5080 modeller, vilka bör man helst köpa?

Permalänk

5080 modeller, vilka bör man helst köpa?

Tjena

Behöver uppgradera från 2070S och tänkte det var dags att spendera för ett 5080, fast har dessvärre ingen vidare bra koll på tillverkare och dess för- och nackdelar. Inte blivit klokare genom att googla runt heller. Är de billigaste som Prime OC / Windforce 3 OC /ZOTAC Solid prisvärda eller vore det bättre att lägga lite extra, isåfall vilket? Skulle uppskattas om någon kan ge en rimlig lista!

Permalänk
Medlem

Ligger i samma tankar här. Som jag förstår det innebär lägga extra mest att kylningen blir bättre och kanske lite OC men frågan är om det är någon märkbar skillnad. För min del går jag nog på en balans mellan estetik och pris då jag har fönsterchassi.

Permalänk
Medlem

Om ljudnivån är viktig för dig kan det vara värt att betala extra för en överdimensionerad kylare.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är en rätt diger lista du efterfrågar. Någon god samarit på Reddit försökte sig på att reda i olika modeller från olika tillverkare för ett par år sen, men det är mest för att få ordning på namnet på de olika modellerna (som var relevanta då), och hur de förhåller sig till varandra. Jag har kört med Ventus-kort från MSI och TUF Gaming från Asus, och de har varit tysta och stabila. Sen har jag haft ett par, tre Windforce- och Eagle-kort från Gigabyte, och de korten tycker jag för onödigt mycket oväsen.

Jag skulle säga att det är rätt hugget som stucket vad du väljer, när allt kommer omkring. Skillnaden mellan det billigare 5080 och dyraste 5080 är det estetiska, hur stor och/eller bra kylarlösningen samt hur högt klockfrekvenserna eventuellt är ställda out of the box. Det översätts egentligen bara till hur flashigt kortet ser ut (med RGB och led-lister och annat bling), hur mycket det låter när man spelar och några enstaka bildrutors skillnad i praktiken.

Om du värdesätter låg ljudvolym, välj kanske inte de billigaste tvåfläktskorten. Om du inte har fönstersida på datorn, blås inte massa tusenlappar på RGB som du ändå inte kan se. Det är lite knepigt att rekommendera nåt bergssäkert vad gäller kort som ännu inte är lanserade och testade, men du kan ju kika på en sån här video med en rundown av olika modeller av RTX 4080 för att få en känsla för vad som blev sagt om dem.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Om ljudnivån är viktig för dig kan det vara värt att betala extra för en överdimensionerad kylare.

Jo ljudnivån är förvisso viktig och överdimensionerade kylare finns då i alla OC kort om jag har tolkat rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackmyran:

Jo ljudnivån är förvisso viktig och överdimensionerade kylare finns då i alla OC kort om jag har tolkat rätt?

Tänker mer att "överdimensionerad kylare" tydligast brukar indikeras av fysisk storlek. Men behöver ju verifieras i någon recension eller liknande att det faktiskt är en vettig kyllösning.

"OC"-kort är ju i grund och botten att kortets firmware har lite andra standardinställningar. Det KAN ju kombineras med en bättre kylare, men det kan ju också vara att man nallat mer på marginalerna och kanske bara har ett varmare och ljudligare kort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är en rätt diger lista du efterfrågar. Någon god samarit på Reddit försökte sig på att reda i olika modeller från olika tillverkare för ett par år sen, men det är mest för att få ordning på namnet på de olika modellerna (som var relevanta då), och hur de förhåller sig till varandra. Jag har kört med Ventus-kort från MSI och TUF Gaming från Asus, och de har varit tysta och stabila. Sen har jag haft ett par, tre Windforce- och Eagle-kort från Gigabyte, och de korten tycker jag för onödigt mycket oväsen.

Jag skulle säga att det är rätt hugget som stucket vad du väljer, när allt kommer omkring. Skillnaden mellan det billigare 5080 och dyraste 5080 är det estetiska, hur stor och/eller bra kylarlösningen samt hur högt klockfrekvenserna eventuellt är ställda out of the box. Det översätts egentligen bara till hur flashigt kortet ser ut (med RGB och led-lister och annat bling), hur mycket det låter när man spelar och några enstaka bildrutors skillnad i praktiken.

Om du värdesätter låg ljudvolym, välj kanske inte de billigaste tvåfläktskorten. Om du inte har fönstersida på datorn, blås inte massa tusenlappar på RGB som du ändå inte kan se. Det är lite knepigt att rekommendera nåt bergssäkert vad gäller kort som ännu inte är lanserade och testade, men du kan ju kika på en sån här video med en rundown av olika modeller av RTX 4080 för att få en känsla för vad som blev sagt om dem.

https://youtu.be/nPJR4LQ-IKc?si=odgtrUd4BO7DU4OC

Stort tack för ditt svar/info och i tillägg med videon verkar det vettigt att lägga det extra för Aero OC eller AUROS Master än de billigare alternativen. Generellt är jag inte brydd om det estetiska, så länge det håller sig tyst och fungerar bra

Permalänk
Medlem

Ska ni beställa nya 5000 serien på release dagen så får ni vara snabba. Det kommer vara brist i början har det skrivits om.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur löjligt överdimensionerade kylar a va för 4080 så spelar det nog ingen större roll. Sure 360 watt kontra 320 watt lär göra skillnad men inte tillräckligt för att nuvarande kylare ska påvärkar nämnvärt (under förutsättning att dom återanvänder samma kylare som på 4080)

Edit: här finns det lite siffror på några modeller att jämföra
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-su...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Den som är i lager!

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Går i tankarna på att gå till ITX formfaktor. Så ett kort som passar i ett ITX bygge är aktuellt (Fractal Era 2, Ncase M2). Synd att FE korten inte ser ut att fungera bra i ITX chassin baserat på hur kylaren är utformad. Trist, då det det verkar vara en bra designad kylare i övrigt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Går i tankarna på att gå till ITX formfaktor. Så ett kort som passar i ett ITX bygge är aktuellt (Fractal Era 2, Ncase M2). Synd att FE korten inte ser ut att fungera bra i ITX chassin baserat på hur kylaren är utformad. Trist, då det det verkar vara en bra designad kylare i övrigt.

5090 är det ENDA sff ready 5090 väl?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

5090 är det ENDA sff ready 5090 väl?

Storleksmässigt ja. Men kylaren är utformad så att luften blåser igenom kortet, så i många SFF chassin dumpar kylaren in varmluft som kan vara svår att ventilera ut. Gäller att välja chassi noggrant om man väljer ett FE kort. Vad jag sett verkar inte partnertillverkarna välja denna typ av kylare, utan mer traditionella modeller. Men nu spekulerar jag bara, vi får vänta på tester med FE och partnerkort kort i olika SFF chassin.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Är det idag embargot för 5080 är slut? Så man kan förvänta sig tester nu? Release är väl imorgon 🤨?

Permalänk
Skrivet av Wequ:

Är det idag embargot för 5080 är slut? Så man kan förvänta sig tester nu? Release är väl imorgon 🤨?

Ja kl 15

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Mest "bang for the buck" brukar vara alla modeller som säljs till eller nära msrp.

Astral, master och suprime kommer såklart att ha den svalaste och tystaste kylaren men frågan är om det är värt flera tusenlappar extra?

Om det är samma kylare till 5080 FE som 5090 FE så borde den vara intressant, om man nu lyckas få tag på en sån.

Men bäst är väl att hålla koll på tester som borde komma senare idag.

Kan vara värt att hålla koll på coilwine och powerlimit då det kan skilja mellan modellerna.
Att ha så hög maximal powerlimit är väl mest intressant om man är intresserad av överklockning.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]