Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Köpråd - Router + AP

Hej!

Bakgrund:
Har precis uppgraderat fibern till telia 1000/1000 efter bra tips här under BW. Nu är det igång och jag märker mitt gamla system inte riktigt orkar med. Använder googles (1 gen) Wifi mesh.

Förutsättningar:
Huset klarar sig fint med 3st mesh-enheter idag, men jag är ganska säker på att det räcker med en enda centralt placerad AP(alternativt utöka med 1 ap till om det visar sig behövas).
Jag vill dessutom kunna konfigurera mer än vad jag kan idag, därav har jag kikat på att gå över till "prosumer"-märke så som Ubiquiti. Exempelvis 3st VLAN.
Däremot har jag ingen lust att ha någon större enhet (läses: rack-monterat), eftersom jag inte har något bra ställe att gömma dem på. Behöver endast 2-3 ethernet portar och resten kör wifi (en hel del hemautomation)

Problem:
Router/switch från Ubiquiti jag kikat på (UDM/UDR) inte riktigt verkar fixa 1gb/s mot WAN, eller åtminstone inte i alla de forum/sidor jag läst. Eller att de är påväg ut som produkter?

Har ni några bra tips om vad man bör skaffa? Erfarenheter från UDR/UDM som talar emot mitt tidigare påstående?

Tacksam för inputs!

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat en UGC-Ultra och sedan så många AP som behövs.
Vill du ha full fart på Wifi så skall alla AP kopplas med kabel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

UCG-Ultra, UCG-MAX glöm inte att planera(budgetera) för PoE++ eller PoE+ ex USW-Ultra (42W) eller USW-Ultra-210W (202W).
AP finns upp till WIFI 7, Olika AP:n klarar olika typer av PoE standard.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill komma undan billigare och "spara" på management kan ett kitt från Grandstream vara prisvärt. Exempelvis GWN7003 som är en router som har har 2.5 GbE, PoE samt SFP-portar och ska tydligen ha god througput. Kombinerat med en billig WiFi 6-accesspunkt (typ GWN7660) blir det bra mycket billigare än Ubiquiti, och mer prestanda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Härligt, tack för tipsen!
Både Ubiquiti samt ska kika på grandstreams utbud. Helgens läsning är räddad 😄

PoE har jag redan via en trådad switch som hanterar kamerorna. Men kan ju vara smidigt att baka in och slippa ha en extra enhet som idag.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zepophan:

PoE har jag redan via en trådad switch som hanterar kamerorna. Men kan ju vara smidigt att baka in och slippa ha en extra enhet som idag.

Jag hade problem att hitta en Unifi router när jag behövde byta ut min tidigare. Ville gärna ha en router utan WiFi och med lite fler funktioner. Landade istället i en TP-Link ER605 som jag varit nöjd med hittills.

Om du vill använda din PoE switch för att driva Unifi AP's så kan jag starkt rekommendera att kolla så de är kompatibla. Ubiquiti kör åtminstone två olika PoE system som inte är kompatibla med varandra. Jag har flera AP's och när jag flyttade höll jag tydligen inte reda på vilken PoE-driver som tillhörde vilken AP. Det blev en del testande innan det blev rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag hade problem att hitta en Unifi router när jag behövde byta ut min tidigare. Ville gärna ha en router utan WiFi och med lite fler funktioner. Landade istället i en TP-Link ER605 som jag varit nöjd med hittills.

Om du vill använda din PoE switch för att driva Unifi AP's så kan jag starkt rekommendera att kolla så de är kompatibla. Ubiquiti kör åtminstone två olika PoE system som inte är kompatibla med varandra. Jag har flera AP's och när jag flyttade höll jag tydligen inte reda på vilken PoE-driver som tillhörde vilken AP. Det blev en del testande innan det blev rätt.

En del gamla enheter drivs av passive PoE.
All nya har aktiv PoE. Det finns omvandlare från aktiv till passiv: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12997808
Nyare switchar har bara aktiv PoE.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W