Här är Kompletts nya bakgrundsbild – tre medlemmar vinner fina priser

Permalänk
Melding Plague

Här är Kompletts nya bakgrundsbild – tre medlemmar vinner fina priser

Ni har röstat fram vinnarna, varav ett av bidragen kommer att pryda samtliga Komplett-PC som skeppas under året. Kolla in pallplatsen!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Grattis..

Snygga bidrag.

Permalänk
Medlem

Grattis! Samtliga välförtjänta vinnare. Min favorit var nog den mörka lampan

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Den såg väldigt bekant ut... https://www.istockphoto.com/se/vektor/h%C3%B6gteknologiska-el...

några delar av det är 1:1 identiskt

Permalänk
Medlem

Grattis! Riktigt snygga bidrag alla tre!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s0sdaf:

Den såg väldigt bekant ut... https://www.istockphoto.com/se/vektor/h%C3%B6gteknologiska-el...

några delar av det är 1:1 identiskt

Vilka delar är identiska? La in de två i Photoshop och de är definitivt inte samma bild.
Men båda ser ut att vara en fanout för en BGA, och alla sådana är definitivt snarlika.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilka delar är identiska? La in de två i Photoshop och de är definitivt inte samma bild.
Men båda ser ut att vara en fanout för en BGA, och alla sådana är definitivt snarlika.

Rotera 90 grader så är det samma mönster med smärre modifieringar.

Permalänk
Medlem

Är människor så enkla nuförtiden att de väljer en orange bakgrund med ett istock foto? :')

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SayZk:

Rotera 90 grader så är det samma mönster med smärre modifieringar.

Även där tycker jag det är väldigt starkt att kalla det "smärre modifieringar". Några områden är bra lika, men klart större områden är rätt rejält annorlunda vad jag kan se.

Tror isåfall mer på att skaparen använde bilden som mall/inspiration och ritade om allting. Skalan stämmer inte (man kan inte lägga dem över varandra och få mer än små delar att matcha), nästan alla vertikala traces som går från högersidan är helt annorlunda, linjerna är annan tjocklek och skarpare, det är ingen length matching i Komplett-bilden, med mera.
Tror det tar längre tid att photoshoppa den där bilden till att bli bakgrunden än att rita den själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har glömt av vilket jag röstade på, men vill minnas att det var det vinnande bidraget… det var väldigt stilrent i sin enkelhet! 🔝 💯 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Även där tycker jag det är väldigt starkt att kalla det "smärre modifieringar". Några områden är bra lika, men klart större områden är rätt rejält annorlunda vad jag kan se.

Tror isåfall mer på att skaparen använde bilden som mall/inspiration och ritade om allting. Skalan stämmer inte (man kan inte lägga dem över varandra och få mer än små delar att matcha), nästan alla vertikala traces som går från högersidan är helt annorlunda, linjerna är annan tjocklek och skarpare, det är ingen length matching i Komplett-bilden, med mera.
Tror det tar längre tid att photoshoppa den där bilden till att bli bakgrunden än att rita den själv.

Jag är väldigt oerfaren med photoshop och liknande, men jag gjorde mitt bästa för att framföra likheterna här:

Satte stockfotot ovan och swec-bidraget (roterat 90 grader) under, sen körde ett threshold filter så de blev svartvita. Har markerar områden som är uppenbart identiska men det finns långt mer än det jag ringat in, ju mer man kollar destå mer finner man. Men många delar skiljer sig också som du säger.

Permalänk
Medlem

Generell fråga, hur kommer det sig att man visar hur stor andel bidragen fick här men inte i tidigare tävlingar? ( Jag tänker främst på Ai-tävlingen där jag själv deltog)

När jag lyfte frågan i Ai-tråden sades det att resultatet måste hållas hemligt för att undvika fusk.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Schwalan:

Generell fråga, hur kommer det sig att man visar hur stor andel bidragen fick här men inte i tidigare tävlingar? ( Jag tänker främst på Ai-tävlingen där jag själv deltog)

När jag lyfte frågan i Ai-tråden sades det att resultatet måste hållas hemligt för att undvika fusk.

Vi vill egentligen bara hålla antalet röster hemligt. Det går annars att lista ut ungefär hur många röster som krävs för att vinna en viss typ av tävling och sedan försöka lösa det med fusk.

Andelen röster som varje bidrag fick hade vi dock kunnat visa i AI-tävlingen också, precis som i den här. Tänkte nog inte på det bara. Men det är ju kul att veta så ska ta med mig det till framtida tävlingar som avgörs av medlemmarnas röster.

Permalänk
Medlem

Har dom äntligen tänkt att skaffa en svart hemsida nu eller?
Och dom skulle verkligen behöva uppdatera sina filter funktioner.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Vi vill egentligen bara hålla antalet röster hemligt. Det går annars att lista ut ungefär hur många röster som krävs för att vinna en viss typ av tävling och sedan försöka lösa det med fusk.

Andelen röster som varje bidrag fick hade vi dock kunnat visa i AI-tävlingen också, precis som i den här. Tänkte nog inte på det bara. Men det är ju kul att veta så ska ta med mig det till framtida tävlingar som avgörs av medlemmarnas röster.

Ålrajt!

Ja anledningen till den ursprungliga frågan var just för att det är intressant att se hur medlemmarna har röstat, antalet röster är ju mindre viktigt.

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som röstade på mitt bidrag!
Det var väldigt bra jobbat av alla som deltog i tävlingen och jag känner mig hedrad att jag lyckades ta mig till final och sedan få flest antal röster.

Till er som antyder att jag bara har tagit en orange bakgrund och lagt till en iStock-bild så stämmer inte det. Jag har suttit lång tid och arbetat med mina bidrag. Halva jobbet var att komma fram till en idé som jag trodde skulle funka bra. Det stämmer att jag har tagit inspiration av bilder på kretskort, men jag har skapat allt material själv och inte "snott" något. Jag har varit noggrann att följa tävlingsreglerna.

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Tack till alla som röstade på mig! Jättekul!

Det blir perfekt med ett nytt grafikkort!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Grattis

Permalänk

Jag är nog lite cynisk när det kommer till dessa tävlingar, ett otroligt billigt sätt för bolagen att få "gratis" arbete gjort.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte nått av bidragen var värdiga vinnare, avstod från att rösta, sorry! Men grattis antar jag… 🤪

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avloppsdykarn:

Jag är nog lite cynisk när det kommer till dessa tävlingar, ett otroligt billigt sätt för bolagen att få "gratis" arbete gjort.

Någon sitter i photoshop 3-5 timmar.. Ganska bra betalt ändå? Visst alla vinner inte eller får betalt; och företaget ifråga får lite publicitet och lite olika bidrag.

Folk väljer ju själva om de vill vara med eller inte. Söker man jobb kan jag tänka mig att det kan vara värt att delta i sådana här tävlingar. Även om man är riktigt erfaren och kan sätta ihop något relativt snabbt sett till timpenningen.

För mig hade det inte vart värt då jag skulle behöva bemästra bildprogram; sedan är jag inte så visuellt kreativ så jag hade behövt sitta i flera dagar för att få till något någorlunda.

Permalänk

Grattis till vinnarna! Snygga bidrag!

Visa signatur

Mjölk är inte gott!