Permalänk
Officiell jultomte

Main-TV 10k

Hej! Blev onödigt långt så TLDR längre ner. Är ute efter en ny TV i mellandagsrean (om det nu finns någon på riktig rea). Vi har idag en äldre bakgrunds belyst Philips 55" som är så pass gammal att mjukvaran inte är aktuell/fungerande alls. Kör därför med en ATV på sidan.

Har inga direkta krav på QLED/OLED (med tanke på budget), men gärna så bra bild som möjligt för pengen. Vardagsrummet är fullt med fönster som har dagsljus alla solens timmar men samtidigt så är den huvudsakliga användningsperioden kvällstid när det är mörkt. Ljusstyrka är alltså inte superviktigt, men ett +

Vad kan ni tipsa om tro? Ser att TCL har en del intressanta alternativ. En 65V6B t ex. men vad jag läser är den väldigt basic, men det kanske ändå inte är någon superskillnad på den för 6990kr mot en för 10k?

Tack på förhand för tips och eventuell reality-check från laxpudding.

TL;DR: Söker ny main-tv. Tittar mest kvällstid/mörkt. Duger 65V6B eller är det stor skillnad på andra för 10k?

TLDR
Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte

Verkar vara något skeptiskt företag som dyker upp på Pricerunner som heter "ELECTROLOOKS" med massa billiga Samsung QLED. Är nog för bra för att vara sant.

Men en "vanlig" 4k från Samsung kanske är att föredra över TCL? Jag har noll koll. Vill mest att panelen ska vara så bra som möjligt över tid. https://www.lg.com/se/tv-soundbars/uhd/65ut73006la/buy/?utm_s...

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag går igenom utbudet i årets tre guider: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728756-tv-guiden-2024...

Den om TV för film och kontrast torde gälla för dig.

När du funderar på modeller som TCL 65V6B och LG:s UT73 är du inne på basutbudet där ingen har något särskilt över de andra i fråga om bättre egenskaper. Då är det lite sak samma vad du väljer. Kolla i guiderna vilka modeller som har just något mer för filmtittande och fokusera på dem som kan landa inom dina önskemål.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Laxpudding:

Jag går igenom utbudet i årets tre guider: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728756-tv-guiden-2024...

När du funderar på modeller som TCL 65V6B och LG:s UT73 är du inne på basutbudet där ingen har något särskilt över de andra i fråga om bättre egenskaper. Då är det lite sak samma vad du väljer. Kolla i guiderna vilka modeller som har just något mer för filmtittande och fokusera på dem som kan landa inom dina önskemål.

Jättebra guide, tack! Hade missat den. Bara tittat på "Alla TV-modeller" tråden innan.

Visa signatur

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Laxpudding:

Hej igen.
Det fick bli en 65" TCL QLED810 efter en titt i ditt inlägg om TCL. Den verkade som "lite bättre" än bas med FALD.

Problemet nu är att både jag och min fru blev yra/illamående efter att ha tittat knappt 10min. Kan det ha att göra med att man inte är van med kvalitén eller något annat? TVn lyste upp hela rummet nu på kvällen och man känner sig nästan bländad av ljusstyrkan, samt att det är något som gör att man blir yr. Förstå mig rätt bara, bilden är makalös och jag är hur nöjd som helst med den. Men något med ögonen hänger inte med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Moseby Har ni någon allmän belysning rummet eller är det helt mörkt förutom tv? Brukar hjälpa mig med tv tittande om det finns någon fast belysning i rummet så att det inte "blinkar för starkt" från tvn

Permalänk
Medlem

Får alltid huvudvärk av ny skärm / TV innan man justerat ned ljusstyrkan så kan anta det är samma problem.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Ibymafayhas:

Får alltid huvudvärk av ny skärm / TV innan man justerat ned ljusstyrkan så kan anta det är samma problem.

Följde någon kalibrerings-guide nu för en annan liknande modell och stängde av det mesta var innebär "optimering" av bilden. Sänkte ljusstyrkan från typ 90 till 15. Får se om det gör någon skillnad. Känner mig helt dimmig i ögonen och yr haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Följde någon kalibrerings-guide nu för en annan liknande modell och stängde av det mesta var innebär "optimering" av bilden. Sänkte ljusstyrkan från typ 90 till 15. Får se om det gör någon skillnad. Känner mig helt dimmig i ögonen och yr haha.

Stängt av "motion clarity" "enhancement" eller vad det heter?.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Moseby:

Hej igen.
Det fick bli en 65" TCL QLED810 efter en titt i ditt inlägg om TCL. Den verkade som "lite bättre" än bas med FALD.

Problemet nu är att både jag och min fru blev yra/illamående efter att ha tittat knappt 10min. Kan det ha att göra med att man inte är van med kvalitén eller något annat? TVn lyste upp hela rummet nu på kvällen och man känner sig nästan bländad av ljusstyrkan, samt att det är något som gör att man blir yr. Förstå mig rätt bara, bilden är makalös och jag är hur nöjd som helst med den. Men något med ögonen hänger inte med.

Som andra beskrivit har du upptäckt vad (för mycket) ljusstyrka gör för ögonen. Särskilt om man kombinerar med kartonglägen som också förstärker/överdriver kontrast och färg i bilden. Film-läget är en helt annan nivå och mer sansad. Där behöver man istället ofta göra tvärtom och öka ljusstyrkan något.

Tänk då att du det finns modeller som är uppemot dubbelt så ljusstarka från TCL.

Modellerna har ofta ljussensor men det är lite si oh så med hur väl de fungerar.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Laxpudding:

Som andra beskrivit har du upptäckt vad (för mycket) ljusstyrka gör för ögonen. Särskilt om man kombinerar med kartonglägen som också förstärker/överdriver kontrast och färg i bilden. Film-läget är en helt annan nivå och mer sansad. Där behöver man istället ofta göra tvärtom och öka ljusstyrkan något.

Tänk då att du det finns modeller som är uppemot dubbelt så ljusstarka från TCL.

Modellerna har ofta ljussensor men det är lite si oh så med hur väl de fungerar.

Tack för tipset!
Jag stängde av allt och tog film-läge samt sänkte ljusstyrkan enormt. Nu har det inte varit något alls med ögonen. Men ska nog dra tillbaka lite ljusstyrka och se om det fortfarande är lugnt. Men trodde verkligen inte att 100% ljusstyrka skulle vara så kraftigt, ändå på en budget-modell.

Visa signatur