Villa utan fiber, 5g mobilt bredband eller dela nät från mobilen istället?

Permalänk
Medlem

Villa utan fiber, 5g mobilt bredband eller dela nät från mobilen istället?

Kommer inom en nära framtid flytta till en liten villa utan fiberanslutning.

Finns möjlighet att dra in fiber men eftersom det skulle ta ett tag även om jag beställer det nu (Telias sida uppskattar till någon gång mellan Mars och November om jag beställer idag) och jag dessutom är ganska snål så tänkte jag att jag lika gärna kan prova att leva med mobilt bredband ett tag, speciellt med tanke på att alla operatörerna även rapporterar att de har "mycket god" 5g täckning över villan.

Däremot, eftersom jag är singel och som tidigare nämnt snål finns det egentligen inte, åtminstone just nu, något behov för bostaden att ha någon internet-uppkoppling om jag inte befinner mig i den så istället för att ha två abonnemang ett för mobilen och ett för bredbandet funderar jag på hur rimligt det är att bara dela internet från mobilen?

Enklaste möjliga lösningen är ju att jag bara slår på mobil hotspot i telefonen och köra men vet inte hur bra resultat man kan hoppas från det? Har dessutom en så gammal telefon att den saknar stöd för 5g just nu, så kan inte ens prova och se vad för prestanda (och stabilitet) jag skulle kunna hoppas på.

Men vad har folk egentligen för erfarenhet från att använda sitt mobilabonnemang som enda internet hemma? Och vad kan vara bra att titta på att införskaffa om man valde en sådan lösning (bortsett från en telefon som faktiskt har stöd för 5G)?

Utan att ens ha en aning om vad som faktiskt existerar föreställer jag mig närmast något i stil med en "dockningsstation" som jag kopplar in telefonen i när jag kommer hem, som innehåller allt från laddare till antennförstärkare och router, men existerar ens sådan, eller liknande, lösning (och vore den i så fall specifik för vissa telefonmärken och/eller modeller)?

Eller ska jag bara ge upp och ta extrakostnaden för ett separat abonnemang istället, även om de flesta (eller alla?) då verkar komma med 24 månaders bindningstid?

Slutligen, oavsett om jag delar från mobilen eller väljer separat abonnemang: även om jag egentligen inte har så stora krav på prestanda på nätet så händer det ändå att jag laddar upp ganska stora (30-40GB) filmer till Youtube, så frågan är ju även vad man kan hoppas på vid sådana uppladdningar? Har egentligen ingen brådska när jag laddar upp dem, men om prestandan är lite sämre kan det ju vara lite surt om man även skulle ha stabilitetsproblem som riskerar att avbryta uppladdningen efter 10 timmar.

Dessutom vill jag minnas att mitt internet blev fullständigt oanvändbart när jag laddade upp filer tidigare, minns dock inte om det vara via fiber före jag uppgraderade (när jag hade 100/10) eller så långt tillbaka som ADSL-tiden, men det är ju också en fråga, om man laddar upp filer via 5g, kommer man fortfarande kunna använda sitt internet som vanligt eller dör det nästan helt när det kämpar och sliter med uppladdningen?

Permalänk
Medlem

Lägg till ett tvillingkort (eller vad det heter nu för tiden) till ditt mobilabonnemang, köp en 4G eller 5G router för hemmet och smacka in abonnemangets extra SIM-kort i den.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Lägg till ett tvillingkort (eller vad det heter nu för tiden) till ditt mobilabonnemang, köp en 4G eller 5G router för hemmet och smacka in abonnemangets extra SIM-kort i den.

Har kollat runt lite efter sådant alternativ men inte hittat så mycket, antingen finns det bara på företags-abonnemang nuförtiden eller så har de dolt dem väldigt väl för att det är en dålig affär för dem

Verkar vara familje-abonnemang alla operatörerna vill att man ska teckna nu istället vilket väl så sett åtminstone blir lite billigare än två separata abonnemang, åtminstone hos vissa av dem, men inte lika billigt som ifall man bara kunde skaffat ett extra sim-kort för datatrafiken för någon liten peng.

Alternativt erbjuder Telia & Telenor en mindre rabatt om man har både mobilabonnemang och mobilt bredband hos dem (ytterligare ett tecken på att de vill att man ska ha flera abonnemang istället för ett extra sim kort), men det verkar bara gälla om man har något av de dyraste mobilabonnemangen, vilket jag inte behöver om jag skaffar separat abonnemang för bredbandet, surfar väldigt lite på min mobil i vanliga fall

Permalänk
Snusfri

Inte funderat på Starlink istället?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

5g mobilt bredband skulle nog vara bäst, om du har bra täckning på 5g hemma. Att dela via mobilen fungerar ju men skulle säga att det är bättre med en 5g router.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte funderat på Starlink istället?

Har tittat lite på det också, tycker bara det är synd att de separerat "home" och "roam".

Även om hemmanätet är viktigast för mig så har jag varit ute på ganska många bilsemestrar den senaste tiden och haft vissa funderingar på att skaffa skåpbil att övernatta i istället för att bo på hotell varje natt när man bilar runt i landet. Har man då ändå skaffat Starlink hade varit trevligt att kunna ta med sig för bra internet även när man är ute och reser. Men månadskostnaden för roam (med fria datamängder) är ju märkbart högre, speciellt om man trots allt bara vill använda den som sitt fasta internet 98% av tiden.

Sedan har jag inte kollat närmare på hur stor skillnad det eventuellt är i prestanda mellan de fasta och de portabla antennerna.

Men ja, det är definitivt ett alternativ jag har haft ögonen på också. Är ju lite av en bonus att det skulle fortsätta fungera även om det blir strömavbrott en längre tid, så länge man har en power station eller annat som ser till att man själv har ström kommer man ut på nätet även om allt runt en har strömavbrott. Perfekt alternativ för preppers, eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Har kollat runt lite efter sådant alternativ men inte hittat så mycket, antingen finns det bara på företags-abonnemang nuförtiden eller så har de dolt dem väldigt väl för att det är en dålig affär för dem

Verkar vara familje-abonnemang alla operatörerna vill att man ska teckna nu istället vilket väl så sett åtminstone blir lite billigare än två separata abonnemang, åtminstone hos vissa av dem, men inte lika billigt som ifall man bara kunde skaffat ett extra sim-kort för datatrafiken för någon liten peng.

Alternativt erbjuder Telia & Telenor en mindre rabatt om man har både mobilabonnemang och mobilt bredband hos dem (ytterligare ett tecken på att de vill att man ska ha flera abonnemang istället för ett extra sim kort), men det verkar bara gälla om man har något av de dyraste mobilabonnemangen, vilket jag inte behöver om jag skaffar separat abonnemang för bredbandet, surfar väldigt lite på min mobil i vanliga fall

Beroende på vilken operatör du har så kanske den har det. Våra 4 stora operatörer har sånt alternativ, men heter lite olika. Hos Tele2 heter det datakort. Hos Telia tror jag det heter extra användare eller något sånt. 3 och Telenor kolla upp. Har du däremot t.ex. Comviq, Fello, Hallon eller Vimla så finns det inte hos dom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Cebor:

Har tittat lite på det också, tycker bara det är synd att de separerat "home" och "roam".

Även om hemmanätet är viktigast för mig så har jag varit ute på ganska många bilsemestrar den senaste tiden och haft vissa funderingar på att skaffa skåpbil att övernatta i istället för att bo på hotell varje natt när man bilar runt i landet. Har man då ändå skaffat Starlink hade varit trevligt att kunna ta med sig för bra internet även när man är ute och reser. Men månadskostnaden för roam (med fria datamängder) är ju märkbart högre, speciellt om man trots allt bara vill använda den som sitt fasta internet 98% av tiden.

Sedan har jag inte kollat närmare på hur stor skillnad det eventuellt är i prestanda mellan de fasta och de portabla antennerna.

Men ja, det är definitivt ett alternativ jag har haft ögonen på också. Är ju lite av en bonus att det skulle fortsätta fungera även om det blir strömavbrott en längre tid, så länge man har en power station eller annat som ser till att man själv har ström kommer man ut på nätet även om allt runt en har strömavbrott. Perfekt alternativ för preppers, eller något

Fördelen som jag ser det med Starlink är att det dels känns som en stabilare lösning samt att det är som ett "vanligt" fiber/xdsl där du inte har någon mängd data att tänka på vilket det är på 5G.

Visst finns det "obegränsad surf" men det är i praktiken inte det vilket Sweclockers gjort en artikel om: https://www.sweclockers.com/artikel/39945-sa-funkar-obegransa...

Sedan om du reser på tex bilsemestrar kan du använda 5G för dom tillfällena.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

@Cebor det blir nog bra med mobilt bredband, tur att det finns fiber man kan dra in även om det kommer kosta. Har du planerat att bo där länge är det nog värt att installera fiber med tiden även om det kanske kostar mer för ett abonnemang. Är man storförbrukare av data, typ streaming, spela spel osv då är det svårt slå en uppkoppling via fiber.

Sedan finns det ju andra fula knap man kan ta till om man vill ha lite lägre kostnad eller i väntan på att man får egen fiber. Det brukar ju ta ett bra tag innan man kan få en fiber installerad pga grävning och annat.

Permalänk
Medlem

Fram till nästa vecka har jag Comviq mobilt för bredband (kontantkort) för 399 kr. Slog till på Tele2 mobilt bredband för 249 kr per månad, är ju samma leverantör, och har full täckning på rätt band här hemma.

Ställde routern som jag köpte på tradera för 100 kr, en cat.7, i fönstret och har nu 130-170 Mbps nedström normalt sett med 13-20 ms i ping utan VPN.

En sån här router har jag nu. Fast bryggade den så jag fortsatt har skrivare, homeassistant mm. på min "gamla" router.
https://www.tradera.com/item/121404/657955773/soyalink-4g-rou...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Billigaste är förmodligen att ringa din operatör och be om ett tvillingkort och sedan utöka surfen, mobil bredband eller dela via mobilen är samma sak men enklare att samla allt på ett abonnemang. Är även ganska säker på att dom flera operatörerna erbjuder tvillingkort men inte säkert att dom annonserar det på deras hemsida (ring och prata med dom)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har Telenor obegränsad med två extra ”surfkort”. Ger runt 800 för hela kalaset varje månad men då är det också fri surf så ena surfkortet sitter i en router och agerar bredband här hemma och med en tonåring som gärna laddar hem spel osv så kan det bli en del i månaden

Permalänk
Medlem

Jag har Telia och ett extra simkort sedan tidigare. Dessa är begränsade till max 100 Mbit/s i download.
Det kostade 19Kr när jag skaffade det, nu är det uppe i 99kr.
En extra användare kostar 219kr så om du har ett obegränsat abonnemang så är detta billigare än eget mobilt bredband.

För att få reda på vilken fart du kan få så testa med mobilen runt 20 tiden, lasten på masten är som störst då.
Nu har du ingen 5G telefon så du får testa med 4G.
En 5G router är rätt dyr 3000kr, en 4G kan kan få runt 1000kr.

Det går att använda mobilen men är givetvis sämre. Man kan köra via Wifi (hotspot) eller USB.

Med 5G kan du få runt 100 Mbit/s upp, 4G 50 Mbit/s.
Ned kan det gå fort med 5G:

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag hade kört på en 5G-router för smidighetens skull.

Visa signatur
Permalänk

Tecknade obegränsat 5G abonnemang hos Telenor under Black Friday, vet inte om de har kvar något liknande erbjudande? Kändes prisvärt.Tecknade obegränsat 5G abonnemang hos Telenor under Black Friday, vet inte om de har kvar något liknande erbjudande? Kändes prisvärt. Hastigheten ligger runt 300 Mbit ner och 20 Mbit upp oavsett tid på dygnet. Mobilt bredband duger fint till allt utom onlinespel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av THB:

Fördelen som jag ser det med Starlink är att det dels känns som en stabilare lösning samt att det är som ett "vanligt" fiber/xdsl där du inte har någon mängd data att tänka på vilket det är på 5G.

Visst finns det "obegränsad surf" men det är i praktiken inte det vilket Sweclockers gjort en artikel om: https://www.sweclockers.com/artikel/39945-sa-funkar-obegransa...

Sedan om du reser på tex bilsemestrar kan du använda 5G för dom tillfällena.

Om du läser artikeln du själv länkar till så ser du ju att varken Telenor, Tre eller Telia har någon fair usage policy. Tre och Telia har villkor som friskriver dem vid extrem användning. Telenor begränsar inte datamängder alls mig veterligen. Vi har Telenors 5G mobilt bredband abonnemang, det har inga begränsningar alls vad jag kan se.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm tja, det kallas för obegränsat men inte är det någon leverantör som verkligen har obegränsat. Å andra sidan vill jag minnas från andra inlägg i forumet att gränsen är ganska högt satt hos de flest leverantörer. Man så länge man vet med sig att man inte är extrem förbrukare av data så är det nog inget man behöver oroa sig för.

Det gäller ju när man laddar ner, stora speluppdateringar, om man streamar mycket i hög kvalite osv. Vid normalt användande krävs det nog en hel del för att nå upp till de icke publika gränserna varje månad, även om leverantören hävdar att det är obegränsat.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@TobiasStockholm tja, det kallas för obegränsat men inte är det någon leverantör som verkligen har obegränsat. Å andra sidan vill jag minnas från andra inlägg i forumet att gränsen är ganska högt satt hos de flest leverantörer. Man så länge man vet med sig att man inte är extrem förbrukare av data så är det nog inget man behöver oroa sig för.

Det gäller ju när man laddar ner, stora speluppdateringar, om man streamar mycket i hög kvalite osv. Vid normalt användande krävs det nog en hel del för att nå upp till de icke publika gränserna varje månad, även om leverantören hävdar att det är obegränsat.

Vad är gränsen hos t.ex Telenor menar du? Jag har använt många hundra GB/dag och flera TB/månad. Inga problem alls. Mig veterligen finns det ingen icke publik gräns heller.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

I åtminstone Asus routrar kan man med usb sladd koppla in mobilen som modem, ställer telefonen att dela internet via usb och ställa in det i inställningarna på routern.
Upptäckte funktionen nu i dagarna när vår fiber frös av..

Så den möjligheten finns ju, bättre wifi än mobilens, går koppla in saker med nätverkssladd. Men förutsätter att du har bra täckning på mobilen.
Men dedikerat 5g modem är ju att föredra.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

En sak jag tänker på, är att om du skulle använda mobilen som router/hotspot och använder internet mycket hemma och laddar många GB, så slits nog mobilens batteri ut så fort att du får köpa nya mobiler/batterier väldigt ofta, vilket nog blir dyrare än att ha en fristående 5g router som drivs via elnätet. Det fungerar nog också inget vidare och blir frustrerande att alltid dela mobilen som router. Skillnad om man endast vill ha internet via mobil hotspot några minuter per dag för att betala räkningar eller surfa lite med datorn.

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm det är möjligt det inte finns en gräns men i andra trådar så skrev folk att hastigheten begränsades etc. Men du ska förbruka otroligt mycket data innan man når gränsen OM en sådan finns, du anger själv stora datamängder. Jag tror det var någon som skrev att Telia hade en gräns per månad på sitt obegränsade abonnemang men hur mycket det var minns jag inte. Därav en normal användare som inte förbrukar speciellt mycket data kan anta att obegränsad verkligen blir obegränsat för dom kommer aldrig att få något meddelande, eller varning om att man förbrukar för mycket data etc.

Men det kan ha ändrats, man kanske har tagit bort spärrar som finns och nöjer sig med övervakning etc, vad vet jag.

Tursamt nog är datamängder man får idag betydligt högre än vad det var tidigare på alla abonnemang. Det kanske inte är förvånande när man plockar bort telefontrådarna, hur ska folk annars kunna använda Internet via mobilnätet ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@TobiasStockholm det är möjligt det inte finns en gräns men i andra trådar så skrev folk att hastigheten begränsades etc. Men du ska förbruka otroligt mycket data innan man når gränsen OM en sådan finns, du anger själv stora datamängder. Jag tror det var någon som skrev att Telia hade en gräns per månad på sitt obegränsade abonnemang men hur mycket det var minns jag inte. Därav en normal användare som inte förbrukar speciellt mycket data kan anta att obegränsad verkligen blir obegränsat för dom kommer aldrig att få något meddelande, eller varning om att man förbrukar för mycket data etc.

Men det kan ha ändrats, man kanske har tagit bort spärrar som finns och nöjer sig med övervakning etc, vad vet jag.

Tursamt nog är datamängder man får idag betydligt högre än vad det var tidigare på alla abonnemang. Det kanske inte är förvånande när man plockar bort telefontrådarna, hur ska folk annars kunna använda Internet via mobilnätet ?

Okej, så det jag skrev var korrekt och det du skrev stämmer inte alltså. Vissa operatörer har verkligen obegränsat i praktiken.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌