Extender stänger av nätverk på datorn.

Permalänk

Extender stänger av nätverk på datorn.

Hej!

Jag har ett väldgit konstigt problem och undrar bara om någon har varit med om något liknande. Min mammas chromecast strulade så jag provade att koppla upp den med en extender så den inte tappar anslutning till nätverket. Kopplade in extern och allt fungerade perfekt...

Förutom en sak, min systers dator. Här kommer det konstiga, det är inte så att nätverket inte fungerar alls. Vissa sidor laddar perfekt, andra inte. Kan till exempel gå in på wikipedia men inte speedtest. Jag kan inte ansluta till routerns inställningar, men om jag byter till extenderns nätverk fungerar allt och kan ansluta till routerns inställningar.

Jag hoppas att det finns något sätt att lösa detta (som inte är ett mesh nätverk, kommer inte spendera pengar på ett mesh bara för en chromecast)

Mvh
Shadow

Permalänk
Medlem

Är du säker på att externdern verkligen bara är en just en wifi-extender?

Det låter nästan som att externdern agerar router snarare än bara wifi-repeater, och därtill använder samma interna LAN-subnät som din ordinarie router. Då får man nämligen diverse konstigheter med routing och NAT då den sekundära enheten får samma IP-adress på både LAN och WAN-sidan så att säga.

Med andra ord så får du gärna meddela vad det är för en sorts "extender"-enhet du använder dig utav om du vill få ett mer utförligt svar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Är du säker på att externdern verkligen bara är en just en wifi-extender?

Det låter nästan som att externdern agerar router snarare än bara wifi-repeater, och därtill använder samma interna LAN-subnät som din ordinarie router. Då får man nämligen diverse konstigheter med routing och NAT då den sekundära enheten får samma IP-adress på både LAN och WAN-sidan så att säga.

Med andra ord så får du gärna meddela vad det är för en sorts "extender"-enhet du använder dig utav om du vill få ett mer utförligt svar.

Det var en TP-LINK TL-WA854RE 300Mbps Universal WiFi Range Extender
Köpte det billigaste jag kunde hitta så jag bara kunde få det fixat. Men som vanligt med nätverk så är det något strul
Så störigt att allt inklusive att använda chromecasten från det vanliga nätverket fungerar men bara datorn strular. Mammas dator fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Detta är 801.11n extender.
När man kopplar in denna så försvinner större delen av farten i på Wifi.
Finns inga genvägar för att få ett bra Wifi.
Vill man utöka räckvidden så skall man antigen använda en kabel kopplad Access Point eller ett Mesh nätverk.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

steg ett: Har du startat om datorn? löste det problemet?
fortsätter den frysa efter en omstart så kan vi felsöka vidare

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Detta är 801.11n extender.
När man kopplar in denna så försvinner större delen av farten i på Wifi.
Finns inga genvägar för att få ett bra Wifi.
Vill man utöka räckvidden så skall man antigen använda en kabel kopplad Access Point eller ett Mesh nätverk.

Det är inte det som är problemet, datorn är fortfarande kopplad till det vanliga wifi. Ända anledningen att jag köpte en extender är för att chromecasten strulade tappade nätverket, allt annat fungerar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

steg ett: Har du startat om datorn? löste det problemet?
fortsätter den frysa efter en omstart så kan vi felsöka vidare
https://www.itro.com.au/wp-content/uploads/2020/06/Have-you-tried-turning-it-off-and-on-again.jpg

Ja, startat om dator, gjort dnsflush, startat om router. Allt jag kunde komma på.

Permalänk
Medlem

Som nämnts så är TP-LINK TL-WA854RE en gammal repeater enligt wifi 4-standarden. Nu vet vi inte om du har en gammal router som även denna är wifi 4 standard, eller om du har en router som är wifi 5 eller wifi 6, men det kan bli problem med att köra en gammal wifi 4 extender mot nyare wifi-standard på router. Dessutom så brukar extenders generellt sett orsaka mer problem än de löser, utan ett riktigt mesh-system är vad du egentligen är ute efter om du vill ha ett nätverk som faktiskt har en chans att fungera stabilt och optimalt.

Visa signatur

vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadowAxe:

Ja, startat om dator, gjort dnsflush, startat om router. Allt jag kunde komma på.

oj um.. det här svaret skulle in i en annan tråd, du kan ignorera mitt inlägg
Vet inte riktigt hur jag lyckades svara i fel tråd....

(skulle svara på den här tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728302-datorn-fros-pa...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Som nämnts så är TP-LINK TL-WA854RE en gammal repeater enligt wifi 4-standarden. Nu vet vi inte om du har en gammal router som även denna är wifi 4 standard, eller om du har en router som är wifi 5 eller wifi 6, men det kan bli problem med att köra en gammal wifi 4 extender mot nyare wifi-standard på router. Dessutom så brukar extenders generellt sett orsaka mer problem än de löser, utan ett riktigt mesh-system är vad du egentligen är ute efter om du vill ha ett nätverk som faktiskt har en chans att fungera stabilt och optimalt.

Okej, då ger jag nog upp på nätverks delen och försöker fixa chromecasten istället. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadowAxe:

Okej, då ger jag nog upp på nätverks delen och försöker fixa chromecasten istället. Tack för hjälpen!

Det kan vara värt att nämna att Chromecast faktiskt går att ansluta med nätverkskabel med hjälp av en adapter såsom denna, sen kanske inte det är ett alternativ för dig om det inte finns uttag tillgängliga i hushållet för att enkelt ansluta Chromecast till routern via nätverkskabel.
https://www.dustin.se/product/5011160983/cast-ethernet

Visa signatur