Kan Airpods Pro (1 gen) fortfarande fungera trots att de varit urladdade i 2-3 år?
Jag har ett par AirPods Pro (1:a generationen) som jag inte har använt eller laddat på över 2,5 år, eftersom jag tappade bort laddningsetuitet och aldrig ersatte det. Nyligen träffade jag en säljare av ett begagnat etui och försökte ladda hörlurarna under några minuter. Jag hade inte möjlighet att testa mer noggrant eftersom säljaren behövde åka iväg. Efter det korta laddningsförsöket visade batterinivån 100 %, vilket såklart inte kan stämma eftersom de måste vara helt urladdade. När jag sedan försökte koppla AirPods till telefonen fungerade det inte. Vi höll på en stund och försökte få det att funka men det gick inte då lurarna inte kopplade när man tog ur dem ur etuiet.
Jag har inte haft möjlighet att ladda dem längre än så, men funderar nu på att låna ett etui från en vän och ge dem en längre laddning, kanske under flera timmar, för att se om det gör någon skillnad. Jag har läst mig till att det kan fungera när sådana batterier är rejält urladdade men jag vet dock inte om 2-3 års urladdning är för länge för att det ska vara värt ett försök.
Jag är dock lite stressad över att fatta ett beslut, eftersom jag just nu överväger att köpa nya billigare hörlurar till rabatterat pris under Black Friday – troligen antingen Earfun Air Pro 4 eller Soundcore Liberty 4 NC – om det verkar som att AirPods inte kommer att fungera, även efter en längre laddning. Men om det är så att Airpodsen troligtvis fortfarande kan fungera känns det onödigt att köpa nya billigare lurar istället för ett etui till dessa då jag antar att Airpodsen står sig rätt bra trots några år på nacken.
Har någon här haft liknande problem? Tror ni att en längre laddning skulle kunna få dem att fungera igen, eller är det sannolikt så att batteriet är helt dött och inte går att rädda?