Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nu kan du köra Windows för x86 på moderna Macar

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du köra Windows för x86 på moderna Macar

Virtualiseringsprogrammet Parallels Desktop har fått stöd för x86-64-system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Borde inte titeln vara att specifikt Parallels Desktop fått stöd för x86 på Apple Silicon?
Vi har kunnat köra x86-OS i evigheter i UTM/KVM, men med liknande begränsningar vad gäller prestanda.

Permalänk

Hade detta inte fungerat innan? Det jag inte gillar med parallels är kostnaden 1200kr/år i avgift. Kanske inte så dyrt för någon som bara har Mac och vill ha lite vm, men för oss som har många andra maskiner så kan det bli mycket för hur lite vi använder det.
Vmware fusion är dock gratis.

Jag själv har fått min Mac, ej hunnit testat så mycket. Den känns mycket linux på avseendet att det finns otroligt få inställningar i det grafiska gui och man ska använda terminalen.
Att göra ett interface som passar alla är skitsvårt, varenda extra val som finns gör det mer komplext.

Automatisk start vid ström påslag har jag tex ej fått funka när macken är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hade detta inte fungerat innan? Det jag inte gillar med fusion är kostnaden 1200kr/år i avgift. Kanske inte så dyrt för någon som bara har Mac och vill ha lite vm, men för oss som har många andra maskiner så kan det bli mycket för hur lite vi använder det.
Vmware fusion är dock gratis.

Jag själv har fått min Mac, ej hunnit testat så mycket. Den känns mycket linux på avseendet att det finns otroligt få inställningar i det grafiska gui och man ska använda terminalen.
Att göra ett interface som passar alla är skitsvårt, varenda extra val som finns gör det mer komplext.

Automatisk start vid ström påslag har jag tex ej fått funka när macken är avstängd.

Du gillar inte att Fusion kostar pengar fast än att det är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Borde inte titeln vara att specifikt Parallels Desktop fått stöd för x86 på Apple Silicon?
Vi har kunnat köra x86-OS i evigheter i UTM/KVM, men med liknande begränsningar vad gäller prestanda.

Japp de använder qemu som har haft stöd för det länge.

Eftersom man kan köra x86 program i Arm Windows så är nog inte behovet så stort för att köra x86 versionen.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Du gillar inte att Fusion kostar pengar fast än att det är gratis?

jag skrev fel. Jag menade parallels som tråden handlar om. Den kostar 1200kr/år.

Permalänk
Datavetare

"x86, för dig som inte har så bråttom..."

Men seriöst: finns säkert någon som har nytta av detta, men är rätt mycket frågetecken exakt när detta har något värde givet att Microsoft faktiskt har gjort ett förvånansvärt bra jobb med Prism (Windows 11 motsvarighet till MacOS Rosetta 2).

Har nu använt ARM64/Windows 11 rätt mycket (det via Parallels) ihop med Visual Studio och en rad andra program. Dels är ARM64 stödet bättre än väntat, dels är prestanda när man bygger/kör x86-program via Prism förvånansvärt bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Låter ju bra, men om man nu inte klarar sig med ARM-Windows via parallels, är då en emulering (x86) som inte tycks klara USB etc tillräcklig? Det är väl just för att koppla in konstiga saker eller köra udda program som man kan tänkas behöva just x86 om inte Windows ARM64 klarar av programmen man vill köra/enheterna man vill ansluta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

"x86, för dig som inte har så bråttom..."

Jag hade ett konkret användningsområde för detta i början av mitt M1-ägarskap: jag behövde testa en specifik grej i en Red Hat-version som inte gick att köra på den datorn än.
(Jag hittade andra vägar att testa detta efteråt: det var inte exakt praktiskt.) 😆

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag hade ett konkret användningsområde för detta i början av mitt M1-ägarskap: jag behövde testa en specifik grej i en Red Hat-version som inte gick att köra på den datorn än.
(Jag hittade andra vägar att testa detta efteråt: det var inte exakt praktiskt.) 😆

Det finns självklart use-case, QEMU är ju en fantastisk hjälp om man behöver köra på någon CPU-arch man inte kanske har enkel access, eller så kör man där bara för det är enklare att debugga kernel-saker på det sättet. Var först förra året jag faktiskt körde något på "riktiga" RISC-V CPUer, men gjorde en del utveckling mot RISC-V strax innan Covid helt på QEMU RISC-V

@Pirum har nog ett exempel på use-case för detta. Windows har, bl.a. av säkerhetskäl, flyttat ut mycket av t.ex. USB-printer drivers till user-land och dessa delar går ju att köra via Prism. Men det är oftast en liten del kvar i kärnan och om den delen bara finns för x86 fungerar inte den drivern på ARM64/Windows.

Dock rätt segt att behöva offra rejält med prestanda bara för en enhet. Om man absolut måste köra den enheten via sin Mac är det nog bättre att ha en minimal x86/Windows för det och dela ut enheten (om det går, vilket är fallet för printers) via ett virtuellt nätverk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta med UTM/QEMU för att köra x86/x86_64 på Apple Silicon.

https://mac.getutm.app/gallery/

Synd att Sweclockers ofta sätter vilseledande rubriker på artiklarna.

Permalänk
Medlem

Clickbaitig rubrik.
"Nu kan du virtualisera..." eller "Nu kan Parallels..."

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

det inte går att köra virtuella maskiner i den virtuella maskinen.

Va går inte det?

o O ( Du vet redan var länken går innan du klickar på den )

Permalänk

Jag har nu testat Windows x64 program på Apples M4. Jag testade Windows arm genom fusion, gränssnittet flöt på bra. Mindre enklare program går att installera och köra. Mer krävande program som jag testade kunde jag ej ens installera.
Utm ett coolt program. Men så inih-lvete segt. Jag vill ha egna iso, kör installation med ren Windows 11 iso. Och det känns ej bra när det går så segt.

Kvar är parallells som jag avvaktar med 14dagars demo för att testa en beta version..

Nå det finns en lösning och det är att inte ha Windows 86 lokalt på Mac utan på en pc och sedan fjärrstyr man denna dator. Fördelen med denna fjärrstyrningslösning är att billigaste kommande Mac air med m4 duger fint till det mesta. Det finns hur många andra fördelar som man kan enkelt dela vem med andra osv. Nackdel är främst att man även bör ha en kraftfullare pc igång.

*edit*
Om jag är förvånad över mina resultat? Absolut inte. Många program är inte de enklaste att installera ens på vanliga Windows x64, det blir självklart ej enklare på Windows Arm. Emulering av x86 resulterar såklart i förluster. Det går argumentera om att UTM ej är den bästa, men jag tvivlar att parallells är x gånger snabbare.
Detta är som sagt inget hinder det går att fjärrstyra en pc och man kan få lokala usb portar och annat från denna: https://www.dustin.se/product/5011139688/anywhereusb-2-plus-2...