Val av bredbandsleverantör och förslag på Router

Permalänk
Medlem

Val av bredbandsleverantör och förslag på Router

Telenor har fått för sig att chockhöja sina priser och tar 579:-/månad för 100/100 från och med första april. De skyller på Open Universe som inte längre existerar utan är Globalconnect.
Självklart finner jag detta helt oacceptabelt och kommer byta då det finns leverantörer som erbjuder tiodubbla hastigheten till mindre priser.

Kommer även köpa en ny router med bytet... och behöver definitivt hjälp med detta då jag har exakt noll koll/kunskap då jag använt den som följt med från Telenor i flera år. (Och bredbandsbolagets innan dess)

Budget: Max 2000:-, men ser gärna att man kan komma billigare undan. Har sneglat på ASUS RT-AX53U - AX1800 och TP-Link Archer AX55.

Kraven:
Wifi 6. (Kan inte påstå att jag ser ett behov av wifi 7, kommer inte ha internethastigheten för det i alla fall)
I stort sett plug and play.
Väldigt enkelt UI för att byta lösenord etc.

WiFi skall täcka/räcka till en mindre lägenhet som är 58 kvadratmeter.
2st tv, telefon, ps3, ps4, Xbox One X och en surfplatta använder wifi i nuläget.

Tänkte fråga om någon har erfarenhet av någon av de jag listat nedan?
Är det stabilt internet och utan massa "downtime"?
Eller beror "downtime" mer på nätägaren och leverantör spelar egentligen mindre roll?
Internet används till streaming, spelande och surfande.

Bredband2
Obenet
IP Internetport
Arkaden bredband
Svea Internet
Bitcom
Junet

Lutar åt antingen Bredband 2 eller Obenet för tillfället. Bredband2 tar "bara" 445:- för t ex 500mbit och 555:- för 1000/1000. Obenet är ett par tior dyrare på samtliga hastigheter, men om de är ett bättre val är det ju värt ett par tior.

Även om det högst antagligen blir 250/250... där BB2 ligger på 395:- och Obenet på 419:-... de andra ligger i spannet upp till runt 429:-.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Telenor har fått för sig att chockhöja sina priser och tar 579:-/månad för 100/100 från och med första april. De skyller på Open Universe som inte längre existerar utan är Globalconnect.
Självklart finner jag detta helt oacceptabelt och kommer byta då det finns leverantörer som erbjuder tiodubbla hastigheten till mindre priser.

Kommer även köpa en ny router med bytet... och behöver definitivt hjälp med detta då jag har exakt noll koll/kunskap då jag använt den som följt med från Telenor i flera år. (Och bredbandsbolagets innan dess)

Budget: Max 2000:-, men ser gärna att man kan komma billigare undan. Har sneglat på ASUS RT-AX53U - AX1800 och TP-Link Archer AX55.

Kraven:
Wifi 6. (Kan inte påstå att jag ser ett behov av wifi 7, kommer inte ha internethastigheten för det i alla fall)
I stort sett plug and play.
Väldigt enkelt UI för att byta lösenord etc.

WiFi skall täcka/räcka till en mindre lägenhet som är 58 kvadratmeter.
2st tv, telefon, ps3, ps4, Xbox One X och en surfplatta använder wifi i nuläget.

Tänkte fråga om någon har erfarenhet av någon av de jag listat nedan?
Är det stabilt internet och utan massa "downtime"?
Eller beror "downtime" mer på nätägaren och leverantör spelar egentligen mindre roll?
Internet används till streaming, spelande och surfande.

Bredband2
Obenet
IP Internetport
Arkaden bredband
Svea Internet
Bitcom
Junet

Lutar åt antingen Bredband 2 eller Obenet för tillfället. Bredband2 tar "bara" 445:- för t ex 500mbit och 555:- för 1000/1000. Obenet är ett par tior dyrare på samtliga hastigheter, men om de är ett bättre val är det ju värt ett par tior.

Även om det högst antagligen blir 250/250... där BB2 ligger på 395:- och Obenet på 419:-... de andra ligger i spannet upp till runt 429:-.

Asus ax53 lär vara nog för dina behov, jag har ax92u I mitt serverrack och den täcker min lägenhet på 65kvm med full täckning. Placerar du den centralt så lär du utan problem klara dina krav

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Baserat på tråden om Obenet här på forumet så skulle jag nog överväga att välja dem. Du slipper dessutom CGNAT och får även IPv6.

Rörande router så kan det vara värt att undvika routrar baserade på Broadcoms plattformar så att du i framtiden förhoppningsvis kan hoppas på stöd för routern i OpenWrt. Det sistnämnda ger normalt väldigt mycket längre livslängd än tillverkarna själva ger.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar Obe. Väldigt glad i deras bemötande och leverans sedan jag bytte för 1.5 år sedan (från Bahnhof).

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Har du testat klassikern att ringa in till deras kundtjänst och säga den magiska meningen:
- "Hej, jag vill säga upp mitt bredband!"
- "Ånej vad tråkigt, då ska jag koppla dig till vår "uppsägningsavdelning".

Oftast blir man då kopplad till sälj/behålla-kundavdelningen och kan på så sätt få ett nykundserbjudande.
Värt att testa iaf om du inte har någon bindningstid kvar.

Om du ens vill behålla Telenor vill säga och tycker det fungerar OK. Går säkert att höja hastigheten också till OK pris.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Asus ax53 lär vara nog för dina behov, jag har ax92u I mitt serverrack och den täcker min lägenhet på 65kvm med full täckning. Placerar du den centralt så lär du utan problem klara dina krav

Det låter utmärkt tycker jag, blir en beställning av den till helgen Verkar uppfylla alla mina krav och landar på ca 700:- med frakt... klockrent helt enkelt

Skrivet av blunden:

Baserat på tråden om Obenet här på forumet så skulle jag nog överväga att välja dem. Du slipper dessutom CGNAT och får även IPv6.

Rörande router så kan det vara värt att undvika routrar baserade på Broadcoms plattformar så att du i framtiden förhoppningsvis kan hoppas på stöd för routern i OpenWrt. Det sistnämnda ger normalt väldigt mycket längre livslängd än tillverkarna själva ger.

Det där låter som överkurs för mig, överlever den 3-4 år ser jag allt utöver det som en bonus ^^ 16:-/månad om den håller i fyra år får jag ändå anse som ok, och långt mycket bättre än vad diverse leverantörer erbjuder nu för tiden.

Skrivet av CCWarlock:

Rekommenderar Obe. Väldigt glad i deras bemötande och leverans sedan jag bytte för 1.5 år sedan (från Bahnhof).

Låter bra, kommer med största sannolikhet bli att jag ringer dem och beställer 500/500 för att testa och se om jag upplever skillnaden från 100/100 ^^ Ändå billigare än vad Telenor är på deras 100/100 MED rabatt, så kan vara kul och se... och är det mer än vad jag behöver kan man alltid sänka till 250/250, trots allt bara 50:-/månad som skiljer hastigheterna åt

Skrivet av edson:

Har du testat klassikern att ringa in till deras kundtjänst och säga den magiska meningen:
- "Hej, jag vill säga upp mitt bredband!"
- "Ånej vad tråkigt, då ska jag koppla dig till vår "uppsägningsavdelning".

Oftast blir man då kopplad till sälj/behålla-kundavdelningen och kan på så sätt få ett nykundserbjudande.
Värt att testa iaf om du inte har någon bindningstid kvar.

Om du ens vill behålla Telenor vill säga och tycker det fungerar OK. Går säkert att höja hastigheten också till OK pris.

Lycka till!

Jodå, har ringt dem och det absolut bästa de kan erbjuda är 100:- rabatt i 12 månader, vilket jag hoppade på i slutet av förra året. Detta gav att 100/100 då kostar 399:-/månad... vilket i april blir 479:- då de chockhöjer ordinarie pris till 579:-.
Obenet erbjuder 500/500 för 469:-/månad... dvs 5x hastigheten och ändå 10:- billigare (med rabatt hos Telenor) och Telenor är inte det minsta intresserade av att ens matcha något i närheten. Nykundserbjudande är 399:- i 12 månader för 100/100, för att sedan övergå till 519:- står det hos dem... men det stämmer inte då de höjer till 579:- första april.

Obennet har 250/250 för 419:- ordinarie pris.

Sedan är jag rätt less på dem... har inte fått någon rabatt förra året, däremot la de in det som EXTRA betalning istället så min nota i januari blev lagom dyr. Detta skulle korrigeras efter att jag ringt in två gånger... rabatt för november och december kan jag glömma (kundtjänsten förstod inte att jag skulle få tillbaka för rabatten OCH det de hade dragit för mkt), men det jag betalat för mycket i Januari skall dras av i februari nu är det sagt. Totalt 3-4 samtal och ändå har de inte lyckats... Så ytterst inkompetent kundtjänst i kombination med detta... samt att en ny router skulle skickas till mig redan i December... i deras system har de skickat en... vilket de inte har gjort... däremot skickade de en wifi-förstärkare... le sigh... så nej, detta var droppen nu.

Hade de skött sig någorlunda utan att man behöver ringa 3-4 gånger för att fixa en enkel faktura och faktiskt kunnat säg... åtminstone ge 250/250 till det priset hade jag övervägt att vara kvar då jag är gammal och bekväm. Blev visst en liten rant här på slutet trots att jag hade tänkt skippa den delen ha ha ha

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt, sagt upp Ownit 500/500 529kr månaden som efter uppsägningstid 30dagar försvinner i slutet av månaden. Blir nog Bredband2 gratis abonnemang på 0,5Mbit tills jag har funderat på vad jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Sitter i samma båt, sagt upp Ownit 500/500 529kr månaden som efter uppsägningstid 30dagar försvinner i slutet av månaden. Blir nog Bredband2 gratis abonnemang på 0,5Mbit tills jag har funderat på vad jag vill ha.

Jag har nu beställt bredband2 250 då de var billigast (367:-/12månader, sedan 395:-/mån), överlägset så till och med. Obenetwork ville ha 60:- mer varje månad än de priser som kom upp på Globalconnect/Open Universe sida. Dvs 250mbit skulle kosta 479:- hos dem och inte de 419:- som syntes i portalen. Det gick inte att beställa via telefon hos dem heller och den jag pratade med var rätt kort och verkade inte alls intresserad av att jag skulle teckna bredband hos dem.

Och med över 100:-/månad billigare hos Bredband2 (var enkelt att beställa via nätet och hjälpsam support när jag ringde in och frågade lite saker) är det svårt att motivera Obenet i detta läge... rätt synd då jag fick ett bra intryck av dem och deras närvaro på detta forum.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag har nu beställt bredband2 250 då de var billigast (367:-/12månader, sedan 395:-/mån), överlägset så till och med. Obenetwork ville ha 60:- mer varje månad än de priser som kom upp på Globalconnect/Open Universe sida. Dvs 250mbit skulle kosta 479:- hos dem och inte de 419:- som syntes i portalen. Det gick inte att beställa via telefon hos dem heller och den jag pratade med var rätt kort och verkade inte alls intresserad av att jag skulle teckna bredband hos dem.

Och med över 100:-/månad billigare hos Bredband2 (var enkelt att beställa via nätet och hjälpsam support när jag ringde in och frågade lite saker) är det svårt att motivera Obenet i detta läge... rätt synd då jag fick ett bra intryck av dem och deras närvaro på detta forum.

Jag tog 100Mbit idag för 349kr månaden, jag förlorade 10% rabatt pga att jag började med 0,5Mbit för 0kr, kampanjen gäller inte när man byter abonnemang tydligen. Konstigt att de lägger kampanj 10% på ett 0kr abonnemang men whatever, ändå billigare än 529kr som hos ownit. Streama 4k netflix drar väl bara runt 70-80Mbit? så man klarar sig. Körde test på bredbandskollen 104Mbit nere och 110Mbit upp så Bredband2 håller va de lovar iaf.

Såg även att Bredband2 hade 1Gbit för 555k månaden, väldigt bra pris tycker jag med tanke på vad alla andra tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag tog 100Mbit idag för 349kr månaden, jag förlorade 10% rabatt pga att jag började med 0,5Mbit för 0kr, kampanjen gäller inte när man byter abonnemang tydligen. Konstigt att de lägger kampanj 10% på ett 0kr abonnemang men whatever, ändå billigare än 529kr som hos ownit. Streama 4k netflix drar väl bara runt 70-80Mbit? så man klarar sig. Körde test på bredbandskollen 104Mbit nere och 110Mbit upp så Bredband2 håller va de lovar iaf.

Såg även att Bredband2 hade 1Gbit för 555k månaden, väldigt bra pris tycker jag med tanke på vad alla andra tar.

De har utan tvekan bäst priser, med marginal. Och ja, med 100/100 fixar man att streama i 4k och egentligen allt man kan tänka sig. Jag har ju kört på 100/100 i alla år och det har fungerat utmärkt. Man kan ta en kopp kaffe om man nu ska ladda ned något större spel eller så... men nu när de ändå ligger så långt under på sina högre abonnemang än alla andra tänkte jag iaf testa 250/250 och se om jag märker någon skillnad 349 kontra 367 i ett år tyckte jag var lite för lite för att inte testa

Även deras 500/500 ligger bra till i pris (445:-/månad) om man ser till övriga. Det är mindre än vad de flesta tar för 100/100 idag verkar det som. Märker jag stor skillnad själv är det inte alls omöjligt att det faktiskt kan sluta där... lite sån där villhöver sak ha ha För att inte tala om deras gigabit för 555:- o_0 Telenor ordinarie pris för 100/100 efter april är 579:-/månad....... Men ja, det är som sagt extrem "villhöver" för direktbehovstillfredsställelse. Är något extremt stort tar man bara en liten paus och surfar/kollar sweclockers eller rent av kikar på ett avsnitt av en serie.

Och märker jag ingen skillnad alls kan man spara en femtiolapp varje månad och "gå tillbaka till 100/100" då det faktiskt räcker och blir över för mig personligen.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

De har utan tvekan bäst priser, med marginal. Och ja, med 100/100 fixar man att streama i 4k och egentligen allt man kan tänka sig. Jag har ju kört på 100/100 i alla år och det har fungerat utmärkt. Man kan ta en kopp kaffe om man nu ska ladda ned något större spel eller så... men nu när de ändå ligger så långt under på sina högre abonnemang än alla andra tänkte jag iaf testa 250/250 och se om jag märker någon skillnad 349 kontra 367 i ett år tyckte jag var lite för lite för att inte testa

Även deras 500/500 ligger bra till i pris (445:-/månad) om man ser till övriga. Det är mindre än vad de flesta tar för 100/100 idag verkar det som. Märker jag stor skillnad själv är det inte alls omöjligt att det faktiskt kan sluta där... lite sån där villhöver sak ha ha För att inte tala om deras gigabit för 555:- o_0 Telenor ordinarie pris för 100/100 efter april är 579:-/månad....... Men ja, det är som sagt extrem "villhöver" för direktbehovstillfredsställelse. Är något extremt stort tar man bara en liten paus och surfar/kollar sweclockers eller rent av kikar på ett avsnitt av en serie.

Och märker jag ingen skillnad alls kan man spara en femtiolapp varje månad och "gå tillbaka till 100/100" då det faktiskt räcker och blir över för mig personligen.

Man får dock akta sig för Bredband2 de brukar höja och sänka priserna ofta och har man autogiro så får man inget meddelande om det och har man faktura eller e-faktura så är det helt plötsligt bara nytt pris. Så har man Bredband2 får man vara vaksam samt att de bryter bindningstider för att höja priset finns minst 1-2 trådar här på Sweclockers sen en del recensioner på Trustpilot som nämner det om priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Man får dock akta sig för Bredband2 de brukar höja och sänka priserna ofta och har man autogiro så får man inget meddelande om det och har man faktura eller e-faktura så är det helt plötsligt bara nytt pris. Så har man Bredband2 får man vara vaksam samt att de bryter bindningstider för att höja priset finns minst 1-2 trådar här på Sweclockers sen en del recensioner på Trustpilot som nämner det om priset.

De verkar ju inte vara ensamma om det, även Bahnhof gör sådant om man ser på Sweclockers. Verkar nästan vara den nya "normen" att företag gör sådant, eller aviserar priser på ställen som inte existerar (Obenetwork) i verkligheten.

Aldrig haft med Bredband2 att göra innan, men får se hur de sköter sig... har ingen bindningstid och är/blir man missnöjd är det ganska lätt att byta igen. Men de stora "drakarna" är inte att alternativ längre då de tar hutlösa priser och skyller på nätägarna, men jag hyser vissa tvivel om att allt skulle ligga på dem då det finns gott om andra som tar mindre... på samma nät.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Sitter också i samma sits. Har idag Telia 500/500mbit/s för 449kr i månaden. Bundet till slutet på maj, därefter 729kr/mån.

Tänker ringa och säga upp bredbandet i slutet på april. Ta de billigaste 250mbit+ utan bindningstid. Sen säga upp det en månad innan Black Friday. Då brukar Telia erbjuda bredband för 299-349kr/mån.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag satt lite i samma båt med Bahnhof. Jag hade dock ett kampanjpris utan bindningstid på 439/250mbit. Jag hade haft 500 innan och tyckte 250 var för slött och orkade nätt och jämnt med när det var jag och alla barnen hemma. Jag uppgraderade till 1gbit men tyckte att 629 var rätt grovt, så jag mailade och sa att jag går över till bredband2 om ni inte matchar deras erbjudande på 479 i 12 mån och sen ordpris (515) utan bindningstid. Jag skrev att jag kan tänka mig bindningstid. Nu har jag 1gbit för 479/24 mån (med bindningstid men det gör mig inget) 😁

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring