Efter två års nedgång – smartphoneförsäljningen ökar globalt

Permalänk
Melding Plague

Efter två års nedgång – smartphoneförsäljningen ökar globalt

Budget-Android driver tillväxten medan AI-effekten dröjer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ingen med vikbara telefoner längre.

Permalänk

Det finns fortfarande många som har "dåliga mobiler" men det börjar gå emot att alla har schyssta.
Och då blir skillnaden marginell emot de nya mobilerna, kunder kommer bete sig som i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=rdIWKytq_q4 Där de lurade folk att de hade en ny iPhone 5 och folk sa att den var så otroligt mycket bättre än deras iPhone 4.

Jag ser 4 saker som kan hända på mobilen.

• Solid state batteri, otroligt mycket bättre batteri. Men Solid state batterier kommer aldrig, det är hela tiden nästan färdigt för produktion.

• Optisk zoom är dålig, men det är ej enkelt att lösa utan större objektiv.

• Ai. Man kan ha olika åsikter kring Ai, men jag anser det är ganska självklart att de får mer Ai vare sig kunder vill ha det eller ej.

• Vikbarhet. Alla vill inte ha detta, men de vikbara kan på många sätt bli bättre än vad de redan är.

Det finns saker som vissa nördar klagar på som Bluetooth som hela tiden blir bättre, jag tror dessa nördar inte påverkar försäljningen så mycket. Och det mesta andra utveckling på mobiler är mer bara Gäsp. Som lite mer färgåtergivning som ingen i praktiken kan se att den är bättre, snabbare när de ändå inte har något som laggar på den osv.

Skrivet av Sysop:

De är lite som smartphone i början. Man köpte en smartphone, de var skitrolig i början och man kunde visa upp vad man kunde göra. Sedan blev man lat och smartphonen blev ofta liggande hemma.
Exakt samma beteende hade många med smartklockor..

De vikbara mobilerna blir bättre för varje år, folks behov av att ha större skärm ökas för varje år. Kanske kommer det en brytpunkt när fler har vikbar, kanske kommer smarta glasögon som kan ersätta mobilen och man kanske kör med den och smartklockan.
Det jag tror kan vara genombrott för de vikbara är solid state batteri. Tänk att mobilens vikt/storlek minskas rejält eller man har ett batteri som räcker en hel dag med den stora skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Köpte för två veckor sen en flip 6 512GB. Funkar bra men räknar med att byta nästa black friday då hållbarheten verkar vara mellan 4 månader och 2 år på innerskärmen... Och samsung care+ fick jag bara 1 år gratis. väldigt smidig och bra funktioner men jag vill gärna se en med mindre RMAstatistik.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska intresserad av nya S25U som kommer nästa år, sitter idag på S21U och har inte känt något större sug av att uppgradera än men S25U är lockande.

Skrivet av Sysop:

Pillade på en i butik men när man kan repa skärmen med nageln så är det inte lika coolt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köpte för två veckor sen en flip 6 512GB. Funkar bra men räknar med att byta nästa black friday då hållbarheten verkar vara mellan 4 månader och 2 år på innerskärmen... Och samsung care+ fick jag bara 1 år gratis. väldigt smidig och bra funktioner men jag vill gärna se en med mindre RMAstatistik.

Låter helt absurt att köpa en telefon för minst 11 000 som man inte ens kan räkna med att hålla i ett år? Ditt val är förmodligen såklart väl övervägt men det låter som du blivit lurad när du uttrycker det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De vikbara mobilerna blir bättre för varje år, folks behov av att ha större skärm ökas för varje år.

Och här sitter jag och saknar den praktiska lilla formfaktorn min gamla Pixel 5 hade...

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Nya funktioner som hajp upplevs ha stagnerat. De försöker skapa hajps om villhöver-saker, när det jag känner att jag behöver uteblir pga osexighet.

Köpte ny telefon i år, med AI-kärnor (de är avstängda). Det är den tredje telefonen i rad som klarar 90 Hz+ (givetvis låst även denna till 60 Hz). Den har mycket snabbare processor-kärnor (vilka jag har underklockat). Den har en fantastiskt bra röst-assistent (den är avstängd). Den har bland de bästa kamerorna på marknaden (de används en gång per månad, för att fotografera listor som jag glömmer bort annars). Den har brightness peaks på 1200+ nits (jag kör på 0% med ett "Extra dim"-filter som ingick i min custom-ROM).

Jag inser att jag inte tillhör målgruppen längre. Och att mina krav inte tillhör normen. Men. Ge mig osexiga saker som reptålighet, energieffektivitet, liten formfaktor och låg lägsta ljusstyrka.

Permalänk
Skrivet av jockos:

Och här sitter jag och saknar den praktiska lilla formfaktorn min gamla Pixel 5 hade...

Ja, folk vill även ha mobiler som tar mindre plats.
Det jag syftar på är att folk gör allt mer på mobilerna och det är svårt att göra det när de är små, det finns alternativ som smarta glasögon, kanske Ai osv. Så de behöver nödvändigtvis inte bli större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Låter helt absurt att köpa en telefon för minst 11 000 som man inte ens kan räkna med att hålla i ett år? Ditt val är förmodligen såklart väl övervägt men det låter som du blivit lurad när du uttrycker det så.

5400kr gav jag för den på samsungs hemsida. Annars hade jag aldrig köpt den.
Valet låg mellan en Flip 6 512GB eller en Galaxy A55 eller begagnad S22 ungefär när jag behövde en telefon. Som var för 2 veckor sedan. Jobbtelefonen skulle lämnas in så jag hade inte mycket val att vänta.
Det finns andra märken men jag orkar inte byta

Jag får nog tillbaka ungefär lika mycket om jag säljer den nästa år med tanke på att jag fick ett skal och buds 3 på köpet som jag såklart säljer som drar ned priset på luren med gissningsvis 500-800kr ytterligare.

Som sagt, smidig telefon men jag hade inte rekommenderat dem för gemene man som inte tar väldigt väl hand om sin mobil.
Hoppas det låter mindre som att jag är lurad utan mer som ett val att prova något nytt.

Visa signatur

Permalänk

Vet någon om vi har en bra ”sweclockers” hemsida i Sverige som faktisk bara är om PC och OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Vet någon om vi har en bra ”sweclockers” hemsida i Sverige som faktisk bara är om PC och OC?

Nä men du kan bokmärka de delarna i forumet och nyheterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur spännande tycker du OC av en modern PC är idag då? Men om du prompt vill se små små ökningar genom något så spännande som att bara ändra en inställning i bios så skulle jag kolla YT. De gamla engelska sidorna har mer blivit butiker nu.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner har börjat bli lite löjligt dyra för vad man får. Kommer ha kvar min Sony Xperia 5 IV jag köpte för 4999:- på Inet ett tag till.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har Flip6, men sålde den precis för att köpa en S24 ultra.

Sjukt nöjd med min flip6a men S24 ultra är roligare att äga Mött 1 person som har en flip 5

Permalänk
Medlem

Lägger ingen energi på telefoner, så länge den fungerar att ringa/smsa med och har bra batteritid och får uppdateringar behåller jag den. Fem års uppdateringar på iOS, köper ny när jag inte får uppdateringar längre.

iOS 19 tror jag är sista på iPhone 12. Så byter lagom till iOS 20. Just nu håller batteriet 2-3 dagar och har gått ner så lagom till iOS 20 lär det nog vara mycket sämre, blir perfekt.

Permalänk
Medlem

Har en Oneplus Nord från 2020, tror jag, kan vara 2021. 3 dygns batteritid, snabb, responsiv och funkar till allt jag använder den till. Alltid Bluetooth , Wifi, mobildata och GPS på, synkar direkt med alla enheter, bil och enheter hemma. Varför byta?
OK, är 50+ så har inte den hetsen efter senaste mobilen som dagens kids har!

Permalänk
Medlem

Inte över 3000kr, stort batteri som man kan byta utan verktyg, aux, sdkort, vattentät, 15% mindre, någon slags skydd runt kanterna så den klarar ett drop på 2m. Ja tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Vikbar blir ju best of both worlds. Liten formfaktor i hopfällt läge, och stor skärm i utfällt läge.

Permalänk
Medlem

Att idag fokusera på överklockning eller att försöka pressa det sista ur enskilda komponenter är meningslöst eftersom det i normalfallet finns så väldigt lite att vinna på detta då det som finns automatiskt används via olika boost-funktioner. När Sweclockers skapades hade Celeron 300A precis släppts och 50 procent överklockning var närmast standard på den processorn. Då fanns det ett mycket större intresse av den typen av reportage.

Permalänk
Medlem

Finns inget i min vardag som blir bättre om jag skulle byta från iPhone 12 till 16. Så jag förstår varför det inte säljer längre. Vi har lixom nått peak-smartphone nivån. Nu byter jag bara om den går sönder eller inte kan köra senaste OS längre.

Saker jag skulle vilja ha tillbaka som var typ standard förr:
* enkelt byta batteri själv
* telefoner som inte måste ha skal för att inte gå sönder

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vikbar blir ju best of both worlds. Liten formfaktor i hopfällt läge, och stor skärm i utfällt läge.

Nja, xperia compact var den första telefonen jag tog bilder med under vatten och hade i shorts fickan på en löprunda. Tåligheten är ganska viktig aspekt för en enhet man kan ta med sig överallt.

Fördelen med vikbar är inte att den är bättre på allt utan att den ytterligare begränsar dig från att använda telefonen.
Den får stanna hemma ibland och på möten kan du snabbkolla en notis på ytterskärmen men knappast ta upp den och interagera - sedan kompenserar den med att vara bättre när den väl används.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande min Huawei P20 Pro från typ 2018, batteriet blev bytt typ 2020 efter som det svällde upp.
Trodde inte man kunde ha en smartphone så här länge, men den är fan grym

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej, den blir tjock i fickan och tung i handen.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Asus säger att ingen köper små telefoner så det är därför Zenfone är död. (Och Apple Mini för den delen också…)

Vilket tyvärr stämmer, min Xperia 5 fyllde samma funktion fast gav mig mer skärmyta vertikalt

Alla ska ha exakt identiska 6.2 tums plattor för det är det man bestämt att folk vill ha.
Lite som när Toyota skippar nya Priusen i Skandinavien ”för alla vill ha crossovers”
Tro fan det när det inte finns några vettiga alternativ

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Mobiltelefoner har börjat bli lite löjligt dyra för vad man får. Kommer ha kvar min Sony Xperia 5 IV jag köpte för 4999:- på Inet ett tag till.

Tycker snarare att det är tvärt om. För <3000 får du en nästan perfekt telefon idag.

Köpte en Xiaomi 11t för lite mer än två år sedan. Bra batteritid, kraftig prestanda, stor fullhd-skärm i princip utan bezels, givetvis 5g, medföljande laddare, bra kamera, förinstallerat skärmskydd, medföljande skal, bra haptik, helt ok ljud.

Vad mer kan man önska sig?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tycker snarare att det är tvärt om. För <3000 får du en nästan perfekt telefon idag.

Köpte en Xiaomi 11t för lite mer än två år sedan. Bra batteritid, kraftig prestanda, stor fullhd-skärm i princip utan bezels, givetvis 5g, medföljande laddare, bra kamera, förinstallerat skärmskydd, medföljande skal, bra haptik, helt ok ljud.

Vad mer kan man önska sig?

Beror på vilken chip man vi ha, vill man ha en bra snapdragon så är det inte helt billigt. De billigare mobilerna har oftast inte en snapdragon eller så är det en äldre low/mid rage snapdragon.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

"smartphoneförsäljningen ökar globalt"
Precis åt det här hållet företagen vill att vi ska gå.
Det är inte hårdvaran som orsakar virus.
19 sms har jag fått från apoteket sedan mars, det är bara från en aktör och de är statligt... En del vill säkert ha detta, jag kan bara välja blocka och rapportera som spam så det känns drygt.
Får jag en notis är jag behövd 😭

Sen har vi alla appar som "MÅSTE" uppdateras för annars får vi virus... Och då kommer ju nya funktioner som VI inte bett om eller ens vet om vi fått virus av. Nu senast sms messages som pushar en AI funktion jag aldrig bett om.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Förstår precis. Att bara HA en smartphone räcker idag.
Kommer själv köpa en ny budget Xiaomi så fort ja får pengar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]