Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle vilja hävda att Tesla-laddare är lite av en parentes i den här diskussionen. Teslas nya superchargers (V4) har längre laddkablar för att hantera fler typer av bilar. När man tog fram de tidigare generationerna så var ju det nätverket låst till den egna flottan, så det är ju ett övergående problem.

För gatuladdning är höger sida absolut att föredra, men sådana laddare är ju än så länge extremt ovanliga. jag har aldrig någonsin ens sett en sådan i verkligheten.

Annars är det ju klart bättre på vänster-sidan, vilket är sidan som föraren sitter på. Dels för det är bekvämt, men framförallt i trånga utrymmen så är det ju som andra säger, att man inte behöver ha gott om plats på båda sidor bilen, utan det räcker med den kritiska, nämligen bestämt förar-sidan.

De finare Audi-bilarna är väl föredöme här, som har AC-uttag på båda sidorna, varav den vänstra sidan också har DC.

Jag har en Etron och det är sjukt smidigt med dubbla laddare.

Permalänk
Medlem

Ni som har lite mer vana i privatleasingsvängen, finns det chans för bättre erbjudande än vad som finns online? Om man pratar generellt. Eller är det listpriser som gäller?

Någon som sett leasing av EX30 dual motor föresten? Jag har inte kontaktat någon återförsäljare men det jag sett online verkar bara vara Single motor.

edit* Privatleasing då dvs.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har en 740 GLE från -89 och där sitter både fönsterhissar och speglarna i dörren och inget i mitten. Så volvo har nog kanske flyttat dom lite fram och tillbaka med åren.

Han skrev ju äldre inte antika. /S

Men det handlar nog mest om ett designval inte ålder. Troligtvis enklare och billigare att ha dom i mitten så man slipper kablage i dörrar som rör sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han skrev ju äldre inte antika. /S

Men det handlar nog mest om ett designval inte ålder. Troligtvis enklare och billigare att ha dom i mitten så man slipper kablage i dörrar som rör sig.

Antik...den är bara mogen och börjar bli inkörd 😉

Handlar nog mest om design då du har massor av kablar i dörrarna ändå.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ni som har lite mer vana i privatleasingsvängen, finns det chans för bättre erbjudande än vad som finns online? Om man pratar generellt. Eller är det listpriser som gäller?

Någon som sett leasing av EX30 dual motor föresten? Jag har inte kontaktat någon återförsäljare men det jag sett online verkar bara vara Single motor.

edit* Privatleasing då dvs.

Van och van vet jag inte. Är inne på min 3:e privatlease (1 Nissan Leaf, 2 Kia Niro). Min upplevelse är att det skiljer beroende på vilket märke du är intresserad av, samt vem som säljer bilen. Vissa återförsäljare har ju ibland egna kampanjer. Men jag tror det skiljde mer förrut. Numera (sedan de tog bort elbilsbonusen) så är elbilarna så dyra att privatleasa, så det måste till en kampanj (subvention) från biltillverkaren för att få ner bilen i pris. Så stora summor kan nog inte handlaren fixa.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka min e-208 igår så nu är det bara att vänta på nästa bil som skulle kommit i fredags men ska tydligen anlända till Sverige på måndag så hoppas få den till nästa helg.
Kunde haft bilen kvar till nästa fredag då leasing på den går ut men ville inte byta till vinterdäck för att sedan byta tillbaka till sommar hjul för att sedan lämna tillbaka den, så fick bli att lämna den nu innan all snö kommer.

Fick även veta att jag inte hade behövt att besikta den då den är godkänd att köra med till sista november när jag lämnade tillbaka den och är inte ansvarig för tiden efter jag lämnar tillbaks den bra att veta för framtiden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Byter min E-Niro mot en Ceed Pluginhybrid om 2 Veckor, bilen står klar och all extra utrustning är redan påplockad

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/Ww9aqtqqk3E?si=7H9v6AXol0wsiafw

Nu börjar det likna något..en enorm V70! Gör den i storlek som V70 också så blir det perfekt 👌 knappar på ratten och klimatrattar och separat panel, mycket välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://youtu.be/Ww9aqtqqk3E?si=7H9v6AXol0wsiafw

Nu börjar det likna något..en enorm V70! Gör den i storlek som V70 också så blir det perfekt 👌 knappar på ratten och klimatrattar och separat panel, mycket välkommet.

Att kalla ännu en tung överjäst SUV för något som har att göra med en normalhög kombi att göra känns något eljest. Dessutom finns redan Kia EV9. Oklart vilken av dem som är fulast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att kalla ännu en tung överjäst SUV för något som har att göra med en normalhög kombi att göra känns något eljest. Dessutom finns redan Kia EV9. Oklart vilken av dem som är fulast...

Skrev liknar, och att dom gärna får krympa den. Surgubbe.

Permalänk
Medlem

När en nybliven Tesla-ägare skulle tvätta sin tre veckor gamla bil lossnade stora bitar av lacken. Tesla vägrar betala för omlackering.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20241125/n...

Permalänk
Medlem

Är galet sugen på en Renault Scenic E-tech First Edition på privatleasing.
6200:- med allt, försäkring, dragkrok, vinterhjul, gummimattor, metalliclack.

Vad tror ni?
Har kollat på bilen och den är riktigt schysst alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Är galet sugen på en Renault Scenic E-tech First Edition på privatleasing.
6200:- med allt, försäkring, dragkrok, vinterhjul, gummimattor, metalliclack.

Vad tror ni?
Har kollat på bilen och den är riktigt schysst alltså.

Tror det är ett suveränt köp, tittat på den själv. För mig blev det dock en lite negativ känsla att suttit i bilen själv efter att ha plöjt en hel del videos och recensioner om bilen, för de är alla pressbilar med högsta utrustningen, en superfräsch ljus interiör med snygga ljusa stolar och glastak.
Bilarna jag såg i hallarna var alla med trista mörkgrå stolar och svart tak, kändes lite instängt i kupen tyckte jag.
Men i övrigt säkert en trevlig bil att leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tror det är ett suveränt köp, tittat på den själv. För mig blev det dock en lite negativ känsla att suttit i bilen själv efter att ha plöjt en hel del videos och recensioner om bilen, för de är alla pressbilar med högsta utrustningen, en superfräsch ljus interiör med snygga ljusa stolar och glastak.
Bilarna jag såg i hallarna var alla med trista mörkgrå stolar och svart tak, kändes lite instängt i kupen tyckte jag.

Ja på alla videos är det ju i princip toppvarianten.
Satt i den i helgen och tyckte den va rymlig inuti, men då kör jag också en EX30 via jobbet och den är ju betydligt mindre inne

Permalänk
Medlem

Gahh har grov ångest över Renaulten.
För att byta till den behöver jag ganska snabbt bli av med min Passat GTE - 17. Handlaren gav mig först ett pris på 125k men efter diskussion gick han med på att täcka lånet på 136k.
Jag gissar att jag skulle få 150-155k på blocket men då missar jag antagligen erbjudandet de har just nu iom att det är lagerbilarna.

Totalkostnaden i månaden uppskattar jag till något dyrare än passaten om man räknar in värdeminskningen. Nånstans mellan 5500-6000.
Har ni några åsikter?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

När en nybliven Tesla-ägare skulle tvätta sin tre veckor gamla bil lossnade stora bitar av lacken. Tesla vägrar betala för omlackering.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20241125/n...

Ganska exakt varför jag inte kan tänka mig en tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Lite humor att Audiägare betalar 5-10 papp för just svart innertak... (jag dömer ingen, jag gjorde själv det på vår förra Audi... 😂)

Hade jag fått välja hade jag gärna valt till det till den M3P jag beställt.

Smaken är som baken... 😁

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Finns det någon speciell anledning till att så många modeller har laddkontakten på vänster sida? Lite störigt när man laddar på gatan. Majoriteten har ju högertrafik.

(Förutom då om man byggt på en gammal plattform och satt laddkontakten under gamla tanklocket)

Tänk på att det är inte tillåtet att lägga laddkabel över trottoar eller väg.

Permalänk
Medlem

Nu är det avgjort, godkände Renaulten nu.
1-2 veckor bort. Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Tänk på att det är inte tillåtet att lägga laddkabel över trottoar eller väg.

Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar relaterat till det jag skrev? Om det var otydligt så syftar min fråga på offentliga laddstolpar. Alltså inte att parkera på gatan utanför huset med lång kabel från uppfarten.

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring förlängd nybilsgaranti? Kostar ca 6-7 tusen extra per år. Är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Hur tänker ni kring förlängd nybilsgaranti? Kostar ca 6-7 tusen extra per år. Är det värt det?

Kanske bättre att spara de tusenlapparna på ett sparkonto och hoppas de inte behöver användas. Men det beror ju på vilket märke bilen har. Är det en folkvagn skulle jag räkna med många och dyra reparationer. Fast det är baserat på mina erfarenheter av deras äldre bilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Förhandlade till mig det som en del i min prutning. Enkelt för dom att säga att bilen är värd 10k mer utan att priset höjts, men i själva verket har den ju inte kostat mer att producera. Bråkade bara om att hyundai var alternativet, och där är det längre garanti vilket väger tungt sa jag 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske bättre att spara de tusenlapparna på ett sparkonto och hoppas de inte behöver användas. Men det beror ju på vilket märke bilen har. Är det en folkvagn skulle jag räkna med många och dyra reparationer. Fast det är baserat på mina erfarenheter av deras äldre bilar.

Det är en id7a. Statistiskt sett är det ju ett dåligt val med alla typer av försäkringar. Men är ju inte kul när olyckan väl är framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag har en företagsleasing på 3 år och valde att lägga till ett år då jag inte vill stå år 3 och behöva betala en reparation på en bil som snart ska tillbaka. Kostade 5000 om jag minns rätt, värt att betala för peace of mind tänker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hämta min Smart #1 Pro+ i torsdags så nu får man se hur det är att ha den bilen.
Känns bra än så länge dom ca 30 Mil jag kört.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Det är en id7a. Statistiskt sett är det ju ett dåligt val med alla typer av försäkringar. Men är ju inte kul när olyckan väl är framme.

Jo det är ju en chansning men bilen bör inte gå sönder de första 5-6 åren så jag skulle "chansat". Sen tycker jag det är rätt illa att de använder sin dåliga kvalitet för att skrämma kunden att betala för extra garanti...

Edit fixade ett stavfel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dags för tjänstebil med vad ska man ta? Sneglar på ID.7 Tourer GTX, Kia EV6 eller Tesla Model Y. Polestar 2 går bort, gillar inte Android-gränssnittet. Fler förslag i samma prisklass (max 700k eller TCO 11k)? Bor i norr så gärna AWD

Gillar Teslan men känns dumt när det verkar vara en facelift på gång snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

När ska du byta? Är du sugen på Tesla lär ju leveranstiden vara betydligt kortare för MY än id7 t ex så om du kan skulle jag vänta till Q1 när det ryktas Juniper ska lanseras. (med tanke på mulor som är ute och kör och som dyker upp i media...)

Personligen tycker jag id7 har fixat en hel del som var uselt med Id4, men det är samtidigt en sjukt stor bil, för stor tyckte jag. (även om vw inte ens var aktuellt för mig efter alla strul med Id4.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Dags för tjänstebil med vad ska man ta? Sneglar på ID.7 Tourer GTX, Kia EV6 eller Tesla Model Y. Polestar 2 går bort, gillar inte Android-gränssnittet. Fler förslag i samma prisklass (max 700k eller TCO 11k)? Bor i norr så gärna AWD

Jag hade valt ID.7 GTX edition den har allt förutom panorama tal som standard och betydligt bättre Komfort en EV6 och speciellt Tesla Model I.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO