Veckans fråga: Vilken upplösning spelar du i?

Permalänk
Medlem

1440 på datorn och 2160 på teven.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Bara 3840x2160@120Hz (4090 är för vek för 240Hz). Skippat 4K TVn helt nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

4K, funkar ok på dom spelen jag spelar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

I princip alltid 3840 x 2160 och 60 Hz. En del äldre spel kan inte köra med sån upplösning så då blir det lägre, men det är väldigt sällan jag kör såna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I princip alltid 3840 x 2160 och 60 Hz. En del äldre spel kan inte köra med sån upplösning så då blir det lägre, men det är väldigt sällan jag kör såna.

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad har du för skärm?

BenQ PD3200U

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

7680x2160 hemma
2x1440p kontoret

Permalänk
Medlem

Just nu spelar jag i 1440P.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Montech Mkey Fullsize | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

800x600

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

7680x2160 hemma
2x1440p kontoret

Spelar du på båda skärmarna på kontoret?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Spelar du på båda skärmarna på kontoret?

Yes det har hänt!

Permalänk
Medlem

4K (3840 × 2160) och försöker ställa in så jag får runt 120 FPS (120HZ G-Sync). Känns riktigt nice.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

3440x1440 @ 165hz. Väldigt nöjd

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Skärmen är en 32"/60 med 4K-upplösning, spelens upplösning varierar för att landa på så stabila 60 fps som möjligt. Har bara en 2070 Super så får rätta munnen efter matsäcken vad gäller upplösning och kvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Frågans enkelhet visar på hur många tänker på upplösning. Man blandar gärna ihop spelens FPS-krav på fungerande rendering med skärmens upplösning. De är inte nödvändigvis 1:1 utan ju högre upplösning på skärmen, desto mer flytande samband. Skillnaden är att med 4K-skärmen kan man välja. Mer komplext dock med ökade valmöjligheter. En del gillar inte det.

Ägaren till en 4K-skärm som har fattat galoppen spelar inte i en upplösning, utan i olika upplösningar. Upplösningen varierar och är idag direkt flytande med DLSS och liknande uppskalning. Orkar man inte rendera nog med fippsar i 4K? Ja, kanske hellre ett mellanting mellan 1440p och 4K, snarare än att trunkera upplevelsen på exakt 1440p som det alltid blir med en 1440p-skärm?

"Mannen: skalning på 4K-skärm fungerar inte, det blir sämre"
1440p på 4K-skärm ser illa ut därför att när man en gång sett hur spelen ser ut i 4K kommer samma spel 1440p för alltid kännas sunkigt. Vilket har rätt lite med skalningen att göra. Pröva att ställa en 1440p-skärm bredvid och jämför. Det är lika illa. Bara lite annorlunda. Ofta lite skarpare men också mer pixligt.

Få sprillans nya spel kan renderas i tillfredsställande FPS med högsta tillgängliga skärmupplösning (som de facto är 4K idag). Så har det varit långt innan "But can it run crysis"-skämtet kom långt innan vi hade 4K-skärmar. Nya krävande spel erbjuder alltid en nivå som är bortom dagens GPU-utbud. Så kommer det fortsätta vara.

Vad alla egentligen vill ha är därför 8K-skärmar i skrivbordsstorlek. Skalar matematiskt perfekt med 1080p/, 1440p och 4K/UHD för dig som besatt av heltal. Pixelstrukturen är så tät/liten att upplösningen blir amorf likt hur det var på CRT-tiden och då utan frekvensavrullningen. Då kör du vilken upplösning du vill i vilken FPS du vill eftersom det inte längre finns någon synlig struktur som påverkar det visuella resultatet av skalning.

Är man fast i en lägre upplösning är ofta omöjligt att föreställa sig hur det faktiskt blir med en högre upplösning. Då är det enkelt att fortsätta mantrat i allting måste renderas native eftersom det var normen när vi gick över till fasta pixelmatriser. Försökte man för tjugo år sedan köra sin 1440x900-skärm i något annat än 1440x900 såg det ut som skräp och man fick ofta en smäll på fingrarna när man frågade på forum varför det ser så illa ut. Jag tror den där rädslan lever kvar.

Permalänk
Medlem

Portföljdator: 2 560 × 1 600 pixlar (16:10)

Permalänk
Medlem

1080p... tycker det funkar och grejerna "håller" längre, dvs man behöver inte byta grafikkort eller dator så ofta.
Sen tycker jag allt under 100 FPS börjar bli blä... 60 går inte att spela i.
60 kanske funkar på en TV på avstånd men inte när man sitter framför en monitor.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har min dator kopplad till min TV (Sony KDL-50w805b (2014))

Så det blir 1080p @ 60fps, och på grund utav att jag bara kör 1080p och 60fps kan jag ha High /Ultra i fler spel än om jag körde 1440p eller 4K.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

1280*960 4:3 stretched 165hz 27tum

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Hög upplösning på skärmen, låg upplösning på betyget.

Kan man få betyg i tusendelar i stället för femtedelar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

5120x2880

Permalänk
Medlem

5120x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubsen32:

1280*960 4:3 stretched 165hz 27tum

Huga 🤕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skalar matematiskt perfekt med 1080p/, 1440p och 4K/UHD för dig som besatt av heltal.

Är nog snarare så att man vill att det är korrekt och skalenligt, hmm?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Är nog snarare så att man vill att det är korrekt och skalenligt, hmm?

Det spelar väl ingen roll om man inte ser skillnad på "korrekt" och "fel"?

Har testat 1440p på 4K-skärm (28") i spel och som Laxpudding säger är det bra likt 1440p på 1440p-skärm. Jag överväger faktiskt att dra med min skärm till kompisen och sätta dem sida vid sida och köra speglat 1440p så att man verkligen kan jämföra, men jag skulle tro att det är likt nog att man inte behöver tänka mycket på saken.

När man sedan går till 8K och har 4 gånger så många pixlar kan jag nästan lova att man inte kommer se skillnad på native 1440p mot 1440p på 8K-skärm oavsett korrekt skalning eller inte. (I många fall så används inte pixel-exakt skalning även när det är en heltals-multipel mellan nuvarande upplösning och native-upplösning, men det går att fixa på GPU-sidan isåfall.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det spelar väl ingen roll om man inte ser skillnad på "korrekt" och "fel"?

Har testat 1440p på 4K-skärm (28") i spel och som Laxpudding säger är det bra likt 1440p på 1440p-skärm. Jag överväger faktiskt att dra med min skärm till kompisen och sätta dem sida vid sida och köra speglat 1440p så att man verkligen kan jämföra, men jag skulle tro att det är likt nog att man inte behöver tänka mycket på saken.

När man sedan går till 8K och har 4 gånger så många pixlar kan jag nästan lova att man inte kommer se skillnad på native 1440p mot 1440p på 8K-skärm oavsett korrekt skalning eller inte. (I många fall så används inte pixel-exakt skalning även när det är en heltals-multipel mellan nuvarande upplösning och native-upplösning, men det går att fixa på GPU-sidan isåfall.)

Nej, om man inte kan se skillnad på rätt och fel så kvittar det så klart!

Jag har alltid varit hyperkänslig när det gäller grafik. Både vad det gäller jämt flyt, skärpa och korrekthet.

Kanske p.g.a dissikering av andras demos när jag var liten och eget demokodande. Eller något fysiskt?

Men att säga besatthet? Det är lite som att säga att man är besatt av att inte ha salt i ögonen. Stör det en så stör det en.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kelthar:

Men att säga besatthet? Det är lite som att säga att man är besatt av att inte ha salt i ögonen. Stör det en så stör det en.

Du har nog funnit ordet som utmärker mycket av diskussionerna runt skalning. Man är besatt av att det ska vara på ett visst sätt, kanske för att man transponerar skalningsproblemen från förr, när man försökte köra 800x600 på en 1440x900-skärm och präntade in att detta inte är görligt eftersom det blir pixelgröt. Och sådana tankegångar är svåra att göra sig av med innan man testat själv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

När man sedan går till 8K och har 4 gånger så många pixlar kan jag nästan lova att man inte kommer se skillnad på native 1440p mot 1440p på 8K-skärm oavsett korrekt skalning eller inte. (I många fall så används inte pixel-exakt skalning även när det är en heltals-multipel mellan nuvarande upplösning och native-upplösning, men det går att fixa på GPU-sidan isåfall.)

Man lär kunna se skillnad på 1440p-skalad-på-8K och 1440p-native på följande sätt:

8K-skärmen återger skalad 1440p utan en synlig pixelstruktur eftersom den strukturen ligger under ögats förmåga att urskilja. Det är ≈275 ppi vid 32-tum. Skulle man skala annan faktor, likt att köra 5K eller 6K-rendering kommer en viss mjukhet uppstå men denna är också på en nivå under ögats förmåga.

Detta gäller i hög grad öven för 4K-skärmar beroende på individen och storleken på skärmen. Skillnaden är att det skalar 1440p med faktor x1,5 vilket ofta ger en viss mjukhet och den syns på jämförelsevis låga ≈137 ppi vid 32-tum. Mjukheten kommer man runt på moderna speltitlar med DLSS etc.

1440p-skärmen återger 1440p native som den alltid gjort men har en distinkt pixelstuktur/screendoor som går som ett hönsnät över bilden. Denna struktur brukar de som idag sitter på 1440p-skärmar som sin referens inte tänka på för hjärnan sorterar bort strukturen. Men den som är van med 4K/UHD i skrivbordsstorlek och backar tillbaka till 1440p-skärmen märker ofta av att det nu är en struktur över bilden de inte har på sin 4K-referens.

Sitter man idag på 1440p-nivån runt ≈92 ppi vid 32 tum tänker man förmodligen inte på pixelstrukturen. Det gjorde inte jag heller när jag var där! Går jag tillbaka till skärmarna jag använde för 10–15 år idag sedan är strukturen det som hjärnan reagerar på direkt. Pixelstrukturen är dessutom extra tydlig med en VA-panel med segmenterade subpixlar eller med WOLED/QD-OLED-modellerna.