Chrome blir öppnare med ny ideell organisation

Permalänk
Melding Plague

Chrome blir öppnare med ny ideell organisation

Supporters of Chromium-Based Browsers ska gynna alla intressenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kort sagt finns det väldigt många som har intresse av att Chromium fortsätter att utvecklas på ett sätt som gynnar hela branschen.

Tänk om fokus kunde vara på att användarna skulle få så bra program som möjligt. Utan istället ska det vara "Hur kan vi tjäna så mycket pengar som möjligt (genom att tvinga in reklam _överallt_ och sälja _all_ användardata till _alla_) på den här produkten".

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som ett sätt för Google att förbereda sig på en eventuell tvångsförsäljning av Chrome...

Alltså inget Google gör av ren godhet utan något de gör för att komma undan åtgärder från FTC och kunna hävda att chromium är fristående. Över 94 % av koden till chromium förra året kom från Google...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

"Öppnare". Tydligen behöver man betala stora summor pengar för att vara med i Supporters of Chromium-Based Browsers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Öppnare". Tydligen behöver man betala stora summor pengar för att vara med i Supporters of Chromium-Based Browsers

Källa?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

Stephen Shankland's report from 2020 notes a number of people suggesting that Chromium as a whole could be moved out of Google entirely and into an independent foundation, such as the Linux Foundation. That's not what is happening now, but it's another step toward larger organization outside of the web's dominant browser and advertising provider (though Google is still one of the supporters).

Så Google är fortfarande "ägare" av projektet, känns inte som att projektet blir mer öppet utan detta är nog likt @hölmiz skriver, en förberedelse på tvingad försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kan inte hitta original-tweet, han kanske tog bort den? Men detta är en av grundarna av Brave:

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas Google blir tvingad att släppa Chromium, risken är väl annars att Chromium blir som Internet Explorer, dvs en browser som styrs av ett företag som bara blir sämre och sämre.

Det är därför jag så mycket som möjligt kör Firefox och varianter av den som huvudbrowsern.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

"Don’t you just love it when companies get together under the thin guise of open source to promote their own interests?"
https://www.osnews.com/story/141516/google-launches-chromium-...

Thom skrev några kloka ord om detta.

Permalänk
Medlem

Betala för Chrome

Skrivet av JBerger:

Tänk om fokus kunde vara på att användarna skulle få så bra program som möjligt. Utan istället ska det vara "Hur kan vi tjäna så mycket pengar som möjligt (genom att tvinga in reklam _överallt_ och sälja _all_ användardata till _alla_) på den här produkten".

Det är nog möjligt, men då hade du fått betala för Chrome. Alphabet är ett företag och på något sätt måste utvecklingen finansieras. En gång i tiden köpte kunder webbläsare och slapp bli spårade. Netscape sålde exempelvis bra på sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Slaveriet är avskaffat. Vill du ha något får du betala för det på ett eller annat vis.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Hoppas hoppas Google blir tvingad att släppa Chromium, risken är väl annars att Chromium blir som Internet Explorer, dvs en browser som styrs av ett företag som bara blir sämre och sämre.

Det är därför jag så mycket som möjligt kör Firefox och varianter av den som huvudbrowsern.

Jag förstår inte vad du vill att Google ska släppa. Chromium är open source. Det kan inte bli mer släppt än så. Google utvecklar Chromium för att kunna leverera Chrome och Chrome OS. Om Google tvingas att "sälja" Chrome, vem skulle betala en enda dollar för det när Chromium finns, som är Chrome utan integration mot Googles tjänster. Enda anledningen att köpa Chrome är om man som företag vill kunna skicka malware / adware till alla Chrome installationer som auto-uppdaterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Slaveriet är avskaffat.

Nej, det har bytt skepnad.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Slaveriet är avskaffat. Vill du ha något får du betala för det på ett eller annat vis.

Har du hört om AI träning?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av hobs0n:

Men Chromium är ju redan open source, så vad ska dom sälja?
Sen är det precis som du skriver att det är helt fritt att använda vilken browser man vill som Firefox/Brave etc.

Tror du tex att så många av tex iPhone användare som frivilligt skulle fortsätta använda Safari om dom ens visste/orkade ladda ned ett alternativ? Gemene man VILL ha det enkelt med minsta möjliga motstånd och med det sagt så blir nog Googles Chrome browser default för de flesta då den är snabb och smidig och för det mesta tar dig dit du vill (även om det minskat för att öka dig exponering)

Själv använder jag Google Chrome browsern huvudsakligen(för att det är smidigt)
Sen har jag börjat använda Microsofts Edge browser då den har en hel del riktigt fina features (chromium)
Sen är jag även en flitig användare av både Firefox och Brave ihop med VPN när jag behöver köra tester etc och garanterat vill veta att browsern är "ren".

Men det är ju som med allting här i livet, hur långt orkar man dra det? Unika sessioner i virtuella miljöer med vpn och bara ansluta via öppna nätverk på stan för att inte bli spårad?
Nej, i verkligheten använder alla Chrome eller Safari för att det var enklast, Google erbjuder dock en väldigt omfattande lista på sökmotorer och browsers som man kan välja som sina defaults i tex en Google Pixel. Väldigt smidigt 😊👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Över 94 % av koden till chromium förra året kom från Google...

Oavsett om det är optimalt eller inte så är det väl inget konstigt när det är Google som är skapare. Ska dom låta det stagnera istället?