Permalänk
Medlem

unifi conroller

hej

hum jag kanske tagit vatten överhuvudet.
jag har förstått att vlan är bra att ha för att se till att sära på trafiken. Jag har d-link switcher och fått det att funka utan problem.
men jag skulle behöva olika wifi så jag tittade på unifi lösning jag har lagt controllern på min nas. Sitter jag på en untagged då hittar jag accesspunkter men om jag byter till tagged då tappar jag kontakten med dem.

jag har testa att ställa in ip adressen och vlan till den som controllern (nas) ligger på.
Jag har Nas på en untagged kan det påverka det?
vad ska jag titta på för lösa problemet?
finns det andra märken som gör samma sak men inte lika svår? unifi har gjort sin egen stansad som jag inte är hel bekväm med.
tacksam för hjälp och tackar för hjälpen i förhand.

Permalänk
Medlem

Du får nog förklara lite mer hur det är uppsatt för jag fattar inte iaf.
Nas och ap's behöver ligga i samma vlan och samma subnät.

Citat:

Sitter jag på en untagged då hittar jag accesspunkter men om jag byter till tagged då tappar jag kontakten med dem.

Vad menar du med detta? Är det din nas eller dator du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du får nog förklara lite mer hur det är uppsatt för jag fattar inte iaf.
Nas och ap's behöver ligga i samma vlan och samma subnät.

Vad menar du med detta? Är det din nas eller dator du syftar på?

nas dator och ap. Om det ligger på samma vlan och subnät och porten som ap sitter på en untaggad ports i switchen alltså den har bara ett vlan då funkar det bra. men om jag sätter ap på em port i switchen som är taggad (flera vlan) då tappa jag kontakten med dem. och jag vill kunna lägga ur flera vlan på ap.

Permalänk
Medlem

Om trafiken ska gå genom D-link-switcharna så är jag inte säker på att det fungerar med tagging, om det inte är någon avancerad modell med konfiguratons-interface.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

jag fått en fråga om jag att berätta mer om nätverket. jag har en synology router som delar ut 3 vlan. Sen har jag 3 st d-link dgs-1100-08 som jag sprider ut nätverket i huset. sen har jag synology nas med unifi controller med hjälp av docker. och 2st unifi ap som delar ut ett av vlan. nu vill jag kunna dela ut alla vlan på ap. därför har jag installera unifi controller på nasen

vad vill ni veta mer?

ska läggas till att jag har lyckas med detta förut men jag gjord bord mig så behöver göra ny installation av controllern tvär så någon på unifi som är uttråkad och gjor om det så mycket så jag lyckas inte få det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om trafiken ska gå genom D-link-switcharna så är jag inte säker på att det fungerar med tagging, om det inte är någon avancerad modell med konfiguratons-interface.

i dagsläget har jag alla tre vlan över allt som är trådbundna nu vill jag bara få ut det i luften har lyckas tider tvär gjorde jag om installation av controllern. och nu sitter i skiten för att de har gjort om det så mycket.

det gör det inte mindre fursterad att jag vet att det ska gå men får inte till det. det handlar mer om att de ska hitta varandra än något mer

Permalänk
Medlem

Har porten du kopplar in AP:n endast taggade VLAN och inte något otaggat? Har inte använt grejerna men kanske behöver den nå controllern över ett otaggat vlan?

Edit: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/9592924981911-Virtual-N... här verkar finnas lite guider när det blir fel med VLAN på Unifi

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Du ska skicka ut både Native VLAN som själva UniFi använder plus dina taggade VLAN till accesspunkten. Sen ställer du in i UniFi controller vilket eller vilka VLAN som accesspunkten ska skicka ut i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Du ska skicka ut både Native VLAN som själva UniFi använder plus dina taggade VLAN till accesspunkten. Sen ställer du in i UniFi controller vilket eller vilka VLAN som accesspunkten ska skicka ut i luften.

Med andra ord ska anslutning till nas vara tagad port så att den kan skicka ut alla vlan

Hum det finns typ 100 youtube filmer om hur man installerar unifi på en Nas men ingen ord om att man behöver göra något åt nätverket på nas och uppåt...
Förut kunde man styra vilket lan den lyssnade på. Känns som en bättre lösning för sig om man håller sig unifi hel och hållt så har man inte detta problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

Med andra ord ska anslutning till nas vara tagad port så att den kan skicka ut alla vlan

Hum det finns typ 100 youtube filmer om hur man installerar unifi på en Nas men ingen ord om att man behöver göra något åt nätverket på nas och uppåt...
Förut kunde man styra vilket lan den lyssnade på. Känns som en bättre lösning för sig om man håller sig unifi hel och hållt så har man inte detta problem

Det är därför som jag kör min UniFi controller på en Raspberry Pi som ligger på mitt native VLAN.

Datorer, NAS, skrivare ligger på ett av mina andra VLAN. Då kan jag byta ut datorer och annan utrustning hur jag vill, och sätta upp vilka brandväggsregler som jag vill, utan att behöva oroa mig för att bli utestängd från UniFi controllern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

nas dator och ap. Om det ligger på samma vlan och subnät och porten som ap sitter på en untaggad ports i switchen alltså den har bara ett vlan då funkar det bra. men om jag sätter ap på em port i switchen som är taggad (flera vlan) då tappa jag kontakten med dem. och jag vill kunna lägga ur flera vlan på ap.

Är ett tag sen jag sysslande med vlan men jag skulle testa att skicka ut vlanet som naset sitter på otaggad och resterande taggat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

Det beror helt på hur Unifi funkar, det är inte alls säkert att att controllern behöver ha tillgång till dom VLAN som ska delas ut, men den behöver nå APn på nåt VLAN

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Kontrollern styr bara nätverkets inställningar. Dvs. de prylar som är adopterade in i unifi. För att olika VLAN ska kunna prata med varandra behöver du någon som routar mellan dem. Vilket din synology router får göra.

Börja med att skapa dina VLAN där. Och lägg det otagget på varsin port. Testa av att det fungera så som du vill med kabel.

Sedan kan du göra en trunk-port i synology router. En port där alla dina vlan är taggade, förutom ett otaggat som är det man kallar native. Enklast är att göra det till det du administrerar enheterna i osv.

Sedan gör du samma sak med en port på en switch. Du kan även där göra en varsin otaggad port i respektive vlan och testa av. Sedan mot resten av switcharna gör du likadant, du skapar trunk-portar där du taggar alla utom ett som är otaggat. Det mest logiska är att alltid köra samma vlan otaggat.

Sedan mot accesspunkten/arna så gör du också trunk-portar. Med samma vlan som otaggat som du har som management. Därefter kan du gå in i unifi-controlern och skapa SSID som är taggade. Vill du ha wifi på ditt management så är de det vlan:et som är otaggat.

När allt fungerar kan du ju leka med brandväggsregler mellan subnäten.