Hjälp med val av högtalarsystem för TV – soundbar-kit eller dedikerat system?

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av högtalarsystem för TV – soundbar-kit eller dedikerat system?

Hej!

Jag försöker välja ett högtalarsystem till min TV och är kluven mellan att skaffa ett soundbar-kit eller gå hela vägen med ett dedikerat högtalarsystem. Jag är inte världens audiofil men jag vill gärna ha något som levererar bra ljudkvalitet för både film, spel och musik – dock med störst fokus på film och spel.

Några krav och önskemål:

Dolby Atmos och surroundljud: Jag vill iaf gärna ha två satellithögtalare för att kunna testa på det här med surroundljud, Dolby Atmos vore kul att få känna på det med.

Användning i lägenhet: Bor i lägenhet, så lär väl behöva något som kanske inte kräver att jag kör på vrålhög volym för att låta bra men hade varit grymt med något jag kan ta med till framtida hus.

Gaming-vänligt: Jag kommer koppla min PC till TV:n för att kunna spela i soffan. Behöver jag 4K 120Hz VRR passthrough för det, eller funkar det OK att koppla PC:n direkt till TV:n? Är fördelarna med att köra HDMI:n från datorn genom soundbaren så pass stora att jag bör prioritera det?

Budget: Jag siktar på att hålla mig runt 10 000 SEK där av dilemmat, så som jag förstått det kommer man inte alls långt på dessa pengar när det kommer till dedikerade högtalarsystem.

Jag har sneglat på Samsung HW-Q990D och HW-Q930 men har också hört att många tycker soundbars är skräp jämfört med ett "riktigt" högtalarsystem. Är det så illa? Finns det bättre alternativ inom min budget?

Alla tips och rekommendationer tas uppskattas, speciellt från er som har testat båda typerna av system. 😊

Permalänk
Medlem

Jag gick till Sonos Arc runt 2020 från att alltid haft ett dedikerat system (Initialt Denon sen Onkyo men mina högtalare har varit i B&Ws CM2 series (finns ej längre. Så den var inte helt oäven).

Körde även dedikerad Projektor ett tag i ett dedikerat rum, men gick sen över till TV när man fick tag i dom 75+ utan att sälja en njure). Var lite skeptisk, men har upplevt det varit fullt tillräckligt med en Soundbar. Dock var jag missnöjd med Arcen och dialog som alltid var lite för tyst i mixarna. Till Sonosen körde jag två IKEA lampor Symfoni som motsvarar Sonos S1 vill jag minnas (kan ha helt fel - dock skall dom inte vara kompatibla med den nya Arc Ultra...).

Hoppade nu helt in i Q995D istället (Q990D EU varianten) som är på black week nu för 9990. Kunde lagt samma på 2 ERA 300 för komplettera min anläggning men tröttnade lite på Sonos.

Lyssnar inte speciellt mycket på musik längre, annat än via hörlurar och i bilen. Var Q995D värt det? Ja absolut. Helt klart över förväntan. Var rädd för att jag skulle bli besviken efter Sonosen. Själv är jag i Android träsket och har ingen Iphone och har gjort rumskalibrering för Sonos till att alltid be en kompis komma på besök.

Fördelen för mig med Soundbar är att dom tar ingen direkt plats, dom bara "funkar".

Q990/5D har ju lovordats 2024. Trodde inte direkt på det. Men ... är faktiskt supernöjd. Köper man dom för 9990 kronnor och inte för 14000+ som dom legat på så testa vettja! Det som jag noterat är att jag upplever bättre bas i Q995D än med en Sonos Sub gen 3. Men det beror ju oxå på rum och placering så det är väl mer så att systemet passar väldigt bra i vår öppna planlösning.

Var väldigt skönt att koppla in Samsung tvn vi har och har fungerat mycket bra. Men bra att veta, är man intresserad av Soundfit Pro på Q995D så måste man ha en Samsung Q70 tv från 2021 eller senare för att få funktionen. Lite trist. Min TV är en Q80 (2020)