Ny laptop för backend i dotnet / Kubernetes / Docker m.m.

Permalänk

Ny laptop för backend i dotnet / Kubernetes / Docker m.m.

Hej sweclockers.

Har letat runt i ett par dagar efter en dator som passar mina ändamål.
Laptop köps in via företag och budget får gå upp mot runt 27000.

Jag är backend-utvecklare, kommer jobba som konsult så jag förstår att det kan innebära att kunden bidrar med dator men kanske måste köra på den jag får via företaget. Vi kommer även ha en del inhouse projekt.
C# / .Net med Rider / Docker / Kubernetes / databaser med antingen SSMS eller Azure Devops.

Har läst att docker kan sluka RAM.

Det jag är mest intresserad av är Macbook Pro M4.
Men vet inte exakt vilken konfiguration som är rekommenderad.
Om mycket RAM är viktigt så landar det på 32 GB RAM med vanligt M4 chip - alltså inte pro. Och isf med 1 TB lagring.
Annars kan det bli M4 pro chipset med 24 GB RAM - jag vet inte hur mycket underdimensionerat 24GB RAM blir här.
Om ni är dotnet utvecklare som jobbar med Mac så får ni gärna skriva om era upplevelser!
Får ni allt att rulla även om ni måste jobba med Sql Server?

I annat fall - jag har kollat en hel del på PC laptops. Det är en djungel. Alla har någon drawback. Thinkpad / Zbook mm det finns ingen som riktigt lockar men om ni har tips på en stabil laptop ni är riktigt nöjda med så skriv!

Tackar!

/Loppington

Tråd flyttad, korspost raderad. // MOD
Permalänk

Är det 27000 inklusive eller exklusive moms som är din budget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kört men en M2 Macbook Air 24GB senaste åren utan några som helst problem (.NET/ASP.NET CORE 8-9, lokalt kubernetes kluster).
Nu har jag en M4 Max 64, knappt någon skillnad (just för .NET alltså).

Permalänk
Datavetare

Skulle hävda att för programutveckling så är MBP/MBA just nu helt överlägset. Av någon anledning är kompilering (som är en flaskhals så fort man sitter i större projekt) brutalt snabbt på Apple Silicon jämfört med Intel/AMD. Det gäller även för C#.

Sitter nu med .NET-core 8 på en M3 Max, det fungerar superbra både i MacOS men också i ARM64/Win11 via Parallel desktop.

Hade en 32 GB M1 Pro innan, körde då inte Parallel desktop men väl en hel del Docker. 32 GB RAM var inte en flaskhals, men det blir en flaskhals om du skulle behöva köra Windows via Parallel. I det läget är nog nedre gränsen 48-64 GB RAM (vet inte exakt, har 128 GB RAM i min M3 och det är mer är vad som jag behövt så här långt).

Så går inte ge superbra råd kring RAM, det beror helt på vad du gör men skulle ändå säga att de som jobbar med "typiska backend .NET project" ihop med Docker etc lär klara sig fint med 32 GB. Går säker bra med 24 GB i de flesta fallen, men nog mer värt att ha lite mer marginal på RAM-sidan än vad fler CPU-kärnor i M4 Pro ger över M4. Är ju samma single-thread prestanda + redan M4 har 4+6 kärnor + tycker inte .NET-byggsystemet är superbra på att utnyttja många kärnor (inte alls lika värdefullt med många CPU-kärnor där som när man kompilerar stora C++ eller Rust projekt).

Har aldrig behövt befatta mig med SQL-server (använder PostgreSQL med .NET för tillfället), men sett folk nämna att det finns färdiga Docker-images från Microsoft som ska fungera att köra på MacOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer