Köpt en PS5 av Amazon som visade sig vara stulen!

Permalänk
Medlem

Köpt en PS5 av Amazon som visade sig vara stulen!

Hej,

Köpte en PS5 Slim från Amazon i torsdags när de hade diskversionen för 5000kr. Såldes och skickades från Amazon EU. När jag väl fick paketet i fredags noterade jag att det var lite repor och bucklor på kartongen. Men tänkte att det var från dålig paketering. Packade upp den på lördag. När jag väl skulle logga in på mitt konto fick jag upp "WS-116332-6 This PS5's services access is permanently or temporarily suspended." PS5 support var stängt under helgen så ringde dem idag (måndag), där tog supporten serienumret och sa att den rapporterats stulen i september och att den aldrig kommer gå att använda.

Är rätt chockad att Amazon sålt en stulen konsol.
Har pratat med Amazon supporten och det enda de kan erbjuda är 500kr presentkort och en retur. Inte ens en ersättningsvara för samma pris tydligen. Väldigt besviken. Något här som varit med om liknande?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska kräva av Amazon att de antingen levererar en fungerande vara eller ersätter dig så du kan köpa den från en annan säljare. Vill de inte det så tycker jag du ska skapa ett ärende hos ARN direkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du fått PS5 som har returnerats av en tidigare köpare hos amazon, men köparen har bytt ut den mot stulen PS5 och behållit den riktiga. Det finns andra trådar och inlägg där andra här på Swec också har fått problem med att amazon sålt returnerade och/eller falska produkter som nya.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att polisanmäla Amazon EU för häleriverksamhet.

Permalänk
Medlem

Vidrigt - anmäl! Blir intressant att se om det är fler som drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WHProductions:

Hej,

Köpte en PS5 Slim från Amazon i torsdags när de hade diskversionen för 5000kr. Såldes och skickades från Amazon EU. När jag väl fick paketet i fredags noterade jag att det var lite repor och bucklor på kartongen. Men tänkte att det var från dålig paketering. Packade upp den på lördag. När jag väl skulle logga in på mitt konto fick jag upp "WS-116332-6 This PS5's services access is permanently or temporarily suspended." PS5 support var stängt under helgen så ringde dem idag (måndag), där tog supporten serienumret och sa att den rapporterats stulen i september och att den aldrig kommer gå att använda.

Har pratat med Amazon supporten och det enda de kan erbjuda är 500kr presentkort och en retur. Inte ens en ersättningsvara för samma pris tydligen. Väldigt besviken. Något här som varit med om liknande?
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Var den förseglad?

Detta börjar nu gå överstyr, det är uppenbart att de inte kollar igenom sina returer, vilket leder till att nästa köpare åker dit som skurken.

Permalänk
Medlem

Är det samma serienummer på PS5’an som på kartongen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska kräva av Amazon att de antingen levererar en fungerande vara eller ersätter dig så du kan köpa den från en annan säljare. Vill de inte det så tycker jag du ska skapa ett ärende hos ARN direkt.

Skrivet av DrSwizz:

Förmodligen har du fått PS5 som har returnerats av en tidigare köpare hos amazon, men köparen har bytt ut den mot stulen PS5 och behållit den riktiga. Det finns andra trådar och inlägg där andra här på Swec också har fått problem med att amazon sålt returnerade och/eller falska produkter som nya.

Skrivet av underd0g76:

Glöm inte att polisanmäla Amazon EU för häleriverksamhet.

Skrivet av Patchway:

Vidrigt - anmäl! Blir intressant att se om det är fler som drabbas.

Skrivet av Hasson39:

Var den förseglad?

Detta börjar nu gå överstyr, det är uppenbart att de inte kollar igenom sina returer, vilket leder till att nästa köpare åker dit som skurken.

Är riktigt besviken på hur supporten hanterade detta, speciellt om det hänt tidigare. Har begärt en ersättningsvara samtidigt som jag skickade in mailet från Sony.

Den var tillsynes förseglad, men går säkert att trixa med sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Visst borde serie numret stå på både kartong och Konsol? Som mobiltelefoner?
Alltså skiter Amazon helt att ens kolla på det returnerade paketet?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Visst borde serie numret stå på både kartong och Konsol? Som mobiltelefoner?
Alltså skiter Amazon helt att ens kolla på det returnerade paketet?

Ja, just precis så. Det verkar som om de ibland inte kontrollerar returnerade saker alls utan säljer dem som nya direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Korrekt uppfattat.
Polis-anmäl snarast för häleri, så att Stöldroteln får klart för sig, hur skurkarna beter sig.

Permalänk
Medlem

Är det från Amazon.de du menar med EU? Har handlat datorkomponenter därifrån hur många gånger som helst utan problem, men det får man kanske se upp med nu om detta visar sig bli vanligt. Uselt hur som helst av Amazon att inte verifiera produkten som returnerats och att sälja returer som nya (tolkar jag det som?).

Polisanmäl!

Inet tar 5989 kr samt 9 kr för hemleverans. Lite mer än vad du betalt men du får garanterad vad du betalt för. En ny oanvänd produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Duke:

Är det från Amazon.de du menar med EU? Har handlat datorkomponenter därifrån hur många gånger som helst utan problem, men det får man kanske se upp med nu om detta visar sig bli vanligt. Uselt hur som helst av Amazon att inte verifiera produkten som returnerats och att sälja returer som nya (tolkar jag det som?).

Polisanmäl!

Inet tar 5989 kr samt 9 kr för hemleverans. Lite mer än vad du betalt men du får garanterad vad du betalt för. En ny oanvänd produkt.

Köpt från Amazon.se och levererat av Amazon EU. Med andra ord via Amazon själva och inte en tredjepart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liknande resa med Amazon och mitt 7900 XTX
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724649-fick-floppy-dr...

Kolla efter en klisterlapp på kartong eller liknande med LPN nummer, det bekräftar att varan varit ute och returnerats tidigare.

Dokumentera väl, ta bilder på allt och stå på dig så löser det sig ska du se.

Jag fick tillbaka mina pengar och kommer aldrig mer att handla lite dyrare produkter på Amazon då det är helt uppenbart att dom inte kontrollerar returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Jag gjorde en liknande resa med Amazon och mitt 7900 XTX
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724649-fick-floppy-dr...

Kolla efter en klisterlapp på kartong eller liknande med LPN nummer, det bekräftar att varan varit ute och returnerats tidigare.

Dokumentera väl, ta bilder på allt och stå på dig så löser det sig ska du se.

Jag fick tillbaka mina pengar och kommer aldrig mer att handla lite dyrare produkter på Amazon då det är helt uppenbart att dom inte kontrollerar returer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Förutsatt att du genomför returen så kommer amz troligen banna den som gjorde returen (den som lpn-nummret leder till). Mer kommer nog inte göras och amz äter nog förlusten bara.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Där har du svaret. Ring dom, stå på dig.

Permalänk
Medlem

Flera företag kollar typ inte returer. Elgiganten gör inte det heller.

Lite konstigt med PS5 på amazon. Amazon säljer ju standard och digital i en egen artikel, där det ser mer "legitimt" ut.
Den artikel med udda text som du verkar beställt har inte amazon som säljare längre om det nu var den du beställde.

Här är ju standard & digital av amazon:
https://www.amazon.se/PlayStation-Digital-Model-Group-Slim/dp...

Och här denna udda artikel.
https://www.amazon.se/Console-PlayStation-%C3%89dition-Standa...

Amazon kommer väl antagligen hävda att artikeln du beställde inte säljs av amazon längre därför pengarna i retur. Sen kan man ju fråga varför de sålde denna udda version när de har en "egen" artikel med både standard & digital.

Permalänk

Jag köpte precis likadant som du, men jag ser ingen gul etikett enligt bild ovan samt jag kommer in på konsolen. Antar att du hade otur och fick tag i ett exemplar som någon har returnerat som de skriver ovan. Håller tummarna att det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lite konstigt med PS5 på amazon. Amazon säljer ju standard och digital i en egen artikel, där det ser mer "legitimt" ut.
Den artikel med udda text som du verkar beställt har inte amazon som säljare längre om det nu var den du beställde.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Amazon kommer väl antagligen hävda att artikeln du beställde inte säljs av amazon längre därför pengarna i retur. Sen kan man ju fråga varför de sålde denna udda version när de har en "egen" artikel med både standard & digital.

Pratade precis med Amazon om just detta. De vägrar skicka en ersättningsprodukt trots att de har den i lager. Enligt Amazon är det olika artikelnummer på dem, vilket säkert stämmer i Amazons system. Men i praktiken är det skitsnack.
De vill i princip inte ta ansvar för detta utan säger enbart att jag ska returnera produkten.

Produkten jag beställde skickades och såldes av Amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja, den med "udda" text verkar ha fransk text som lämnats oöversatt.

Amazon har ju tydligt en separat artikel för sin försäljning av PS5, samtidigt har ju TS köpt den andra PS5-artikeln av Amazon EU, står det i bekräftelsen.

Är hela grejen här att Amazon blivit sittande med en retur som ursprungligen sålts av någon annan, och att det är så den här röran hänger ihop?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Det måste inte vara samma vara, det kan vara en motsvarande. Så att de har olika artikelnr är oväsentligt.

Ta reda på vad motsvarande kostar från annan leverantör, billigaste som har den tillgänglig, och begär Amazon att få ett täckningsbidrag för att köpa varan av en annan leverantör.

Vill de fortfarande inte göra något så skapa ett ärende hos ARN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det måste inte vara samma vara, det kan vara en motsvarande. Så att de har olika artikelnr är oväsentligt.

Ta reda på vad motsvarande kostar från annan leverantör, billigaste som har den tillgänglig, och begär Amazon att få ett täckningsbidrag för att köpa varan av en annan leverantör.

Vill de fortfarande inte göra något så skapa ett ärende hos ARN.

Fast arn är helt värdelöst.. deras "utslag" är bara en rekommendation som fler och fler företag bara skiter i, de har inget att komma med längre..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast arn är helt värdelöst.. deras "utslag" är bara en rekommendation som fler och fler företag bara skiter i, de har inget att komma med längre..

ARN har aldrig haft någon makt, men det är det första du behöver göra för att driva en process. ARN kommer att ställa en officiell fråga till Amazon. Det brukar räcka för att få något att hända. Om inte Amazon reagerar på det tar det lite längre tid, men när du väl fått ett utslag i ARN kan du skapa en civilrättslig process, och med ett utslag från ARN in i den processen så är det tämligen säkert hur det kommer att sluta.

Jag har drivit några processer genom ARN. Alla har slutat med att företaget i fråga pudlat, så makt eller ej, löser det problemet så löser det problemet. Och det är gratis att anmäla till ARN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

De har ju dock *aldrig* haft något att komma med om man hårddrar det så.

Det är ju inte ARN som har förändrats, de gör samma sak idag som de gjorde förr, det är kundbasen i stort som inte bryr sig längre och detta som uppmärksammats och nu utnyttjas allt mer.

Hur just Amazon förhåller sig till ARN vet jag inte.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förr var (svenska) företag skitskrajja för ARN och hamna på (Hem & hyras?) svarta listan.. Idag skiter de i det, för de tjänar mer på det.

Skrivet av giplet:

ARN har aldrig haft någon makt, men det är det första du behöver göra för att driva en process. ARN kommer att ställa en officiell fråga till Amazon. Det brukar räcka för att få något att hända. Om inte Amazon reagerar på det tar det lite längre tid, men när du väl fått ett utslag i ARN kan du skapa en civilrättslig process, och med ett utslag från ARN in i den processen så är det tämligen säkert hur det kommer att sluta.

Jag har drivit några processer genom ARN. Alla har slutat med att företaget i fråga pudlat, så makt eller ej, löser det problemet så löser det problemet. Och det är gratis att anmäla till ARN.

Skrivet av evil penguin:

De har ju dock *aldrig* haft något att komma med om man hårddrar det så.

Det är ju inte ARN som har förändrats, de gör samma sak idag som de gjorde förr, det är kundbasen i stort som inte bryr sig längre och detta som uppmärksammats och nu utnyttjas allt mer.

Hur just Amazon förhåller sig till ARN vet jag inte.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Hej,

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Skrivet av giplet:

Du har som sagt rätt enligt lag att begära en omleverans av produkten.
Däremot verkar Amazon fullständigt skita i svensk konsumentlagstiftning eller köprätt. Så lämpligen går du via den Europeiska "anmäl ditt köp" eller via ARN. Däremot ska du inte acceptera en hävning innan dess. Rimligen påpekar du detta att du inte accepterar lösningen de erbjudit, att du kräver omleverans enligt X och att returen ska ses som en "du vill inte ansvara över stöldgods" och det är Amazon problem men att du väntar dig att de följer gällande lagstiftning.

Jag försökte som fan att få Amazon att följa svensk lagstiftning men det sket de i totalt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Förr var (svenska) företag skitskrajja för ARN och hamna på (Hem & hyras?) svarta listan.. Idag skiter de i det, för de tjänar mer på det.

Råd och rön tänker jag, men det spelar mindre roll, det kan ha funnits flera motsvarande listor också för den delen.

I stort säger vi ju hursomhelst samma sak, möjligen med den skillnaden att jag drar slutsatsen att de i allt mindre utsträckning bryr sig just därför att kundbasen i stort slutat bry sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fast nu är det inte gratis att anmäla till ARN.
Detta ändrades efter antagligen massa halvdana värdelösa klagomål senaste åren.

https://www.arn.se/konsument/

Permalänk
Medlem

Som David säger skiter Amazon i vår lagstiftning. ARN finns nog inte ens på deras karta. Så länge man inte orkar dra det till rätten är nog det enklaste att helt enkelt inte köpa från Amazon om man vill kunna använda sig av t.ex. täckningsköp.

Too big to care. Billigare för dem att bara skita i det och ta returer, på samma sätt som det verkar vara billigare att inte kolla genom returer och istället skicka ut direkt till nya kunder.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA