Permalänk

Köpråd, M.2 SSD.

Hej!

Är ute efter en ny systemdisk, en M.2a.

Har läst på nätet att vissa har 3DNAND, SLC, MLC osv, samt att vissa andra har DRAM.

Hur får jag reda på om disken jag kollar på har DRAM, för vad jag förstått så ska DRAM vara det bästa?

Det jag har nu som systemdisk är en 500gb Kingston NV2 PCIe 3.0

Skriv gärna rekommenderade diskar som har DRAM, för är det så pass mycket bättre? Som jag har förstått det, så vill jag ju gärna ha det. Jag har inte behov av större än 1tb som systemdisk.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Hedersmedlem

DRAM har de inte istället för de andra, utan också. Så t ex (3D) TLC + DRAM är vanligt för topp-SSD:erna nu, dvs 3 bitar per cell och en DRAM-cache.
QLC (4 bitar per cell) utan DRAM är vanligast för de billigare, inkl Kingston NV2.
Det är inte alltid lätt att se, men man kan oftast googla sig till svaret om man kollar på en specifik modell.

Några vanliga SSDs här är Kingstons Fury Renegade samt KC3000, Samsungs 990 PRO och WD SN850X.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

DRAM har de inte istället för de andra, utan också. Så t ex (3D) TLC + DRAM är vanligt för topp-SSD:erna nu, dvs 3 bitar per cell och en DRAM-cache.
QLC (4 bitar per cell) utan DRAM är vanligast för de billigare, inkl Kingston NV2.
Det är inte alltid lätt att se, men man kan oftast googla sig till svaret om man kollar på en specifik modell.

Några vanliga SSDs här är Kingstons Fury Renegade samt KC3000, Samsungs 990 PRO och WD SN850X.

Alright! Tycker det borde stå tydligare på t.ex. Inet, webhallen m.m om dom har det eller ej, men jag hittade en sida som är rätt utförlig!

https://www.johnnylucky.org/data-storage/ssd-database.html

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Dram gör inte så stor skillnad som vissa verkar vilja få folk att tro. Ssdn överlever kanske lite längre (eg 10 år istället för 8) samt snabbare och stabilare skrivhastigheter primärt. Men även vilken modern m.2 ssd utan dram som helst är fortfarande en supersnabb systemdisk för windows och det kanske skiljer någon sekund med att boota upp.

I alla fall, Kingston Fury är en bra med dram som dessutom brukar vara bland de billigaste, ofta på rea etc., men samtidigt är det ganska dyrt med 500gb. 2TB kostar endast dubbelt så mycket som 500gb.

Man får också c.a 3x TBW ifall jämför just Kingston Fury vs Kingston NV2 samt 5 vs 3 år garanti så kanske värt det extra ändå.

Edit: hade missat denna rea, 1TB KC3000 (i princip samma som Fury Renegade) för 850kr. Bra pris ifall du inte vill spendera mer för 2tb.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Permalänk
Medlem

Håller med faktiskt, tyckte den var så jobbigt (för jag kollat på så mycket specar på så mycket annat) att jag sket i att koilla massor och bara köpte på "typ" 7000MB/s typ) det blir nog ok och bara hoppas att det blir det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Är ingen expert men läst senaste veckan på exakt de sakerna du nämner.

Alla så kallade high end SSD's är i princip desamma. Om man är en power user kanske man kan föredra ena över den andra men även där är det knappt någon skillnad. För vanligt bruk ska DRAM ha nästintill 0 påverkan, enbart för grova uppgifter som tar lite längre tid. Samsung serien har ansetts vara kung av SSD hörnan men är inte riktigt så längre. 990 Pro hade även grov problem när den lanserades men de ska ha blivit helt löst nu. Specs verkar inte riktigt visa hela bilden av prestandan så kan va lite lurigt, t.ex mängden layers, controller type, cache memory osv.

Detta är vad folk anser vara kung trion just nu, alltså riktigt prisvärda men fortfarande mot toppen av prestanda, finns några ännu vassare men kostar ca dubbla för 0 märkbar skillnad i prestanda All mitt läsande och specs letande, benchmarks, åsikter på nätet verkar vara att de är alla i princip lika bra men de har några procent över varandra i olika uppgifter.

SN850x 1TB 929kr (2tb 1333kr)
Fury Renegade 1TB 999kr (2b 1399kr)
990 Pro 1TB 1149kr (2tb 1590kr)

minimalt snäpp under:
KC3000 1TB 849kr (2tb 1399kr)

Under det finns SN770 för 769kr, riktigt vass men ingen DRAM.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1B27_j9NDPU3cNlj2HKcrf...

Här finns lite allmän information ifall nyfiken. Något att veta är att högre TB SSD innebär betydligt bättre hållbarhet. SSD utan DRAM ska också ha ganska mycket bättre hållbarhet ifall man tänker använda för lagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrepSek69:

SSD utan DRAM ska också ha ganska mycket bättre hållbarhet ifall man tänker använda för lagring.

Hm, hur/varför då menar du? Det låter bakvänt; om något så bör DRAM hjälpa till med att minska skrivningar en aning iom att den kan slå ihop små skrivningar till färre större, vilket bör slita mindre på NAND-minnet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Avstängd

köp en med cache det avlastar systemet från onödigt arbete.. håll dig undan från WD dom har tydligen problem,

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, hur/varför då menar du? Det låter bakvänt; om något så bör DRAM hjälpa till med att minska skrivningar en aning iom att den kan slå ihop små skrivningar till färre större, vilket bör slita mindre på NAND-minnet.

Kan ha varit en stor tabbe från mitt håll.

Har för mig att jag läste det och sidan jag kollat snabbt för överblick av specifikationer verkar ha visat info jävligt dåligt vilket jag trodde bekräftade min info.

https://prnt.sc/OtnCZCGMvsMa

Kingston NV2 på vänster och WD SN850X på höger men visar resultaten tvärtom

My bad, men trevligt att lära sig vilket som. Tänkte att det var något som att Dram SSD's kräver mer små arbeten på själva SSD'n i sig medan de utan D-RAM kunde offload sitt arbete till RAM/CPU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrepSek69:

Kan ha varit en stor tabbe från mitt håll.

Har för mig att jag läste det och sidan jag kollat snabbt för överblick av specifikationer verkar ha visat info jävligt dåligt vilket jag trodde bekräftade min info.

https://prnt.sc/OtnCZCGMvsMa

Kingston NV2 på vänster och WD SN850X på höger men visar resultaten tvärtom

My bad, men trevligt att lära sig vilket som. Tänkte att det var något som att Dram SSD's kräver mer små arbeten på själva SSD'n i sig medan de utan D-RAM kunde offload sitt arbete till RAM/CPU

Aha. Den biten beror nog mest på typen av flashminne dock, NV2 har QLC och SN850X har TLC.
I regel: ju fler bitar per cell, desto färre skrivningar tål varje cell.
Fast det brukar också bli bättre med tiden. När TLC kom var det rätt illa och sågs som ett dåligt budgetalternativ, men nu är det standard i prestanda-SSDs och MLC (2 bitar per cell) finns vad jag vet inte ens kvar på konsumentmarknaden längre, och QLC har tagit över det billigare segmentet.
Förr eller senare får vi väl PLC (penta-level cell) med 5 bitar också.

Visa signatur