Utöka lagring med Sata SSD

Permalänk
Medlem

Utöka lagring med Sata SSD

Tja! Jag skulle behöva utöka min lagring för spelbiblioteket med en ny hårddisk. Nu sitter jag på en Seagate BarraCuda Q5 SSD 1TB. Har hittat en Samsung 870 evo för 393kr som känns väldigt prisvärt? Mitt moderkort har bara en m.2 plats så antingen måste jag byta den jag har till större eller funkar det lika bra med en sata ssd? Spelar enbart på datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz

Permalänk
Moderator
Moderator

Lika bra är kanske att ta i lite, men ja i de allra flesta fallen så gör det inte någon större skillnad utanför rätt speciella scenarier och framförallt teoretiska benchmarks. Huvudsaken är snarare att det är en hyfsad SSD till att börja med.

Q5 som du har idag verkar vara en modell utan DRAM, så i vissa fall kommer nog 870 EVOn att upplevas snabbare till och med.
För 393 :- undrar jag dock vilken storlek du tittar på, kanske blir en väldigt kortsiktig lösning om det bara är en liten volym.

Om du mot förmodan skulle märka att något speciellt spel verkar fungera sämre så är det lätt att flytta installationsplats i Steam t.ex, om det är ett sådant spel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Lika bra är kanske att ta i lite, men ja i de allra flesta fallen så gör det inte någon större skillnad utanför rätt speciella scenarier och framförallt teoretiska benchmarks. Huvudsaken är snarare att det är en hyfsad SSD till att börja med.

Q5 som du har idag verkar vara en modell utan DRAM, så i vissa fall kommer nog 870 EVOn att upplevas snabbare till och med.
För 393 :- undrar jag dock vilken storlek du tittar på, kanske blir en väldigt kortsiktig lösning om det bara är en liten volym.

Om du mot förmodan skulle märka att något speciellt spel verkar fungera sämre så är det lätt att flytta installationsplats i Steam t.ex, om det är ett sådant spel.

Det låter ju bra! Den här hittade jag. Antar att det är 2TB om dom inte skickar något annat.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av f0rslind:

Det låter ju bra! Den här hittade jag. Antar att det är 2TB om dom inte skickar något annat.
<Uppladdad bildlänk>

Det där är förmodligen något skit, Fyndiq säljer ofta skräp och fakes tyvärr.
En riktig 2TB EVO kostar betydligt mer.

Liknande fall går att söka upp här på forumet, t.ex.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712876-extremt-billig...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju alldeles för bra för att vara sant. Får söka vidare. Men då vet jag att det går lika bra i mitt fall med en ssd. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en samsung ssd sata om det är det du ute efter, duger gott till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

<Uppladdad bildlänk>

Det där är bara fake, så släng inga pengar på den disken.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det är definitivt fake. De billigaste 2TB SSD:erna kostar strax över en tusenlapp.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD