LG visar upp böjbar 5K2K OLED-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Om man ska använda skärmen till 100 % spel kanske låg upplösning är något man får leva med, men de flesta använder nog sin skärm till mer än det.

*drumroll

Det är en spelskärm och högre upplösning hade betytt lägre uppdateringsfrekvens i native.

Vill ha ha högre PPI finns det en 40" 21:9 variant med 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Till saken hör ju också ”problemen” med oled generellt som ev gör den mindre lämplig till arbete. Text blir inget vidare på dagens oled skärmar samt risken för inbränningar. Tror inte texten är bättre på denna, trots upplösningen, skärmen är ju ganska stor.

De här skärmarna (och de nyaste 32 tummarna om jag minns rätt) är dock bättre än de flesta tidigare LG OLED paneler dock: de har numer RGWB struktur, dvs RGB ligger i rätt ordning så cleartype funkar bättre. (visst det finns fortfarande en extra subpixel men den är inklämd typ i mitten utan att störa ordningen av subpixlarna så bör inte vara ett större problem)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

2560x1440@27" var kanske gångbart för 15 år sedan, idag förväntar jag mig minst 4k, helst 5120x2880 i den storleken.

Svårt att ha en 16:9 upplösning på en 21:9 skärm?
(och den här skärmen är ju 5120 på bredden redan)

Men jag håller delvis med: varför krånglar alltid monitortillverkarna till det när det gäller upplösning och kör antingen för låg PPI eller nån konstig mitt emellan PPI som kräver skalning?
Varför inte utgå ungefär från ungefär windows vanliga 96 dpi och dubbla den som utgångspunkt?
(vilket gör skalning SÅ mycket enklare)
Dvs varför finns inga mainstream 27 tum eller 32 tums 5K 16:9 skärmar tex? (dvs 5120x2880)
Det känns som den absolut naturliga uppföljaren till alla 1440P monitorer som vi har redan!

Man kan enkelt skala om windows och nyttja upplösningen till max på skrivbordet, och i spel som blir för tunga för att köra native så kan man antingen backa tillbaks till 1440p upplösning, eller skala om med olika metoder (enkel tråkig filtrering, eller DLSS osv) och få det att se ok ut.

På samma sätt vore det även kul om det kunde börja dyka upp 16:9 40-43 tums skärmar i 8K, eller varianter av det.

Och när de standarderna har satt sig så kan man ju göra ultrawides av dem

Istället för skärmen i nyheten så skulle man då i framtiden kunna tänka sig en en 21:9 skärm på ca 50-55 tum med "8K baserad" upplösning på 10080x4320 med ca 200 dpi.
Nog riktigt trevlig men kanske lite väl stor för att bli praktisk för gemene man på strax under 120cm bredd och en halvmeter hög

Som alternativ kanske man då vill något snäppet mindre som tex en 21:10 skärm på ca 40 tum med "5K baserad" upplösning:
Utgå från en vanlig 32 tums 1440p 16:9 skärm, dubbla upplösningen rakt av till 5K, och byt sen format till 21:10 så den blir lite högre och rejält bredare.
6880x3200 låter väl rätt ok? (strax under 95cm bred, ca 45 cm hög)
En sån har jag nog tjatat om förut - den skulle jag vilja ha idag

Skrivet av Bizzro:

Det är en spelskärm och högre upplösning hade betytt lägre uppdateringsfrekvens i native.
Vill ha ha högre PPI finns det en 40" 21:9 variant med 5k.

Hmm vilken skärm menar du då? Menar du 39 tummaren 39GX90SA i pressreleasen?
Ja, den är ju i praktiken motsvarande en 16:9 32 tums 4K skärm breddad till 21:9 och 5120x2160, så den lär få ca 140PPI som 32 tummarna har.
Men den PPI:n faller under kategorin "konstig mitt imellan upplösning" för min del

*Edit* nope 39 tummaren är 3440*1440!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm vilken skärm menar du då? Menar du 39 tummaren 39GX90SA i pressreleasen?

LG har haft en 40" 21:9 5k IPS panel (LM400RW1-SSA2) i ett år redan (första skärmarna lanserades CES 2024). Dock inte en gaming panel och bara 120Hz. Främst Dell och LG själva som sålt skärmar baserade på panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

LG har haft en 40" 21:9 5k IPS panel (LM400RW1-SSA2) i ett år redan (första skärmarna lanserades CES 2024). Dock inte en gaming panel och bara 120Hz. Främst Dell som sålt skärmar baserade på panelen.

Aha IPS! Jag var så låst på de här OLED panelerna i nyheten så jag tänkte inte på andra tekniker
Men den har tyvärr typ samma "mitt emellan" PPI på ca 140 som jag inte ser poängen med
(precis som 39 tums OLED:en som ingpår i pressmedelandet och precis som alla 4K 32 tums skärmar)

Hade den byggt på en 5K 16:9 skärm och sen sträckts ut till 6720 eller 6880 pixlar på bredden istället (som mitt exempel i inlägg ovan) så hade jag varit klart intresserad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Näääääär ska det komma en OLED 38" 3840x1600?

Det finns i IPS men inte i OLED. Har väntat i 5+ år på detta.

Det är ett klockrent format sett till både upplösning och storlek. Höjd och bredd är klockrent. Upplösningen är bra och hanterbar för spel utan att behöva köpa ett nytt grafikkort för 30k vartannat år.

4k är tungdrivet som det är med sina 8.6 miljoner pixlar. Så lycka till att driva 5k2k i spel med över 11 miljoner. 3840x1600 har 6.1 miljoner och ligger helt rätt.

Men nej, tillverkare ska envisas med 3440x1440 som är okej men alldeles för smalt i höjdled, eller så vräker de på med dessa upplösningar som 5k2k. Suck.

Permalänk
Medlem

Lite mer info om skärmarna från TFTCentral:

"While not included in the official press release, we have now confirmed with LG that these new 45″ screens will offer a native 165Hz refresh rate at 5120 x 2160, with the ability then to double the refresh rate to 330Hz if you lower the resolution by half to 2560 x 1080. It’s not clear at this stage what combinations will be available if you want to run in 16:9 aspect ratio. We knew there were panels of this spec in plan from LG.Display with a 165Hz refresh rate. It’s likely that 240Hz refresh rate panels will follow at a later date, which were also on the roadmap."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är ett klockrent format sett till både upplösning och storlek. Höjd och bredd är klockrent. Upplösningen är bra och hanterbar för spel utan att behöva köpa ett nytt grafikkort för 30k vartannat år.

Hmm ja det skulle vara en upplösning som fortfarande skulle kunna funka idag för gaming. LG gjorde väl de gamla IPS panelerna så är lite konstigt de inte tänkt på det formatet för OLED?
Men för mig är ca 110 DPI gränsfall till för litet oskalat, så 40-45 tum skulle funka för bättre för mig tror jag
Sen dubblar vi den upplösningen (inga större problem att köra spel i halva upplösningen som sagt)
Skulle inte säga nej till någon av ovanstående!

Skrivet av Mortac:

Lite mer info om skärmarna från TFTCentral

Tackar, bra att veta, om än lite sorglig info
Att köra något i halva upplösningen för dubbla frekvensen lär vara ganska bortkastat på den panelen. 63 PPI är för pixligt för att vara användbart.
Tror nog 165hz går att leva med...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De här skärmarna (och de nyaste 32 tummarna om jag minns rätt) är dock bättre än de flesta tidigare LG OLED paneler dock: de har numer RGWB struktur, dvs RGB ligger i rätt ordning så cleartype funkar bättre. (visst det finns fortfarande en extra subpixel men den är inklämd typ i mitten utan att störa ordningen av subpixlarna så bör inte vara ett större problem)

Tidigare paneler är inte heller dåliga. Textkvalitén på min C3 motsvarar ungefär min tidigare QHD-skärm på 27" (dvs samma PPI) med matt reflexfilter. Det är inte perfekt men väldigt lätt att leva med. Vad som stör mest är ofta rent estetiskt, då det blir lite aliasing. I undantagsfall kan det göra att vissa typsnitt och teckenstorlekar blir en aning svårlästa. Ett exempel är Hem-fliken i Windows filhanterare som har någon variant på typsnitt som inte alls ser bra ut. Det går annars att byta typsnitt till något som passar bättre.

Upplever inga problem med vanligt kontorsjobb på skärmen. När jag jobbar hemifrån klarar inte ens jobbdatorn av full chroma subsampling, vilket gör att allting ser sämre ut. Det funkar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Den verkar ju i alla fall ha ett läge med en fjärdedels upplösning till dubbla frekvensen. Alltså 2560x1080 med kanske 480Hz som en del liknande lösningar har och så skalar den upp varje pixel till fyra stycken.

Ja, det är ballt men tyvärr inget för mig.

Skrivet av Trigger:

Du bekräftar regeln att hur man än vänder sig så sitter röven bak

Till saken hör ju också ”problemen” med oled generellt som ev gör den mindre lämplig till arbete. Text blir inget vidare på dagens oled skärmar samt risken för inbränningar. Tror inte texten är bättre på denna, trots upplösningen, skärmen är ju ganska stor.

Blir lätt att man jagar den perfekta kompromissen som inte riktigt finns. Ofta blir det både bättre och kostnadsneutralt över tid att ha flera olika setups. Det gäller allt från datorer till bilar…. Blir det för trångt hemma så flytta till större

När jag säger arbete så är det framförallt i ERP-system med liten text och Excel-dokument med ännu mer text och sifror
Så mycket tid med ren text vilket OLED ännu inte är bäst på. Hade ppi:n varit lite högre hade det varit en OK kompromiss tänker jag. Därav önskan om ca 40" på 3840x1600. Som en tidigare talare skrivit i tråden finns det IPS-paneler med denna upplösning. Men som du säger så är det en önskan av en perfekt kompromiss...

Hur som är det riktigt nice att OLED fortfarande utvecklas och att fler försöker sig på böjbara skärmar.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

4k är tungdrivet som det är med sina 8.6 miljoner pixlar. Så lycka till att driva 5k2k i spel med över 11 miljoner. 3840x1600 har 6.1 miljoner och ligger helt rätt.

Men nej, tillverkare ska envisas med 3440x1440 som är okej men alldeles för smalt i höjdled, eller så vräker de på med dessa upplösningar som 5k2k. Suck.

Pro-tip är att jag med flera kör LG C(x) 42” / OLED Flex just av denna anledning. Jag personligen bytte från LGs gaming 38 3840x1600 för att jag jobbar på den och ville ffa ha lite mer space (och OLED, har TV sedan länge och skärmen såg trots allt rätt tragisk it sida vid sida ).

Jobbar i helskärm men spelar 90% av tiden 21:9, blir nästan exakt motsvarande 38an, och sitter man i ett mörkt rum glömmer man att det finns mer av skärmen, klockrent om man har fysisk plats för det.

Skulle starkt rekommendera en böjd variant om möjligt dock, betydligt treligare oavsett användning i dessa format imo.

Permalänk
Medlem

Blir till att uppgradera min Odyssey G9 till denna då, den har precis allt jag längtat efter. 👌🏻

Permalänk
Medlem

Kör för närvarande Dell Ultrasharp U4024QW med 135% skalning. Förväntar mig att kunna köra 120% på denna skärm, vilket borde ge en hyfsad uppgradering av upplösning vid samma PPI:

Dell Ultrasharp U4024QW
Uplösning: 5120 × 2160 @ 120Hz
Skärmyta: 92.9cm × 39.2cm
Pixlar per tum: 140 PPI
Skalning i Windows: 135%
Upplösning (effektiv): 3792x1600
Pixlar per tum (effektiv): 104 PPI

LG 45GX950A OLED
Uplösning: 5120 × 2160 @ 165Hz
Skärmyta: 105.3cm × 44.4cm
Pixlar per tum: 125 PPI
Skalning i Windows: 120%
Upplösning (effektiv): 4267x1800
Pixlar per tum (effektiv): 104 PPI

Blir också lite snällare för ögonen i Linux och för Legacy applikationer i Windows som inte kan hantera skalning.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

SUATMM typ...
Jag hade nöjt mig med deras nya 39" men 3440x1440 är big fail IMHO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dvs varför finns inga mainstream 27 tum eller 32 tums 5K 16:9 skärmar tex? (dvs 5120x2880)
Det känns som den absolut naturliga uppföljaren till alla 1440P monitorer som vi har redan!

Mainstream vet jag inte men Samsung Display visade en 5K 27" 16:9 QD Oled på CES.
Så de lär finnas att köpa nästa år iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mainstream vet jag inte men Samsung Display visade en 5K 27" 16:9 QD Oled på CES.
Så de lär finnas att köpa nästa år iaf.

Trevligt!
Kommer den i 32 tum så är den klart tänkvärd för min del. (27 är gränsfall - vill inte gå ner i storlek)

Visa signatur