Bilistförbund vill se hårdare tag mot rattsurfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det handlar inte om distraherande, det handlar om att du inte har båda händerna fria att styra bilen med. Rattar du på ACn t.ex. så kan du när som hälst avbryta det och ge full fokus till körningen medans om du håller i en mobiltelefon så lär du isf. släppa den vilket dels de flesta inte vill och dels så kan den fara in i ratten eller ner till pedalerna och vara ivägen.

Om nu telefon är förbjudet så borde äta, dricka och allt annat också vara förbjudet. Löjlig lag.

Är lite det som är min poäng men vissa verkar misstolka.
Det är en tämligen otydlig lag med en del logiska kullerbyttor: Mycket som idag är lagligt att göra under körning borde med samma logik vara förbjudet.
- Ta upp en sak ur fickan? Lagligt.
- Ta upp en mobil (oavsett om det ringer eller ej) ur fickan? Olagligt.
- Sitta och pilla/stirra in i bilens infotainment-system? Lagligt.
- Sitta och äta samtidigt som du har 4 högljudda, distraherande personer i bilen? Lagligt.

Återigen, jag pratar inte om att *surfa* under körning (det ska 100% vara förbjudet, och bara jubelidioter gör det) och jag försöker inte rättfärdiga dåligt körbeteende, men bristen på logik är häpnadsväckande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det handlar inte om distraherande, det handlar om att du inte har båda händerna fria att styra bilen med. Rattar du på ACn t.ex. så kan du när som hälst avbryta det och ge full fokus till körningen medans om du håller i en mobiltelefon så lär du isf. släppa den vilket dels de flesta inte vill och dels så kan den fara in i ratten eller ner till pedalerna och vara ivägen.

Om nu telefon är förbjudet så borde äta, dricka och allt annat också vara förbjudet. Löjlig lag.

Handlar såklart främst om att du ser vägen och kan bromsa i tid om ett barn tex springer ut eller bilen framför tvärnitar. Därför infotainment system med enbart skärm inte längre ger full pott i NCAP(eller vad det heter).
I min bil kan jag ratta AC'n, äta mat och mycket annat medan jag har full koll på vägen samtidigt eftersom jag lätt känner mig fram vart sakerna är.

Åkte bakom en bmw där jag trodde föraren var full så jag var på väg att ringa polisen för han vinglade och var ute i grenen och ja över hela vägen så PANG! Han smäller rätt in i en refug, han slog nog sönder ganska många saker under bilen och fälgen lär inte varit fin efter det. Han fortsatte köra men efter det körde han exemplariskt.
Så ja det kan vara riktigt illa med dessa ratt surfare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det torde saknas underlag för detta påstående. Den svenska lagen infördes i två steg. Först var det distraktionen, men det blev för svårt att bevisa tyckte man, dvs inte tillräckligt många rattsurfare och SMS-banditer åkte dit. Då blev resultatet att man införde den nya varianten att man inte fick hålla i telefonen eller annan kommunikationsutrustning, eftersom det helt enkelt är enklare bevismässigt. I Sverige är lagen alltså ett resultat av oförmåga att sätta dit de riktiga idioterna med den äldre versionen och då sopade man med de som bara höll i telefonen och pratade i den för att göra det.

Länge stod Sverige emot när det gällde att införa en "mobilpratlag" eftersom det är samtalet, inte att man håller i telefonen när man pratar i den, som är den distraherande komponenten. Rattsurfandet är ett problem som främst kom till senare, även om det säkerligen skrevs ett och annat SMS på knapptelefoner, men det var ju inte tillnärmelsevis på den nivå som folks senare tillkomna socialamedierknarkarhjärnor.

Permalänk
Medlem

T9 va så jävla smidigt när man satt i bilen. Touch på mobil och kontrollpanel stjäl alldeles för mycket focus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att man inte får använda mobilen när bilen står still, t.ex. i en bilkö eller vid ett rödljus, är dock överdrivet. Det borde vara tillåtet.

Medans det är helt tillåtet att ha en 25" tv pch hålla på med under tiden man kör i 120km/h, ellet 4" för den delen, bara den är fast i bilen...
Även om jag förstår risken överlag så blir det så dumt med reglerna. Samtidigt är det störigt med folk som är distraktherade vid rödljus också, och stannar kvar när det blir grönt.

Tyvärr funkar heller inte sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Handlar såklart främst om att du ser vägen och kan bromsa i tid om ett barn tex springer ut eller bilen framför tvärnitar.

Och den fokusen/tiden har dom flesta inte med eller utan mobilsurf, värdelös lag. Folk kör i diket och det är helt uppenbart att dom haft en sån fart att dom inte ens kan hålla bilen på vägen men det blir ingenting av det, medans förlorar någon stackare lotteriet och blir random bötfälld 1500kr av en jätteduktig polis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det ringer, jag håller på att ta upp telefonen ur fickan och håller den i handen för att jag ska svara och sätta på högtalare.

Kan jag få böter för detta? För såvitt jag förstått kan jag det.
Polisen som ser mig fiddla med telefonen vet ju inte om jag surfar eller bara håller på att fiska upp telefonen.

Jag har monterat mobilhållare och stereo med handsfree i min bil från 1981. Inte svårt. Det finns liksom inga ursäkter till varför man ska hålla på och fippla med telefonen i handen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

T9 va så jävla smidigt när man satt i bilen. Touch på mobil och kontrollpanel stjäl alldeles för mycket focus.

Jo, jag kunde skriva SMS i princip utan att titta på telefonen, men det går rätt dåligt med pekskärmstelefonerna. Ibland är det till och med svårt om jag sitter på bussen för att fjädringen är gjord av hockeypuckar och gatorna ser ut som månens yta, vilket medför att det blir en slags övning i 4D.

Permalänk
Medlem

Kan ta två flugor i en smäll och förbjuda Epa/A-traktorer när man ändå håller på. 10/10 fall när någon sitter som stoppkloss i sin A-traktor så har de ansiktet nerkört i TikTok/Snapchat/Instagram eller vad nu dagens ungdomar föredrar att lägga sin tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jo, jag kunde skriva SMS i princip utan att titta på telefonen, men det går rätt dåligt med pekskärmstelefonerna. Ibland är det till och med svårt om jag sitter på bussen för att fjädringen är gjord av hockeypuckar och gatorna ser ut som månens yta så det är en slags övning i 4D.

Alla moderna mobiler kan läsa upp och diktera SMS. Varför man nu ska behöva skicka SMS när man kör...

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har monterat mobilhållare och stereo med handsfree i min bil från 1981. Inte svårt. Det finns liksom inga ursäkter till varför man ska hålla på och fippla med telefonen i handen.

Frågan är om det faktiskt är bättre? Ifall man behöver titta något på skärmen, eg. GPs, kan man med mobilen ha handen på ratten samtidigt och inte behöva flytta på blicken någon helt annanstans utan ser fortfarande vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det torde saknas underlag för detta påstående. Den svenska lagen infördes i två steg. Först var det distraktionen, men det blev för svårt att bevisa tyckte man, dvs inte tillräckligt många rattsurfare och SMS-banditer åkte dit. Då blev resultatet att man införde den nya varianten att man inte fick hålla i telefonen eller annan kommunikationsutrustning, eftersom det helt enkelt är enklare bevismässigt. I Sverige är lagen alltså ett resultat av oförmåga att sätta dit de riktiga idioterna med den äldre versionen och då sopade man med de som bara höll i telefonen och pratade i den för att göra det.

Länge stod Sverige emot när det gällde att införa en "mobilpratlag" eftersom det är samtalet, inte att man håller i telefonen när man pratar i den, som är den distraherande komponenten. Rattsurfandet är ett problem som främst kom till senare, även om det säkerligen skrevs ett och annat SMS på knapptelefoner, men det var ju inte tillnärmelsevis på den nivå som folks senare tillkomna socialamedierknarkarhjärnor.

Du blandar ihop begreppen. Telefontamtal har alltid varit 100% lagligt men inte att knappa på en telefon och senare inte att hålla i en telefon eftersom det första var svårbevisat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Återigen, jag pratar inte om att *surfa* under körning (det ska 100% vara förbjudet, och bara jubelidioter gör det) och jag försöker inte rättfärdiga dåligt körbeteende, men bristen på logik är häpnadsväckande.

Det är för att folk inte kan hantera logik. Försök förklara för en grupp människor hur de ska bete sig och 9 av 10 kommer vantolka dig. Säger man till dom: "du får inte hålla i mobilen när du kör en bil" så är det tillräckligt enkelt för att folk ska ha en liten chans att förstå vad som menas. Men jag skulle påstå att cirka 10% ÄNDÅ pillar på sina mobiler under körning (av vad jag ser med egna ögon).

Så uppenbarligen brister det på straff-ändan, d.v.s. risken att åka dit och vilket straff man får. Ge folk konsekvenser så kanske det blir skärpning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att folk som håller på, inte lär sig för 1500kr.
Borde vara som i Storbritanien. Det delas ut poäng med böterna.
När man sedan får ett brev från försäkringsbolaget som vill höja din premie med 20 lax för att dina poäng indikerar att du landar i en annan premie klass.
Och tillräkligt mycket poäng, så ryker lappen.
Tag en som aldrig blinkar. Polisen ser ut att skita i de flesta då bötes beloppet inte biter, det är inte värt deras tid. Men lägg på dimensionen med poäng...
Utebliven blinker, ett poäng. Tre sådana och försäkringspremien går upp. Ytterligare tre poäng och man tar bussen i tre månader.

För mobil i näven medans man kör, tre poäng direkt. Så man har en chans... Om man inte använt den på att inte blinka några gånger...

Poängen försvinner en per år, så 20 år gamla uteblivna blinkningar inte ligger en till last.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är för att folk inte kan hantera logik. Försök förklara för en grupp människor hur de ska bete sig och 9 av 10 kommer vantolka dig. Säger man till dom: "du får inte hålla i mobilen när du kör en bil" så är det tillräckligt enkelt för att folk ska förstå vad som menas. Men jag skulle påstå att cirka 10% ÄNDÅ pillar på sina mobiler under körning (av vad jag ser med egna ögon).

Så uppenbarligen brister det på straff-ändan, d.v.s. risken att åka dit och vilket straff man får. Ge folk konsekvenser så kanske det blir skärpning.

Du glömde en nolla tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Frågan är om det faktiskt är bättre? Ifall man behöver titta något på skärmen, eg. GPs, kan man med mobilen ha handen på ratten samtidigt och inte behöva flytta på blicken någon helt annanstans utan ser fortfarande vägen.

Va? Klart det är bättre att ha telefonen i en hållare och ha båda händerna fria? Du kan ha hålleren precis bredvid ratten om du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att man inte får använda mobilen när bilen står still, t.ex. i en bilkö eller vid ett rödljus, är dock överdrivet. Det borde vara tillåtet.

Håller definitivt inte med. Ska du pilla med telefonen så är det att svänga av och stanna någonstans. Det kan hända oväntade saker som kräver ens uppmärksamhet även vid rödljus och i köer.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Det är en bra poäng om att infotainment-system också är distraherande likt mobiler, men det skulle väl vara svårare att bötfälla för antar jag.

Det handlar ju om att en för stor del av ens uppmärksamhet avleds från bilkörandet. Att äta mat använder visserligen en hand, men det är långt ifrån lika farligt som en till ett antal extra sekunders reaktionstid om man inte är med på vad som händer omkring en.

Det är ingen jävla rättighet att köra bil, det är ett privilegium med tillhörande skyldigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte förbjudet att prata i telefon när man kör... Handsfree eller högtalartelefon är fullt lagligt att använda.

Handsfree är okej men du får fortfarande inte hålla i telefonen, oavsett om det är högtalare eller inte.

Får man ha mobil i bilen?
Ja, du får ha en mobil i bilen. Du får dock inte använda mobilen under körning genom att hålla den i handen. I enlighet med trafikförordningen ska du kunna ha en mobil fastmonterad, exempelvis för att kunna använda mobilen som en GPS. Om en mobil är fastmonterad får den inte störa din körning och utgöra en fara i trafiken.

Du får prata i bilen genom att använda din mobiltelefon tillsammans med handsfree eller hörlurar. Du får inte prata med mobilen i handen.

Källa:
https://brukarkort.se/boter-mobil-i-bil-detta-galler/

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Beslagta mobiltelefonen vid rattsurfande.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Någon som tar upp telefonen vid rödljuset är helt klart irriterande om de inte har stenkoll på ljuset samtidigt. Det största problemet är väl främst att man kanske missar inkommande blåljus och på så sätt inte underlättar deras framkomst i tid.

Kör man ett fordon framåt på allmän väg och har fokus på mobilen samtidigt, ser jag det som fullt rimligt att dra in körkortet. Det finns ingen anledning att göra det över huvud taget. Det är lika illa som att köra rattfull i min bok. Sen är det kanske inte rättvist om någon tar upp telefonen för att kolla notiser och lägger ner den direkt men åker för det.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hmmm, undrar varför... Vad är snittlönen i riksdagen nu igen?

Alldeles för hög..

Permalänk
Medlem

Koster 10k her i Norge. Ble nettopp økt. Synes det er helt greit jeg. Sitte å knappe på mobiltelefonen når man kjører er virkelig ikke OK.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Böter?

Tag ifrån personen sitt körkort istället så kanske man eventuellt lär sig.

Men det klart man ska inte hoppas på för mycket

Permalänk
Medlem

Härom morgonen när jag läste om en tragisk (alla är ju det) singelolycka med dödlig utgång på en relativt smal och lite kurvig väg,
tänkte direkt när jag såg att föraren var ung, kan detta vara någon som blivit störd av eller medvetet pillat med mobilen+

Undrar kan man se om föraren haft något för sej på mobilen?
Om ja, lagstifta då att alla försäkringsanspråk avslås!
Någon kanske börjar att tänka eller höjer sin risk benägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Beslagta mobiltelefonen vid rattsurfande.

Beslagta och förverka bilen! Win-Win, det var ändå mobilen som var det viktigaste för föraren.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är en tämligen otydlig lag med en del logiska kullerbyttor: Mycket som idag är lagligt att göra under körning borde med samma logik vara förbjudet.
- Sitta och äta samtidigt som du har 4 högljudda, distraherande personer i bilen? Lagligt.

Det finns ju en grundläggande lag som säger att du inte ska syssla med saker som distraherar dig vid körning. Om det distraherar dig om du håller på att pilla med infotainment under körning så ska du alltså inte göra det. Den grundläggande lagen borde ha täckt upp för att man inte fipplar med mobilen heller. Att det behövdes en separat lag för mobiltelefoner är rätt märkligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Det är absolut bättre utifrån perspektivet att bryta mot lagen (och därmed få böter) eller ej.

Det är straffbart att hålla telefonen i handen, att knappa på mobilen medan den är i en hållare är inte straffbart automatiskt på samma sätt, bara om det faktiskt påverkat hur du kör.

Det går ju annars att ha en mobilhållare som man enkelt ser utan att flytta blicken från vägen. Finns hållare för vindruta, fläktgaller eller instrumentpanel beroende på vad som passar bäst i ens bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej precis det är ju jävligt konstigt!
Byta rutt på bilens gps är ok, men att byta rutt på telefonen som sitter i en hållare på ungefär samma plats som bilens skärm är inte ok?

Sen såg kag att det kommenterades om att folk inte vill släppa telefonen om de behöver?! Vafan då är det ju inte telefonen som är problemet utan att personen har helt fel prioritering och inte ens skall sitta i en bil!

Varför hålla på med telefon eller inte. Plocka dem som kör som skit, oavsett telefon eller inte! En del har inga problem att hålla en telefon i handen och köra (om man tex glömde handsfreen). Andra klarar av att dricka vatten samtidigt som de kör. Andrar klarar inte av att köra även med båda händerna på ratten.

Är det olika bedömning på dessa?
Du missade att det slog om till grönt, stod kvar tills det blev rött igen. Sen vinglade du på vägen.

A) Jaha, ja men jag är du bara jävligt dålig på att köra bilså det är väl lugnt?

B) Jaha jag satt och testade deepseek och fastnade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej precis det är ju jävligt konstigt!
Byta rutt på bilens gps är ok, men att byta rutt på telefonen som sitter i en hållare på ungefär samma plats som bilens skärm är inte ok?

Sen såg kag att det kommenterades om att folk inte vill släppa telefonen om de behöver?! Vafan då är det ju inte telefonen som är problemet utan att personen har helt fel prioritering och inte ens skall sitta i en bil!

Varför hålla på med telefon eller inte. Plocka dem som kör som skit, oavsett telefon eller inte! En del har inga problem att hålla en telefon i handen och köra (om man tex glömde handsfreen). Andra klarar av att dricka vatten samtidigt som de kör. Andrar klarar inte av att köra även med båda händerna på ratten.

Är det olika bedömning på dessa?
Du missade att det slog om till grönt, stod kvar tills det blev rött igen. Sen vinglade du på vägen.

A) Jaha, ja men jag är du bara jävligt dålig på att köra bilså det är väl lugnt?

B) Jaha jag satt och testade deepseek och fastnade...

Nja, man kan ju argumentera för att det är olagligt att ändra rutt på GPS:en medan du kör även om den är inbyggd i bilen. Fast det blir mindre direkt än för samma företeelse med mobilen.

Gällande A) på slutet är det ju inte lagligt att köra bil om du inte kan behärska fordonet i trafiken, även om du råkar ha körkort.