har alltid varit så med Windows 11. Jag själv har gjort det på min föregående bärbara dator, en Thinkpad T460. Observera dock att det inte är något krav på att ha secure boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot

Verkar bara vara att jag missat det då. Vet du om den kommer få problem att installera uppdateringar? Man kan så klart inte sia om framtiden men tänker historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Verkar bara vara att jag missat det då. Vet du om den kommer få problem att installera uppdateringar? Man kan så klart inte sia om framtiden men tänker historiskt.

Uppdateringar för samma version inget problem, men den stora uppdateringen som kommer 1 gång/år får man manuellt installera. Om man inte vill göra en clean install så behöver du använda Rufus eller något annat trick så att den inte kontrollerar CPU:n. Jag kan inte installera en uppdatering via ett USB minne gjort med Microsofts egna program för då klagar den både på CPU:n och TPM versionen i mitt fall. Dock ej med en äldre dator jag kör med insider preview sedan Windows 11 kom. Jag har en annan dator som inte har en supportad CPU och den ligger fortfarande på 22H2 version så jag måste manuellt uppgradera den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hum, pest eller kolera. Det är en dator jag ska ge bort. 24H2 verkar få ett år längre stöd än win10. Så den får väl ha kvar win11 då. Med lite tur lär hon sig ta hand om datorn själv.