Skulle hävda att för programutveckling så är MBP/MBA just nu helt överlägset. Av någon anledning är kompilering (som är en flaskhals så fort man sitter i större projekt) brutalt snabbt på Apple Silicon jämfört med Intel/AMD. Det gäller även för C#.
Sitter nu med .NET-core 8 på en M3 Max, det fungerar superbra både i MacOS men också i ARM64/Win11 via Parallel desktop.
Hade en 32 GB M1 Pro innan, körde då inte Parallel desktop men väl en hel del Docker. 32 GB RAM var inte en flaskhals, men det blir en flaskhals om du skulle behöva köra Windows via Parallel. I det läget är nog nedre gränsen 48-64 GB RAM (vet inte exakt, har 128 GB RAM i min M3 och det är mer är vad som jag behövt så här långt).
Så går inte ge superbra råd kring RAM, det beror helt på vad du gör men skulle ändå säga att de som jobbar med "typiska backend .NET project" ihop med Docker etc lär klara sig fint med 32 GB. Går säker bra med 24 GB i de flesta fallen, men nog mer värt att ha lite mer marginal på RAM-sidan än vad fler CPU-kärnor i M4 Pro ger över M4. Är ju samma single-thread prestanda + redan M4 har 4+6 kärnor + tycker inte .NET-byggsystemet är superbra på att utnyttja många kärnor (inte alls lika värdefullt med många CPU-kärnor där som när man kompilerar stora C++ eller Rust projekt).
Har aldrig behövt befatta mig med SQL-server (använder PostgreSQL med .NET för tillfället), men sett folk nämna att det finns färdiga Docker-images från Microsoft som ska fungera att köra på MacOS.