Tillverkaren pajar telefon med uppdatering - rättigheter?

Permalänk
Medlem

Tillverkaren pajar telefon med uppdatering - rättigheter?

Hej!

Jag har en liten fundering som kanske någon klok swec:are kan svara på:

Det dök nyligen upp en notis i min Pixel 6A att android 15 går att installera.
Sagt och gjort, jag uppdaterade telefonen och därefter kan jag inte använda telefonen till samtal.
Mikrofonen fungerar inte i telefonsamtal längre, de jag pratar med hör ingenting alls, det är knäpptyst.
Ringer jag med någon annan tjänst, typ messenger, så fungerar det dock.

Tydligen har problemet varit känt sedan i oktober 2024.
Google har nu gått ut med en varning för Pixel 6A-användare att inte uppdatera till Android 15, och att de inte har någon lösning till problemet i nuläget.
Svaren jag sett andra få är i princip:
"Oj hoppsan, det var ju tråkigt att du inte kan använda din pryl. Vi ska se om vi kan åtgärda det.
Vi vet dock inte om vi kan eller när det skulle kunna vara gjort. Har'e bra, hej då."

Nu till kärnfrågan: Vad har man för rättigheter i ett sånt här läge? (Inte nödvändigtvis min specifika situation, utan mer allmänt).
Det känns ju inte okej att en tillverkare skickar ut uppdateringar till sina apparater som gör de halvt värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Hej!

Sagt och gjort, jag uppdaterade telefonen och därefter kan jag inte använda telefonen till samtal.
Mikrofonen fungerar inte i telefonsamtal längre, de jag pratar med hör ingenting alls, det är knäpptyst.

Google har nu gått ut med en varning för Pixel 6A-användare att inte uppdatera till Android 15, och att de inte har någon lösning till problemet i nuläget.
"Oj hoppsan, det var ju tråkigt att du inte kan använda din pryl. Vi ska se om vi kan åtgärda det.
Vi vet dock inte om vi kan eller när det skulle kunna vara gjort. Har'e bra, hej då."

Nu till kärnfrågan: Vad har man för rättigheter i ett sånt här läge? (Inte nödvändigtvis min specifika situation, utan mer allmänt).
Det känns ju inte okej att en tillverkare skickar ut uppdateringar till sina apparater som gör de halvt värdelösa.

Hur gammal är telefonen, är den yngre än tre år kan du väl alltid reklamera?

Enligt 16 § KKöpL, första och andra stycket, skall varan i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan skall vidare stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren hänvisat till.

Enligt 16 § KKöpL tredje stycket, skall varan anses felaktig om den avviker från första eller andra stycket, om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som ensam konsument har man nog inte mycket rättigheter, du har kanske till och med accepterat något villkor som säger att telefonens funktion kan försämras när man installerar uppdateringen

Det kan dock avgöras i rätten.
Apple fick skyhöga böter efter Battery Gate, där de klockade ner äldre modeller för att förlänga batteritid med någon uppdatering.
Men då är det gärna någon som för en grupptalan mot företaget. En class action lawsuits. Eller en organisation.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Batterygate

Edit glömde konsumentköplagen som ger skydd när telefonen inte är för gammal (upp till 3 år). Fick för mig att pixel 6a var äldre

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har haft det där problemet också på min Pixel 6 Pro. Har kunnat avhjälpa med omstart av telefonen varje gång.

Läste tipset att avaktivera Wifi-samtal (telefon-appen, menyn uppe till höger, inställningar, samtal) och har sen dess inte upplevt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Hej!

Skrivet av Lidodido:

Har haft det där problemet också på min Pixel 6 Pro. Har kunnat avhjälpa med omstart av telefonen varje gång.

Läste tipset att avaktivera Wifi-samtal (telefon-appen, menyn uppe till höger, inställningar, samtal) och har sen dess inte upplevt problemet.

Jag tänkte precis skriva det som Lidodido skriver. Det har varit flera på Swedroid forum som haft problem med samtal efter december uppdateringen och det verkar lösas genom att stänga av Wi-Fi samtal. Jag har dock inte sett någon varning från Google själva, något du kan länka till? Testa som sagt att stänga av Wi-Fi samtal och se om det kan hjälpa/lösa problemet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Det beror på när köpet gjordes. Ändringarna i konsumentköplagen 1 Maj 2022 har explicita bestämmelser för produkter med digitala delar.

Permalänk
Medlem

Det går att nedgradera mjukvaran i telefonen så att du får den fungerande igen. Jag har dock ingen erfarenhet av just pixel telefoner men på andra android telefoner så handlar det bara om att ladda ner en nu mjukvara och lite program och sen gör man det via kabel. Man kan även lämna in telefonen till en mobilreparations-verkstad så kan de göra det åt en mot en avgift förstås.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det går att nedgradera mjukvaran i telefonen så att du får den fungerande igen. Jag har dock ingen erfarenhet av just pixel telefoner men på andra android telefoner så handlar det bara om att ladda ner en nu mjukvara och lite program och sen gör man det via kabel. Man kan även lämna in telefonen till en mobilreparations-verkstad så kan de göra det åt en mot en avgift förstås.

Det går att nedgradera, dock ej utan att telefonen nollställs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Har hänt mig med en TV och en robotdammsugare. Med dammsugaren förlorade jag hos idioterna i ARN men det framgick tydligt av beslutet att de inte fattade problemet. Motparten och jag var överens om vad som hänt men ARN babblade om något helt annat. ARN är idioter. Efter den händelsen driver jag alla ARN-ärenden i tingsrätten. Då hade jag kunnat ta med dammsugaren och demonstrera problemet live.

Ev avtal som säger att du uppdaterar på egen risk strider nog mot avtalsvillkorslagen.

Problemet är lite åldern på det hela. Jag vet inte hur man ska se på om den tex är fyra år gammal - typ Elgiganten kan ju rimligen inte vara ansvariga för Googles programvaruuppdateringar. Samtidigt har du inte direkt något avtal med Google. Om någon känner till ett rättsfall kring detta får ni gärna länka det.

Permalänk
Medlem

Apple gav mig en ny AppleTV gratis trots att den var 5 år gammal.

Bara för att den gick åt skogen efter att automatiskt laddat ned uppdatering misslyckats och hamnat i boot loop.

Detta var inte något jag propsade på utan de erbjöd sig när jag frågade om de kunde hjälpa mig med att lösa bekymret.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller