Muskampen 2025: Segraren korad!

PTS föreslår avsändarregister för att bekämpa bluff-SMS

Permalänk
Melding Plague

PTS föreslår avsändarregister för att bekämpa bluff-SMS

Du ska kunna kolla upp aktörer med registrerade namn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och hur ska man förbjuda/förhindra oseriösa aktörer att använda dom där registrerade namnen?

Permalänk
Medlem

Själva idén är bra tycker jag.

Men jag tror att eftersom det är frivilligt så kommer seriösa företag och organisationer registrera sig, medan de oseriösa kommer skippa det helt.
Eller har jag fattat det fel nu?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xeonist:

Och hur ska man förbjuda/förhindra oseriösa aktörer att använda dom där registrerade namnen?

Skrivet av Matsamoto:

Men jag tror att eftersom det är frivilligt så kommer seriösa företag och organisationer registrera sig, medan de oseriösa kommer skippa det helt.

Berras Bageri & Begravning registrerar frivilligt nummer. Bluffis vill låtsas representera BB&B, men matchar inte registret och stoppas därför av operatören. Det spelar alltså ingen roll att de som bluffar inte registrerar sina nummer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Vilket innebär att du kan bekräfta via detta register om meddelandet du fått är från en seriös aktör eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vilket innebär att du kan bekräfta via detta register om meddelandet du fått är från en seriös aktör eller ej.

Nu ramlade polletten ner.
Tack för klargörandet😊

Permalänk
Medlem

Någonting behöver göras i alla fall, och ifall detta fungerar så ger jag det tummen upp. Så jäkla trött på att läsa om alla typer av scams och bedrägerier, speciellt mot äldre.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Hedersmedlem

Gratulerar, PTS har uppfunnit Truecaller

Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem

Detta låter bra, men det behövs nog något mer. Om det inte gick att skicka ut tusentals SMS anonymt samtidigt så skulle bluff-SMS:en inte existera. Jag antar att en del av problemet är att systemen för SMS är extremt ålderdomliga.

Permalänk
Medlem

'' Registret kräver dock en lagändring. ''

https://computersweden.se/article/3626410/avsandarregister-fo...

Tyvärr, kan det ta lite tid.

Permalänk
Medlem

Detta med SMS från företag har blivit ett riktigt High Chaparral.

Företag vill använda SMS med namn så att kunderna kan se att det "ser autentiskt ut" och börjar med det. (Genom samarbete med operatörer?)

Företag slutar att möjliggöra att man kan svara på dessa SMS, men man kan fortfarande se numret det skickats från och blockera det.

Företag slutar att visa numret det skickats från och dessa går inte längre att blockera på Apple iOS.

Oseriösa aktörer (inklusive företag) skickar bluff- och reklam-SMS på detta sätt och det går inte att stoppa som person.

PTS föreslår avsändarregister? Är vi tillbaka på ruta ett? Varför inte se till att alla aktörer, privat som företag måste använda sitt nummer. Ett Alias kan kopplas till numret men om man kan se numret kan man själv granska det.

I min mening är detta ett problem skapat av företag och teleoperatörer i samarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Då vet man ju vilka som är vilka. Om det kom med en signatur på att det är seriösa, validerade, registrerade eller vad man nu ska kalla det, så vet man vilka man ska hålla sig till.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Eftersom televerket inte är statligt längre så tror jag inte det är en bra idé att ge privata aktörer som Telia makten att avgöra vad som är bluff eller ej.
En sådan makt kommer knappast sluta vid bluff-SMS utan de kommer ha sina egna censurfilter och ett av de första kan säkerligen vara att kategorisera "Felia" som en svordom som byts ut mot ett *pip* i SMS.

Göbbels hade gnuggat händerna över sådan här makt.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fenrisulvfan:

Eftersom televerket inte är statligt längre så tror jag inte det är en bra idé att ge privata aktörer som Telia makten att avgöra vad som är bluff eller ej.
En sådan makt kommer knappast sluta vid bluff-SMS utan de kommer ha sina egna censurfilter och ett av de första kan säkerligen vara att kategorisera "Felia" som en svordom som byts ut mot ett *pip* i SMS.

Det finns ingen konspiration kring censurfilter här. Det handlar om ett offentligt register som samtliga operatörer skall använda sig av. Det är inte de privata operatörerna som skall avgöra huruvida någonting är en bluff.

Citat:

PTS anser att det bör införas ett samlat register för avsändarnamn. Registret ska användas för att bolag och organisationer ska kunna skydda sina avsändarnamn från obehörig användning. Registreringen ska vara frivillig. Registret ska vara offentligt så att slutanvändare kan se vilka bolag och organisationer som är anslutna.
...
Ett register kan administreras av PTS eller av en av PTS utsedd aktör.

https://pts.se/contentassets/5e528ad87da44392b60bd9bcff673df7...

Visa signatur
Permalänk

De måste förbereda sig för Ai. Idag används mycket lågavlönat folk för bedrägerier, med Ai går det göra ännu billigare.

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på hur det fungerar rent tekniskt. Men till exempel fått sms från "inet.se" utan något telefonnummer som avsändare.

Vad ställer man för krav idag på den som vill kunna skicka sådana sms? Inga? Då låter det som en bra lösning med ett register, där operatören automatiskt kan slå upp och filtrera.

Något manuellt system kommer inte att fungera

Permalänk
Medlem

Börja med att totalt förbjuda SMS utan nummer som avsändare. Det finns inget hållbart skäl till att den galenskapen ska få existera och fortsätta existera. Lagstadga också om att företag inte får ha dolda nummer eller nummer som inte går att kolla upp ägaren av. Dvs, enbart helt offentligt registrerade och sökbara nummer ska få användas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det spelar alltså ingen roll att de som bluffar inte registrerar sina nummer.

Nu skickar man ju inte från nummer. Så med all respekt så vet du inte vad du pratar om.

Skrivet av pv2b:

Eller har jag missuppfattat något?

Ja.

Skrivet av cyklonen:

Börja med att totalt förbjuda SMS utan nummer som avsändare. Det finns inget hållbart skäl till att den galenskapen ska få existera och fortsätta existera.

Du har rätt, jag tycker också vi borde förbjuda domäner, och bara tillåta IP-nummer. Det finns inget hållbart skäl att ha domäner.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xeonist:

Nu skickar man ju inte från nummer. Så med all respekt så vet du inte vad du pratar om.

Även om avsändarnamn är det vanligaste inom A2P kan väl telefonnummer fortfarande användas? Hursomhelst så var syftet att enkelt förklara varför det inte spelar någon roll att bluffaren inte registrerat sig, utan att de kan bli blockade ändå.

Du får gärna förklara mer i detalj hur det faktiskt fungerar, det vore lite mer konstruktivt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu missförstod du. Ofta skickas SMS ut från korta namn eller "nummer" (dvs siffernamn, inga egentliga telefonnummer, typ 63929), utan nåt som helst nummer att knyta det till, utan möjlighet att blocka eller skapa regler, och utan möjlighet att kolla upp avsändaren. Det är vad som borde förbjudas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Börja med att göra för att kunna skicka SMS och ringa så ska kort och nummer vara registrerat på användaren. Är det inte reggat så ska man inte komma ut på nätet varken via 3G/4G/5G eller wifi.

Ta bort möjlighet för kontantkort att spärra blockering av visning av nummer etc. ( Får göra en special sak för dom med skyddad identitet )

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Börja med att totalt förbjuda SMS utan nummer som avsändare.

Skrivet av cyklonen:

Nu missförstod du.

Nej jag tyckte det var väldigt tydligt, du tycker t.ex. inte att Apoteket ska få skicka SMS med "Apoteket" som avsändare.

Och för dom som vill skapa ett register, så vill ni i praktiken skapa en global TLD med max 11 tecken.

Har jag en Subway i Sverige ska jag alltså inte kunna skicka SMS med Subway som avsändare utan att göra det genom Subway globalt, och alla som har jobbat med större globala franchise-kedjor inser att det är helt orimligt.
Och då har vi inte ens gett oss in på ord och/eller varumärken som har helt olika betydelser på olika språk.

Permalänk
Medlem

Den mest intressanta delen från PTS dokument som länkades ovan:

Citat:

Ett antal aktörer på marknaden, däribland de nätägande mobiloperatörerna och ett
antal sms-aggregatörer, har tagit fram en lösning som kallas SMS Sender ID
protection. Lösningen lanserades i slutet av 2023 och går ut på att företag som
använder sms-utskick till sina kunder, kan registrera sitt avsändarnamn hos den eller
de sms-aggregatörer som hanterar sms-utskick åt företaget. Efter denna registrering
underrättas operatörerna som därefter kan spärra sms med detta avsändarnamn om
det inte kommer från rätt avsändare.

Denna åtgärd har haft inverkan på antalet bedrägerier med falska avsändarnamn och
visar på marknadens potential att identifiera och lösa problem som drabbar
slutkunderna. Hittills är det är ett fåtal företag, främst banker och logistikföretag, som
har registrerat sitt användarnamn. En nackdel med denna lösning är att det inte finns
någon möjlighet för slutkunderna att kontrollera om ett sms kommer från ett anslutet
företag. Eftersom de företag som använder möjligheten att registrera sitt
användarnamn är stora aktörer med många kunder har det dock sannolikt fört med
sig väldigt stor samhällsnytta, då bedrägerier som involverar dem kan resultera i stora
summor som förloras för privatpersoner eller företag. PTS har gjort bedömningen att
ca tre procent av företagen som använder A2P-sms har registrerat sitt
användarnamn.

Diskussionen av att göra registrering obligatorisk eller ersätta avsändaren med "Likely SCAM" om det kommer från en oregistrerad avsändare finns i kapitel 5. PTS har valt att förespråka den töntigaste lösningen. Och ja, man nämner möjligheten att förbjuda avsändarnamn helt.

Man kan notera att en SMS-agreggator utan rent mjöl i påsen antagligen kommer kunna gå runt reglerna eftersom det antagligen är de som ska autentisera att den som skapar SMS:et tillhör rätt företag. Jag gissar att operatören bara kommer validera om meddelande från en viss avsändare kommer från deras aggregator och inte en annan aggregator. Autentiseringen hos aggregatorn skulle antagligen gå att göra genom Bolagsverkets företrädarregister och elektronisk legetimation, i praktiken Bank-Id. Men man nog anta att det blir via ett lösenord som delas mellan anställda. PTS flummar om det i kapitel 5.2.

Permalänk
Medlem

Låter väl som en bra ide, trots alla uppmaningar osv så är det så många som blir av med hela deras livskapital pga dessa grupper som utför detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej jag tyckte det var väldigt tydligt, du tycker t.ex. inte att Apoteket ska få skicka SMS med "Apoteket" som avsändare.

Och för dom som vill skapa ett register, så vill ni i praktiken skapa en global TLD med max 11 tecken.

Har jag en Subway i Sverige ska jag alltså inte kunna skicka SMS med Subway som avsändare utan att göra det genom Subway globalt, och alla som har jobbat med större globala franchise-kedjor inser att det är helt orimligt.
Och då har vi inte ens gett oss in på ord och/eller varumärken som har helt olika betydelser på olika språk.

Om Apoteket ska skicka, så säger vi att det går från numret (påhittat och omöjligt men för illustration) "0715947200". Då är det numret som man som användare kan se, och man kan kolla upp att det är registrerat på Apoteket, sannolikt automatiskt i moderna mobiler. Numret fungerar precis som alla andra nummer, med allt vad det innebär. Inte som i dag, helt ohanterbara textnamn som inte fungerar som riktiga nummer och som är helt omöjliga att spåra/kolla upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

du tycker t.ex. inte att Apoteket ska få skicka SMS med "Apoteket" som avsändare.

Jag kan svara istället.

Nej, jag tycker inte att såna SMS ska gå ut sålänge mottagaren har noll möjligheter att verifiera avsändaren, då det uppenbarligen går att spoofa avsändar-strängen till vad som helst.

Permalänk
Medlem

Exempelvis, Postnord skickar ingen länk till mig.
Enbart ett hämt-nummer och var man ska hämta paketet som skickas via sms.
Hur andra transportörer gör, känner jag inte till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hänger inte med på hur du tänker här riktigt.

Operatörerna får inte ökade befogenheter av det här lagförslaget vad jag kan se.

Operatörerna filtrerar redan idag ut bluff-SMS i den mån de kan. Tanken är att förbättra kunskapsområdet med databas för bättre filter mot bluffar där avsändaren kan verifieras bättre.
Filtreringen får operatörerna alltså redan göra.

Filtrera innehållet i SMS oroas du också över - men det är inte alls med i förslaget vad jag kan se.

Inga behörigheter verkar ändras för operatörerna. De får ingen mer makt. Däremot mer ansvar att kolla i databasen (som operatörerna inte heller äger)

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har dålig koll på hur det fungerar rent tekniskt. Men till exempel fått sms från "inet.se" utan något telefonnummer som avsändare.

Vad ställer man för krav idag på den som vill kunna skicka sådana sms? Inga? Då låter det som en bra lösning med ett register, där operatören automatiskt kan slå upp och filtrera.

Något manuellt system kommer inte att fungera

Idag kan du använda dig av olika tjänster där du endast skriver in vilken avsändare du vill att det ska stå att det är ifrån. Det finns ingen validering eller begänsning så vitt jag vet.

Ett exempel är https://46elks.se/docs/send-sms
Jag har testat med lite olika som test osv (inklusive diverse bolag, dock endast med deras skriftliga godkännande) dock har jag aldrig blivit begänsad utan att ha kommunicerat med leverantören.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns ingen konspiration kring censurfilter här. Det handlar om ett offentligt register som samtliga operatörer skall använda sig av. Det är inte de privata operatörerna som skall avgöra huruvida någonting är en bluff.

https://pts.se/contentassets/5e528ad87da44392b60bd9bcff673df7...

Fast i utredningen diskuteras ju explicit möjligheten till att filtrera SMS baserat på innehåll i stycke 5.1.2.1 till och med 5.1.2.5? Visserligen inte i syfte att modifiera innehållet och PTS bedömmer att de ska avvakta åtgärder från andra länder, men det är onekligen att öppna dörren för framtida censur?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810