Det är en rätt diger lista du efterfrågar. Någon god samarit på Reddit försökte sig på att reda i olika modeller från olika tillverkare för ett par år sen, men det är mest för att få ordning på namnet på de olika modellerna (som var relevanta då), och hur de förhåller sig till varandra. Jag har kört med Ventus-kort från MSI och TUF Gaming från Asus, och de har varit tysta och stabila. Sen har jag haft ett par, tre Windforce- och Eagle-kort från Gigabyte, och de korten tycker jag för onödigt mycket oväsen.
Jag skulle säga att det är rätt hugget som stucket vad du väljer, när allt kommer omkring. Skillnaden mellan det billigare 5080 och dyraste 5080 är det estetiska, hur stor och/eller bra kylarlösningen samt hur högt klockfrekvenserna eventuellt är ställda out of the box. Det översätts egentligen bara till hur flashigt kortet ser ut (med RGB och led-lister och annat bling), hur mycket det låter när man spelar och några enstaka bildrutors skillnad i praktiken.
Om du värdesätter låg ljudvolym, välj kanske inte de billigaste tvåfläktskorten. Om du inte har fönstersida på datorn, blås inte massa tusenlappar på RGB som du ändå inte kan se. Det är lite knepigt att rekommendera nåt bergssäkert vad gäller kort som ännu inte är lanserade och testade, men du kan ju kika på en sån här video med en rundown av olika modeller av RTX 4080 för att få en känsla för vad som blev sagt om dem.
https://youtu.be/nPJR4LQ-IKc?si=odgtrUd4BO7DU4OC