Tävla och vinn ett Geforce RTX 5080 från Asus

Permalänk
Medlem

Vore ju så jäääkla coolt!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Riktigt maffigt kort. Gillar att de prövade en ny design denna gång!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Som vanligt har man en fördel att kunna vinna något om man redan äger en kopia av det.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Får man 1 års hemförsäkring bundlat med vinsten ?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av str8forthakill:

Räknas skärmens strömförbrukning med? Eller bara testriggen i sig?

Endast testriggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Endast testriggen!

Kanske bör uppdatera och förtydliga utslagsfrågan då. Jag gav i alla fall två svar, 1 med skärm inräknat och 1 utan skärmen 🤷

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara utslagsfrågan mer för någon som inte är så kunnig? Fattar inte riktigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle L:

Kan någon förklara utslagsfrågan mer för någon som inte är så kunnig? Fattar inte riktigt :/

Sweclockers test av 5090 testades med ett verktyg som visar förbrukning av endast grafikkortet.
Nu har de ökat power limiten och mätt från väggen, det inkluderar då cpu och annat som är i datorn.
Så i 3dmark hur mycket TROR du datorn drog när de testade?
Sweclockers har förr testat strömförbrukningen från väggen vid grafikkorts tester men det är tydligare när det bara är grafikkortet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Oavsett vad Testlabbet Effektmax är så skulle jag vilja se hur era kablar hanterar det.

/Icenova

Permalänk

Överanalyserade utslagsfrågan och kom fram till ett väldigt specifikt effektvärde. Håller tummarna, kanske blir det dags för en upgrade.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Överanalyserade utslagsfrågan och kom fram till ett väldigt specifikt effektvärde. Håller tummarna, kanske blir det dags för en upgrade.

Det är oftast vi som är sjukt så inåt helvete långt borta från det riktiga svaret

Permalänk
Medlem

Om man mot all förmodan vinner, så kommer jag känna tvången att uppgradera allt annat i burken

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk

Kollade inte upp så noga och valde fel antal fläktar, hehe men man kanske inte behöver alla rätt för att vinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej en bit bort från mina 1354 watt xD

För min del så vinner jag ändå aldrig något så kanske är lika bra så slipper man hoppas i onödan ^^

Skrivet av norrby89:

Ja original frågan, inte nuvarande frågan, den är nog närmare typ 700-800 watt som max.

Skrivet av krEJZi:

Om man nu inte räknar med spikar.. Igors lab mätte ju spikar upp mot 900w

Det är ju en kuggfråga. Strömbudget härleder svaret till ström/ampere och inte watt. Ni kommer väl ihåg högstadie-matematiken? P=I X U
I = P/U. Dvs svaret bör inte vara 500-600 A 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det är ju en kuggfråga. Strömbudget härleder svaret till ström/ampere och inte watt. Ni kommer väl ihåg högstadie-matematiken? P=I X U
I = P/U. Dvs svaret bör inte vara 500-600 A 😁

Well strömbudget när det kommer till grafikkort är samma sak som effekt då spänningen är konstant, så 600 watt eller 50 ampere bör inte spela någon roll då dom i sammanhanget är samma resultat. Sen när det kommer till strömbudget så refereras det ofta till effekt och inte ström just då spenningen är konstant och fler förstår att 600 watt är mycket medans många inte har en blekaste aning om 50 ampere är mycket eller lite

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevenbivenh:

Kollade inte upp så noga och valde fel antal fläktar, hehe men man kanske inte behöver alla rätt för att vinna

Haha vadfan är det för jävla design, ja den har nog tagit många av oss som bara tittar på framsidan 🍻

. Får se hur nära min gissning på 773 watt är när vinnaren (garanterat inte jag) utannonseras

Permalänk
Medlem

Alltså, utslagsfrågan 🤔

Seglade runt på världsvidanätet för att hitta vilken riktning watt antalet kunde eventuellt peka mot.
Helt omöjligt att veta.
Alla dessa sajter som testat det nya kortet visade otroligt varierande resultat.
Nu ville jag såklart inte ha ett resultat kopplat till något spel utan till någon syntetisk test, gärna med ett test med 3DMark.
Glöm det.
Ingen nämner strömförbrukningen under dessa syntetiska tester.
Hittade bara en som nämde total strömförbrukning fast med en annan typ av syntetiskt test, hoppas det inte var fuskpäls.

Så detta är verkligen en gissningslek, så...
Må bäste gissare vinna 🏆

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well strömbudget när det kommer till grafikkort är samma sak som effekt då spänningen är konstant, så 600 watt eller 50 ampere bör inte spela någon roll då dom i sammanhanget är samma resultat. Sen när det kommer till strömbudget så refereras det ofta till effekt och inte ström just då spenningen är konstant och fler förstår att 600 watt är mycket medans många inte har en blekaste aning om 50 ampere är mycket eller lite

Jepp, det är också därför som skiljefrågan var såpass spot on. Lätt å räkna om till ström(A), men det lär ju gallra bort en hel del som svarat svaret i effekt 😊
Sen kan man ju undra hur de mätt svaret. Tänker direkt på en ampere-tång som man sätter runt kablaget och sedan får du strömmen digitalt via display 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Discord:

Permalänk
Medlem

Lycka till allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jepp, det är också därför som skiljefrågan var såpass spot on. Lätt å räkna om till ström(A), men det lär ju gallra bort en hel del som svarat svaret i effekt 😊
Sen kan man ju undra hur de mätt svaret. Tänker direkt på en ampere-tång som man sätter runt kablaget och sedan får du strömmen digitalt via display 🙂

Man möter i watt , som alla deras tidigare tester för strömbudget. Tror inte de mäter VA

Här är deras bild vid förbrukning test

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hoppas min fina gissning var rätt. Hade behövt uppgradera. När annonseras vinnaren?....you know utifall man ska fundera på att försöka få ett av launch price korten eller vinna.
Tävlingen avslutas den 19e och 5070 ti börjar säljas kl 15 dagen efter...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte skriva nån på näsan här. Man brukar göra det ja, men inget styrker den tesen i frågan. Du kanake har rätt, men jag hade nog valt att skriva både och för säkerhets skull. Det är ju trots allt en skiljefråga 😉

Visa signatur

Discord:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vill inte skriva nån på näsan här. Man brukar göra det ja, men inget styrker den tesen i frågan. Du kanake har rätt, men jag hade nog valt att skriva både och för säkerhets skull. Det är ju trots allt en skiljefråga 😉

Ampere blir ju dock väldigt klumpigt då det krävs flera decimaler så då måste ju folk hålla på att skriva 20 decimaler för att få med allt.

Säg 634W är ju 2, och sen 18 decimaler

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

vilket av 3dmark testerna ? 4k eller 1440p? de drar ju olika i dom beroende på hur mkt cpun måste jobba

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

vilket av 3dmark testerna ? 4k eller 1440p? de drar ju olika i dom beroende på hur mkt cpun måste jobba

Frågan är högst uppmätta, så det spelar väl mindre roll vilket test?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Frågan är högst uppmätta, så det spelar väl mindre roll vilket test?

ah true. missade det.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ampere blir ju dock väldigt klumpigt då det krävs flera decimaler så då måste ju folk hålla på att skriva 20 decimaler för att få med allt.

Säg 634W är ju 2, och sen 18 decimaler

Mm men man kan ju ange det i mA. Nu har jag inte räknat på detta själv, men nätdelen ger ju en annan spänning än 240 volt. Tex så har kostängsel oftast spänning på 8-10 000 volt, men eftersom resistansen i tråden är såpass hög så får du bara en lägre stöt av den låga ström som går igenom tråden. Ohms lag U=IXR.

Det är som bilbatterier på 12 volt där eu kan få ut flera ampere pga den låga resistansen och där vissa påvisar att man till och med kan använda dessa för mindre svetsning, dock har jag aldrig själv testat 😁

Så frågan är vilken volt som skickas ut från ett nätaggregat. Snabb googling säger att den högsta spänningen till en enskild komponent ligger på 12v och lägre beroende på komponent. Samtidigt blir det troligen enklast att räkna baklänges. Bestäm vilken effekt som användes tex 800 w, i =p/u, vilket betyder 800/240=3,3333 A

Visa signatur

Discord:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Mm men man kan ju ange det i mA. Nu har jag inte räknat på detta själv, men nätdelen ger ju en annan spänning än 240 volt. Tex så har kostängsel oftast spänning på 8-10 000 volt, men eftersom resistansen i tråden är såpass hög så får du bara en lägre stöt av den låga ström som går igenom tråden. Ohms lag U=IXR.

Det är som bilbatterier på 12 volt där eu kan få ut flera ampere pga den låga resistansen och där vissa påvisar att man till och med kan använda dessa för mindre svetsning, dock har jag aldrig själv testat 😁

Så frågan är vilken volt som skickas ut från ett nätaggregat. Snabb googling säger att den högsta spänningen till en enskild komponent ligger på 12v och lägre beroende på komponent. Samtidigt blir det troligen enklast att räkna baklänges. Bestäm vilken effekt som användes tex 800 w, i =p/u, vilket betyder 800/240=3,3333 A

Nu har vi iofs 230V I Sverige 😉 och om du använder jämna effekter så blir det såklart enklare men då det är en utslagsfråga så bör man köra lite udda watt för att ha större chans.

Edit
sen har du också effektivitet, om du har 600W och psu är 0.9 så drar den 660W från väggen 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Well har du räknat på de viset så har du fel även där då du glömt räkna med effektiviteten på psun också samt spänningen i väggen dom har vid test tillfället (vilket kan variera kraftigt beroende på vart och när det testas)

Så bästa fall med säg 98% effektivitet (vet bara att det är minst 94% enligt cybernetics test rapport) samt säg 230v+10% i uttaget
(800/(230*1,1))*0,98=3,0988A
I andra änden har vi 94% effektivitet samt 230V-10%
(800÷(230×0,9))×0,94=3,633A

Så en diff på ca 15% som är omöjlig att räkna ut men den information som finns.

Du ska nog se att det är effekt dom är ute efter och inte ström då strömbudget är mer eller mindre branchstandard för effekt när det kommer till grafikkort och datorkomponenter.

Saxat från sweclockers recension av 5090 "Kortet berstyckas med en total strömbudget på 575 W"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well har du räknat på de viset så har du fel även där då du glömt räkna med effektiviteten på psun också samt spänningen i väggen dom har vid test tillfället (vilket kan variera kraftigt beroende på vart och när det testas)

Så bästa fall med säg 98% effektivitet (vet bara att det är minst 94% enligt cybernetics test rapport) samt säg 230v+10% i uttaget
(800/(230*1,1))*0,98=3,0988A
I andra änden har vi 94% effektivitet samt 230V-10%
(800÷(230×0,9))×0,94=3,633A

Så en diff på ca 15% som är omöjlig att räkna ut men den information som finns.

Du ska nog se att det är effekt dom är ute efter och inte ström då strömbudget är mer eller mindre branchstandard för effekt när det kommer till grafikkort och datorkomponenter.

Saxat från sweclockers recension av 5090 "Kortet berstyckas med en total strömbudget på 575 W"
<Uppladdad bildlänk>

Jag hör vad du säger, men då hade jag å andra sidan använt uttryck såsom effektbudget som påvisar att det är watt som svaret skall vara i . Som du själv säger så brukar man ju använda sig utav effekt och inte ström. Så varför då använda sig utav denna felsägelse i en artikel? Kanske e anal eftersom jag är utbildad elektriker i grunden 😊

Visa signatur

Discord: