Permalänk

Zigbee räckvidd

Jag skall hjälpa en vän att börja med smart hem.
Jag har varmt rekommenderat Home Assistant eftersom jag själv använder det.
Han behöver en zigbee dongle men jag vill veta vad den praktiska räckvidden är då han vill ha en dörrsensor i garaget som ligger ca 50 meter ifrån hemmet.
Jag själv har en Home Assistant Sky connect vilket fungerar mycket bra för mina behov. Vad finns det för alternativ till sky connect med bättre räckvidd.
Det man kanske behöver göra är att sätta en smartlampa i garaget för boosta zigbee signalen (enheter som inte har batteri brukar boosta signalen).

Lampor etc kommer att köpas på IKEA.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag skall hjälpa en vän att börja med smart hem.
Jag har varmt rekommenderat Home Assistant eftersom jag själv använder det.
Han behöver en zigbee dongle men jag vill veta vad den praktiska räckvidden är då han vill ha en dörrsensor i garaget som ligger ca 50 meter ifrån hemmet.
Jag själv har en Home Assistant Sky connect vilket fungerar mycket bra för mina behov. Vad finns det för alternativ till sky connect med bättre räckvidd.
Det man kanske behöver göra är att sätta en smartlampa i garaget för boosta zigbee signalen (enheter som inte har batteri brukar boosta signalen).

Lampor etc kommer att köpas på IKEA.

det beror på, usb pinnar har värdelösa antenner så det kan helt klart vara bättre att köra på en station, typ z-station som har ordentliga antenner och bra enhets stöd.
räckvidden på zigbee är kort då protokollet vanligen använder 2.4ghz och ni lär behöva kanalplanerna för att inte andra saker ska störa, (zigbee finns ju dock även som sub ghz så det kan ju vara värt att kolla på detta) räkna med ett par meter inomhus men igen mycket beror på antennerna på station och prylen som ska anslutas.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

SMLight SLZB-06 kan vara en ide att titta på, lättare att placera då den inte behöver vara vid själva HA boxen.

https://smarthomescene.com/reviews/smlight-slzb-06-zigbee-poe...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Antennen på zigbee koordinatorn påverkar bara enheter med direkt koppling till den, antar att du tänkte ha något mer mellan som agerar zigbee router (de flesta zigbee enheter med fast strömmatning brukar agera som routrar). Eller kommer det inte vara några zigbee routrar mellan?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

En mycket enkel och billig åtgärd är att antingen använda en nätansluten switch på ett strategiskt ställe eller range extender med ganska fri sikt mot garaget. Om det behövs går det även att komplettera med en range extender i garaget för att agera brygga.

Range extender

Alla nätanslutna prylarna skapar ett mesh och vidarebefordrar signalen till nästa enhet.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Officiell jultomte

Kan varmt rekommendera denna dongel med EFR32-krets och extern antenn.

Många faktorer spelar såklart en roll men jag har haft saker 30-40 meter utan problem från denna dongel och läst att det kan nå ännu längre än så.

Tips: https://www.smarthomeperfected.com/zigbee-range-explained/

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av aragon:

det beror på, usb pinnar har värdelösa antenner så det kan helt klart vara bättre att köra på en station, typ z-station som har ordentliga antenner och bra enhets stöd.
räckvidden på zigbee är kort då protokollet vanligen använder 2.4ghz och ni lär behöva kanalplanerna för att inte andra saker ska störa, (zigbee finns ju dock även som sub ghz så det kan ju vara värt att kolla på detta) räkna med ett par meter inomhus men igen mycket beror på antennerna på station och prylen som ska anslutas.

Jag tyckte att ditt förslag verkar högintressant för dom.

Jag skulle behöva en ny själv som kopplas in via nätverket då min Skyconnect inte verkar vlija funka ihop med Proxmox, trotts att jag lägger in en throughput. HA hittar den som en USB men jag kan inte configurera den av någon skum anledning. Jag har heller inte hittat någon hjälp än.
OM nån har svar så skulle jag upskatta om nån kunde hjälpa mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag tyckte att ditt förslag verkar högintressant för dom.

Jag skulle behöva en ny själv som kopplas in via nätverket då min Skyconnect inte verkar vlija funka ihop med Proxmox, trotts att jag lägger in en throughput. HA hittar den som en USB men jag kan inte configurera den av någon skum anledning. Jag har heller inte hittat någon hjälp än.
OM nån har svar så skulle jag upskatta om nån kunde hjälpa mig.

z-station ansluts med usb till antingen HA eller annan kontroller mjukvara, jag kör min mot z-wave.me som rullar på en rpi5 som sedan inkluderas i ha. (har testat att köra den direkt mot HA med vilket fungerade bra, men jag tycker z-wave.me har bättre stöd för enheter)
ett alternativ skulle var att just för enheten långt bort att köra z-wave long Range vilket z-station också stödjer. då kan enheten vara km bort. https://www.amazon.se/Z-Station-Z-Wave-Me-USB-adapter-Z-Wave-...

z-station stödjer, z-wave,zigbee,blåtand,matter,thread osv, jag kör dock bara min med z-wave men jag har testat ett stort antal zigbee enheter mot den när andra undrat om stöd funnits. (har inte hittat något som inte fungerat än)
du kan även lossa antennerna och montera än starkare antenner tex tak monterad osv.

obs att z-wave.me kommer sluta att existera om ca 2år när dom nu istället blir en del av Trident IoT, dom ska komma med ny hårdvara nästa månad om man går på deras uttalande, den är baserat på trident nya CZ20 chip
https://forum.z-wave.me/viewtopic.php?f=3417&t=36140

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.