Någon som tittar på TV med datorn?

Permalänk
Medlem

Någon som tittar på TV med datorn?

Tjoo!

Har tänkt och köpa en 19tums Samsung SyncMaster 959NF snart
och vill gärna köpa ett tv kort oxå.

Jag funderar på denna: http://www.asus.com/products/vga/tvfm/overview.htm#
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASUSTV

Någon som har någon erfarenhet?

Är det bra bild? bra ljud? Värt och lägga ner 1000 kr på?

Tack för svar!!!!

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på ett tv-kort...

Hade ett Hauppauge WinTV med Nicam stereo och radio för några år sedan. Detta kort var enligt mina mått dåligt! Det blev grötigt på skärmen vid snabba bildväxlingar och bildkvaliteten var långt ifrån perfekt. En kompis köpte ett likadant kort för ca ett år sedan, och jag blev förvånad då det fortfarande var lika dåligt. Jag trodde (eller snarare hoppades på) att dom skulle ha förbättrat hård- och mjukvaran, men icke.

Men jag är övertygad om att det måste finnas bättre kort, men vilket?
Det finns ett program som heter DScaler (http://deinterlace.sourceforge.net/) som visst ska vara bra, se till att programet stödjer den krets som kortet har.

Permalänk
Medlem

Jag har en tv-kort som jag använder nån gång i veckan, typ kollar på Simpsons samtidigt som jag kollar lite runt på nätet.

Då kör jag högre upplösning än nu (1024 nu) , ligger då på 1280 eller nåt, och har gott om plats att lägga "TV:n", alltså rutan med tv, på högersidan så att jag kan läsa all text och kolla på tv samtidigt. Jävligt smidigt faktiskt.

Däremot är det la ingen höjdarkvalité på min tv-kort, nån billigt terratec är det. Men den gör sitt jobb. Dock är det väldigt coolt att kvalitén blir ganska bra när man spelar in filmer faktiskt, går att rippa till DivX 5 direkt från kortet till en fil utan problem.

Ska du ha ett tv-kort är det bara att köra på , kan dock inte rekommendera nåt speciellt. Men tänk på att (som jag har märkt) att köra in från antenn direkt till tv-kortet, har märkt att om en annan tv eller nåt delar sladden så blir det tamijfan sämre bild! Vet inte om mina kablar är dåliga eller ifall tv:n stör min tv-kort eller nåt.

Tänk dock på att ha 19-tum eller större ifall du ska ha glädje av att surfa å kolla på tv, jag har testat på en 15:tum, det suger stenhårt

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du har dålig in-signal (antenn) så ser det rent förjävligt ut på skärmen, eftersom den e så pass mkt skarpare o bätte än en vanlig tv.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Okey tack för svar!

Men hur vet jag om jag dålig in-signal då?
Jag har tänk och koppla antenn sladden från väggen direkt in i TV kortet.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Ett kort, en tv, men ett Tv-kort. Sista ordet i sammansatta ord bestämmer ändelse och form.

Jag använder antennen på mitt Cinergy 400. Bra bild på tvåan och fyran men ettan är väldigt grynig. Använd S-Video om det går istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

ja har då ett leadtek winfast wintv2000 xp deluxe...funkar hur fint som helst me remote o allt...lite jobbig install...ominstallera mitt win idag o nu kommer ja fan it ihåg hur man installera de igen hehe...

Permalänk
Medlem

aha, så det är inte bara och instrallera drivrutinerna och köra in antennen och titta på TV?

Men så länge det inte är värdelös bild, det är det jag är lite rädd för.
Men den där AUSUS kanske man kan lita på, dem gör väl seriösa kort.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Jag har ett kort, används dock inte. Rätt gammalt.

Har förresten ett i en gammal macintosh oxå, det kortet kostade över 4000 när det inhandlades. fy satan vad dyrt.

Permalänk
Medlem

Min bror har ett Pinnacle PCTV Pro i sin dator och det är helt ok bildkvalitet, men som sagt man ser skavanker och dyligt tydligare på en datorskärm men i fullskärmsl'ge på 17":aren (Samsung 757 NF) så är det som vilken TV som helst nästan.

Visa signatur

Punkt, slut citat.
Touch 'n' Die!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumpa
Jag är också sugen på ett tv-kort...

Hade ett Hauppauge WinTV med Nicam stereo och radio för några år sedan. Detta kort var enligt mina mått dåligt! Det blev grötigt på skärmen vid snabba bildväxlingar och bildkvaliteten var långt ifrån perfekt. En kompis köpte ett likadant kort för ca ett år sedan, och jag blev förvånad då det fortfarande var lika dåligt. Jag trodde (eller snarare hoppades på) att dom skulle ha förbättrat hård- och mjukvaran, men icke.

Men jag är övertygad om att det måste finnas bättre kort, men vilket?
Det finns ett program som heter DScaler (http://deinterlace.sourceforge.net/) som visst ska vara bra, se till att programet stödjer den krets som kortet har.

Med tanke på att Hauppauge är ledande inom TV-kort tror jag inte det blir så mycket bättre. Som sagt så är det oftast källan som är boven, lite bättre blir det när man använder ett bra program som DScaler som kan deinterlace:a och filtrera bort lite noise i realtid.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

me winfast tv2000 xp deluxe får man då jävlat perfekt bild...tror de bara muckar med installationen om man har xp ja vet inte...dock kan man läsa på www.leadtek.com hur de skai nstalleras rätt ochså kostar det bara runt en 500:-....

Permalänk
Medlem

Jag har två TV-kort. Ett digital-TV kort av typen Hauppage DVB-C 2.1 samt ett ATI All-In-Wonder Radeon för analoga kanalerna. På bildskärmen blir bilden rätt kass från båda korten (såvida jag inte kör mjukvaruavkodning på digital-TV kortet, då blir det bra även i datorn men det är buggigt).

Som jag ser det är huvudanledningen att ha TV-kort att man kan spela in tv-program och bränna till DVD eller SVCD. Då blir det superbra kvalitet när man tittar på TVn, särskilt från digital-tv-kortet. Tittar nästan aldrig på TV i datorn utan kopplar bilden till TVn istället, antingen direkt via kabel eller indirekt via DVD-spelaren.

Permalänk
Medlem

Ni med tv-kort: Testa att se en hockeymatch! Med mitt gamla Hauppauge fick man en gratis fylla. Konturerna smetades ut då kameran förflyttade sig över isen. Är det samma fenomen på Leadtek-kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni med tv-kort: Testa att se en hockeymatch! Med mitt gamla Hauppauge fick man en gratis fylla. Konturerna smetades ut då kameran förflyttade sig över isen. Är det samma fenomen på Leadtek-kortet?

Detta beror på interlacing och att datorskärmar är progressiva, alltså måste halva vertikala TV-upplösningen tas bort vid rörelser (så kallade deinterlacing). Filmer (till skillnad från direktsända program) däremot sänds ofta progressivt vilket gör att det ser bättre ut och det är sällan lika snabba kamerarörelser. Detta är en av anledningarna att jag hellre spelar in och lägger på DVD så jag kan se det uppspelat på TVn som det är tänkt från början. Om det dessutom sänts digitalt (typ TV3) så kan det vara svårt att få bra bildkvalitet vid snabba rörelser med kameran. Jag skulle tro detta fenomen förekommer på alla TV-kort, men vissa kanske hanterar det bättre/sämre än andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Som sagt.. deinterlace:a i realtid och man slipper sånt där. Hockey var faktist det sista jag kollade på med mitt Hauppauge WinTV och tack vara DScaler var bilden perfekt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

jag har ett ATI all-in-wonder PRO 128.

ett grafikkort med integrerat tv kort. kortet är kanske några år gammalt
Men bildkvalitén på tv,n är nog det bästa jag sett. Jag har fast kabeltv i huset och därför en välldigt bra insignal.

Men jag satt även inne i dreamhack lokalen med en vanlig bordsantenn o hade skitbra bild på tv,n
---

men nackdelen är ju att det är ett grafikkort, men jag tror att ATI har separata TV kort med samma tv-tuner krets (som är av märket philips)

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Som sagt.. deinterlace:a i realtid och man slipper sånt där. Hockey var faktist det sista jag kollade på med mitt Hauppauge WinTV och tack vara DScaler var bilden perfekt.

Håller med. DScaler och Hauppauge är en lyckat kombination :). Så ni som klagar på Hauppauge kort ta och testa DScaler istället för den medföljade njukvaran. Kan dock själv inte få det att gå "mjukt" med 9600pro. Funkade bra med TI4200 men med Readonkortet känns det som om det gick i 24fps inte i 25 fast det går i 50 enligt Fraps...

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att mjukvaran som följer med hårdvaran har man betalat för och att dom har med så rutten mjukvara till hauppage är ju skamligt. jag köpte ett hauppage med nicam stereo och fjärr. Och bilden var ju otroligt dålig till en början så då började jakten på ett annat program för att se på TV. Till slut kom en bra version av DScaler ut och nu funkar det väldigt bra att se på TV åtminstone. Har haft kortet i 3 år nu. Men DScaler har inte stöd för inspelning. Och alla andra program jag har testat för det funkar inte med de upplösningarna jag vill använda så det är jävligt trist för ett såpass dyrt TVKort. Vägrar att tro att inspelningsproblemen beror på TVKortet. Det beror garanterat inte på att hårddiskarna inte hänger med. Har t.ex. 2 st 10k rpm Seagate Chetah och det bör räcka gott och väl.

Fjärrkontroll är helt underbart om man tänker ha datorn som TV kan jag säga... ETT MÅSTE! Lite jobbigt att confa så fjärren funkar med DScaler men det funkar iaf.

Jag skulle nog välja ett ATI tv-kort idag om det finns separata såna för dom verkar satsa lite mer på sin mjukvara.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj

Fjärrkontroll är helt underbart om man tänker ha datorn som TV kan jag säga... ETT MÅSTE! Lite jobbigt att confa så fjärren funkar med DScaler men det funkar iaf.

Det går att fixa i alla fall? För mig räcker det gott och väl med volymen och kanalbyte upp och ner, men det är ett måste!

Själv testade jag Dscaler och visst blev det lite bättre bild, dock så hittade programmet bara fem kanaler av nån dum anledning.

Nån som direkt vet vad som kan vara fel? Forumet på dscaler.org var nere sist jag kollade.

Så här ser bilden ut för mig i WinTV med senaste WDM-drivisar och program.

Observera tjejens näsa på första bilden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Scanna german freq. så hittar du alla kanaler :). Gjorde jag iaf. Bor i HBG så kanske det är annat i Stockholm men det tror jag inte :D. Det är klart bättre bild med DScaler. Ettan och tvåan är ju nästan sim digitaltv även om man inte har digitalmottagare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Scanna german freq. så hittar du alla kanaler :). Gjorde jag iaf. Bor i HBG så kanske det är annat i Stockholm men det tror jag inte :D. Det är klart bättre bild med DScaler. Ettan och tvåan är ju nästan sim digitaltv även om man inte har digitalmottagare.

Ok, tack, det ska jag testa.

Förresten, har du också fjärr som du fått att funka med Dscaler?

Edit: Isch, nån som vet vad jag har för tuner om jag sitter med ett Hauppauge WinTV. Kretsen är ju Brooktree 878 och det står valt från början i Dscaler. Men tunern?

Körde Hauppauges "prodinfo", den säger Philips 1216. Har testat med alla Philips tuners i listan men den säger ändå no video signal.

Fick det att funka nu, men hur gör man med fjärr och såna grejer sen?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ok, tack, det ska jag testa.

Edit: Isch, nån som vet vad jag har för tuner om jag sitter med ett Hauppauge WinTV. Kretsen är ju Brooktree 878 och det står valt från början i Dscaler. Men tunern?

Körde Hauppauges "prodinfo", den säger Philips 1216. Har testat med alla Philips tuners i listan men den säger ändå no video signal.

Fick det att funka nu, men hur gör man med fjärr och såna grejer sen?

Har inte kollat upp hur det funkar än :). Framtidsprojekt men om nån har länk till hur man får Hauppauge fjärren att funka i DScaler får ni gärna lägga upp nån länk

Min turner är PHILIPS PAL I

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Man kan få fjärrkontrollen att funka med vilket program som helst. Bara att editera .ini-filen och binda knapparna till tangenter manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Man kan få fjärrkontrollen att funka med vilket program som helst. Bara att editera .ini-filen och binda knapparna till tangenter manuellt.

Eh, okej, det säger inte mig så mycket.
Jag antar att du menar dscaler.ini men i den hittar jag inte särskilt mycket.

Kan överhuvudtaget inte höja eller sänka volymen i programmet med plus- eller minus-tangenterna, när jag försöker göra det står det volume not supported.

Visa signatur

««« »»»