Permalänk
Medlem

Läsa programmering

Hej, jag funderar på att läsa programmering, mer specifikt så skulle jag vilja göra appar till Android.
Jag har inte fullständigt Gymnasiebetyg, jag saknar 1400 poäng. (Jag gick 1an, hoppade sen av ett år och läste sen bara programmering och webbutveckling år 2 och 3)

Vad finns det för alternativ egentligen? Hur hade ni gjort?

Jag tänkte ringa vägledningscentrum imorgon men jag kan lika gärna kolla här först tänker jag 🙂

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag tänker folkhögskola, jag vet att det finns några med inriktning spelutveckling men kanske även mer specifikt programmering.
Det negativa är väl att jobbutsikterna är dåliga för programmerare/spelutvecklare men om du inte har något jobb idag kan det ändå vara värt att studera.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Jag tänker folkhögskola, jag vet att det finns några med inriktning spelutveckling men kanske även mer specifikt programmering.
Det negativa är väl att jobbutsikterna är dåliga för programmerare/spelutvecklare men om du inte har något jobb idag kan det ändå vara värt att studera.

Såg nu att jag tydligen inte hade svarat.
Jag har en fulltids tillsvidareanställning, men jag känner ändå att jag nog skulle vilja studera, och i så fall helst på heltid.
Kunde inte ringa till vägledningscentrum förra veckan, men jag skickade ett mail, så väntar på svar där nu.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Minns inte om det krävs fullständigt gymnasiebetyg för YH utbildningar. Fördelen är ju att man oftast får in en fot i branschen också.
I värsta fall går det ju att läsa upp gymnasiebetyg på distans för att få behörighet.
Som du redan är inne på så är studievägledare de som sitter på bäst kunskap kring hur du tar dig vidare:)

Permalänk

Lära sig programmera är en fråga, jobba med programmering är en annan fråga.
Det finns några få som har klarat sig riktigt bra att hoppat av skolan, ju längre tillbaka i tiden man går ju fler exempel finns det. Det finns även datanördar som vid ung ålder började koda, alla klarade inte av skolan, men de var så duktiga på datorer så det gick bra ändå. Det är inte många, men de finns.

Folk som i 20års åldern inte har gått klart gymnasiet, men som vill lära sig programmera. Ja, det är en supertuff väg. Jag rekommenderar istället för den stora skaran försök och fixa gymnasieämnet på komvux så man kan läsa på YH.

Sedan kan alla läsa programmering, det är bara att börja det finns inget hinder mer att man ofta inte har tid/ork. Det är tufft att ha ett heltidsjobb och sedan ägna fritiden åt plugg.