Veckans fråga: Hur ofta städar du din dator?

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man kan paja saker i datorn vid rengöring pga bla statisk elektricitet vilket man även kan få av de elektriska luftrengörarna som många nog inte tänker på. Därför gör jag typ aldrig en urblåsning om det nu inte skulle se helt för jävligt ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

När något uppgraderas / byts.
Blir i regel någon gång per år iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

2 ggr om året, men kan bli en extra ibland i samband med byte av dealar, så tog var 3:e månad.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Helgsnack: Hur städar du din dator? 2021-07-10 13:13
https://www.sweclockers.com/artikel/32322-helgsnack-hur-stada...

Snabbkoll: Städar du din dator? 2024-02-12 13:29
https://www.sweclockers.com/artikel/38199-snabbkoll-stadar-du...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

När jag öppnar den, vilket inte är jätteofta.
Men utsidan samt filter görs väl rent efter behov. "Efter behov" är mer "Oj vad dammigt det var här nu då".

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Inte så ofta som jag hade velat, men samtidigt så håller sig insidan relativt fräsch om utsidan är det. Rent och städat här hemma, så blir inte så mycket damm heller om man bara kikar filtrena emellanåt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

När den öppnas, senast var nog 1 år sen när jag slängde in ny disk. Innan dess när den byggdes året innan det.
Nu ska jag börja byta lite delar så då får allt åka ut och bli rent innan jag slänger in det igen.

Har rätt bra fläktfilter och dammet som kommer in lägger sig på "golvet" i chassit och inte så mycket på komponenterna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Dammar av den på utsidan ganska ofta och rengör dammfilter några gånger per år, men invändigt så blir det bara när jag byter komponenter och känner att det behövs.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen.

Permalänk
Proffsmoddare

Typ innan lan, så ca 1 gång om året, eller var 10år.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan. Har genom åren märkt att det blir inte nämnvärt med damm i datorn förutom i filtret i fronten och botten. Tar loss dem och i botten och dammsuger nån gång per år. Ska nu sägas att datorn står inte på golvet utan på ett bord knappa metern från golvet, antar att det är därför det blir så lite damm.
Men vi får se, jag har i somras bytt låda som inte har dammfilter i fronten, bara mesh framför frontfläktarna, fast hålen är så små så jag antar/hoppas att de fungerar som filter. Men den har filter i toppen där jag har AIO-fläktarna, så det lär väl synas där ifall det flyger damm genom datorn så småningom.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

om man inte ser dammet så existerar det inte

fast nu när man adopterat en långhårig katt så får man göra rent fläktfilter minst en gång i månaden

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

När det behövs, sen kan det variera när det behövs. Ibland så bara dammsuger jag på och runt datorn men när det ska städas ordentligt så har jag en portabel minikompressor som jag blåser rent datorn med.

Permalänk
Medlem

2 gånger per år tar jag ner den till verkstan o blåser ur den ordentligt med riktig tryckluft.
sedan är det mest avtorkning av glasfönster och ytterpaneler dammsugning av filter kanske varannan månad!

Damm och smuts och jag är inte kompisar..

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Dammsugning? Läskigt!

Dammsugning sägs ju vara direkt farligt för komponenterna och avråds att göra.
Iaf för 10 år sen, kanske ändrats nu?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Blir några gånger per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Dammsugning sägs ju vara direkt farligt för komponenterna och avråds att göra.
Iaf för 10 år sen, kanske ändrats nu?

Rätt, och jätte-fel ! Det har inte ändrats på åratal.
Inga proffs använder det.

En nät-ansluten dammsugare förstörde två ljudlort för mig. grrrr, ni fattar..
Ja, ja, Electrolux dom är dubbel-isolerade, det vet vi.

Att statisk elektricitet byggdes upp av mattan, hade jag ingen a-a-aning om.

Tryckluft, med ett finger eller en minst en tandpetare i fläkten, är mitt motto.
Tror inte fläktlagringen klarar 40 tusen rpm.

En lång-hårig pensel kan också vara lämpligt.
Pensel eller tryckluft-på-burk, är frågan...

Klanta inte till det mina vänner, som jag gjprde.

Permalänk
Medlem

Vad är "städa"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Vad är "städa"?

Kanske när tempen ökar så att maskinen trottlar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Vad är "städa"?

Öppna en filhanterare -> CTRL-A -> Delete?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Öppna en filhanterare -> CTRL-A -> Delete?

Nä,funkar inte. Det blir en massa grejjer kvar.

Permalänk
Medlem

NAS:en i förrådet stoppade jag nyligen in en extra hårddisk i. Det var första gången jag öppnade den på över två år. Såg i princip ut som ny inuti. Precis intill luftintagen kunde jag se korta strimmor av fint damm och andra partiklar, men inget synligt damm på fläktar och annat. Men den har en nerklockad, liten processor, inget grafikkort och sen bara hårddiskar i. Drar ca 20-40 W beroende på aktivitet, så inget enormt luftflöde heller...

Huvuddatorn, på skrivbordet, har sidopanelen i glas borttagen, men vänd mot en vägg så det bara är en smal springa för luftutbyte där. I övrigt välfläktad med tre sidofläktar på ett intag på sidan, sen en utblåsfläkt bak, och två stora fläktar på kylaren, plus tre på grafikkortet. Filtren för luftintagen blir väldigt dammiga. Nu under hösten var de rejält igensatta. Processortempen när jag bara slösurfade pendlade mellan 55 och 65 grader. Sen dammsög jag filtren rena. Efteråt är tempen ca 40-45 grader. Jag har valt en ganska slapp fläktkurva för att hålla den tyst vid medelhöga temperaturer, annars hade jag så klart kunnat komma lägre ner.
Men inte ens denna halvöppna, välfläktade maskin har särskilt mycket damm i sig. Jag vred ut den från väggen med luftblåsen redo i våras, men kunde knappt hitta nåt damm att blåsa bort.

Så svaret är väl att jag städar en gång om året, om ens det. Och det är helt ok i mitt fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Datorer är rätt duktiga på att samla damm och det kan behöva städas titt som tätt. Hur ofta öppnar du datorn och städar?

Läs hela artikeln här

Svårt att säga, någon stans mellan 3-6 månader mellan varje gång jag dammsugar datorn.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

För mig blir det städning av datorn cirka 1 gång i halvåret. Inköpte en xpower dammblåsare, kör den i kombination med dammsugare så blir det rent i datorn.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Varannan vecka rengör jag alla dammfilter i alla maskiner. Tack vare detta behöver jag så gott som aldrig göra någon större rengöring på insidan, för det kommer inte in mycket.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Blir inte så mycket skit inne i datorn med mesh framför alla fläktar och ett övertryck (självklart kommer det in lite damm). varje helg plockar jag bort alla meshskydd runt om och rengör, ser jag att det har samlats en massa damm inne i burken
(vilket det sällan har) så blåser jag bort det. Hjälper säkert att jag har datorn ståendes på skrivbordet och inga djur

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Spolar av dammfiltren ett par gånger om året. Invändigt blir bara när jag har anledning att öppna datorn, så kanske 1-2 år mellanrum.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

2 gånger om dagen

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "mer sällan än ett år". Är typ 2-3 år mellan gångerna. Laptops typ när de börjar kännas slöa.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Stora delen av damm är väl hudavlagringar, så man integrerar väl sig själv i datorn. Det ska man väl inte städa bort? Framtidens cyborgs?

Så att vi kan stå upp mot AI! Bort med dammfilter och börja odla, säger jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?