Anmäl dig till Roborock Challenge!

Här är vår nya testsvit för grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är rätt input men inte rätt frame, den läser inte av någon framtida frame för den finns inte än.

Jo såklart framtida frame finns... De ligger ju i que

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Då får ditt 4080 driva dubbelt så många pixlar än en konventionell 1440p. Ger man sig in den leken så får man tåla det men man kan inte generellt säga att man får dålig fps då.

Absolut men det är därför dom borde ta med spelet i sina tester då den knappt går att driva med ett 4090. Jag hoppas på närmre 70 med 580 iallafall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har fattat det som att poängen med reflex är att ta bort "queue" för minskad latens.

Utan reflex

Med reflex

Om jag inte missat något och att dom ändrat det nu med reflex 2 i så fall.

Frame warp använder inte framtida frames. Den använder tidigare frames för att "fixa" de fel som uppstår i bilden när frame warp skiftar bilden baserat på input från användaren. Bilden kan då uppdateras utan att vänta på en ny frame och man upplever det som förbättrad latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag har fattat det som att poängen med reflex är att ta bort "queue" för minskad latens.

Utan reflex
<Uppladdad bildlänk>

Med reflex
<Uppladdad bildlänk>

Om jag inte missat något och att dom ändrat det nu med reflex 2 i så fall.

Frame warp använder inte framtida frames. Den använder tidigare frames för att "fixa" de fel som uppstår i bilden när frame warp skiftar bilden baserat på input från användaren. Bilden kan då uppdateras utan att vänta på en ny frame och man upplever det som förbättrad latens.

"Reflex 2 Frame Warp takes this concept from research to reality. As a frame is being rendered by the GPU, the CPU calculates the camera position of the next frame in the pipeline, based on the latest mouse or controller input. Frame Warp samples the new camera position from the CPU, and warps the frame just rendered by the GPU to this newer camera position "

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/reflex-2-even-lower...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

"Reflex 2 Frame Warp takes this concept from research to reality. As a frame is being rendered by the GPU, the CPU calculates the camera position of the next frame in the pipeline, based on the latest mouse or controller input. Frame Warp samples the new camera position from the CPU, and warps the frame just rendered by the GPU to this newer camera position "

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/reflex-2-even-lower...

Du får fortsätta läsa

"When Frame Warp shifts the game pixels, small holes in the image are created where the change in camera position reveals new parts of the game scene. Through our research, NVIDIA has developed a latency-optimized predictive rendering algorithm that uses camera, color and depth data from prior frames to in-paint these holes accurately. Players see the rendered frame with an updated camera perspective and without holes, reducing latency for any actions that shift the in-game camera. This helps players aim better, track enemies more precisely, and hit more shots."

Som sagt data från tidigare frames som används för att rätta till felen i den "fejkade" bilden från frame warp. "Queue" är fortfarande tom för att minska latens, precis som i tidigare reflex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Du får fortsätta läsa

"When Frame Warp shifts the game pixels, small holes in the image are created where the change in camera position reveals new parts of the game scene. Through our research, NVIDIA has developed a latency-optimized predictive rendering algorithm that uses camera, color and depth data from prior frames to in-paint these holes accurately. Players see the rendered frame with an updated camera perspective and without holes, reducing latency for any actions that shift the in-game camera. This helps players aim better, track enemies more precisely, and hit more shots."

Som sagt data från tidigare frames som används för att rätta till felen i den "fejkade" bilden från frame warp. "Queue" är fortfarande tom för att minska latens, precis som i tidigare reflex.

Jo men frame gen skapar ju en frame mellan frame A och B. Där B är den som sitter i que?
Frame warp skapar ju bara rätt rörelse med korrekt input delay mellan A och B frame mot din input med vanlig input delay?

Visa signatur

Permalänk

Ser gärna att ni har med både en test-loop från DCS och FS2024.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Jo men frame gen skapar ju en frame mellan frame A och B. Där B är den som sitter i que?
Frame warp skapar ju bara rätt rörelse med korrekt input delay mellan A och B frame mot din input med vanlig input delay?

Det stämmer att FG skapar en frame mellan A och B men det har ju inget med reflex/reflex 2 att göra. Reflex är en fristående teknik. Sen att FG kräver reflex för att latensen skulle bli sjukt dålig annars är en annan sak.

Men låter som du är inne på rätt spår, tyckte det lät märkligt när du nämde att frame warp och in-paint var baserat på en framtida frame bara.

Nvidia reflex generar inga frames?
om du tänker på Frame warp så läser den av framtida frames för att hjälpa flytta din rörelse korrekt.
Om den känner av input efter 20ms så är det rätt input delay.

Permalänk
Medlem

Så funkar inte verkligheten tyvär. Reflex genererar en fejkframe baserad på din input och all annan dlss ai magi innan den riktiga rutan är renderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så funkar inte verkligheten tyvär. Reflex genererar en fejkframe baserad på din input och all annan dlss ai magi innan den riktiga rutan är renderad.

All info för nästa frame finns ju redan...
reflex generar inga frames? Då du kan använda reflex utan dlss FG...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

All info för nästa frame finns ju redan...
reflex generar inga frames? Då du kan använda reflex utan dlss FG...

All info finns för nästa frame men tyvär renderas den inte på 0ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

All info finns för nästa frame men tyvär renderas den inte på 0ms.

Yes och den informationen används för att göra framen i mellan och frame warp använder samma för att flytta musen I korrektare input delay

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hznn:

Gillar att 3080 ligger bättre till än 4070 på prestanda index i 1440p 😆

Det gör det även i gamla indexet. I 1440p är det 128 mot 126 med fördel 3080. I 4K är skillnaden större med 133 mot 124 med fördel 3080.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Yes och den informationen används för att göra framen i mellan och frame warp använder samma för att flytta musen I korrektare input delay

Du pratar i cirklar. Tekniken mergar in senaste inputen i en redan färdig frame. Det blir inte en korrekt renderad frame = fejkframe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du pratar i cirklar. Tekniken mergar in senaste inputen i en redan färdig frame. Det blir inte en korrekt renderad frame = fejkframe.

Alltså nvidia reflex renderar ingenting....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså nvidia reflex renderar ingenting....

Ok,

Kolla den här länken om du är intresserad av tekniken.
https://youtu.be/uyxXRXDtcPA?si=6AAEe0xBoE44xFnY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok,

Kolla den här länken om du är intresserad av tekniken.
https://youtu.be/uyxXRXDtcPA?si=6AAEe0xBoE44xFnY

Yes och det är dlss 4 😊
Nvidia reflex är något du kan använda utan dlss ... Den är något som hjälper cpu

Edit 2
I din videoLänk har du time stamp för reflex 2 och där säger dem att den enbart jämför frame A och B och flyttar, om någon rörelse skett och flyttar musen korrekt

Fel ord
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testar ni korten redan eller måste man vänta tills den 30e?
EDIT: ChatGPT sa att ni får vänta tills den 24, snart där!!!

Permalänk
Medlem

Yes och det är dlss 4 😊
Nvidia reflex är något du kan använda utan dlss ... Den är något som hjälper cpu

Edit 2
I din videoLänk har du time stamp för reflex 2 och där säger dem att den enbart jämför frame A och B och flyttar, om någon rörelse skett och flyttar musen korrekt

Är det någon stamp iblänken så är det en omedveten. Lyssna noga några gånger till så förklarar han tekniken och hur bilden genereras med ai och även vilka defekter det leder till. Jag pratar naturligtvis om dom nya funktionerna som kommer hur kan det ha undgått dig?............................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är det någon stamp iblänken så är det en omedveten. Lyssna noga några gånger till så förklarar han tekniken och hur bilden genereras med ai och även vilka defekter det leder till. Jag pratar naturligtvis om dom nya funktionerna som kommer hur kan det ha undgått dig?............................

Jag och @anden55 har ju diskuterat nvidia reflex 2 och hur vi uppfattar Frame warp. Detta är något som reducerar input latency.

Jag gissar du menar MFG som skapar 4x fler frames ur A+B frame?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag och @anden55 har ju diskuterat nvidia reflex 2 och hur vi uppfattar Frame warp. Detta är något som reducerar input latency.

Jag gissar du menar MFG som skapar 4x fler frames ur A+B frame?

Jag menar inte mfg och jag vet att det reducerar latency genom att visa en fejkframe med eller utan dlss/fg. Läs min första post som du kommenterade. Förhoppningsvis blir inte artefakterna besvärande men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag menar inte mfg och jag vet att det reducerar latency genom att visa en fejkframe med eller utan dlss/fg. Läs min första post som du kommenterade. Förhoppningsvis blir inte artefakterna besvärande men vi får se.

Alltså i din länk runt 17min

Så förklarar han hur den fungerar, inga nya frames skapas från nvidia reflex 2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Jag hade inte koll på att Radeon 7900 xtx står sig så bra mot ett RTX 4080.

Ja, bara för att Nvidias toppkort krossar AMDs toppkort är det lätt att tappa perspektivet på vad det är man faktiskt jämför

Att jämföra jämföra krona mot krona eller watt mot watt är ju mycket mer intressant liksom. Men det är lätt att AMD-korten försvinner lite.

Och på tal om det så saknar jag ju effektmätningen i de här testerna, men de kommer väl när det är relevant.

Permalänk
Medlem

Alltså i din länk runt 17min <Uppladdad bildlänk>
Så förklarar han hur den fungerar, inga nya frames skapas från nvidia reflex 2

Jag förstår inte hur du tänker men det spelar ingen roll vi behöver inte snurra runt mer.

Reflex 2 (kalla det vad du vill) skapar en ny fejkframe från en färdigrenderad frame och inputdata från en kommande frame, fel som uppstår lagas/förebyggs enligt dlss/fg algoritmer. Mer än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag förstår inte hur du tänker men det spelar ingen roll vi behöver inte snurra runt mer.

Reflex 2 (kalla det vad du vill) skapar en ny fejkframe från en färdigrenderad frame och inputdata från en kommande frame, fel som uppstår lagas/förebyggs enligt dlss/fg algoritmer. Mer än så är det inte.

"This is exactly what NVIDIA Reflex 2's Frame Warp tech does. As a frame is being rendered by the GPU, the CPU calculates the camera position of the next frame in the pipeline based on the player's input. Frame Warp samples the new camera position from the CPU and warps the frame rendered by the GPU to the newer camera position , doing so at the very last moment to ensure the latest input is shown on screen. "
Ingen frame har renderats av något annat än gpu , varken falsk eller av reflex. Den enbart korrigerar kamerans position med hjälp av cpus information så i den nya bilden genereras av gpu korrekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"This is exactly what NVIDIA Reflex 2's Frame Warp tech does. As a frame is being rendered by the GPU, the CPU calculates the camera position of the next frame in the pipeline based on the player's input. Frame Warp samples the new camera position from the CPU and warps the frame rendered by the GPU to the newer camera position , doing so at the very last moment to ensure the latest input is shown on screen. "
Ingen frame har renderats av något annat än gpu , varken falsk eller av reflex. Den enbart korrigerar kamerans position med hjälp av cpus information så i den nya bilden genereras av gpu korrekt

Givetvis är det gpun som renderar och jo den är falsk eftersom den har defekter som den färdiga framen inte skulle haft. Åter igen så ger dom exempel på defekter i filmen, nu tackar jag för mig om du inte har annat att ta upp.

Permalänk
Medlem

Tjaa, en 290 (33% ger 293) poäng kan det nog bli iaf.
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-5090-3dmark-pe...

Permalänk
Medlem

Säg att kameran flyttas runt en stolpe, då saknas informationen om vad som är bakom stolpen, det fylls i med ai och annat, så hela bildrutan är förvrängd och delar är helt påhittade. Om den är ’riktig’ eller inte lägger jag mig inte i, men det mesta som visas är verkligen inte vanlig rendering utan postprocess på en vanlig renderad bildruta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Säg att kameran flyttas runt en stolpe, då saknas informationen om vad som är bakom stolpen, det fylls i med ai och annat, så hela bildrutan är förvrängd och delar är helt påhittade. Om den är ’riktig’ eller inte lägger jag mig inte i, men det mesta som visas är verkligen inte vanlig rendering utan postprocess på en vanlig renderad bildruta

Ja exakt det är en post process. Men den skapar inte en ny frame. Den samplar nuvarande och den kommande och ändrar skillnaden om jag förstår deras mumbo jumbo ihop med din input på skärmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja exakt det är en post process. Men den skapar inte en ny frame. Den samplar nuvarande och den kommande och ändrar skillnaden om jag förstår deras mumbo jumbo ihop med din input på skärmen

Ja, men det är en förvrängd frame med massa ’fyllda’ hål i (i vissa fall), dessa fyllningar är definitivt ’fake-aktiga’ i alla fall

Tog en stund att hitta:

Finns också andra videos