Scalpers börjar sälja RTX 5000-kort till extrema priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Oavsett fler konton så har ju du samma personnummer, tradera/blocket rapporterar in din försäljning precis som ditt jobb rapporterar in ditt årsbesked till skatteverket

Nej, man har flera konton skapade av vänner/familj... för jag är tämligen säker på att man endast får ha ett konto per personnummer nu för tiden (Möjligtvis två, ett privat och ett för företag). För säljer man varor regelbundet skall det deklareras oavsett om värdet är högt eller lågt. Syftet är att visa att man inte köper och säljer vidare, dvs näringsverksamhet.

"Om du mer regelbundet köper in saker för att sälja dem vidare på olika loppisar och andra marknader så ska du skatta för inkomsten som inkomst av näringsverksamhet. Om du har näringsverksamhet är du som regel skyldig att redovisa moms."
"När ett företag säljer begagnade varor som köpts in från privatpersoner finns det i regel ingen ingående moms att dra av. Då kan momsen beräknas på vinstmarginalen (VMB). Vinstmarginalbeskattning kan även tillämpas på t.ex. konstverk, antikviteter och samlarföremål."

Kika t ex enbart på kategorin "gamingdatorer/stationära datorer" och se hur många "nybyggd dator" det finns... som består av gamla/begagnade delar... vars konton aldrig har köpt en enda datorkomponent på t ex Tradera. Men konstig nog sugs det mesta upp av diverse olika köpkonton... som aldrig säljer något... men har köpt flertalet varor i samma kategori. Tvivlar starkt på att så många vill ha datordelar hemma som skulle räcka till 20 datorer Sen att säljarna rätt ofta försöker få det att framstå som att de är företag etc (utan att vara det och således inte behöver stå för reklamationsrätten) för att få det att se "tryggare" ut även.
(Yepp, man har reklamationsrätt även på begagnade varor om man köper det av ett företag).

Nu lyckades detta bli ett sidospår, då det var närliggande HUR scalpers även "kan komma undan" beskattning eller få det att se ut som näringsverksamhet. Som jag nämnde tidigare, det finns "officiella sidor" som säljer scalpade biljetter... jag hyser starka tvivel på att de vare sig redovisar eller skattar på det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men det är fortfarande inga bevis om du nu inte har mail/filmer etc.... Eller reportage.
Är vad jag menar

Jag var inte ensam om att uppmärksamma det här på Sweclockers, men visst du vill ha saker som håller juridiskt i domstol.

Min poäng är iallafall att scalping förekommer i alla led, och jag tycker det är långt mycket värre när återförsäljare sysslar med det, på en systematisk nivå.
Så har väldigt svårt för människor som blir upprörda över när en privatperson gör, när dom är totalt blinda för vad många butiker pysslar med.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Satte kaffet i halsen imorse.. 55000kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av curage:

Satte kaffet i halsen imorse.. 55000kr..

<Uppladdad bildlänk>

This is sad.
Folk har för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

This is sad.
Folk har för mycket pengar.

Eller kanske snarare mer pengar än förstånd.

Permalänk

Tråden om 5090/5080 som aldrig tar slut men popcornet tar slut snart...

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Eller kanske snarare mer pengar än förstånd.

Scalpers...
Det är bristande tillgång... det är inte bara nördar som köper dyra GPU:er längre. Vi har fått konkurrens från hela MAG7 som har större kassor än någon kan begripa, inkl resterande 493 bolag från SP500 som också ska ha sina AI:n, och vi kan lägga till extremt stor del av Russell2000, t.ex biotech är AI det som kommer leda till majoriteten av genombrott och ny medicin. Det sjukaste är att man kan förmodligen lägga till exakt hela Dow Jones Industrial också... Atlas Copco och andra storbolag på den tech-tunna svenska börsen investerar tungt i AI.. i det fallet AMD som skulle sköta det lät det som. Det säger lite om hur extremt det är just nu. Tydligen har AlibabaExpress en bättre AI än Deepseek, som var bättre/kopia på ChatGPT. Ja ni hör själva... detta är kryptoboom x10000. Det är inte konstigt att det snålas med vram på konsumentkorten och att man pekar på 5090 som professionellt kort, för hur många 100gb är det på fina AI-kort nuförtiden? Många ska köra AI hemma också lokalt då blir det såklart 5090 om man inte har råd med en en riktig AI-burk för 3mkr t.ex https://smicro.eu/nvidia-gpu-baseboard-8-h200-liquid-cool-935...

Företagen har FOMO, och köper GPU:er nu utan att ha den minsta plan hur "AI" ska passa in i deras verksamhet. Det hör man på 90% av snacket - det är bara technobabble utan substans. Däremot så finns en tro på att det finns användning för AI vad man än sysslar med, att det faller på plats innan investeringen ens är på plats, och tittar jag på min egen produktivitet med hjälp av AI så är det förmodligen så. Jag har mångdubblat min produktivitet och samtidigt kvalitet på arbetet. Kunnat ta mig an saker som hade varit rätt tröga att börja med. Då har jag inte ens nästan ett av de yrkena där AI sägs boosta människors produktivitet mest, men ärligt talat tror jag bara att jag är en väldigt early adopter. Det är en revolution som pågår... sedan om AI inte scalar längre, så kommer det ändå leda till stora förändringar i samhället det vi har på plats idag bara med tanke på hur brett investeringarna skett.

Nvidia skänker i princip bort korten till gamers, och jag är förvånad att det faktiskt finns kort att köpa öht som i princip varenda människa har råd med... ja, om man sparar lite så är det faktiskt så för begagnatmarknaden är också extremt stark sedan kryptoboomen. Mellan serierna hinner du lätt spara ihop mellanskillnaden och ditt gamla kort säljer du på en dag .. de största speltillverkarna har inte råd att ha sitt toppfolk sitta tiotusentals mantimmar och tweaka, optimera osv vilket gör att 5090 redan idag är långt ifrån ett endgame-kort och man får förlita sig på både enorm rå kraft och saker som DLSS, till och med på flaggskeppsmodellerna. Vilket leder till att vi som mest vill lira något snyggt spel ännu inte bojkottat nvidia, och som jag försöker säga... det hade inte spelat någon roll just nu.

https://www.youtube.com/watch?v=3zdBHgquvDg - der8auer är nästan rätt på bollen här, men gällande scalpers har han 100% rätt och det är egentligen otroligt att inte fler inser att scalpers bara är ett symptom.

Enda han missar är att efterfrågan fortfarande är omättbar. Nvidia hade mättat marknaden om man kunnat. Det är ett företag som vill tjäna pengar och detta är inte optimalt. Vi är inte ens 10% av marknaden längre och krigar om några få kort.

Det fina är att ser det ut så här så kommer konkurrensen som ett brev på posten. Redan 60-serien tror jag Nvidia kommer ha tappat rätt mycket marknadsandelar om man inte lyckats förutspå vad konkurrenterna kommer komma med, som kommer vara likvärdigt och betydligt mer prisvärt.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/341372/660503936/msi-geforce-rtx...

Känner igen namnet. Är det inte en medlem på Swec?

Skönt att man slutat spela. Grafikkortsmarknaden har ju spårat. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

https://www.sweclockers.com/marknad/247700-rtx-5090-bytes-mot...

Skulle väl säga att det är en och samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Då var minnet korrekt.
Galna priser. Folk är definitivt inte fattiga i alla fall. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Då var minnet korrekt.
Galna priser. Folk är definitivt inte fattiga i alla fall. 😅

Det kanske blir denna Nvidia-release som stimulerar ekonomin ut ur lågkonjukturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

44k senaste bud och "reservationspris ej uppnått" 😅

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

44k senaste bud och "reservationspris ej uppnått" 😅

Den personen som har budat har budat på sig själv första bud givningen, skapa sitt konto i januari och inga omdöme.

Luktar egen bjudningar för höja priset. 🤣

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Snabbgross

Alla får handla på snabbgross.. jag gör det, men det kräver att man är medlem vilket kostar 300:- om året

Permalänk

Folk försöker med allt! tradera och blocket är fullt med scammers...bättre köpa direkt från butik kommer dyka upp fler kort snart.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

För en annan som aldrig är med i privatköp-svängen, vad händer här egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

<Uppladdad bildlänk>

🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Wedberg:

🤔

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Pris pumpning 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Alla får handla på snabbgross.. jag gör det, men det kräver att man är medlem vilket kostar 300:- om året

Det är Snabbgross Club du handlar på då

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt "scalper"-nivå på Alina, men nästan:

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC - 19990kr Slut

MSI GeForce RTX 5080 GAMING TRIO OC - 19990kr Slut

Permalänk
Skrivet av ipac:

<Uppladdad bildlänk>

Han budar up sig själv.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Han budar up sig själv.

Hade det inte varit enklare att lägga 55 papp direkt?

Permalänk
Skrivet av Lightsource:

Han budar up sig själv.

Eller kanske någon skambuddar för att ingen få köpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Eller kanske någon skambuddar för att ingen få köpa dem.

Hoppas de är trollkonton som gör de emot scalpers 😁

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Skrivet av ipac:

Hade det inte varit enklare att lägga 55 papp direkt?

Jo förvisso men de finns ingen logik bara girighet,,,flera "konton" budar upp priset i hopp om att baita nån....samma person ligger bakom samtliga konton i form vänner,släkt och familj et.c

Om de inte går hem behåller de bara kortet el prisdumpar.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Känns som någon/några budar upp korten utan någon avsikt att fullfölja auktionen. Hoppas ingen är desperat nog att betala över 60k för ett 5090..

Permalänk
Medlem

Jag tycker 12 000:- är absolut max vad ett grafikkort får kosta. Finns inget som skulle få mig att betala mer.

Visa signatur

OS:Windows 11 23H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5116|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe4|1 st Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Skrivet av Seloken:

Jag tycker 12 000:- är absolut max vad ett grafikkort får kosta. Finns inget som skulle få mig att betala mer.

Supply and demand😜

Allt går bara upp i pris grafikkort inkluderat man får se till sina behov först och främst sedan till pris/prestanda.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Tycker väl runt 6000:- kan räcka iofs...

Tro inte att jag är vettig i huvudet för det dock. För jag kan t.ex. säkert tänka mig att betala mer än så, per månad, på värdeminskning på bilarna.

För att inte tala om semesterkostnad, då är 6 papp per månad ingenting (det är iofs vettigt, ett jävla land vi bor i).

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ah shieet, here we go again....
Besviken att ingen klistrat in den bilden ☹️

Skrivet av Toya:

Den här lanseringen var utan tvekan en av de sämsta någonsin, särskilt hos Webhallen. När jag kontaktade kundservice fick jag veta att vissa produkter reserverats för "speciella kunder". Trots att jag varit medlem sedan de införde medlemskap fick jag varken någon notis eller information om detta. Jag har nu valt att avsluta mitt konto och kommer inte att handla där igen.

Fråga du inte va för slags kunder det rör sig om och om du kan bli en?

Skrivet av Tobbe_Man:

Finns några på Tradera som försöker sälja, skoj att se att dom lägger upp dom och höjer priserna hela tiden.
En som säljer ett Asus prime rtx 5080 för 21999, började på 18999 och har bytt annons några gånger.
Frågan är om någon verkligen köper de kortet för dom pengarna.

Direkt ti Skatteverket utan att inkassera 20K (sen finkan).

Skrivet av Alfred E Neuman:

Hejsan,
Såg nåt skoj på Ebay, scalping av scalpers typ, man får ett foto på ett graffe för 20K,
IF YOU ARE A HUMAN BUYER, PLEASE DO NOT PURCHASE. PLEASE READ THE DESCRIPTION CAREFULLY. DOING THIS TO TAKE A STAND AGAINST BOTS! SCALPER BOTS WELCOME! You will receive a photo of the RTX 5090. You will NOT receive the product. You will receive a piece of paper with an image of the graphics card. ALL SALES ARE FINAL. NO RETURNS. NO REFUNDS.
Mvh Alfred

En förebild! 🙂

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas ingen köper av scalpers. Då blir man en del av problemet.
Idag kan folk inte vänta på saker så troligen köper folk dessa.

Tänker direkt på Lyxfällan. Massa dyra, fina grejor och inget ekonomiskt sinne alls.

Skrivet av Blackfear:

Känns som att det kommer ta många månader innan jag kan köpa ett 5080 på NVIDIA:s sida, här står jag med en nybyggd dator utan kort i 😭😭

Du får köpa av en vanlig affär (eller öppna plånboken på vid gavel för scalpers).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]