Varför är B580 så extremt överhypad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"utgående" 5060 släppa tidigast maj och rx8600 är inte säkert att dem visas i januari heller... Så kan bara 6-12 månader bort...

Precis, utgående generation grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Precis, utgående generation grafikkort.

Alla släppta kort är då utgående 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag tycker B580 är en frisk fläkt.
12gb vram under 4000kr tycker jag är bra.
Man får ju också tänka på att B580 kortet kommer med en del nya saker som
saknas på de äldre korten (rx 6000 serien tex).
Den ökade RT prestandan kanske inte gör att man spelar spel i full RT, men troligen kommer
fler och fler spel kräva att korten klarar ett visst minimum av RT för att kunna spelas överhuvudtaget och där
är B580 redo att leverera (Då är också vram viktigt).
Sedan så tror jag att vi kommer se ganska ordentliga förbättringar i många speltitlar vartefter drivrutinerna mognar.
Såg också i en video att VEX lyckades överklocka kortet i Intels egna Arc app enkelt och fick loss över 10% mer prestanda bara där.
Så kortet har potential och jag förstår att många är exalterade.
Förhoppningsvis kan AMD svara med ett prisvärt rx 8600 så vi får två bra alternativ till Nvidia.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Alla släppta kort är då utgående 😉

Så sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Senaste dagarna har nu tankarna gått runt, runt och mera runt..

Men kan för guds skull inte förstå varför alla överhypar b580 så extremt mycket?

Kortet är inte direkt prisvärt (ligger på exakt samma kr/fps som rx 7600) Sure i usa så ligger B580 på samma pris som RX 7600 (vilket i mitt tycke fortfarande är för dyrt)

Är folk bara så pass glada att det äntligen finns ett tredje alternativ att man inte riktigt ser att B580 är ganska "MEH", onpar med 1,5 år gamla kort som är ersatta om 4-5 månader. Eller har jag helt enkelt missat något? Sure 12gb minne, men är i mitt tycke inte direkt relevant då det oavsett i denna prisklass en undermåttlig upplevelse för spel där det är relevant.

RT känns det inte ens värt att tänka tanken på då 60 fps native fortfarande är långt bort och när hälften av spelen som har RT knappt gör någon skillnad rent grafiskt (ibland rent av sämre iom allt noise) för att samtidigt tanka ner FPS en bra bit under 60.

Tycker själv det är grymt med en 3e aktör, men korten är fortfarande på tok dyra, dom gör precis samma misstag som AMD gjort och lagt sig på tok för nära Nvidia i pris.

Du missar att det är lanseringspris så de kommer antagligen bli ännu billigare senare. Sen sabbar svenska kronan prisbilden också.

Ett sjysst budgetval för den som vill köra lite rt. Klarar 1440p hyffsat och har 12GB minne.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du missar att det är lanseringspris så de kommer antagligen bli ännu billigare senare. Sen sabbar svenska kronan prisbilden också.

Ett sjysst budgetval för den som vill köra lite rt. Klarar 1440p hyffsat och har 12GB minne.

Fast kommer dom det? Speciellt nu när amd och nvidia korten mer eller mindre gått upp 200-500kr efter black friday (jämfört med vad dom kostade innan black friday såklart)

Samt många säger att dom klarar 1440p men går man efter techpowerups siffror så skulle jag snarare säga att b580 duger för 1080p och inte så mycket mer om man inte spelar specifikt ett av dom få spel som kortet presterar bra i.

Här är det tre spel som kommer flyta på riktigt bra, 4 som kanske är okej och resten lär inte va en trevlig upplevelse.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast kommer dom det? Speciellt nu när amd och nvidia korten mer eller mindre gått upp 200-500kr efter black friday (jämfört med vad dom kostade innan black friday såklart)

Samt många säger att dom klarar 1440p men går man efter techpowerups siffror så skulle jag snarare säga att b580 duger för 1080p och inte så mycket mer om man inte spelar specifikt ett av dom få spel som kortet presterar bra i.

Här är det tre spel som kommer flyta på riktigt bra, 4 som kanske är okej och resten lär inte va en trevlig upplevelse.
https://tpucdn.com/review/intel-arc-b580/images/average-fps-per-game-2560-1440.png

Det beror ju på vad man har för krav och hur mycket pengar man kan och vill lägga. Många är nöjda med 60 fps.

Personligen vill jag minst 90 fps i alla spel med adaptiv sync (kör 1440p) Därför är 580 uteslutet

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Vill inte vara den som är den, men… 7600 är väl ingen milstolpe att jämföra sig med och påtala nån form av prestanda hit eller dit. Det är även ett ca 2 år gammalt kort.

Det är väl alldeles logiskt att jämföra kort i ungefär samma prisklass? Man kan även inte direkt jämföra med något som inte har släppts än, just nu konkurrerar den mot 7600. Hur mycket bättre 8600 blir återstår att se.

Visst hade det varit jättekul om Intel kunde utmana RTX 4090 men budgetklassen är också väldigt viktig. Det är i den prisklassen de flesta köper grafikkort och saker som bättre RT-prestanda och mer VRAM i den prisklassen är bra för marknaden som helhet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast upplösning är bara en aspekt som påverkar fps, går ju även skruva en hel del med kvalitetsnivåerna och alla kort reagerar ju inte likadant på en viss kvalitetsinställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

https://tpucdn.com/review/intel-arc-b580/images/average-fps-per-game-2560-1440.png

De testar alla spel med maxade inställningarna, så din graf visar snarar motsatsen vad du skriver. Dvs sänker man inställningarna lite grann så får man nog vettig fps i nästan alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

De testar alla spel med maxade inställningarna, så din graf visar snarar motsatsen vad du skriver. Dvs sänker man inställningarna lite grann så får man nog vettig fps i nästan alla spel.

Dessutom stödjer ju B580 XeSS (den bättre varianten) och framegen och låg latens grejs, så man kan nog få helt ok flyt i dom flesta nyare spelen.

Permalänk
Medlem

Det är lite som 9800x3d, förutom att cpun faktiskt är "bäst" medan b580 är för priset.

Andra inlägget svarar perfekt på frågan, handlar mycket om att alla andra lanseringar har varit så pass 'dåliga' att de oftast inte varit bättre än vad som finns nytt just då för lika pris, och att det är just Intel. Att det är "meh" och inte uppriktigt dåligt imponerat även mig, den verkar väldigt strömeffektiv och ett stort hopp från förre genaration.

Sen verkar vissa glömma bort eller inte bry sig om drivrutiner och äldre spel, Intel kort har fortfarande långt fler/alvarligare buggar som gör ett och annat ospelbart, även nya lanseringar.

Skrivet av Big_N:

Bäst på vad? Att ha lägst lanseringspris? Eller kanske att spela Tetris i 1440p? Beror väl på vad användaren är ute efter.

Jo det såklart. Men vad många videospelare köper nytt grafikkort för: att spela nya populära spellanseringar på höga grafikinställningar, ofta även 1440p.

Jag själv tycker att det är aningen låg fps man får på 1440p med nya spel, hade jag viljat spela dessa hade jag valt något i stil med 7700xt eller 4070 minst. Men de som inte vill spendera så mycket förstår jag också.
Däremot raytracing, hur mycket bättre det är än Amd's skulle jag inte faktorera in så mycket speciellt på 1440p då det oftast antingen är för låg fps eller kommer vara så grainy att det är värre än utan RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det är lite som 9800x3d, förutom att cpun faktiskt är "bäst" medan b580 är för priset.

Andra inlägget svarar perfekt på frågan, handlar mycket om att alla andra lanseringar har varit så pass 'dåliga' att de oftast inte varit bättre än vad som finns nytt just då för lika pris, och att det är just Intel. Att det är "meh" och inte uppriktigt dåligt imponerat även mig, den verkar väldigt strömeffektiv och ett stort hopp från förre genaration.

Sen verkar vissa glömma bort eller inte bry sig om drivrutiner och äldre spel, Intel kort har fortfarande långt fler/alvarligare buggar som gör ett och annat ospelbart, även nya lanseringar.

Jo det såklart. Men vad många videospelare köper nytt grafikkort för: att spela nya populära spellanseringar på höga grafikinställningar, ofta även 1440p.

Jag själv tycker att det är aningen låg fps man får på 1440p med nya spel, hade jag viljat spela dessa hade jag valt något i stil med 7700xt eller 4070 minst. Men de som inte vill spendera så mycket förstår jag också.
Däremot raytracing, hur mycket bättre det är än Amd's skulle jag inte faktorera in så mycket speciellt på 1440p då det oftast antingen är för låg fps eller kommer vara så grainy att det är värre än utan RT.

Tester är ju gjorde på 1440p ultra, sänk till medium så har du 60-100 fps istället för 30....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag håller med dig i det du skriver. Jag tycker bilden som målats upp av B580 är onyanserad. Det är ett "meh" kort. Spelprestandan är undermålig i modernare titlar för ett kort som ska slåss i nedre mellansegmentet i slutet av 2024.

Är det roligt och intressant att Intel har gjort stora framsteg gentemot tidigare generation samt mot konkurrenter - JA!
Är det positivt för marknaden om vi har 3 istället för 2 aktörer - JA!

Jag har låtit lite negativ i mina tidigare inlägg och vill poängtera att jag inte är negativt inställd till B580, bara mot hur det framställs.
Jag övervägde själv att byta ut sonens 3060 mot B580 men landade i att det inte blev större skillnad i de titlar han spelar så lät bli. Ville främja konkurrensen men tycker att det är lite dyrt för vad det är.
Hade Intel däremot släppt det som ett instegskort med 10gb vram och siktat in sig på 1080p med möjlighet att spela 1440p till ett pris av 2300 - 2500kr för ref kortet hade jag köpt det utan att blinka. Behöver vi verkligen 12gb vram? Inte enligt mig då högre inställningar inte kan användas om bättre fps för en trevlig spelupplevelse skall uppnås. Intressant test skulle vara om någon som köpt kortet faktiskt testade att bencha det med optimerade grafikinställningar i 1080p samt 1440p. @sweclockers - ni kanske har tid över nu precis innan jul
Det som är av intresse att se här är givetvis hur det presterar men även hur mucket vram som går åt. Att ställa kortet mot konkurrenterna är mindre intressant.

la till avslutande mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Jag håller med dig i det du skriver. Jag tycker bilden som målats upp av B580 är onyanserad. Det är ett "meh" kort. Spelprestandan är undermålig i modernare titlar för ett kort som ska slåss i nedre mellansegmentet i slutet av 2024.

Är det roligt och intressant att Intel har gjort stora framsteg gentemot tidigare generation samt mot konkurrenter - JA!
Är det positivt för marknaden om vi har 3 istället för 2 aktörer - JA!

Jag har låtit lite negativ i mina tidigare inlägg och vill poängtera att jag inte är negativt inställd till B580, bara mot hur det framställs.
Jag övervägde själv att byta ut sonens 3060 mot B580 men landade i att det inte blev större skillnad i de titlar han spelar så lät bli. Ville främja konkurrensen men tycker att det är lite dyrt för vad det är.
Hade Intel däremot släppt det som ett instegskort med 10gb vram och siktat in sig på 1080p med möjlighet att spela 1440p till ett pris av 2300 - 2500kr för ref kortet hade jag köpt det utan att blinka. Behöver vi verkligen 12gb vram? Inte enligt mig då högre inställningar inte kan användas om bättre fps för en trevlig spelupplevelse skall uppnås. Intressant test skulle vara om någon som köpt kortet faktiskt testade att bencha det med optimerade grafikinställningar i 1080p samt 1440p. @sweclockers - ni kanske har tid över nu precis innan jul

Du kommer inte gå kort för 2000-2500kr så länge svenska kronan skvalpar som den gör. Normal läge runt 8-9 så är du där och nosar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Hade Intel däremot släppt det som ett instegskort med 10gb vram och siktat in sig på 1080p med möjlighet att spela 1440p till ett pris av 2300 - 2500kr för ref kortet

B570 är påväg, tror det dyker upp i januari.
Vad priset landar på i svenska kronor återstår att se men det bör ju vara billigare än B580.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte gå kort för 2000-2500kr så länge svenska kronan skvalpar som den gör. Normal läge runt 8-9 så är du där och nosar

Det gäller alla produkter som styrs av dollarpriset eller för den delen euron. Hade Intel siktat in sig på lanseringspris i dollar på 179dollares så hade vi hamnat på ca2500kr i Svealand. Större möjlighet om vram sänks med 2gb och större kostnadssmäll tas upp av företaget för att slå sig in på marknaden. Intel nyttjar "early adopters" och utvecklar bla drivrutiner medans kortet fortfarande mognar. Så fullt rimligt att större kostnad ska ätas upp av Intel.
Fortsätter Intel med dGPU utvecklingen så kan de säkert slå AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Vill inte vara den som är den, men… 7600 är väl ingen milstolpe att jämföra sig med och påtala nån form av prestanda hit eller dit. Det är även ett ca 2 år gammalt kort.

Jag besvarar trådstarten. Har du åsikter om vilka kort TS väljer att jämföra så är det inte mig du ska citera.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

B570 är påväg, tror det dyker upp i januari.
Vad priset landar på i svenska kronor återstår att se men det bör ju vara billigare än B580.

Svårt att sia om prestandan dock med något avskalat silicon. Med B580 så vet vi ju och tar vi bort 2gb vram blir det ingen större skillnad i verkliga förhållanden, om någon alls (tänker med vettiga för prisklassen inställningar i titlarna).
Men absolut intressant vad det kortet landar på för pris och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samt b580 är enligt techpowerup är 13% bättre med ett prispåslag på på runt 14-15% så mer eller mindre exakt samma. Sure 1440p så är b580 runt 20% bättre men då är det många spel där 60 fps inte uppnås så känns inte riktigt relevant.

Är det där i ultra eller?

Står inget om vilka inställningar man kör.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det här var intressant!
Arc B580 verkar vara glad i att överklockas.

https://youtu.be/5SIAcDq_eBE?si=V0pHvMJflFJQws06

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Det gäller alla produkter som styrs av dollarpriset eller för den delen euron. Hade Intel siktat in sig på lanseringspris i dollar på 179dollares så hade vi hamnat på ca2500kr i Svealand. Större möjlighet om vram sänks med 2gb och större kostnadssmäll tas upp av företaget för att slå sig in på marknaden. Intel nyttjar "early adopters" och utvecklar bla drivrutiner medans kortet fortfarande mognar. Så fullt rimligt att större kostnad ska ätas upp av Intel.
Fortsätter Intel med dGPU utvecklingen så kan de säkert slå AMD.

Det är väl b570 som är det kortet? Det så kallade xx50 modellen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl b570 som är det kortet? Det så kallade xx50 modellen

Så sant, det kanske presterar som ”utgående” 😉 generation 4060 och bättre än 7600. Blir isf rätt prisvärt om inte nuvarande gen prisdumpas.