Sociala medier lovar krafttag mot näthat i EU

Permalänk
Medlem

Jag hatar massa saker. Vad räknas som "olagligt hat"? Vad jag vet är det lagligt att hata vad man vill, och även skriva vad man hatar. Man får dock inte hota och hetsa. Men hat är inte olagligt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag hatar massa saker. Vad räknas som "olagligt hat"? Vad jag vet är det lagligt att hata vad man vill, och även skriva vad man hatar. Man får dock inte hota och hetsa. Men hat är inte olagligt.

Självklart inte. Det är en mänsklig rättighet att hata. Att förbjuda hat är lika dumt som att förbjuda kärlek.

Det blir så fel när ordet hat och näthat används. Ska det bli olagligt att hata Putin? Olagligt att uttrycka sitt hat mot honom? Kanske kommer det finnas en kommitte som gör det lagligt att hata vissa personer och saker som kommitten tycker att det är ok att hata. Ska bli intressant att se vart det här leder.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi har inte kränkt dig då vi inte har angrippit dig personligen. Att kränka är inte en del i yttrandefrihet i Europa. Det är en del av USAs syn, och vi ser ju hur väl det samhället mår.

Men att behandla folk efter sin etnicitet är tydligt hatisk, och är inte en del av yttrandefrihet.
Självklart kan pendeln svänga och regler ändras, precis som historien visar.

Och inte ett enda historiskt land har inte censurerat? Finns ju hur mycket som helst av det. Kan du ens nämna ett land?

Tråkig och historielös attityd.

USA har världens starkaste yttrandefrihet inskriven i grundlagen som ett direkt resultat av det förtryck och den censur som skedde i Europa och vars skugga gjorde sig ständigt påmind efter frigörelsen från England. Att med ett flin peka på dagens sociala eller politiska problem i USA såsom vore det yttrandefrihetens fel, eller rätten att få vara lite elak, är barnsligt och saknar substans.

Sättet du talar om yttrandefriheten är tydligt inte rotat i någon som helst ideologi - utan är krass och ytlig lekmannamässig rättstolkning. Meningslöst. Klart att huruvida man behandlar olika människor olika inte är en del av yttrandefriheten lika lite som uppförande i trafiken inte är en del av byggnadsbalken. Yttrandefriheten i ett svensk sammanhang reglerar i huvudsak vid vilka tillfällen staten tillåts intervenera i massmedieutsändningar, medan otillåtna yttranden regleras i brottsbalken.

Att det inte ingår i god ton, eller accepterat i den rådande kulturella zeitgeist, att behandla människor olika efter yttre attribut är något annat.

Yttrandefriheten som liberal princip är en där människan utan restriktion att tala och torgföra sina idéer på en öppen marknad. Det är en romantisk idé som kräver sin publik, men grundstoffen är enkelt och tar människan och hennes förmåga på allvar. Den yttrandefrihet som vi talar om i Skandinavien och Europa är en avart som genom politisk inblandning skjutit in filter och restriktioner för att styra det offentliga samtalet. Det är ett farligt och trubbigt styrmedel, särskilt om man önskar att med regleringarna brygga relationer mellan grupper: såsom de vore Sims-figurer som blir kompisar bara de inte tillåts kalla varandra fula saker.

Allt handlar om att folk inte kan uttrycka sig, då folks ordförråd sjunker och idag så är dina åsikter fast online.
tidigare stod du i en skogsdunge med en utklädnad och pratade av dig

Språkligt genidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det finns ingen plats för olagligt hat i Europa, vare sig på nätet eller utanför. Jag välkomnar att alla intressenters engagemang till en starkare uppförandekod under lagen om digitala tjänster (DSA). – Henna Virkkunen, EU-kommissionär.

Jag skulle vilja veta vad som klassas som "olagligt hat", och vad skillnaden är för "lagligt(?) hat".
Vem bestämmer vad som är vad?

Att hata något (under "normala omständigheter") är väl inga konstigheter och fullt normalt? Det beskriver en helt normal känsla som man förhoppningsvis inte känner av allt för ofta.
Känns som att "hat" tyvärr mer och mer används istället för mer passande ord som "hot" eller "uppvigling".

För övrigt så har varje människa "rätt att bli kränkt".
Problemet är att mer och mer för varje år som går så tror fler och fler människor att dom har "rätt att inte bli kränkta", och det är en subtil men extremt stor skillnad, som tyvärr leder till mer och mer inskränkningar på både det talade och det skrivna språket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bra. Men vem definierar vad som är hatiskt eller inte.

Det ska Magdalena Andersson göra. Hon är lite av en expert på området.

(Hoppas inte denna uppenbara satir bryter mot någon regel om politiskt innehåll. 🤞🏻)

Skrivet av dlq84:

Internetforum är sociala medier, alltså bör SweC lägga ner kommentarsfältet och forumet?

Håller inte med om att forum skulle vara "sociala medier". I vardagsspråk tror jag de flesta förstår att "sociala medier" avser sidor ägda av teknikjättar där hela jordens befolkning ska klämmas in i samma rum.

För den som behöver fler argument så existerade forum långt innan begreppet "sociala medier" ens myntats.

Permalänk
Medlem

Att anse sig berättigad att diktera vilken uppförandekod som ska gälla andra är antagligen den yttersta formen av "hat och hot" mot alla andra som tycker annorlunda. Hat är för övrigt en fullt legitim känsla så som alla andra. Men vi ska bara ha toxiskt positivitet och tummar upp, inga timmar ned. Vi ska vara en kollektivistisk fårskock utan kritiskt tänkande. Det är vad allt sånt här handlar om. Och man behöver vara jävligt naiv eller illvillig för att inte se igenom detta eller vilja erkänna att det ligger till på det sättet.

EU behöver göra precis tvärtom. Det behövs en lagstiftning som stärker individens rätt att uttrycka sina åsikter på nätet utan att riskera skuggbanning eller att utsättas för godtycklig moderering av någon "fantasifull" minidiktator som medvetet vantolkar/tolkar in saker du aldrig påstått i syfte att kunna moderera bort det du skriver.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Tråkig och historielös attityd.

USA har världens starkaste yttrandefrihet inskriven i grundlagen som ett direkt resultat av det förtryck och den censur som skedde i Europa och vars skugga gjorde sig ständigt påmind efter frigörelsen från England. Att med ett flin peka på dagens sociala eller politiska problem i USA såsom vore det yttrandefrihetens fel, eller rätten att få vara lite elak, är barnsligt och saknar substans.

Sättet du talar om yttrandefriheten är tydligt inte rotat i någon som helst ideologi - utan är krass och ytlig lekmannamässig rättstolkning. Meningslöst. Klart att huruvida man behandlar olika människor olika inte är en del av yttrandefriheten lika lite som uppförande i trafiken inte är en del av byggnadsbalken. Yttrandefriheten i ett svensk sammanhang reglerar i huvudsak vid vilka tillfällen staten tillåts intervenera i massmedieutsändningar, medan otillåtna yttranden regleras i brottsbalken.

Att det inte ingår i god ton, eller accepterat i den rådande kulturella zeitgeist, att behandla människor olika efter yttre attribut är något annat.

Yttrandefriheten som liberal princip är en där människan utan restriktion att tala och torgföra sina idéer på en öppen marknad. Det är en romantisk idé som kräver sin publik, men grundstoffen är enkelt och tar människan och hennes förmåga på allvar. Den yttrandefrihet som vi talar om i Skandinavien och Europa är en avart som genom politisk inblandning skjutit in filter och restriktioner för att styra det offentliga samtalet. Det är ett farligt och trubbigt styrmedel, särskilt om man önskar att med regleringarna brygga relationer mellan grupper: såsom de vore Sims-figurer som blir kompisar bara de inte tillåts kalla varandra fula saker.

Språkligt genidrag.

USA har absolut världens starkaste yttrandefrihet.
Men de är också ett land med historisk förtryck mot etniciteter, mycket av det som USA står för enligt grundlagen gäller ju inte alla, vilket man sett historiskt.

Om folk på riktigt tror att amerikanska synsättet för mer sig något vettigt, mer än på pappret, så säger historien något annat.

Även i USA har man kurser på college där man tar reda på gränsen mellan yttrandefriheten och "hate speech".
Vilket inte alltid är lagligt i USA.

Självklart är det en balansgång vart gränsen går och det är det svåra, men att som att i USA tillåta nästan allt har ju inte fört med sig mycket vettigt heller.
USA har ju en av världens mest selektiva rasism...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vilket skämt.

Facebook kan ju börja med att sluta dränka min feed med 95% AI-generat skräp och/eller bots som spammar uppenbar kontroversiell ragebait för att generera trafik och posts från upprörda människor som inte har vett att inse att dom svarar på botinlägg.

Efter det kanske jag kan börja ta deras snack om att motarbeta näthat någonlunda seriöst...

Död plattform. Lämna om du redan gjort. Känns bra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att anse sig berättigad att diktera vilken uppförandekod som ska gälla andra är antagligen den yttersta formen av "hat och hot" mot alla andra som tycker annorlunda. Hat är för övrigt en fullt legitim känsla så som alla andra. Men vi ska bara ha toxiskt positivitet och tummar upp, inga timmar ned. Vi ska vara en kollektivistisk fårskock utan kritiskt tänkande. Det är vad allt sånt här handlar om. Och man behöver vara jävligt naiv eller illvillig för att inte se igenom detta eller vilja erkänna att det ligger till på det sättet.

EU behöver göra precis tvärtom. Det behövs en lagstiftning som stärker individens rätt att uttrycka sina åsikter på nätet utan att riskera skuggbanning eller att utsättas för godtycklig moderering av någon "fantasifull" minidiktator som medvetet vantolkar/tolkar in saker du aldrig påstått i syfte att kunna moderera bort det du skriver.

Ja precis. Skrämmande hur många som inte kan tänka ens ett steg längre.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Men de är också ett land med historisk förtryck mot etniciteter, mycket av det som USA står för enligt grundlagen gäller ju inte alla, vilket man sett historiskt.

Fast där är det ju väldigt stor skillnad på lagens text och textens tolkning. Det finns väldigt många fler instanser av lagar som inte har applicerats lika men där texten i sig inte har gjort någon distinktion alls, varken explicit eller implicit, än det finns av lagar som faktiskt var skrivna med olika villkor för olika grupper av befolkningen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bra. Men vem definierar vad som är hatiskt eller inte. Rasism, nazism och personhat hör givetvis inte hemma på Internet. Men vissa saker får inte ens kritiseras utan att hatkortet dras fram. Hoppas då på rimliga gränser för vad som räknas som hat eller inte, annars har vi snart ett dött Internet där inget får diskuteras, nagelfaras eller kritiseras.

hat - substantiv

fiendskap, ovänskap, avsky
stark känsla av ogillande eller avsky

Det är egentligen bara att kolla hut utvecklingen sett ut de senaste tio åren och förstå att vi snart kommer hamna i en situation där vi inte kan diskutera någonting. Undrar hur lång tid det kommer ta innan två kompisar som bara skojar med varandra i en privat chatt hamnar i skiten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drenmi:

Håller inte med om att forum skulle vara "sociala medier". I vardagsspråk tror jag de flesta förstår att "sociala medier" avser sidor ägda av teknikjättar där hela jordens befolkning ska klämmas in i samma rum.

För den som behöver fler argument så existerade forum långt innan begreppet "sociala medier" ens myntats.

Jsg slulle senare säga att social media definieras som ett alternativ till traditionell media.
Traditionell media har en avsändare till många mottagare. Alltid samma väg.
Social media inbebär att användarna själva står för innehåll - samt möjligheten att vara social.
Konto med en persona brukar man också ha. Kanske med en avatar eller foto.
Och det passar ju väl in på forum som detta också.
Det här tror jag de flesta är med på.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sociala_medier

Sedan spelar der kanske mindre roll när ordet social media började användas som gruppering.
Människan har exempelvis haft sjukdomar långt innan sjukdomen som sådan blev upptäckt eller namngiven.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sociala medier i sig tror jag inte är problemet, men algoritm-styrda sociala medier däremot, det är rena giftet!

Förbjud den delen och sociala medier fungerar som de gjorde förr med innehåll du själv väljer att få. Inga filter-bubbel-spiraler rakt ner i självhat, rashat, politik-hat etc. Ge tillbaka användaren kontrollen över sitt eget innehåll.

Mindre miljarder åt techbolagen? Synd. Vår demokrati, välmående och fan, själ, står på spel. Så f**k 'em.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Visa en källa som bekräftar att EU är på väg att besluta om att mat i EU skall innehålla insekter.

Finns inga annat än, gissar jag, youtube-videor....

Vad som hänt är att Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet 2021 vissa insekter som säkra för konsumption, under vad de kallar "Nya livsmedel". Det finns det ordentliga källor för.

https://ec.europa.eu/newsroom/sante/items/712990/en
https://www.dw.com/en/eu-food-agency-approves-mealworms-as-hu...

Folk äter ju gladligen sniglar, räkor, musslor, och mycket annat så varför inte maskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Sociala medier i sig tror jag inte är problemet, men algoritm-styrda sociala medier däremot, det är rena giftet!

Förbjud den delen och sociala medier fungerar som de gjorde förr med innehåll du själv väljer att få. Inga filter-bubbel-spiraler rakt ner i självhat, rashat, politik-hat etc. Ge tillbaka användaren kontrollen över sitt eget innehåll.

Mindre miljarder åt techbolagen? Synd. Vår demokrati, välmående och fan, själ, står på spel. Så f**k 'em.

Och att de skapat sitt eget problem lite genom att vara annonsdrivna och få in sina pengar baserat på hur många och hur mycket tid folk spenderar på plattformen och således kan se annonser. Det i kombaination med att flera är publika bolag där aktieägare har krav på ständigt ökade vinster har lett till att allt handlar om att få användare att stanna kvar och interagera med plattformen. Om det sker för någon genom att de får fake news som det tror på, ja då får de mer fake news. Om någon engageras av hatiska innlägg, då får de mer hatiska inlägg. Om någon går loss på propaganda från externa aktörer vars bakomliggande motiv kan vara att destabilisera ett land, ja då får de mer av den varan.

De har blivit en så grundläggande del för många att få "information" att det borde kunna börja ställas lite krav (likt det görs på riktig media) på att de inte bör tjäna pengar på fejkad och felaktig information.

När man satt och lyssnade på utfrågningen av Mark med flera där de fick erkänna att de internt undersökt och visste om att instagram innehåll negativt påverkade ungas mentala hälsa... men begravde det och fortsatte pusha samma typ av innehåll till dem för att det funkade för dem och de tjänade pengar på det... då blev det tydligt hur rutten den branchen tyvärr blivit.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pool333:

Att kränka någon är en del av yttrandefriheten. Ni t ex kränker mig nu och det måste ni få göra utan att det ska bli olagligt eller klassas som "hat".

Att värna om sitt land och sitt folk är för mig lika självklart som det verkar vara en självklarhet för er att betrakta det som något fult. En dag kommer pendeln att svänga, och de åsikter som ni idag ser som självklara kan komma att censureras.

Aldrig någonsin har den sida som censurerat sina politiska motståndare stått på rätt sida av historien

Först och främst så måste jag fråga dig? Var i min text har jag kränkt dig?

"Om då Somaliern känner sig som Svensk, då har du givetvis kränkt den personen. För hur kan du egentligen veta vad en annan människa känner och tycker.
Speciellt om den personen är född i Sverige och har hela sin uppväxt här. Eller kanske är adopterad som litet barn.
"

Samt hur kan du se det som en politisk motståndare? OBS! Tänk dig för, då du uppenbarligen vill få det till att bli politik...

Samtidigt så svarade du ej heller på frågan?

"Så måste fråga, varför tog du just Somalier som exempel? Hade det inte räckt med en Ryss, Grönländare, Amerikan eller en från Venezuela som exempel, då dom bor på samma avstånd."

Sen det du skriver:
Att värna om sitt land och sitt folk är för mig lika självklart som det verkar vara en självklarhet för er att betrakta det som något fult.

Känns verkligen fel, då man lätt får uppfattningen att det du värnar är den "vita rasen" då du först tog upp en från Somalia och nu skriver värna sitt land och folk.

Så varför?

Är en person född här, jobbar och sköter sig. Vad är då felet?

Då det du uttrycker i svaret låter som en stark nationalism!

Ingen har censurerat dig här!

Men kan lätt förstå att du kan anse det som censur att inte kunna säga allt du vill inom ramen yttrandefrihet, vilket jag även förstår akan vara svårt för en del varvid vi kommer tillbaka till en enkel regel #behandla andra, som du själv vill bli behandlad".

Med yttrandefriheten så kommer även ett stort ansvar, att man uppför sig och visar hänsyn. Yttrandefriheten ger oss en frihet men även ett ansvar, den senare biten har många problem med och anser det vara censur, fastän det i praktiken är till för att skydda individen "dig, mig och alla andra människor".

En av sakerna är att du genom det inte skall kunna angripa en person beroende på personens utseende, som att anta att en person kommer ifrån Somalaia, som om det skulle vara något nedsättande.

• Kan man avgöra var en person kommer ifrån enbart på utseende, som att anta att den kommer ifrån Somalaia, eller någon annan plats på jorden.

• Även om man kanske tror sig kunna, så kan den vara född här, eller adopterad.

• När man börjar gå på utseende, vem, vilka blir nästa mål som man hoppar på på grund av utseende? Personer med "

• Downs syndrom" eller tjejen i parten som man anser är ful då hon inte är blond och blåögd.

• När blir det tid att gå på en människa för att den inte har rätt kläder?

Allt mynnar ut i att vi då enbart är mobbare och inte fungerande och bidragande individer om vi tycker oss bli kränkta hela tiden av dom små ytligt synliga sakerna vi ser.
En människa är så mycket mer än det ytliga!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibis:

Det här tycker jaglåter rätt så sunt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Visa en källa som bekräftar att EU är på väg att besluta om att mat i EU skall innehålla insekter.

Behövs inga nya beslut. Visst lösgodis innehåller redan löss.

https://www.radron.se/granskningar/loss-och-lack-i-ditt-plock...

Permalänk
Medlem

USA har absolut världens starkaste yttrandefrihet.

Om folk på riktigt tror att amerikanska synsättet för mer sig något vettigt, mer än på pappret, så säger historien något annat.

Även i USA har man kurser på college där man tar reda på gränsen mellan yttrandefriheten och "hate speech".
Vilket inte alltid är lagligt i USA.

Självklart är det en balansgång vart gränsen går och det är det svåra, men att som att i USA tillåta nästan allt har ju inte fört med sig mycket vettigt heller.
USA har ju en av världens mest selektiva rasism...

Jag förstår inte din poäng, för de två sakerna sammanfaller inte.

Den stora yttrandefriheten och förtryck mot minoriteter sammanfaller inte. Det verkar som du försöker insinuera att det är den breda yttrandefriheten som är förtrycket och rasismens möjliggörare, men det vore ju bisarrt.

"Om folk på riktigt tror att amerikanska synsättet för mer sig något vettigt, mer än på pappret, så säger historien något annat."

Det har ju varit en central motor för akademiker och intellektuella från hela världen att vallfärda till USA de senaste snart två hundra åren. Jag blir förtvivlad av din historielöshet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sixten64:

EU är på väg att regulera in i förordningarna att det skall vara insekter i mat & andra förtäringsprodukter.

Det här låter som rent hittepå.
Vilken mat "skall ha insekter i sig" menar du?

Var har du läst det här?

Visa signatur

Permalänk

Meta och X kommer att få problem

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det hade ju varit trevligt om diskussionsnivån i sociala medier vore mer som på Sweclockers forum.

Tycker att det är ganska toxiskt här, med en hel rad alternativa sanning som är vanligt i vissa grupper

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det blir svårt att överensstämma med nazism idag. Bortsett från främlingsfientligheten så var nazisterna faktisk väldigt vänsterriktat med dagens mått mätt

Typisk skröna

Permalänk
Medlem

Yttrandefrihet gäller ju att staten inte skall straffa en för vad man säger, inte företag, ens bekanta, familj eller annat.

Kolla upp dagens nyhet om John Bolton (en person jag för övrigt kraftigt ogillar) för ett primärt exempel på det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tycker att det är ganska toxiskt här, med en hel rad alternativa sanning som är vanligt i vissa grupper

Visst händer det men jag tycker ändå det är stor skillnad här relativt sett. Alternativ sanning är det inte många som lyckas hålla vid liv här.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag förstår inte din poäng, för de två sakerna sammanfaller inte.

Den stora yttrandefriheten och förtryck mot minoriteter sammanfaller inte. Det verkar som du försöker insinuera att det är den breda yttrandefriheten som är förtrycket och rasismens möjliggörare, men det vore ju bisarrt.

"Om folk på riktigt tror att amerikanska synsättet för mer sig något vettigt, mer än på pappret, så säger historien något annat."

Det har ju varit en central motor för akademiker och intellektuella från hela världen att vallfärda till USA de senaste snart två hundra åren. Jag blir förtvivlad av din historielöshet.

Det är väl såklart att förtryck och yttrandefrihet är väldigt nära sammanlänkade? Hur annars tänker du att hat sprids?
Har svarta alltid fått uttrycka sig hur de vill i USA menar du?
Akademiker och intellektuella har ju inte åkt till USA för yttrandefriheten, snarare där pengarna finns?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Och att de skapat sitt eget problem lite genom att vara annonsdrivna och få in sina pengar baserat på hur många och hur mycket tid folk spenderar på plattformen och således kan se annonser. Det i kombaination med att flera är publika bolag där aktieägare har krav på ständigt ökade vinster har lett till att allt handlar om att få användare att stanna kvar och interagera med plattformen. Om det sker för någon genom att de får fake news som det tror på, ja då får de mer fake news. Om någon engageras av hatiska innlägg, då får de mer hatiska inlägg. Om någon går loss på propaganda från externa aktörer vars bakomliggande motiv kan vara att destabilisera ett land, ja då får de mer av den varan.

De har blivit en så grundläggande del för många att få "information" att det borde kunna börja ställas lite krav (likt det görs på riktig media) på att de inte bör tjäna pengar på fejkad och felaktig information.

När man satt och lyssnade på utfrågningen av Mark med flera där de fick erkänna att de internt undersökt och visste om att instagram innehåll negativt påverkade ungas mentala hälsa... men begravde det och fortsatte pusha samma typ av innehåll till dem för att det funkade för dem och de tjänade pengar på det... då blev det tydligt hur rutten den branchen tyvärr blivit.

Precis detta! Marknaden som den ser ut kommer inte att rätta sig själv. Allt det du tar upp ovan behöver regleras och regleras hårt.
Tjäna pengar på annonser, fine! Styra annonser och innehåll enligt skapad användarprofil och efter algoritmer? NOPE. Visa annonser enligt innehållet på sidan användaren besöker istället.
Minskade intäkter? Synd. Lev med det.

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Så länge man lugnt, sansat och med användning av väl grundade källor kan diskutera kring ämnet tycker jag det mesta (inom rimliga gränser och tja, Sweclockers får själva helt bestämma vad de vill ha här eller ej, det har inte med yttrandefrihet att göra) borde närmast allt tillåtas.

MEN... det är för ofta det bara raseras i pajkastning eller grovt dålig källkritik. Kanske vi människor inte allmänt kan handskas med nätet så sett till att vi gång efter gång efter gång tar det som finns där på allvar.

Permalänk
Medlem

Vi vet alla att "näthat" i den här kontexten bara är kod för åsikter makthavarna inte gillar/är rädda för.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Vi vet alla att "näthat" i den här kontexten bara är kod för åsikter makthavarna inte gillar/är rädda för.

Källa på detta?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Jag misstänker att 90% av allt som betecknas näthat i sig hade kunnat tillåtas om personerna hade kunnat argumentera sakligt och väl underbyggt för det, men det är få som kan det, istället får man "packet skall ut!!!!!!111" och "Covid är 5G-master!!!!" etc.

Exempelvis multikultursamhällets varande eller icke exempelvis tror jag få hade märkt som näthat om det kommer i form av en sakligt skriven artikel som tar upp de specifika bitar man anser sig vara dåliga, vägt då mot vad som annars anses som positiva. Men hur stor mängd av allt innehåll där ute tar sig den kvaliteten? 0.01%?

Ju mer "extrema" åsikter, desto bättre kvalitet måste din argumentation hålla. Men snarare verkar det att ju "extremare" desto sämre är man att argumentera. Och allt hör inte hemma överallt, dylikt passar bättre i forskningsarbete eller på debattsidor. Inte på Facebook, Sweclockers, eller Feber.se etc. Starta en egen blogg vettja!

Dock, saker såsom "Man borde elda judar i ugn" är defacto omöjligt att allvarligt argumentera bra för.