Permalänk
Medlem

Jag har idag en netgate SG-1100 kopplat med två AP från Ubiquiti. Detta är wifi 5.

Mitt hus är på två våningar, ca 125 kvadrat.

Jag vill uppgradera till wifi 6e och samtidigt dumpa pfsense och Ubiquiti - jag har inte tid för att pilla med det.

Finns det någon konsumentrouter som täcker hela huset (routern kommer stå typ i mitten av huset, nedre plan). Eller är det två accesspunkter som gäller? Isåfall vilken?

Tack för input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag har idag en netgate SG-1100 kopplat med två AP från Ubiquiti. Detta är wifi 5.

Jag vill uppgradera till wifi 6e och samtidigt dumpa pfsense och Ubiquiti - jag har inte tid för att pilla med det.

Finns det någon konsumentrouter som täcker hela huset (routern kommer stå typ i mitten av huset, nedre plan). Eller är det två accesspunkter som gäller? Isåfall vilken?

Tack för input.

Prova placera en av dina ap i mitten först och se om det räcker med täckning.
Grovt gissat får du kanske 20% bättre räckvidd med Wifi 6 och ännu några procent till med Wifi 7.

Men beroende på vad det är för material i huset, till exempel inte betong, så kan det funka super med enbart en router/ap.

Unifi kan du utan problem köra idag utan underhåll, den sköter sig helt själv om du kör deras router/gateway med inbyggd controller och en AP, du kan sätta allt på auto update så kommer du inte behöva röra något på flera år.

Du kan också köpa en U7 Pro och behålla ena gamla APn där det inte behövs så bra wifi. Koppla till deras Unifi Cloud Gateway Ultra så är du klar.
Du kanske även vill ha kvar den andra Wifi 5 APn pch lyxa till i Garage eller uthus eller trädgård/altan, beroende på hur huset ser ut såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Tack för input.

Om du testat och det verkar räcka med en router så är senaste sidorna i tråden fulla med bra tips på superdeals på vanliga routers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Grovt gissat får du kanske 20% bättre räckvidd med Wifi 6 och ännu några procent till med Wifi 7.

Men beroende på vad det är för material i huset, till exempel inte betong, så kan det funka super med enbart en router/ap.

Unifi kan du utan problem köra idag utan underhåll, den sköter sig helt själv om du kör deras router/gateway med inbyggd controller och en AP, du kan sätta allt på auto update så kommer du inte behöva röra något på flera år.

Du kan också köpa en U7 Pro och behålla ena gamla APn där det inte behövs så bra wifi. Koppla till deras Unifi Cloud Gateway Ultra så är du klar.
Du kanske även vill ha kvar den andra Wifi 5 APn pch lyxa till i Garage eller uthus eller trädgård/altan, beroende på hur huset ser ut såklart.

Det har väl inte skett någon förbättring i räckvidd för Wifi standarderna sedan Wifi 4 lanserades, så jag förstår inte hur du menar att man skulle få bättre räckvidd med en Wifi 6 eller Wifi 7 router/AP?

Wifi räckvidd är främst begränsat av de regleringar som finns för hur starka radiosignaler man får sända (om man bortser från skillnaden i räckvidd för olika frekvenser).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tack så mycket för input.
Huset är helt i trä så ingen betong eller så.

Jag köpte en till accesspunkt för jag fick inte den täckningen jag ville i huset men wifi 6 kanske löser det problemet, annars får jag väl komplettera med en accesspunkt.
Jag har fått lite avsmak från Ubiquiti så jag tror jag säljer rubbet .

Permalänk
Medlem

Kommer att flytta från lägenhet till hus (2 våningar, ca 2x120kvm). Har en b-router från ISP som ska lämnas tillbaka och vill skaffa egen wifi-lösning. Skulle en Flint 2 (som jag förstått är väldigt trevlig) fungera eller blir wifi-täckningen undermålig, eller skulle ni satsa på mesh-nätverk istället?
Tacksam för input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det har väl inte skett någon förbättring i räckvidd för Wifi standarderna sedan Wifi 4 lanserades, så jag förstår inte hur du menar att man skulle få bättre räckvidd med en Wifi 6 eller Wifi 7 router/AP?

Wifi räckvidd är främst begränsat av de regleringar som finns för hur starka radiosignaler man får sända (om man bortser från skillnaden i räckvidd för olika frekvenser).

Du kan inte få ”längre räckvidd” då de har samma regler på signalstyrka, men det är många förbättringar som gör att du får ”bättre räckvidd” som går att använda längre bort.

Avancerad beamforming med nyare antenndesigner, BSS coloring, MLO, QAM, mycket lägre latency bidrar alla till att man får fungerande och snabbare wifi längre bort. Alltså kan man på sätt och vis säga att de har bättre räckvidd.

Sen kan det skilja från router till router mm, en riktigt bra Wifi 5 kan ändå vara bättre än en ”kass” Wifi 6.

Permalänk
Medlem

Har idag 2 st Asus RT-AC86U, bor i kåk med källarvåning där varje "plan" är på cirka 125kvm. Ena routern står i källarvåningen som en nod där hemmabion är låst till noden via 2,4ghz.

Det som går via nätverket är:
1 Stationär dator - 10gbps trådad
1 Philips Hue-brygga (kommer behöva in med en brygga till) - trådad
2 Chromecast
1 Nest Hub
1 Netatmo inomhus samt 1 utomhus-sensor
1 Hemmabioförstärkare
1 Högtalare som kör Spotify connect samt tunein (den står och går från morgon till kväll och ibland mer)
1 Mobil
1 Sony Android-TV
Sommartid körs även två golvfläktar via nätverket men det är mest för att kunna styra de via mobilen

Har även Hue och Netatmo länkat mot Smarthings samt Google Home, i ST så är det endast rörelsesensorerna jag använder rutiner mot. I Hue har jag x antal rutiner som körs dagligen inklusive rörelsesensorer som tänder och släcker både inom och utomhus.

Bor så till att jag inte har fiber utan kör med fast mobilt bredband med en antenn på väggen.
Har börjat få problem med att internet dör, interna nätverket fungerar men internetåtkomsten ger upp på både trådlöst och trådat. Har felsökt med Telia och det är inte själva uppkopplingen som dör. Startar jag om routern fungerar internet igen, testade koppla in Teliaroutern och då upphörde även avbrotten iaf under testperioden på ett par veckor. Merlin gav en förbättring på det viset att det gick lite längre tid mellan avbrotten.

Nu är ju AC86U EOL och Merlin kommer sluta supporta den modellen i slutet av året så jag kikar efter en ny router, tanken är att behålla ena 86an som nod då det känns som att den inte har samma behov av säkerhetsuppdateringar som routern som går mot nätet. Den nya routern får gärna ha lite bättre räckvidd också då det är lite si och så utomhus.

Har kikat på både Asus RT-AX89X och RT-BE92U, wifi7 är verkligen inte en dealbreaker då jag inte har några wifi 7-prylar. 10gbps däremot vore nice inför framtida NAS-inköpet.
AX89X verkar iaf på pappret vara en bättre router än BE92U eller är jag ute och cyklar?
Eller finns det en bättre router (Asus) för mig?

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min ASUS RT-AX86U Pro nyss, och har installerat den. Trots att det i stort var en "drop-in replacement" för den gamla, så var det en rejäl uppgradering i prestanda. En del skumma segheter jag upplevt och trodde var i datorn visade sig bero på gamla routern. Allt funkade skitsmidigt. Jag bara ställde in det mesta på samma sätt som jag hade innan, sen funkade allt direkt.

Jag fick till och med snabbare internet-anslutning. Med gamla routern fick jag bara ut ca 550-650 Mbps av 1000-linan, men nu maxade det på ca 940 Mbps. Exakt samma testförfarande.

Jag kunde äntligen också nyttja datorns 2.5Gbe-port, genom att koppla till motsvarande i routern. Det gör inget för en enskild operation, men i teorin kan jag nu maxa en nerladdning och en filöverföring samtidigt.

Ska sägas att jag inte använder wifi-delen. Radio är avstängt på den, för jag har en AP i taket som sköter allt trådlöst. Routerns (nödvändiga!) placering är inne i ett stängt och dumt placerat utrymme, så det är inte och kommer aldrig vara aktuellt att använda wifi-funktionerna på den så länge jag bor i min nuvarande lägenhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kivi95:

ax59u vs ax86u pro

Om jag främst värdesätter räckvidd, vilken av dessa är bäst val?Tänker ju AX86 pro, men den verkar ha färre antenner?

Sen sätter ju också lagen stop för hur mycket maxstyrkan (sändareffekt) kan vara på en router. Var ju någon Asus modell som gick lite utanför detta och fick längre räckvidd (men patchades).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag ska flytta till en etta i början av nästa år, va för router rekommenderar ni? Max 1500-2000kr

Kollar serie/film på streamingtjänster, spelar ibland på min ps5 etc

Permalänk
Medlem

@Ts_1999: Asus RT-AX59U, har skrivits en hel del i tråden om denna och bra pris nu under Black Week!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

Tidigare inlägg från mig om denna:

Permalänk
Medlem

Funderar nu mellan Asus RT-BE92U och TP-Link Archer BE550 BE9300. Är Asus 700 kr bättre?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Är detta en ok deal? Kör idag med en "vanlig" router men upplever lite dålig wifi-täckning i ett rum, därav tanken att testa Mesh. Kan dock inget om nätverk.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Ts_1999: Asus RT-AX59U, har skrivits en hel del i tråden om denna och bra pris nu under Black Week!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

Tidigare inlägg från mig om denna:

Går det att ändra WPS knappen till att stänga av WiFi istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazo:

Går det att ändra WPS knappen till att stänga av WiFi istället?

Det verkar så ja:
https://www.asus.com/global/support/faq/1044456/#a3

Permalänk
Medlem

Jag såg det i FAQ men visste inte om det gällde för alla deras routrar eller inte. Tack för informationen.

Permalänk
Medlem

Hej.

Funderar på att uppgradera min router, minnes användningen ligger på 91% känns som att bör finnas mer till att slå i taket.

Har en RT-AX57 för tillfället.

Bor i en etta lägenhet just nu.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Funderar på att uppgradera min router, minnes användningen ligger på 91% känns som att bör finnas mer till att slå i taket.

Ja, 256MB känns lite snålt och många av de som tipsas om här har "bara" dubbelt upp mot din nuvarande.

AX86U Pro kanske: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7421818 ? Den har 1GB ram.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Är det något specifikt du gör som kräver mer RAM? Kör du till exempel VPN direkt i routern?

En alternativ lösning är att man i Asus-appen så går det att schemalägga att routern startar om på angiven tid en specifik veckodag i veckan (eller alla dagar) till exempel mitt i natten.

Visst, ingen permanent lösning men workaround.

Jag kör en 59U som har 512MB RAM och ligger på cirka 270MB använt just nu men då var det också några veckor sedan jag startade om sist. 256MB låter lite tight ja men ska och bör inte vara ett problem om du inte använder någon specifik funktion i routern.

Permalänk
Skrivet av dartan:

Jag är ute efter en router till min lgh (ett våningsplan, 75m² & router placerad i hallen/mittenrummet). Fördel om den går att väggmontera.

Den kommer användas till vardagliga saker, tv, stream, ps5, surf och lite automatisering såsom lampor, robotdammsugare, röststyrning mm.

Jag har tittat på följande två modeller, vad skiljer dem åt och räcker de för mitt användande?

TP-Link Archer Air R5 AX3000

Asus RT-AX59U AX4200

Lånar tråden då jag sitter i samma fråga. Cybermåndag en timme till...
Bor i hus 100m2 inkl. en utbyggnad med ett sovrum bakom tegelvägg dit den gamla bahnhofroutren hade svårt att nå.
Ingår det alltså två mesh med Archern?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersFriberg:

Lånar tråden då jag sitter i samma fråga. Cybermåndag en timme till...
Bor i hus 100m2 inkl. en utbyggnad med ett sovrum bakom tegelvägg dit den gamla bahnhofroutren hade svårt att nå.
Ingår det alltså två mesh med Archern?

Det ingår inte extra Mesh-enheter i ovan system som länkas. Då måste du köpa detta system som är betydligt dyrare.
https://www.elgiganten.se/product/outlet/tp-link-archer-air-r...

Alt. kan du givetvis köpa 2st separata enheter och koppla ihop.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9637222

Permalänk
Medlem

Kommer flytta till ~100kvm efter årsskiftet och kommer nog behöva en ny router och möjligtvis något meshnätverk?

Routern kommer stå i ena änden av lägenheten(avlång) och jag gissar på att det kan vara bra att köra någon mesh för att få bra access i andra sidan lägenheten också?

Kommer ha min dator (trådad bredvid routern), fruns gaminglaptop, 2st jobbdatorer, 2st smarttvs, någon handheld samt alla möjliga nya pryttlar/vitvaror som bestämt har wifi. Även i framtiden lär dottern få en telefon och dator (om hon nu vill).

Är denna något att ha/rekomendera? Eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, 256MB känns lite snålt och många av de som tipsas om här har "bara" dubbelt upp mot din nuvarande.

AX86U Pro kanske: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7421818 ? Den har 1GB ram.

tack blev en sådan och sen blir det att installera Merlin FW på den

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guggan:

Kommer flytta till ~100kvm efter årsskiftet och kommer nog behöva en ny router och möjligtvis något meshnätverk?

Routern kommer stå i ena änden av lägenheten(avlång) och jag gissar på att det kan vara bra att köra någon mesh för att få bra access i andra sidan lägenheten också?

Kommer ha min dator (trådad bredvid routern), fruns gaminglaptop, 2st jobbdatorer, 2st smarttvs, någon handheld samt alla möjliga nya pryttlar/vitvaror som bestämt har wifi. Även i framtiden lär dottern få en telefon och dator (om hon nu vill).

Är denna något att ha/rekomendera? Eller något annat?

Jag kör lillebrorsan, BE550, som förövrigt låg på 2190 kr under BF. Lär förmodligen ligga kring samma pris vid mellandagarna.
Visserligen kör jag min router rätt så centralt och får bra täckning överallt.

BE800 har 2 fler antenner än BE550 och allt annat uppgraderat. Specade hastigheten är högre etc. Det är en testosteronladdad router

BE550
• 6 GHz: 5760 Mbps (802.11be)
• 5 GHz: 2880 Mbps (802.11be)
• 2.4 GHz: 574 Mbps (802.11ax)
2×2 MU-MIMO

BE800
• 6 GHz: 11520 Mbps (802.11be)
• 5 GHz: 5760 Mbps (802.11be)
• 2.4 GHz: 1376 Mbps (802.11be)
4×4 MU-MIMO

Oavsett vilken du väljer, så kommer du bli nöjd. Kan inte uttala mig om Mesh-varianten då jag inte har det, men borde inte vara några problem.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hej på er

Vill ha lite hjälp av er.
Har idag en skrivare som står bredvid min router, skrivaren kräver trådar för att fungera trådlöst.

Nu i dagarna så kommer jag få in fiber i våran lgh som kanske en av dom sista i Sverige.
Så jag kommer att behöva ha en ny plats för routern samt en ny.
Jag kommer då även att behöva ha en AP som har lan-utgång för att ha bredvid skrivaren.

Så vad skulle ni ha köpt som gärna är diskret (enligt frugan). Jag har tittat lite på Ubiquiti grejer
Maxpris 5-6k

Permalänk
Medlem

Bor i dagsläget i en lägenhet utan ADSL eller fiber så därför är mitt enda val trådlöst bredbrand som jag har via Comviq och har använt mig utav en liten Alcatel Router. (En mindre puck utan några nätverksuttag med som man bara stoppar in SIM-kortet i) Har fungerar hyffast för det dagliga användandet så som lite Streaming och mobilanvändande men går ju inte att använda sig utav kabel och det fungerar inte att spela online då min ping kan vara rätt hög.

Vilken router hade ni rekommenderat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag kör lillebrorsan, BE550, som förövrigt låg på 2190 kr under BF. Lär förmodligen ligga kring samma pris vid mellandagarna.
Visserligen kör jag min router rätt så centralt och får bra täckning överallt.

BE800 har 2 fler antenner än BE550 och allt annat uppgraderat. Specade hastigheten är högre etc. Det är en testosteronladdad router

BE550
• 6 GHz: 5760 Mbps (802.11be)
• 5 GHz: 2880 Mbps (802.11be)
• 2.4 GHz: 574 Mbps (802.11ax)
2×2 MU-MIMO

BE800
• 6 GHz: 11520 Mbps (802.11be)
• 5 GHz: 5760 Mbps (802.11be)
• 2.4 GHz: 1376 Mbps (802.11be)
4×4 MU-MIMO

Oavsett vilken du väljer, så kommer du bli nöjd. Kan inte uttala mig om Mesh-varianten då jag inte har det, men borde inte vara några problem.

Det låter bra :). Ja den kanske är lite saftig men vafan, jag kör på den. Ser hur bra täckning det är i hela lägenheten innan jag testar mesha ihop den med någon annan/ap. Kanske inte kommer behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoOcean:

Bor i dagsläget i en lägenhet utan ADSL eller fiber så därför är mitt enda val trådlöst bredbrand som jag har via Comviq och har använt mig utav en liten Alcatel Router. (En mindre puck utan några nätverksuttag med som man bara stoppar in SIM-kortet i) Har fungerar hyffast för det dagliga användandet så som lite Streaming och mobilanvändande men går ju inte att använda sig utav kabel och det fungerar inte att spela online då min ping kan vara rätt hög.

Vilken router hade ni rekommenderat?

Är väl kanske en Archer NX200 i så fall?

WiFi-6 och ser ut att kunna "bli en vanlig" router utan SIM-kort. Failover om man vill köra både fiber/adsl i framtiden och ha 5G som redundans.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Sitter idag på en ASUS RT-N66U med Merlin 380.70 som är kopplad till vårat Tele2 modem, men som sköter allt i hushållet.
Nu har 5Ghz bandet börjat jävlas och tappar ganska ofta funktionen medans 2.4bandet fortfarande är aktivt, men för konsoler och sånt blir det ganska frustrerande.

Lägenheten är 76 kvadrat och routern är "relativt centrerad" i lägenheten samt vi har en 100/10 lina som möjligt uppgraderas till 600/100 eller 1200..
Jag tittar på en "vanlig" router som inte kommer användas för så mycket mer i nuläget än vad den redan gör och har än så länge fastnat för ASUS egna RT-AX58U ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533 )
Tror ni det är ett vettigt val?

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb