Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Hur "dåligt" är Koax / FiberKoax egentligen? Varvat mellan det, och "äkta" fiber senaste åren. Senaste året har jag kört koax.

Tele2: 299 kr/mån i 12 mån, ingen bidningstid, 600/50. Startavgift: Gratis

Bredband2: 404 kr/mån, ingen bindningstid, 500/500. Startavgift: 250 kr

Har egentligen inget problem med att betala 400 kr/mån för Fiber, men lagom tråkigt om Bredband2 höjer priset, och man blir fast med det högre priset till nästa Black Friday.

Kikat på Bahnhof, Telia, Telenor, Ownit etc. men de har betydligt högre priser.

Edit: Fick bli Allente via bredbandsval 500/500 419kr/mån bundet i 12 månader. Tänker dock slå en pling till Tele2 imorgon. Kan de erbjuda senaste routern C4, uppkopplingsgaranti, samt 299 kr/mån så får jag fundera på att behålla dem.

Då ringde Tele2 nyss och undrade varför jag sade upp bredbandet. Slutade med att jag fick ett erbjudande som jag inte kunde motstå. FiberKoax 600/50 för 259 kr/mån i 12 månader. Tv-abonnemanget sänkt från 399 kr till 229 kr/mån. Sparar 210 kr/mån mot innan, samt 110 kr/mån gentemot Black Friday erbjudandena

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Dag 6 här utan internet 🥲

Ja du, det verkar va lite lotteri.
Enligt den jag pratade med på kundtjänsten i början av veckan så är det när den automatiska inkopplingen av någon anledning inte funkar som den blir lagt för manuell hantering.

Antingen är denna grupp som jobbar med manuella aktiveringen pytteliten, och därav den långa väntetiden. Eller så är det jättemånga som lagts på manuell hantering.

Du får hoppas den automatiska funkar.

Dag 10 utan internet.

Är det dags att vända sig till Aftonbladet?
Har Telia sadlat om till bedrägeri businessen eller vad är det frågan om?
Nån som känner nån på Telia som kan be om hjälp?
Kundtjänsten är som en papegoja som säger samma sak varje gång. ”Det är väntetid på att få abonnemang hanterade manuellt. Vi jobbar så fort vi kan”

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Dag 10 utan internet.

Kundtjänsten är som en papegoja som säger samma sak varje gång. ”Det är väntetid på att få abonnemang hanterade manuellt. Vi jobbar så fort vi kan”

Du måste väl få kunna prata med en chef/driftledare och fråga vad det är som försiggår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Dag 10 utan internet.

KO…?

Permalänk
Medlem

Ska byta till Inleed (Zitius) 1a januari & såklart kommer en prishöjning innan, ingen superhöjning dock.

Viktig information om er tjänst
Kära kund,

Zitius genomför prisjusteringar för oss som tjänsteleverantörer.
Detta innebär att vi också kommer att anpassa våra priser för er som slutkund.
Dessa ändringar kommer att träda i kraft 2025-01-01.

Ni ser de nya priserna nedan samt vad förändring blir i antal kronor per månad.
Vi avser precis som idag att vara den billigaste leverantören i nätet även efter denna prisjustering.

10/10 Nytt pris: 340 kr/mån - Tidigare pris: 309 kr/mån
100/100 Nytt pris: 410 kr/mån - Tidigare pris: 379 kr/mån
150/150 Nytt pris: 415 kr/mån - Tidigare pris: 385 kr/mån
250/250 Nytt pris: 420 kr/mån - Tidigare pris: 399 kr/mån
300/300 Nytt pris: 425 kr/mån - Tidigare pris: 406 kr/mån
500/500 Nytt pris: 435 kr/mån - Tidigare pris: 408 kr/mån
600/600 Nytt pris: 440 kr/mån - Tidigare pris: 415 kr/mån

1000/1000 Nytt pris: 445 kr/mån - Tidigare pris: 425 kr/mån

Vid frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta oss, antingen genom mail
på support@inleed.se eller telefon 08-519 70 666.

Ändringen reflekteras direkt på Z-Market och påverkar alla leverantörer hos Zitius.

Med vänliga hälsningar

Inleed

felstavat
Permalänk
Skrivet av ad72:

Ska byta till Inleed (Zitius) 1a januari & såklart kommer en prishöjning innan, ingen superhöjning dock.

Viktig information om er tjänst
Kära kund,

Zitius genomför prisjusteringar för oss som tjänsteleverantörer.
Detta innebär att vi också kommer att anpassa våra priser för er som slutkund.
Dessa ändringar kommer att träda i kraft 2025-01-01.

Ni ser de nya priserna nedan samt vad förändring blir i antal kronor per månad.
Vi avser precis som idag att vara den billigaste leverantören i nätet även efter denna prisjustering.

10/10 Nytt pris: 340 kr/mån - Tidigare pris: 309 kr/mån
100/100 Nytt pris: 410 kr/mån - Tidigare pris: 379 kr/mån
150/150 Nytt pris: 415 kr/mån - Tidigare pris: 385 kr/mån
250/250 Nytt pris: 420 kr/mån - Tidigare pris: 399 kr/mån
300/300 Nytt pris: 425 kr/mån - Tidigare pris: 406 kr/mån
500/500 Nytt pris: 435 kr/mån - Tidigare pris: 408 kr/mån
600/600 Nytt pris: 440 kr/mån - Tidigare pris: 415 kr/mån

1000/1000 Nytt pris: 445 kr/mån - Tidigare pris: 425 kr/mån

Vid frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta oss, antingen genom mail
på support@inleed.se eller telefon 08-519 70 666.

Ändringen reflekteras direkt på Z-Market och påverkar alla leverantörer hos Zitius.

Med vänliga hälsningar

Inleed

Nöjd hos Inleed! <3

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Kan inte få Inleed men har annat där. Min erfarenhet är att de svarar extremt snabbt och kompetent på mail. Typ dygnet runt, alla dagar (men räkna bara med svar under tiderna de skriver på hemsidan). Då har jag dock inte försökt under högtider. Har nog skrivit det förr men det är värt att nämna igen.

Permalänk
Medlem

Valde inkoppling 19/12 och fått mail från Telia Beräknat klar 23/12. Vad menar dom med detta? Routern datum står på 23/12 också. Ska jag vara utan internet i 5 dagar?
Eller menar Telia att det är routern som skall skickas 23/12?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Valde inkoppling 19/12 och fått mail från Telia Beräknat klar 23/12. Vad menar dom med detta? Routern datum står på 23/12 också. Ska jag vara utan internet i 5 dagar?
Eller menar Telia att det är routern som skall skickas 23/12?

Är inte det en fråga som endast Telia kan besvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Dag 10 utan internet.

Har du inte blivit erbjuden ett SIM-kort med 300GB surf (mobilt bredband) genom deras sk Surfgaranti? Konstigt!

Jag fick det efter att mitt bredband låg nere i mindre än två dagar och det var inte ens Telias fel visade det sig.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt. Telia flyttade fram inkopplings datumet 19/12 till 23/12 bara för routern som jag aldrig bad om hade leverans datum 23/12. Ringde in och sa jag bryr mig fan inte om routern och bad aldrig heller om det. Om en kund väljer ett inkoppling datum ska det datumet gälla och inte ändras p.g.a en jädrans router leverans tid.
Hoppas bara det kostnadsfria bredband 5/5Mbit som ingår i hyran fungerar om inkopplings datumet skiter sig. Tyvärr är det också Telia som står för det efter bytet till Zitius.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Officiell jultomte

Mitt abonnemang hos Telia förnyades nu i December och efter ett samtal hade jag fått haka på ny-kund BF-priset.

Nu nästan 2 veckor senare får jag ett meddelande att eftersom vi håller på att migrera fiberleverantör så kan dem inte genomföra "ändringen", och bad mig återkomma när migreringen är klar för "aktuella erbjudanden"???

Hur kan det inte gå att ge mig rätt pris på ett befintligt abonnemang bara för att en migrering pågår? Under migreringen har jag ju ändå Telia tills vidare så förstår verkligen inte varför detta skitsnack

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bansheee:

Har du inte blivit erbjuden ett SIM-kort med 300GB surf (mobilt bredband) genom deras sk Surfgaranti? Konstigt!

Jag fick det efter att mitt bredband låg nere i mindre än två dagar och det var inte ens Telias fel visade det sig.

Se inlägg nedan. Surfgarantin ligger i samma kö för manuell hantering 💀

Skrivet av thepoodles:

Automatiska inkopplingen gick inte. Den vart lagd i kö för manuell hantering. Men pga de stora flödet ordrar beräknas det ta en vecka innan de tar tag i min order.

Fick ta del av deras surfgaranti som förslag av trevlig kundtjänstmedarbetare. Hämtade ut simkort och mobil router i butik laddat med 300GB som jag skulle kunna använda tills fibern kommer igång.

Problemet verkar vara att surfgarantin är i form av ett nyskapat gratis abonnemang typ. Och eftersom min tidigare order är flaggad för manuell hantering så blir min andra order (surfgarantin) också det.

Så nu sitter jag med ett obrukbart fiberabbonemang och ett obrukbart mobilt bredband. Ingen i vanliga kundtjänsten kan slå på tjänsterna, utan bara den lilla överbelastade hemliga avdelningen inom Telia som kan göra nåt åt det.

Går bra nu 👍🏽

Permalänk
Medlem

Dag 11 utan internet.

Skrev till Telia igen. Fick ett drygt svar tillbaka. ”Som du redan fått info om så har ditt abonnemang fastnat för manuell hantering. Vi jobbar så fort vi kan på att lösa detta”

När jag ringde kundtjänst dag 2, så sa hon att kön va 5 arbetsdagar lång. Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Helt otroligt. Telia flyttade fram inkopplings datumet 19/12 till 23/12 bara för routern som jag aldrig bad om hade leverans datum 23/12. Ringde in och sa jag bryr mig fan inte om routern och bad aldrig heller om det. Om en kund väljer ett inkoppling datum ska det datumet gälla och inte ändras p.g.a en jädrans router leverans tid.
Hoppas bara det kostnadsfria bredband 5/5Mbit som ingår i hyran fungerar om inkopplings datumet skiter sig. Tyvärr är det också Telia som står för det efter bytet till Zitius.

Alltid problem med denna jäkla router som dom skickar med. Varesig man vill eller inte. Det är parodi.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Alltid problem med denna jäkla router som dom skickar med. Varesig man vill eller inte. Det är parodi.

Vet inte om jag skall börja bli orolig eller inte. Från Beräknad vara klar 19/12, flyttades fram till 23/12 p.g.a routern och nu står det Beräknad klar 2025-01-03 efter ringt in idag angående inkopplings datumet framflyttad till 23/12 och sa jag bryr mig inte om routern. När klickar på routern står det förväntat leveransdatum 2025-01-03. Jag lovar om dom också flyttar inkopplings datum till routern leverans datum igen.
Fick också ny bekräftelse order att jag har i dag beställt Planerat datum för inkoppling 19 december 2024....Jag har inte beställt nån ny inkopplings datum utan alltid varit det datumet vid första bredbands beställningen!
Förstår nu varför Telia är med i skam listan med antal klagomål anmälningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Dag 11 utan internet.

Skrev till Telia igen. Fick ett drygt svar tillbaka. ”Som du redan fått info om så har ditt abonnemang fastnat för manuell hantering. Vi jobbar så fort vi kan på att lösa detta”

När jag ringde kundtjänst dag 2, så sa hon att kön va 5 arbetsdagar lång. Hahaha

Undrar om alla före dig har samma problem? Annars borde de ju prioritera de kunder som inte ens har internet till att börja med. Börjar mer och mer låta som ett gäng pajaser på Telia i detta avseende.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Vet inte om jag skall börja bli orolig eller inte. Från Beräknad vara klar 19/12, flyttades fram till 23/12 p.g.a routern och nu står det Beräknad klar 2025-01-03 efter ringt in idag angående inkopplings datumet framflyttad till 23/12 och sa jag bryr mig inte om routern. När klickar på routern står det förväntat leveransdatum 2025-01-03. Jag lovar om dom också flyttar inkopplings datum till routern leverans datum igen.
Fick också ny bekräftelse order att jag har i dag beställt Planerat datum för inkoppling 19 december 2024....Jag har inte beställt nån ny inkopplings datum utan alltid varit det datumet vid första bredbands beställningen!
Förstår nu varför Telia är med i skam listan med antal klagomål anmälningar.

Usch vad träligt >:( Jag har beställt inkoppling 25 December, har inte ändrats någon beräkning för mig ännu. Och routern beräknat att komma 23 December.

Beställde 27 November, när beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Usch vad träligt >:( Jag har beställt inkoppling 25 December, har inte ändrats någon beräkning för mig ännu. Och routern beräknat att komma 23 December.

Beställde 27 November, när beställde du?

26 Nov med inkoppling 19 Dec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Nöjd hos Inleed! <3

Nån aning hur de är pingmässigt etc jämfört med Telia och Telenor?
När man "spelar på internet", som farsan brukade säga, haha.

mvh

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Skrivet av OldScrub:

Nån aning hur de är pingmässigt etc jämfört med Telia och Telenor?
När man "spelar på internet", som farsan brukade säga, haha.

mvh

https://www.speedtest.net/result/17121936800

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend

Ser ju inte så superkul ut direkt :/

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Skrivet av XHI:

Ser ju inte så superkul ut direkt :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Alltså du har sjukt hög ping.

Testa mot Telia eller Telenor.

Permalänk
Skrivet av Glis:

Alltså du har sjukt hög ping.

Testa mot Telia eller Telenor.

Inleed.com ligger i stockholm och jag bor i Göteborg. ( Zitus )

Får väl testa igen, återkommer.

https://www.speedtest.net/result/17126520955 = Telia Stockholm

https://www.speedtest.net/result/17126523699 = Telenor Stockholm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelar de in alla samtal så att de kan gå tillbaka och höra vad de själva lovade?
Har fått första fakturan nu och priset stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Inleed.com ligger i stockholm och jag bor i Göteborg. ( Zitus )

Får väl testa igen, återkommer.

https://www.speedtest.net/result/17126520955 = Telia Stockholm

https://www.speedtest.net/result/17126523699 = Telenor Stockholm

Upload latency på 98 och 73 ms är i vart fall jättehögt. Jag får 30-40 ms när jag mätar mot Paris, Warszawa o.s.v., och 60 ms mot Madrid. Måste nog testa mot en annan kontinent för att komma upp 70+ ms.

Permalänk
Medlem

Om det intresserar nån.
Ownit, Norra Skåne, nån mil från fesna Hässleholm.

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Spelar de in alla samtal så att de kan gå tillbaka och höra vad de själva lovade?
Har fått första fakturan nu och priset stämmer inte.

Haha antar att det är Telia?
Kolla orderbekräftelsen på ”mitt Telia”
Garanterar att du fått ett pris på telefon, sen inte kollat orderbekräftelsen?

Exakt som i mitt fall, kollade dock orderbekräftelsen av en slump och såg att det inte stämde.

Har ägnat X antal timmar med att ringa till Telia och fått prata med den ena begåvade efter den andra.

Har blivit lovad ett pris två gånger av två olika säljare, men fortfarande inte löst sig.

Påpekade att ni kan väl lyssna på samtalen som ni spelar in? Funkar inte fick jag till svar.
Ångrar att man själv inte spelade in. Trodde inte det skulle behövas på ett så stort företag.

Jag tänker ta detta rättslig väg, för det har fan blivit en principsak detta. Tänker inte bli ägd av några luffare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Dag 11 utan internet.

Antar att du redan testat, men prova annars att ringa och välja Teknisk support. När mitt strulade kom jag till en tjej där som verkade ha otroligt mycket mer insyn i, och kontroll över själva systemen, något som säljarna och övrig kundtjänst inte alls hade.

Nu hade jag redan ett surfgaranti-SIM som jag fått för 3 år sedan liggande, men hon fyllde på 300 GB på det på typ 10 sekunder direkt i datorn hon satt vid.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."