LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem

Bricklink series 4 öppnar imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

<Uppladdad bildlänk>

Jag verkligen älskar dessa! Kul att någon kan konkurrera med Lego på deras egna marknad!

Permalänk
Medlem

Lego Group äger Bricklink...

Skrivet av medbor:

Jag verkligen älskar dessa! Kul att någon kan konkurrera med Lego på deras egna marknad!

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Lego Group äger Bricklink...

Mer än jag visste! Trodde de var separata. Smart uppköp av lego i så fall!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Mer än jag visste! Trodde de var separata. Smart uppköp av lego i så fall!

Precis. Det är LEGO som producerar seten i BrickLink Designer Program. Ett spännande koncept även om jag inte hittat något som tilltalar mig tillräckligt mycket än. Frågan är nog när, snarare än om dock.

Permalänk
Medlem

Lite blandat bygge. En del delar riktigt kul men andra kändes som transportsträcka.

Och ja jag hittade delen att vika ner i takracket 😂

Framförallt betydligt bättre för psyket än köpa en riktig Rost Rover Defender

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMB:

Har ju visat upp mitt classic space tidigare

Här kommer mitt retro Lego
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Riktigt schysst.
Har också börjat jaga äldre lego på Tradera, Ebay m.m.
Riktigt kul när man hittar något man själv hade.

Inte hittat några rariteter än, men senaste köpet

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Vi håller på att göra om i Legorummet och fick igår upp fondväggen, pojkarna blev nöjda och här sitter äldsta och spanar in sin nya vägg!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Riktigt schysst.
Har också börjat jaga äldre lego på Tradera, Ebay m.m.
Riktigt kul när man hittar något man själv hade.

Inte hittat några rariteter än, men senaste köpet

<Uppladdad bildlänk>

Oklart om det är exakt den jag ser på lådan, men nästan i alla fall:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ser bra och kul ut att bygga

Har legos gamla Uss constellation också kul bygge

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
13900K gef 3080

Permalänk
Skrivet av AMB:

Ser bra och kul ut att bygga

Har legos gamla Uss constellation också kul bygge <Uppladdad bildlänk>

Snyggt det med! Det var faktiskt ett underhållande bygge och det finns lite go saker som motor man kan tag ut för display etc

Nu sitter jag mest och väntar på Star trek https://www.thebrickfan.com/lego-star-trek-uss-enterprise-rum... och https://ideas.lego.com/projects/d4ee88e9-7934-4679-a063-a34b9...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi i helgen

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av AppendixSE:

<Uppladdad bildlänk>

Lite nostalgi i helgen

Snyggt bygge! Jag minns att jag lekte med astronaut-figurerna när jag var en kid.

Har du haft skeppet sedan länge eller något du införskaffat nyligen?

Permalänk
Medlem

Lite bra priser på Lego i helgen!

Webhallen kör 10% på "nästan allt"* hos Webhallen i helgen när man köper för mer än 1000kr och det verkar gälla Lego!
https://www.webhallen.com/se/campaign/11259-Weekend-Royale-Ab...

Rabattkod: ABSOLUTE10

Exempelpris "Back to the Future Delorean" med rabattkoden blir 1800kr:
https://www.webhallen.com/se/product/346474-LEGO-Icons-Doc-Br...

Toyspace & Amazon kör även Dune Atreides Royal Ornithopter för 1109:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12571576

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Snyggt bygge! Jag minns att jag lekte med astronaut-figurerna när jag var en kid.

Har du haft skeppet sedan länge eller något du införskaffat nyligen?

Eftersom "nån" har lite för mycket pengar och för dålig självkontroll så köpte jag det när det kom för två år sen (eller vad det nu blir) tillsammans med slottet

Hade föregångarna som kidlet så det är stor nostalgi.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Skulle säga veckans dåliga impulskontroll men det beställdes redan i januari och kom idag ❤️

Den lilla ska bo på jobbet

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Skulle säga veckans dåliga impulskontroll men det beställdes redan i januari och kom idag ❤️

<Uppladdad bildlänk>

Köpte samma idag, Eko hade bra pris på dessa

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

<Uppladdad bildlänk>

Såg den stora byggd idag på lego i MoS, sjukt stor och mycket detaljer! Ha så kul

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Tog sin lilla stund men nu är den klar <3

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt köpa nåt men det blev en Delorean då den verkar nå end of life snart och den har stått på min inköpslista ett tag så. Den fanns iaf fortfarande på webhallen för 1799kr https://www.webhallen.com/se/product/346474-LEGO-Icons-Doc-Br...

Men det är en del rabatter från 10-29% på en del andra set också:
https://www.webhallen.com/se/search?searchString=lego&sortBy=...

Permalänk
Medlem

Vi har ett problem med vårat Legorum, och det är plats. Det är fasiken för litet och oavsett vad jag gör så känns det som att det räcker inte till. Eftersom vi har barn i 6 och 3 års åldern så är lekandet väldigt viktigt. Ska inhandla en skiva och lägga den på hjul så vi kan i.a.f. bygga en stad, men då äldsta gillar Jurassic Park/World så pass mycket och har en hel del sets inom denna kategori så hade det varit kul att bygga någon typ av park, men finns fasiken inte plats!
Rummet kan inte vara mer än 6-7kvm.

Har försökt få sambon att inse där vi måste verkligen ta allrummet till legot, annars fungerar det inte men hon går inte med på dem planerna. Konstigt, 16-20kvm till bara Lego!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Vi har ett problem med vårat Legorum, och det är plats. Det är fasiken för litet och oavsett vad jag gör så känns det som att det räcker inte till. Eftersom vi har barn i 6 och 3 års åldern så är lekandet väldigt viktigt. Ska inhandla en skiva och lägga den på hjul så vi kan i.a.f. bygga en stad, men då äldsta gillar Jurassic Park/World så pass mycket och har en hel del sets inom denna kategori så hade det varit kul att bygga någon typ av park, men finns fasiken inte plats!
Rummet kan inte vara mer än 6-7kvm.

Har försökt få sambon att inse där vi måste verkligen ta allrummet till legot, annars fungerar det inte men hon går inte med på dem planerna. Konstigt, 16-20kvm till bara Lego!

Jag såg någon som hade fällbart skåp men där skivan behöll lego staden men fälldes upp plant. Skall se om jag hittar den.

Själv bygger jag och dottern jurassic Park (på hennes vilkor ) med duplo och schleich figurer över hela vardagsrumsgolvet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg någon som hade fällbart skåp men där skivan behöll lego staden men fälldes upp plant. Skall se om jag hittar den.

Själv bygger jag och dottern jurassic Park (på hennes vilkor ) med duplo och schleich figurer över hela vardagsrumsgolvet

Bytte ut Ikea trofast till en massa sådana här:

De är.modulära och sparar mycket plats jämfört med Trofast som inte var bra för lego, plastskenorna vek sig hela tiden och tog upp mer plats.

Ska sätta in hyllor också men iaf en av väggarna är det endast gips på så måste hitta reglarna ifall det ska upp hyllor på den väggen.
Löser dock inte problemet med golvytan / byggyta.
Stora i landsproblem!

Får försöka klura ut något bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Bytte ut Ikea trofast till en massa sådana här:
https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/3a39d5bb0e07f02ea73239118f2b9d26/1/0/1003889.jpg

De är.modulära och sparar mycket plats jämfört med Trofast som inte var bra för lego, plastskenorna vek sig hela tiden och tog upp mer plats.

Ska sätta in hyllor också men iaf en av väggarna är det endast gips på så måste hitta reglarna ifall det ska upp hyllor på den väggen.
Löser dock inte problemet med golvytan / byggyta.
Stora i landsproblem!

Får försöka klura ut något bra.

Haha väldigt stora problem . Ett tips är att kottla väggen. Reglar är inte alltid kanon för tung infästning heller.
blir ett hål och sen spackla men håller mycket bättre

Stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha väldigt stora peoböem. Ett tips är att kottla väggen. Reglar är inte alltid kanon för tung infästning heller.
blir ett hål och sen spackla men håller mycket bättre

Ett rätt stort hål, plus en flammig vägg efter lokalmålning.
Ett lite väl stort ingrepp för en hylla kanske.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Ett rätt stort hål, plus en flammig vägg efter lokalmålning.
Ett lite väl stort ingrepp för en hylla kanske.

Vadå stort hål? Man skär gipset, trär in plankorna för kottling och sen skruvar gipset i kottlingen. Blir inga "hål" utan snarare skåror.
Sen kan det absolut se fult ut om man inte målar resten av väggen men antog han skulle göra över hela?

Reglar med skruv håller inte mycket vikt heller så vill man vara säker så kör man med kottling.
Annars kan man ju köra stämphyllor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vadå stort hål? Man skär gipset, trär in plankorna för kottling och sen skruvar gipset i kottlingen. Blir inga "hål" utan snarare skåror.

Ah, du snackar inte om riktiga kottlingar mellan reglarna utan att bara lägga en planka bakom gipsskivan?

Reglar med skruv håller inte mycket vikt heller så vill man vara säker så kör man med kottling.
Annars kan man ju köra stämphyllor

Fast va?
Vilket kassaskåp är det TS vill hänga upp?

En enkel 5mm träskruv klara(är speccad med enorm marginal) 50Kg direkt utdragsbelastning, i kombination med skåp/hylla >250Kg i SPs tester.
Enda anledningen till att inte skruva direkt i reglarna är om de inte sitter bra förhållande till var man vill hänga hyllan.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Ah, du snackar inte om riktiga kottlingar mellan reglarna utan att bara lägga en planka bakom gipsskivan?

Fast va?
Vilket kassaskåp är det TS vill hänga upp?

En enkel 5mm träskruv klara(är speccad med enorm marginal) 50Kg direkt utdragsbelastning, i kombination med skåp/hylla >250Kg i SPs tester.
Enda anledningen till att inte skruva direkt i reglarna är om de inte sitter bra förhållande till var man vill hänga hyllan.

Är inte skruven som är svaga länken det är gips/regel då du enbart har mm infästning. En regel är väl 2mm mac? och är det enkel gips så kommer regeln böja sig vid tryck.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

<Uppladdad bildlänk>

Sen på bollen men knep 4 av dem när de släpptes 😅 blir dyrt när de väl ska skeppas. Knep först Medieval seaside market, Siege encampment och Riverside Scholars. Men sen några dagar senare blev jag sugen på tåget med😬

Väntar för övrigt på Forrest stronghold som jag beställde förra släppet på Bricklink. Skulle fått hemleverans i fredags men det blev försenat. Har inte fått info om ny leverans än 😡

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Är inte skruven som är svaga länken det är gips/regel då du enbart har mm infästning. En regel är väl 2mm mac? och är det enkel gips så kommer regeln böja sig vid tryck.

Jag förstår inget just nu?
Vad pratar du om för regel egentligen?

En vanlig 90-regel är 45mm bred och 90mm djup om vi tar den som exempel då den är vanlig i bostäder.
(en 45-regel är 45mm djup och en 70-regel 70mm djup)

Det är inget du böjer med nåon liten hylla.