Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vad jag ogillar med icke-steam-spelaffärerna (Epic, gog osv) Att det inte finns något community, där man t.ex. kan prata med andra som ett specifikt spel, få hjälp osv.

GOG har ett forum.
Finns även en inofficiell öppen och en sluten officiell Discord server. (tror den öppna är inofficiell)...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

GOG har ett forum.
Finns även en inofficiell öppen och en sluten officiell Discord server. (tror den öppna är inofficiell)...

I klienten? Här ligger Steam ljusår före alla andra launchers/stores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

I klienten? Här ligger Steam ljusår före alla andra launchers/stores.

Tror det går att komma åt via klienten. Annars finns det via webbsidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tror det går att komma åt via klienten. Annars finns det via webbsidan.

Det gör det inte.

Jämför steam med gog/epic, så är steam fortfarande ljusår före. epic/gog är bara rena launchers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det gör det inte.

Jämför steam med gog/epic, så är steam fortfarande ljusår före. epic/gog är bara rena launchers.

Var tvungen att dubbelkolla nu. Det går att komma till forumet i Galaxy om man klickar på forumlänken på en spelsida i butiken.
Galaxy har inte alla funktioner som Steam har, men det är inte bara en launcher. Det finns achievements, en vänchatt, en dold forumfunktion och man kan köpa spel direkt från klienten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens Fynd-tråden är på en all-time low nivå kan jag tycka.

Känslan är att 90% består av "Fyndvaror", bärbara datorer och annat "skräp".
Ja, jag förstår att definitionen av fynd är otroligt subjektiv men sedan ~årsskiftet har nivån varit botten.

#gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, jag förstår att definitionen av fynd är otroligt subjektiv men sedan ~årsskiftet har nivån varit botten.

#gubbe

Vad är ett tillräckligt bra tips då? Nåt DU är intresserad av, eller finns det en aningen bredare definition?
Inga fyndvaror, eller bärbara datorer, har vi klurat ut hittills.

Finns förövrigt en kopplad tråd för kommentarer/diskussioner rörande "tipsen", om du har nåt mer specifikt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

@mrTLU: Som sagt, det är ganska subjektivt men mer en allmän känsla som jag ville skriva av mig kring.

Ytterligare en spaning är att det kommer ganska många inlägg / frekvens från ett fåtal medlemmar och "kvantitet" premieras från dessa vs "kvalitetstips". Ja, man kan "scrolla" vidare men inte riktigt poängen.

Det är en bra tråd men blivit urvattnad kanske jag försöker uttrycka.

"Finns förövrigt en kopplad tråd för kommentarer/diskussioner rörande "tipsen", om du har nåt mer specifikt."

Det vet jag och sådana här diskussioner blossar upp från och till där men tas bort då de ej har med själva fynden att göra så därav gnäll-inlägget här. Hoppas OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@mrTLU: Som sagt, det är ganska subjektivt men mer en allmän känsla som jag ville skriva av mig kring.

Ytterligare en spaning är att det kommer ganska många inlägg / frekvens från ett fåtal medlemmar och "kvantitet" premieras från dessa vs "kvalitetstips". Ja, man kan "scrolla" vidare men inte riktigt poängen.

Det är en bra tråd men blivit urvattnad kanske jag försöker uttrycka.

"Finns förövrigt en kopplad tråd för kommentarer/diskussioner rörande "tipsen", om du har nåt mer specifikt."

Det vet jag och sådana här diskussioner blossar upp från och till där men tas bort då de ej har med själva fynden att göra så därav gnäll-inlägget här. Hoppas OK?

Gnäll på, jag gnäller själv så!

Lilla bekymret är kanske just att det bara är några som postar allt i tråden. Misstänker att det begränsar källan för tipsen rätt rejält.

Mer specifikt, gissar jag att dessa personer hittar sina tips på samma ställen hela tiden, och dessa är kanske inte de mest varierande ställen heller. Vilket får till följd att de enda tipsen man ser, är de från ett fåtal personer som är inne på sina fåtal favoritställen. Därför ser man sällan nånting annat än dator-relaterat, mobil-relaterat eller audio/video-relaterat...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

#gubbe

Jag tycker att det borde finnas en separat dagens fynd-tråd för nya produkter och en för returnerade produkter som säljs som fyndvaror i enstaka exemplar.
Men det har diskuterats förut och moderatorerna har inte velat skilja på dessa kategorier. Fyndvarorna ger upphov till onödigt många diskussioner i förhållande till hur många exemplar (nästan alltid ett enda) som tipset avser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du behöver inte ursäkta dig … Det här ÄR en gnälltråd!

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vilken vacker tråd. Jag behöver också ventilera.

1. Folk som parkerar på familjeparkering utan att ha barn med sig. Är det så förbannat svårt att stå 5 meter längre bort så att barnen kan bli lite säkrare? En sån gubbe sa jag till och frågade om han inte kan läsa, han såg ut som ett frågetecken i chock.

familjeparkering är nåt butikerna/galleriorna hittat på, tror knappast det är olagligt att parkera där för andra, som på handikapplatserna. Är ungarna så svaga i benen att de inte orkar gå några meter till verkligen? vore lämpligare om det fanns pensionärsplatser isf.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

I tolv år har jag väntat på att Nine Inch Nails skall återvända till Stockholm, men det bästa de kunde erbjuda är en lerig åker i Roskilde. För bövelen.

Vi försöker igen nästa decennium.

Permalänk
Medlem

Vill gnälla på att 200gram Marabou choklad numera kostar nästan 40kr. Känns som det va ganska nyss det kosta typ 18kr.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sauerkraut:

familjeparkering är nåt butikerna/galleriorna hittat på, tror knappast det är olagligt att parkera där för andra, som på handikapplatserna. Är ungarna så svaga i benen att de inte orkar gå några meter till verkligen? vore lämpligare om det fanns pensionärsplatser isf.

Det har väl ingenting med lagligt regelverk att göra utan om vad fastighetsägare har för regler på sin parkeringsplats. Familjeparkering ligger ofta inte närmast entrén men har större parkeringsrutor anpassade för barnfamiljer.
Vad säger du om handikapparkering, lata invalider?
Jag kan tipsa om färdtjänst om benen är krumma.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sauerkraut:

Familjeparkering handlar inte så mycket om att barnen inte orkar gå, utan om att det rent generellt är en jättedålig idé när en massa knattar springer omkring bland bilarna på parkeringen. Kan djurtransporten då istället parkeras nära ingången har man reducerat olycksrisken ganska rejält.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Vill gnälla på att 200gram Marabou choklad numera kostar nästan 40kr. Känns som det va ganska nyss det kosta typ 18kr.

Det är nästan nyss den kostade 2:50, och vägde 250 g. Då hette det "Familjekaka", för att den skulle räcka till hela familjen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Det är nästan nyss den kostade 2:50, och vägde 250 g. Då hette det "Familjekaka", för att den skulle räcka till hela familjen!

Ungefär samtida med att godis gick att köpat till ett styckepris på 5 öre ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

de där goa kolorna va? fyrkantiga och platta med papper över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sauerkraut:

de där goa kolorna va? fyrkantiga och platta med papper över

Mmm. 2 öres..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ungefär. Och en storstrut kostade 1-. Men jag hade 1:50 i veckopeng, så allt är relativt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Ungefär. Och en storstrut kostade 1-. Men jag hade 1:50 i veckopeng, så allt är relativt!

Inte att glömma ettöres harpluttar.
Vi gick in hos en snål handlare och betalade 50 öre, han räknade dom en och en.

Permalänk
Medlem

"Tävlings"cyklister (gärna medelålders män i lycra och skägg) som till varje pris måste köra om i full fart, 3 cm från min 7 åring, som kunde ha vinglat till några cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Familjeparkering handlar inte så mycket om att barnen inte orkar gå, utan om att det rent generellt är en jättedålig idé när en massa knattar springer omkring bland bilarna på parkeringen. Kan djurtransporten då istället parkeras nära ingången har man reducerat olycksrisken ganska rejält.

Det kan dessutom vara ganska trångt att böka in ett barn i en bilbarnstol så det är bra med lite bredare parkeringsplatser.

På "min" Ica Maxi var familjeparkeringarna ofta belamrade av Teslor och BMW, utan bilbarnstolar. Sedan byggdes laddstationer för Tesla på en stor del av parkeringen och då slapp vi Teslorna på familjerparkeringen, men därefter gjordes de om till vanliga parkeringsplatser eftersom det var så ont om parkeringsplatser pga alla laddstationer. Tror jag. Coop har 6 familjeparkeringar, de tre lättillgängliga brukar belamras av dyra bilar vars ägare hastar in till systembolaget. Nej, det är väl inte olagligt att parkera på familjeparkeringar även om man åker ensam i bilen, men jag tycker ändå det är respektlöst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nya trenden att man ska måste ladda ner hela spelet varje gång det kommer en uppdatering. Helt galet med 105 gb patchar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Nej, den kostade 1.20:- och jag hade 1 kr i veckopeng. Det var ett riktigt lidande.

Permalänk
Skrivet av Mauk:

Det har väl ingenting med lagligt regelverk att göra utan om vad fastighetsägare har för regler på sin parkeringsplats. Familjeparkering ligger ofta inte närmast entrén men har större parkeringsrutor anpassade för barnfamiljer.
Vad säger du om handikapparkering, lata invalider?
Jag kan tipsa om färdtjänst om benen är krumma.

Man kommer ändå inte få böter av att stå där. Alla har nån form av familj, sen om den är med i bilen eller inte är en annan sak. Handikapparkering kräver tillstånd, det krävs inte för familjeparkering. Lata och feta barn kan gott gå lite längre.

Permalänk

Mesiga småbarnspappor som inte sätter gränser för barnen, och mest svansar runt kring sambon, livrädda för att inte visa tillräcklig empati för barnen som kan uppfattas som kallt. Va en man istället för en vänstertoffel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sauerkraut:

Det är endast för lata vuxna som inte orkar gå.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Folk som på riktigt tror att män som tar hand om sina barn eller visar lite empati för sin familj på något sätt är veka och tofflade ^^

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar