Ny dator, lirar mest LoL, en del mer krävande emellanåt

Permalänk

Ny dator, lirar mest LoL, en del mer krävande emellanåt

Min nuvarande dator börjar kasta in handduken, så jag kollar efter ny. Spelar mest LoL så kraven på prestanda är väl inte skyhöga, men blir en del lite mer krävande spel emellanåt (nån shooter, eller nåt singelplayer spel, typ PoE, BG3, Factorio...)

Osäker på budget, men 20 kSEK kanske, kan nog kasta in lite mer om det ger rimlig uppgradering.

Också, har ett gammalt GTX 1060, kan jag avvakta med att köpa grafikkort och köra på mitt gamla tills de släpper nya nu framöver, eller passar inte i nya moderkort tro?

Så om någon kunde tipsa om inköp vore det uppskattat

Lade till sista meningen för att förtydliga vad jag var ute efter med tråden.
Permalänk

Har kollat runt lite i trådarna med liknande krav. Tänker mig nåt liknande nedan, är allt kompatibelt och/eller ser något dumt ut?

Också, kan jag avvakta med grafikkortet och köra med mitt gamla GTX 1060 tills det släpps nya grafikkort här i mars eller när det är, eller passar det inte?

Permalänk

@skitskraj:

Om målet är LoL så är cpu:n väldig overkill. Den är även i överkant i jämförelse med alla andra delar. Du kan spara in lite slantar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskraj:

Har kollat runt lite i trådarna med liknande krav. Tänker mig nåt liknande nedan, är allt kompatibelt och/eller ser något dumt ut?

https://komponentkoll.se/bild/QbQFv.png

Också, kan jag avvakta med grafikkortet och köra med mitt gamla GTX 1060 tills det släpps nya grafikkort här i mars eller när det är, eller passar det inte?

Det känns som du redan har "Nailat" bygget, bra val! det enda jag hade justerat är att byta till ett be quiet nätagg för 50kr mer som har ATX 3.1 istället för 3.0.

Om du har råd så kan du lika gärna köpa den bästa processorn så har du ett väldigt framtidssäkert bygge imo.

Permalänk

Tack för svaren. Tog och beställde allt utom grafikkortet, vad jag läst verkar det bakåtkompatibelt, så köper jag grafikkort när det släpps nya.
Blev annat nätagg dock ( https://www.webhallen.com/se/product/360707-ASUS-TUF-Gaming-8... ), för att få allt imorgon,