nu blir jag snart tokig! (datorn byter passwd åt mig)

Permalänk
Avstängd

nu blir jag snart tokig! (datorn byter passwd åt mig)

Nå.. här har man suttit i nåra timmar och bråkar med ljudet i linux... inte nog med det, nu kan jag inte logga in som root längere för att datorn påstår att jag skriver in fel passwd... När jag kör med dom här tty-rutorna på ctrl+alt + 1-6 så går det hur fitn som helst att logga in som root, men när jag startar upp KDE och försöker logga in där som root så skriver jag bestämt in fel lösenord (jag har INTE caps inne).

vad är felet? och hur får jag bukt med skiten?

//snugglez

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Du kanske har fel keymap i kde?

Visa signatur

Hej

Permalänk

Hur loggar du in som root i KDE? "su -" ?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Har du åäö eller andra specialtecken i ditt password? I så fall är det nog som Gribber säger. Kan du skriva alla tecken som passwordet innehåller i kdeterminalen?

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Han kanske försöker starta kde som root, det kanske kan vara blockerat av säkerhetsskäl... (vet ej säkert, då jag ej kör kde själv)

Visa signatur

AMD Athlon 2200+@1900Mhz, GeForce4 Ti4400, 512MB RAM

Permalänk
Avstängd

tjo, ne jag har inga åäö i mitt passwd.. det har ju funkat för mig i cirka en vecka.. men nu slutade det funka... hur jag loggar in: kör med en konsole som har en knapp nere i botten.. trycker jag på knappen så kan jag välja att öpnna en ny root-konsole, när jag öpnat den så får jag snällt skriva in mitt passwd, och då står det att jag skriver in fel.. jag måste även ha mitt root-lösen när jag ska ändra min boot-manager (kdm), och då loggar man in grafiskt och det funkar inte heller

reth: hmm jag har fixat så KDM startas direkt när datorn startas med det där XDM-skriptet.. men ibland så startar jag KDM från root manuelt... funkar inte hur jag än gör att skriva in mitt root-lösen sen när jag är inne i KDE

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Avstängd

hmm, jag har forskat lite mer i problemet... det tycks vara så att jag inte kan logga in som root när jag är inne i X (fluxbox, blackbox eller KDE).. men trycker jag ctrl+alt+1 så kommer jag till tty1 och där funkar det utmärkt att logga in som root... hoppas detta gjorde lite klarare för er vad mitt problem är...

någon som har nån idé om hur jag ska kunna logga in som root i konsolen även när jag är i X?

Visa signatur

[/size]

Permalänk
Medlem

har din användare rättighet att köra su?

t.ex gentoo har en wheel-grupp som en användare måste tillhöra för att kunna loga in som root med su

Visa signatur

> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned

Permalänk
Medlem

Vad står det i /etc/securetty? - Filen för vilka terminaler root får logga in ifrån.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Avstängd

ahh fan tack för hjälpen! jag vet ju att jag lade till wheel-gruppen när jag skapade min användare men sen har jag ju pillat lite med usermod för att få mitt ljud att funka så då råkade jag nog ändra något hehe.. tack för hjälpen nu funkar det PRIMA!

Visa signatur

[/size]