Byta ut Kingston A400 (långsam)

Permalänk
Medlem

Byta ut Kingston A400 (långsam)

Har en Kingston A400 960GB i en av barnens datorer, men den verkar så otroligt långsam.
Den saknar väl DRAM Cache och är en budget disk. Men när man tex laddar ner någon uppdatering/fil så är det som om den inte orkar med, blir paus på nedladdningen för att den ska hinna skriva till disken och konstant 100% use.
Även vid vanligt användande känns den allmänt trött.

Vad byter jag till i budget klassen men som presterar betydligt bättre?
Har ingen NVME slot, så "vanlig" SSD sata3 bör det vara

Permalänk

Skulle säga att random write som det generellt handlar om blir det ofta inte mycket bättre oavsett.

Har för mig att min min pci-e 4 nvme kanske får dubbla värdet på dessa.

Är inte hemma så kan inte köra ett test på den eller någon av mina samsung ssder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle börjat med att kolla om det finns nyare firmware till den. Annars hur mycket ledigt är det på den? Ev kan du få liv i den om du orkar formatera om helt men om nått år kanske den kommer tillbaka till detta. Jag har ingen A400 själv så jag vet inte hur illa den är.

Inte sett nån bra sata disk på BF tyvärr utan det är nvme jag sett.

Edit: ser nu att det framgår att det är ~20% ledigt. Borde inte vara ett problem. Kolla firmware https://www.kingston.com/en/support/technical/ksm-firmware-up...

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag skulle börjat med att kolla om det finns nyare firmware till den. Annars hur mycket ledigt är det på den? Ev kan du få liv i den om du orkar formatera om helt men om nått år kanske den kommer tillbaka till detta. Jag har ingen A400 själv så jag vet inte hur illa den är.

Inte sett nån bra sata disk på BF tyvärr utan det är nvme jag sett.

Edit: ser nu att det framgår att det är ~20% ledigt. Borde inte vara ett problem. Kolla firmware https://www.kingston.com/en/support/technical/ksm-firmware-up...

Kikade igår när jag satt och googlade en lösning, senaste firmware enligt Kingston, blir att formatera och testa.

Permalänk
Medlem

Har inte just denna SSD men jag har ett par DRAMless QLC SATA-diskar i min burk som sekundär lagring för spel o.s.v. och de är verkligen långsamma på just skrivning. Ofta när man t.ex. uppdaterar ett spel på Steam skriver den om stora mängder data på disken även om den bara laddar ner lite data, vilket gör att uppdateringar av stora spel kan ta väldigt länge. Det går bra så länge den skriver till SLC-cachen men efter ett tag dalar skrivhastigheten ner till 20-30 MB/s eller ännu lägre.

Om man sedan börjar spela igen direkt medan disken fortfarande håller på och tömmer SLC-cachen kan även läsningar vara ganska långsamma, så man behöver vänta en 10 minuter efter en Steam-uppdatering.

Dock tycker jag inte det är nåt man märker vid normal användning utan det är främst när man skriver 30+ GB på en gång och SLC-cachen tar slut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Har själv varit med om ett par Kingsotn A400 SATA diskar som blir sega som sirap efter ett tag, för inte tala om andra trådar här på Swec eller andra forum, så du är absolut inte ensam. Känns som om de är på väg att dö eller liknande, eller så är det något som Kingston har bakat in i sin firmware, att efter en viss tid/mängd skrivningar så bli de störtseg.
Min lösning är att byta mot bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

En viktig del är att försäkra sig om att 'TRIM' verkligen körs på SSD, när tex. filer raderas och helst också på all ledig utrymme i filsystemet typ 1 ggr i veckan - windows skall göra det men bara under förutsättning att lagringen registrerats som antingen SATA-disk eller SCSI-disk (läs de flesta NVMe bör betraktas som SCSI-disk) - har det missat på någondera och tex. är lagringen partitionerad som en RAID av tex. BIOS så körs ingen TRIM och det med tiden blir väldigt långsamt vid skrivning.

Ligger lagringen på någon form av USB adapter/docka så kör normalt inte TRIM den vägen även om det är SSD/NVMe. - som tex. en samsung T7 - blir skrivtrög (vilket de blir om man inte kör TRIM på dessa då och då) så får man via linux mickla så att den anses som en SCSI-bus via UASP och sedan köra 'fstrim' på lagringen och efter det så går det väldigt mycket fortare igen.

Ibland kan det också få upp hastigheten genom att skriva lagringen en jättefil med bara '0' som innehåll tills disken är full och därefter ta bort filen igen. Program i windows som kan göra det är defraggler och bleachbit - det sistnämnda används också för att säkra att städa bort gammal data som fins kvar i lagringens lediga utrymmen även om filerna är raderade enligt filsystemet. Innan TRIM 'uppfanns' för SATA-diskar (annat namn på discard/unmap som funnits i SCSI länge) så var 'zerofill' den enda sätter att av-allokera flashblock mot synliga LBA-adresser så att flashblocken kan raderas och göras beredd för ny snabb skrivning.

Att skriva en massa sektorer med bara innehållet '0' är en signal till SSD/NVME att flashminnet bakom sektor-adressen kan raderas på samma sätt som adressen i adresslistan som skickas med TRIM raderar block - men utan att behöva föra över en massa sektorer med enbart '0' i sig.

---

SSD/NVMe (och USB-stickor/SD-kort) sanna skrivfart visas först när man skrivit hela lagringen stumfull med data och sedan skriver ytterligare stora mängder filer över den gamla filerna.

Som nya och tomma eller att dessa körts TRIM/discard, fylld med bara '0' på hela diskens storlek eller security erase så upplevs de alltid som snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har själv varit med om ett par Kingsotn A400 SATA diskar som blir sega som sirap efter ett tag, för inte tala om andra trådar här på Swec eller andra forum, så du är absolut inte ensam. Känns som om de är på väg att dö eller liknande, eller så är det något som Kingston har bakat in i sin firmware, att efter en viss tid/mängd skrivningar så bli de störtseg.
Min lösning är att byta mot bättre alternativ.

Precis när man googlar lite så verkar det var ett extremt vanligt fenomen att just denna disk blir segare än fan själv.

Permalänk
Medlem

köp en pny eller crucial alternativt samsung som är dom bättre märken. Antar den blir sådär seg om windows är installerat på den då den inte har dram cache eller vad det heter.