Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

AMD:s nästa flaggskepp får stor ray tracing-förbättring

Permalänk
Melding Plague

AMD:s nästa flaggskepp får stor ray tracing-förbättring

Enligt nya rykten ska Radeon RX 8800 XT ha 45 procent bättre ray tracing-prestanda än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rasteriseringsprestanda i nivå med 4080? Hade varit grymt bra! Men jag tror det först när jag ser det i oberoende reviews...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Rasteriseringsprestanda i nivå med 4080? Hade varit grymt bra! Men jag tror det först när jag ser det i oberoende reviews...

Det är ju som 7900XTX, inte helt omöjligt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Intressant och trevligt.
Hoppas både AMD och Intel kan lyckas få till sina GPUer.
Blir spännande att följa.
Ska kolla på lanseringen av Battlemage idag.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Kul med legendariska modellnummer som återvinns... jag hade ett 8800 GTS, bästa hoppet i grafikkortsprestanda vid uppgradering sedan ursprungliga GeForce 256!

Permalänk
Medlem

Om det kostar som ett 7800 XT har AMD en riktig värdevinnare skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ju som 7900XTX, inte helt omöjligt

Ja, men då har AMD lyckats riktigt bra med sina arkitekturella förbättringar eftersom det är ett klart mindre chip. Jag hoppas som sagt att det stämmer, men om det gör det är det en rejäl bedrift!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kul med legendariska modellnummer som återvinns... jag hade ett 8800 GTS, bästa hoppet i grafikkortsprestanda vid uppgradering sedan ursprungliga GeForce 256!

Hehe, jag hade ett Geforce 5950 Ultra och snart kommer Nvidia med ny 5000-serie

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

AMD behöver även ha en ambition att ha en likvärdig uppskalare som Nvidia. Man har försökt med FSR i alldeles för många år utan att lyckas. Fortfarande kan DLSS performance se bättre ut än FSR Quality, det håller inte.

Ju längre man väntar, desto fler spel som aldrig kommer se riktigt bra ut på AMD hårdvara. Det är viktigare än raytracing skulle jag säga.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ja, men då har AMD lyckats riktigt bra med sina arkitekturella förbättringar eftersom det är ett klart mindre chip. Jag hoppas som sagt att det stämmer, men om det gör det är det en rejäl bedrift!

Absolut, det motsvarar väl ca 20% förbättring i så fall, jämfört med 7800XT

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så kommer det att bli tufft för Nvida 4080 prestanda är i min mening standard++ 4090 är overpower och kräver att man jobbar mycket med 3D och rastering för att löna sig. Kanske vi kan se fram imot ett priskrig i spelklassen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD behöver även ha en ambition att ha en likvärdig uppskalare som Nvidia. Man har försökt med FSR i alldeles för många år utan att lyckas. Fortfarande kan DLSS performance se bättre ut än FSR Quality, det håller inte.

Ju längre man väntar, desto fler spel som aldrig kommer se riktigt bra ut på AMD hårdvara. Det är viktigare än raytracing skulle jag säga.

Ja, verkligen. AMDs framegen lyckades ju ganska bra skulle jag säga men uppskalningen duger inte, speciellt i 1080p där FSR i stort sett är oanvändbart.

Med tanke på hur mycket prestanda det krävs för att driva RT behövs en uppskalare som verkligen gör jobbet bra. Bättre FSR skulle göra RT mycket mer användbart på AMD bara ur den synvinkeln. Sen behöver ju även AMDs RT-prestanda vara ~10% inom Nvidia för att kännas tillräckligt bra och det känns ju inte omöjligt om RDNA4 ryktena stämmer.

För egen del hänger mycket på om FSR 4 blir en tydlig förbättring. Visst, skulle AMD erbjuda överlägsen prestanda i native över Nvidias motsvarighet så spelar det inte så stor roll men uppskalning ser jag som en mycket viktig del i nästa GPU köp

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Om detta stämmer så kommer det att bli tufft för Nvida 4080 prestanda är i min mening standard++ 4090 är overpower och kräver att man jobbar mycket med 3D och rastering för att löna sig. Kanske vi kan se fram imot ett priskrig i spelklassen...

Problemet är väl att 4080 är en utgående modell men det skulle ju kunna få NVIDIA att hålla nere på priset på 5070ti/5080 iallafall

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande hur AMDs nya kort lyckas och Intel, händer och sker i mellan/låg segmentet nu. Är glad man får lite fokus på det också så allt handlar inte om 6000kr+ kort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Glöm inte legendaren 8800GT som var riktigt bra gällande pris/prestanda

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Tveksamt om prestanda generellt runt 4080S? Amd har ju ljugit varje lansering om prestandan. Brukar ju vara Cherry picked spel och I vissa scenarion när referenskorten kör I något annat format...

ökad rt med 45% är fortfarande för dåligt, då hamnar dem <60fps i 1440p/ 4k fortfarande

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tveksamt om prestanda generellt runt 4080S? Amd har ju ljugit varje lansering om prestandan. Brukar ju vara Cherry picked spel och I vissa scenarion när referenskorten kör I något annat format...

ökad rt med 45% är fortfarande för dåligt, då hamnar dem <60fps i 1440p/ 4k fortfarande

Det känns ju full tillräckligt om man har tänkt att ha 5070 som konkurrent kring 600$. RT prestanda runt ett 4070Ti bör nästan matcha 5070 och i värsta fall vara 10% sämre. Tycker iaf det låter rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Glöm inte legendaren 8800GT som var riktigt bra gällande pris/prestanda

Glömmer aldrig 8800GTX och första Crysis, mycket gott om det kortet då - vilket monsterkort!
Själv köpte jag aldrig det utan väntade på 9800GTX

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allt detta betyder inget utan ett pris.
Självklart nästa generation av grafikkort har bättre prestanda. Det viktiga är vad det kostar
Säljer de ett som är bara 5% bättre än förra men priset är 3000kr så är det fantastiskt. Säljer de ett som är 50% bättre men kostar 30k så är det skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det känns ju full tillräckligt om man har tänkt att ha 5070 som konkurrent kring 600$. RT prestanda runt ett 4070Ti bör nästan matcha 5070 och i värsta fall vara 10% sämre. Tycker iaf det låter rimligt.

4070 har ju högre än 7900 xtx, speciellt när det är Path tracing.

45% högre ger ju typ 30fps
4070ti ligger runt 40

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

4070 har ju högre än 7900 xtx, speciellt när det är Path tracing. https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/30285?key=5fb62984786e3e3febbed19efde6b1ed
4070ti ligger runt 40

Path tracing kanske är kört även för RDNA4 men de allra flesta spel kör bara RT och där bör AMD helt klart stå sig bättre än innan relativt Nvidia. Sen får man ju hoppas att de inte överdriver som satan under presentation som sist. Blir ju lite trist när reviewsen trillar in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte riktigt på detta för någon anledning...

Men blir gärna positivt överaskad.

4070 har ju högre än 7900 xtx, speciellt när det är Path tracing. https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/30285?key=5fb62984786e3e3febbed19efde6b1ed
4070ti ligger runt 40

Det är dock med dlss och då blir det genast mer komplicerat

För att inte tala om ett specifikt spel.

Skrivet av Clasito:

Sen får man ju hoppas att de inte överdriver som satan under presentation som sist. Blir ju lite trist när reviewsen trillar in.

Japp, bara en reminder att denna info inte är från AMD utan bara rykte.

Permalänk
Medlem

Allting är avhängt priset, om det lanseras till ett pris som är snarlikt nuvarande 7800 xt så är det kanske aktuellt som nästa kort, men om priset blir högre än så, då är det inte lika uppenbart. Är priset för högt så blir det ju att folk istället köper nvidia som har mindshare, AMD måste erbjuda tydligt bättre pris/prestanda för att vara ett alternativ.

Vilken klass man marknadsför kortet som sätter ändå vissa förväntningar på priset, och ett 8800 xt kan man ju förvänta sig borde kosta som ett 7800 xt, inte mer.

Risken är ju att AMD som vanligt initialt sätter ett för högt pris vid lansering, sedan får de dåliga recensioner eftersom priset är för högt, och sedan sänker de priset inom någon vecka. Man kan ju hoppas att de lärt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Glömmer aldrig 8800GTX och första Crysis, mycket gott om det kortet då - vilket monsterkort!
Själv köpte jag aldrig det utan väntade på 9800GTX

8800gt kom lite senare och presterade nästan som gtx när man överklockade det. samtidigt som det var litet, billigt och energisnålt vilket gjorde det till ett pangkort. Hade ett själv

Permalänk
Medlem

4070ti ligger runt 40

Vem spelar med Path på och 40fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Allt detta betyder inget utan ett pris.
Självklart nästa generation av grafikkort har bättre prestanda. Det viktiga är vad det kostar
Säljer de ett som är bara 5% bättre än förra men priset är 3000kr så är det fantastiskt. Säljer de ett som är 50% bättre men kostar 30k så är det skit

Skrivet av Simcon:

Allting är avhängt priset, om det lanseras till ett pris som är snarlikt nuvarande 7800 xt så är det kanske aktuellt som nästa kort, men om priset blir högre än så, då är det inte lika uppenbart. Är priset för högt så blir det ju att folk istället köper nvidia som har mindshare, AMD måste erbjuda tydligt bättre pris/prestanda för att vara ett alternativ.

Vilken klass man marknadsför kortet som sätter ändå vissa förväntningar på priset, och ett 8800 xt kan man ju förvänta sig borde kosta som ett 7800 xt, inte mer.

Risken är ju att AMD som vanligt initialt sätter ett för högt pris vid lansering, sedan får de dåliga recensioner eftersom priset är för högt, och sedan sänker de priset inom någon vecka. Man kan ju hoppas att de lärt sig.

Jo såklart priset är det viktiga men att det inte är en toppen klass kort (vi vet dock ej med säkerhet att det ska kallas 8800xt ännu eller?) garanterar ju i alla fall att det inte blir 45% högre pris än 7800xt.

7800xt var ju också rent ut sagt superdålig, delvis pga. namnet, för att det inte ens är bättre än 6800xt. Jag anser att även specsen på pappret är ytterst relevant, så väl som arkitektur och mjukvara eftersom det i sin tur påverkar hur billigt korten kan säljas med vinst. Samt mer energieffektivt. Sen till vilket pris det lanseras spelar inte stor roll för mig, tycker inte någon bör förvänta något mycket bättre pris/prestanda än det som redan finns i butiker och korten blir endast relevant för mig om något år begagnat. Som bäst blir det nästan lika bra prist/prestanda som begagnade kort just nu, så har det iaf varit de senaste lanseringarna.

Speciellt AMD sänker ändå deras priser bara någon månad efter lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

På samma sätt som en Ferrari kräver att man är en racingförare eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

AMD har ju redan Radeon RX 7900 XTX som presterar som ett ... Radeon RX 7900 XTX ...
Borde inte vara omöjligt för dem att nå upp till samma prestanda igen med en nyare arkitektur.

Spontant känns det även som det kan vara ett bra riktmärke.
Om man inte ska sikta på prestandatoppen i denna nya generation.
Att man gör att det nya toppkortet presterar likvärdigt med det gamla toppkortet eller kanske något över.
Men till lägre tillverkningskostnad och lägre strömförbrukning.

Annars om det nya toppkortet presterar betydligt sämre än det gamla så hamnar de lite i en situation att de inte klarar att "konkurrera med sig själva".

Men återstår att se när de lanserats.

Permalänk
Medlem

Kör AMD Radeon (6600XT) idag så skall bli intressant att se hur de nya korten presterar.
Allt kommer hänga på pris-prestanda native och uppskalat. Om AMD skall försvara någon marknadsandel så måste priset sättas mer rimligt än RDNA3 generationen.
Nvidia leder stort mycket tack vare DLSS.
Så det är nu upp till AMD att visa om man menar allvar.
Annars får nog Nvidia ytterligare en ny användare…

Permalänk
Medlem

Nu hoppas man bara på ett aggresivt priskrig på tre fronter, AMD, Nvidia och Intel.
Känns mer som kartell just nu