Tävla och vinn värstingdator!

Hjälp med uppgradering grafik

Permalänk

Hjälp med uppgradering grafik

Hej alla 👋
Har med hjälp av en vän lyckats bygga ihop 2 datorer som mina döttrar ska få i julklapp.
Köpt nästan allt nytt förutom grafikkort som jag hade liggandes efter grabben uppdaterat sin dator.
I den minsta dotterns dator sitter det nu ett 1060
Och i äldsta dotterns ett 2060
När jag läser om dessa kort så är dom nog på gränsen till att vara ok ,framförallt 1060 kortet
Så min fråga finns det en bra uppgradering till 2060 kortet som inte kostar skjortan?har redan lagt alldeles för mycket pengar på dessa julklappar känner jag.
Min plan var om jag kan uppgradera 2060 kortet så kan jag sätta det i burken med en 1060 kortet o på så sett slå 2 flugor i en smäll,men vet ej vad jag ska leta efter tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Vad sitter det för psu i datorerna?
Vad är det för cpu så kan man lättare komma med råd om vad lämplig uppgradering är.
Kan du tänka dig Amd kort?
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Och det viktigaste: Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Här är en rätt hyggligt uppgradering från 1060

https://www.sweclockers.com/marknad/245676-gainward-phoenix-g...

Men det är ju inget som står sig bra idag, t.o.m. borttaget ifrån swec prestandaindex

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phlopydisk:

Här är en rätt hyggligt uppgradering från 1060

https://www.sweclockers.com/marknad/245676-gainward-phoenix-g...

Men det är ju inget som står sig bra idag, t.o.m. borttaget ifrån swec prestandaindex

Det är med i index, men det är näst sist, precis ovanför 2060. Bara runt 20% snabbare, så inte en bra uppgradering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett rimligt alternativ, eftersom du egentligen inte vill lägga mer pengar, är ju att köra på det du redan införskaffat och sedan utvärdera i takt med att dina barn signalerar vilka krav de har? Beroende på ålder och intresse kan ett 2060 respektive 1060 fungera alldeles jättebra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett annat tips från en förälder med två barn, försök hitta ett till 2060, så blir det inget tjafs och gnäll att den ena har bättre än den andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är med i index, men det är näst sist, precis ovanför 2060. Bara runt 20% snabbare, så inte en bra uppgradering.

Nä tänkte mer som uppgradering från 1060, det handlar ju om hur mkt du vill lägga, såg även detta på blocket https://www.blocket.se/annons/stockholm/grafikkort_gainward_g...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny_ren:

Hej alla 👋
Har med hjälp av en vän lyckats bygga ihop 2 datorer som mina döttrar ska få i julklapp.
Köpt nästan allt nytt förutom grafikkort som jag hade liggandes efter grabben uppdaterat sin dator.
I den minsta dotterns dator sitter det nu ett 1060
Och i äldsta dotterns ett 2060
När jag läser om dessa kort så är dom nog på gränsen till att vara ok ,framförallt 1060 kortet
Så min fråga finns det en bra uppgradering till 2060 kortet som inte kostar skjortan?har redan lagt alldeles för mycket pengar på dessa julklappar känner jag.
Min plan var om jag kan uppgradera 2060 kortet så kan jag sätta det i burken med en 1060 kortet o på så sett slå 2 flugor i en smäll,men vet ej vad jag ska leta efter tack på förhand

vänta på intels nya kort som kommer om typ 1-2 veckor och se om det kan vara nått, annars skulle jag säga att 2060 räcker till om man inte kör nått riktigt tungdrivet spel på högre upplösning 1440p-4k

sen kan du juh kolla på AMD's budget kort från 6000-7000 serien
https://www.inet.se/kategori/168/amd-radeon?filter=%7B%22maxP...
och jämför korten med det du tänkte ersätta innan du köper nått

*edit* swec har ett jättebra prestanda-per-krona index oxå
https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko...

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Permalänk
Medlem

Hur gamla är dem?
Vilka spel är dem intresserade av?

Grabben hemma är 10år, och han sitter med 12100F (800kr) och ett 5700XT (900kr)och kör allt i 1440p.

Inga som helst problem för honom, kör allt minecraft, the ark, fortnice, subnautica, Jurassic world 2. // High
Och det mest krävande hittills var Ratchet, där det krävdes ändra från hög till medium för få ca 60 fps.

Alla behöver inte +100 fps för vara lyckliga spelare.
Har märkt grabben märker att det "hackar" vid 30, men allt över 60 så bryr han sig inte.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.

Vad sitter det för psu i datorerna?
Vad är det för cpu så kan man lättare komma med råd om vad lämplig uppgradering är.
Kan du tänka dig Amd kort?
Mvh Thomas

Sitter ryzen 5600 i båda den ena har 550w psu o den andra 700w

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Hur gamla är dem?
Vilka spel är dem intresserade av?

Grabben hemma är 10år, och han sitter med 12100F (800kr) och ett 5700XT (900kr)och kör allt i 1440p.

Inga som helst problem för honom, kör allt minecraft, the ark, fortnice, subnautica, Jurassic world 2. // High
Och det mest krävande hittills var Ratchet, där det krävdes ändra från hög till medium för få ca 60 fps.

Alla behöver inte +100 fps för vara lyckliga spelare.
Har märkt grabben märker att det "hackar" vid 30, men allt över 60 så bryr han sig inte.

11 år kommer spela typ roblox o enklare spel
Äldsta dottern kör mest fortnite så man kanske klarar sig ett tag ändå

Permalänk
Medlem

Om Fortnite är det mest krävande spelet så behöver du inte uppgradera alls, med en 5600 kommer båda datorerna vara kanon till alla spel du nämt.
Misstänker de sitter minst 16gb ram i dom med och nvme disk? Då kan du vänta med uppgradering tills behovet finns.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Om Fortnite är det mest krävande spelet så behöver du inte uppgradera alls, med en 5600 kommer båda datorerna vara kanon till alla spel du nämt.
Misstänker de sitter minst 16gb ram i dom med och nvme disk? Då kan du vänta med uppgradering tills behovet finns.
Mvh Thomas

Jo sitter en sån där liten disk i båda😂 16gb ram i burken med 2060 och 32gb ram i burken med 1060
Så det kanske borde funka fint ändå?

Permalänk
Medlem

Håller med andra, prova först :). Dottern här hemma kör ett gammalt 780 (med en 8700k) och det funkar fint till Roblox och Minecraft (Fortnite funkar även hyfsat ok prestandamässigt, men kraschar av någon anledning, har mina misstankar att det beror på grafikkortet).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU