Permalänk
Medlem

3D scanners, hur scannar dom?

Hej

Är lite intresserad utav att köpa en 3D scanner, främst intresserad utav CR-Scan Ferret 3D scanner.

Överlag, fungerar 3D scanners att scanna material i handen med, jag menar är scanners så intelligenta att man kan snurra runt ett mynt mellan fingrarna, och det förstår att det är myntet som avses som objekt?

Hoppas ni förstår

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Överlag, fungerar 3D scanners att scanna material i handen med, jag menar är scanners så intelligenta att man kan snurra runt ett mynt mellan fingrarna, och det förstår att det är myntet som avses som objekt?

Hoppas ni förstår

Jag ser framför mig att scannern tar bilder med jämna mellanrum och sen jämför bilderna. Det som rör sig bör ju vara objektet som avses, allt statiskt bör ju sorteras bort.
Men det kanske finns olika typer av 3D-scanning, det jag beskriver är väl photogrammetry antar jag.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att ett mynt som snurras i handen inte kommer ge något bra resultat, varken av myntet eller din hand. Alla exempelbilder på produktsidan är saker som är helt statiska och det är också min uppfattning av hur dessa scanners fungerar. Det är även föga troligt att upplösningen skulle vara tillräcklig för att plocka upp detaljer på ett mynt.

Här har du lite användarsynpunkter kring produkten. Verkar vara rent skräp.

https://www.reddit.com/r/3DScanning/comments/152vent/creality...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du vill scanna mynt är det nog inte rätt scanner du hänvisar till, minsta rekommendation av mått är 50x50x50mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojopp:

Om du vill scanna mynt är det nog inte rätt scanner du hänvisar till, minsta rekommendation av mått är 50x50x50mm.

Tack för feedback
Tänkte använda scannern för att kopiera en avbruten bilnyckel med.
Då är det dyrare scanners man ska kolla på.
Tråkigt att Creality gjort SW medvetet dåligare, var tydlige bättre förr.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Skrivet av Zezo:

Tack för feedback
Tänkte använda scannern för att kopiera en avbruten bilnyckel med.
Då är det dyrare scanners man ska kolla på.
Tråkigt att Creality gjort SW medvetet dåligare, var tydlige bättre förr.

Ska du göra det är väl en klassiker med lera det bästa?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]